Gå til innhold

Barnebursdag og foreldre som ikke svarer på invitasjon

Anbefalte innlegg

Kanskje jeg bare har litt kontrollbehov, men vil gjerne vite hvor mange som kommer, og har sagt til alle foreldrene i klassen til førsteklassingen vår at jeg gjerne vil ha beskjed om barnet kommer eller ikke. Jeg satte liksom frist til i dag, med å svare, men bare to av seks har svart... Er ikke det litt sløvt..?

Vi kjenner ikke foreldrene kjempegodt, for vi gikk barnehage et annet sted. Har til og med purret på to i dag (bursdagen er neste fredag), men ikke hørt noe. Man blir jo litt sur/matt - hva ville dere gjort? Når ville dere purret? (eller ville dere bare gitt blaffen og tatt det som det kommer? Det er andre inviterte utenom skolen, så det blir uansett "barn nok", men man er vel litt redd for at førsteklassingen skal sitte igjen med et spørsmålstegn fordi bare to av seks dukket opp..)

Anonymous poster hash: debde...e69

Fortsetter under...

Det er ganske vanlig her å bare be om tilbakemelding fra de som ikke kommer, så hvis det da er noen som vil ha svar uansett er det mange som ikke tenker på å si fra hvis de kommer.

Anonymous poster hash: c15cf...ca7

Hos oss er det vanlig å be om svar fra de som ikke kommer.

Innbydelsene sendes ut en ukes tid før, og svarfrist to dager før bursdagen. Svarfrist en hel uke før bursdagen er slett ikke vanlig.

Anonymous poster hash: 469df...bf9

Hos oss er det vanlig å be om svar fra de som ikke kommer.

Innbydelsene sendes ut en ukes tid før, og svarfrist to dager før bursdagen. Svarfrist en hel uke før bursdagen er slett ikke vanlig.

Anonymous poster hash: 469df...bf9

Her her det vanlig å lese invitasjonen...ikke bara anta hva som står i den.

Anonymous poster hash: c24c8...172

Kanskje jeg bare har litt kontrollbehov, men vil gjerne vite hvor mange som kommer, og har sagt til alle foreldrene i klassen til førsteklassingen vår at jeg gjerne vil ha beskjed om barnet kommer eller ikke. Jeg satte liksom frist til i dag, med å svare, men bare to av seks har svart... Er ikke det litt sløvt..?

Vi kjenner ikke foreldrene kjempegodt, for vi gikk barnehage et annet sted. Har til og med purret på to i dag (bursdagen er neste fredag), men ikke hørt noe. Man blir jo litt sur/matt - hva ville dere gjort? Når ville dere purret? (eller ville dere bare gitt blaffen og tatt det som det kommer? Det er andre inviterte utenom skolen, så det blir uansett "barn nok", men man er vel litt redd for at førsteklassingen skal sitte igjen med et spørsmålstegn fordi bare to av seks dukket opp..)

Her er det også vanlig å gi beskjed om man ikke kommer. Jeg synes det er en uting. På denne måten fanger man ikke opp de som roter bort invitasjonen sin. I klassene til barna mine er det flere med skilte foreldre og da er det ekstra lett for at informasjonen ikke kommer helt frem.

Vi kan av diverse årsaker ikke ha bursdagene hjemme og har hatt bursdager der man betaler pr. person. Jeg har dermed ønsket svar fra alle om de kommer eller ikke spesielt siden vi ofte har invitert hele klassen (over 20 stykker). Det er alltid en del som ikke svarer og som jeg har purret på. Av de som ikke svarer så kommer halvparten og halvparten kommer ikke. Hos oss er det dermed ikke slik at de som glemmer å gi beskjed kommer. 

Anonymous poster hash: c267c...a3f

Annonse

Her er mine grunner til å ikke svare, noe som skjer relativt ofte:

1.Jeg vet ikke om vi får det til.

