Gå til innhold

Varme opp lassgne igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lasagne fra igår som ble puttet i kjøleskapet når den var blitt kald.Ok å spise idag også?er det ikke noe greier med å varme opp pasta(som da er i lassgnen)igjen?

Anonymous poster hash: e789f...88e

Skrevet

Hvis den har blitt raskt avkjølt og stått i kjøleskapet er det ok.

Skrevet

Det gjer eg stadig. Likar lasagne bedre etter andre oppvarming, faktisk.

Skrevet

Det går fint å varme opp pasta som har stått i kjøleskapet.  Oppvarma lasagne er veldig godt :)

Skrevet

Så bra!😃trodde det var fy fy😝

Skrevet

Tror du forveksler pasta med ris?  ;) 

Anonymous poster hash: 9ed8d...250
Skrevet

Ris vet jeg, men mener å huske at det var noe med pastaen også?kaaaan ta feil😝

Skrevet

Tror du forveksler pasta med ris?   ;)

Det gjelder pasta og

Anonymous poster hash: f3180...6d9

Skrevet

Det går fint. Aldri blitt sjuk av det.

Skrevet

Tror du forveksler pasta med ris? ;)

Samme greia med pasta og ost på feks pizza. Man må avkjøle raskt og sette kjølig så fort som overhodet mulig.

Anonymous poster hash: 5b7e0...4b9

Skrevet

Ja, pasta er farlig å spise dagen derpå, om man ikke kjøler den ned raskt. Den skal ikke stå på kjøkkenbenken i tre timer med 20 grader i lufttemperatur, for så å settes til kjøling. Settes maten til kjøling i kjøleskap er det ikke noe problem!

Anonymous poster hash: b368f...0c8

Skrevet

Ja, pasta er farlig å spise dagen derpå, om man ikke kjøler den ned raskt. Den skal ikke stå på kjøkkenbenken i tre timer med 20 grader i lufttemperatur, for så å settes til kjøling. Settes maten til kjøling i kjøleskap er det ikke noe problem!

Ikke pasta ER farlig, men pasta KAN VÆRE farlig. Ikke bli hysterisk.

Anonymous poster hash: 9ae5c...c1a

Skrevet

Ok, her har jeg gått glipp av noe. Hvorfor kan pasta være farlig? :o 

Anonymous poster hash: 1d674...6c5
Skrevet

Tenker at lenge du gjennomsteker lasanjaen igjen dreper du alle potensielt farlige bakterier

Anonymous poster hash: 58dbf...9c8

Skrevet

Ok, her har jeg gått glipp av noe. Hvorfor kan pasta være farlig? :o  Anonymous poster hash: 1d674...6c5

pasta er fin mat for bakterier, som formerer seg raskt i rette miljøer, som fx lunka og fuktig pasta. Disse bakteriene kan i store mengder gi sykdom. Det som er enda farligere er toksinene(giftstoffene) som disse bakteriene produserer. Som #14 feilaktig påstår her at det er nok å gjennomvarme maten, det stemmer ikke. For toksinene overlever koking så gjennomvarming hjelper ikke det spøtt mot de.

Skrevet

Tenker at lenge du gjennomsteker lasanjaen igjen dreper du alle potensielt farlige bakterierAnonymous poster hash: 58dbf...9c8

tenk igjen, bakteriene produserer toksiner, disse overlever koking, og kan virkelig gjøre deg syk!

Skrevet

Ok, her har jeg gått glipp av noe. Hvorfor kan pasta være farlig? :o  Anonymous poster hash: 1d674...6c5

pasta er fin mat for bakterier, som formerer seg raskt i rette miljøer, som fx lunka og fuktig pasta. Disse bakteriene kan i store mengder gi sykdom. Det som er enda farligere er toksinene(giftstoffene) som disse bakteriene produserer. Som #14 feilaktig påstår her at det er nok å gjennomvarme maten, det stemmer ikke. For toksinene overlever koking så gjennomvarming hjelper ikke det spøtt mot de.

Måtte lese litt, og det er virkelig noe jeg har oversett i livet. Har heldigvis gode rutiner på lagring av mat og putter alt kjølig så fort som mulig, men jeg visste ikke at noen sporer fra en lasagne kunne gi så alvorlige konsekvenser!

Legger ved en link som er veldig interessant. De som ikke er redd for ris og pasta som er lagret for lenge i romtemperatur bør virkelig lese denne!!

http://forskning.no/mat-mat-og-helse/2012/01/helsefare-ved-feillagret-pasta-og-ris

Skrevet

Tenker at lenge du gjennomsteker lasanjaen igjen dreper du alle potensielt farlige bakterier

Det er 100 % feil når det gjelder akkurat ris og pasta. Her har du en link:

http://forskning.no/mat-mat-og-helse/2012/01/helsefare-ved-feillagret-pasta-og-ris

Sorry, jeg dobbelpostet. Oppdaterte ikke linken her etter at jeg leste samme artikkel. Men den bør leses av alle!

Skrevet

Ok, lærte noe nytt. Men i artikkelen står det at det er greit så lenge maten ikke har stått lenge ute romtemperert. Den angir en grense på 4 - 6 timer.

Skrevet

Ok, lærte noe nytt. Men i artikkelen står det at det er greit så lenge maten ikke har stått lenge ute romtemperert. Den angir en grense på 4 - 6 timer.

Det stemmer, og hvis du leser det som er svart lengre opp, så er det også sagt flere ganger. Ikke akkurat tidsangivelsen, men det at det må kjøles ned raskt og i kjøleskapet så fort som mulig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...