2. Jeg har oversett svaralternativer, dersom det avviker ifra normalen

3. Jeg har glemt det. Har 4 barn som nok er i 80 bursdager pr år, ofte flere samme helg.

4. Jeg har aldri sett invitasjonen.

5. Jeg har glemt hele bursdagen

Gjest Sommerfuggel

Jeg ber også om svar om de kommer eller ikke.

På den måten, som andre skriver, så vet jeg at alle har mottatt invitasjonen pluss at jeg vet hvor mange som kommer mtp innkjøp/betaling pr barn.

Dagen etter svarfristen ringer jeg dem som ikke har svart, og felles for dem alle er at de ikke har lest hva jeg faktisk skrev, men antatt at de bare skulle svare om de ikke kommer..

Det er jo litt sløvt, selv om man er vant til noe annet så er det jo greit å lese hele invitasjonen.

Men alle kan glemme, så det er ikke noe jeg får høy puls av ;)

Har klassen en facebookside? Begge mine skolebarn har det, og da legges også invitasjonen ut der med teksten : Hei alle Guttemammaer / pappaer, invitasjon sendt ut i dag. Sjekk i sekken. 

Det er en ekstra påminnelse ihvertfall, og lettere å nå ut til flere uten å måtte "mase" 

Anonymous poster hash: 503bf...0c0

Hvorfor må du ha svarfrist en hel uke før bursdagen? Det hadde jeg nok ikke fått med meg om det var meg som skulle skumlese invitasjonen din (vi har også fire barn og skal i en del bursdager). En sjelden gang er det noen som vil ha beskjed om man kommer eller ikke, men ikke alltid jeg får med meg det dessverre. Men jeg gir selvfølgelig beskjed om barnet ikke kan komme. 

Anonymous poster hash: 50198...7bf

3. Jeg har glemt det. Har 4 barn som nok er i 80 bursdager pr år, ofte flere samme helg.

Mitt råd til deg - skaff deg noen gode systemer å prøv å følge med... Ja 80 bursdager i året hørtes mye ut- men du har selv valgt å få fire barn, de skal følges opp og...

Anonymous poster hash: 86f45...cfa

Jeg og har prøvd denne varianten med å be om svar da jeg synes det er greit å vite hvor mange som faktisk kommer 😱 men det er tydeligvis ikke vanlig for jeg har fått få svar - gjerne et par rett før med en beklagelse at de ikke hadde sett ønsket om svar ...

Anonymous poster hash: 86f45...cfa

Annonse

Punkt 4. kan en ikke styre hvis invitasjonen aldri har nådd fram. De resterende er bare ren sløvhet og respektløst.

Har du valgt å få 4 barn vet du at det blir mye å holde styr på innimellom.

Er ikke verre enn å lese hele invitasjonen idet du mottar den og svare der og da. Dette tar deg kanskje ett minutt og du slipper å risikere å glemme. Er du usikker om det lar seg gjøre å komme  skriver du det i svaret.

Har du tid til Dib, har du tid til det også.

Jeg har tre barn og finner ingen problem med å lese hele kortet samt å svare. Hadde vi vært en til hadde det ikke gjort noen fordkjell. Akkurat det er ikke vanskeligere enn du selv gjør det til.

Med så mange barn tjener du virkelig på å ha faste rutiner og struktur. En kalender hvor dere setter dere ned hver søndag feks Og skriver opp ukas aktiviteter.

Din sløvhet og mangel på struktur går utover barna dine.

Jeg har selv 4 barn bare så det er sagt. Alt skrives ned. Av respekt for dersom sender innbydelse leser jeg innbydelsen godt og svarer om barnet kommer eller ikke.

Anonymous poster hash: c24c8...172

Liker ikke den nye "trenden " med at kun de som ikke kan komme skal svare. Jeg svarer uansett og takker for invitasjonen! Det er uhøflig å ikke takk for å bli invitert . Jeg kommer fra en familie som kommer fra et møblert hjem. Prøver å føre videre litt dannelse til mine barn, men er ikke lett slik samfunnet har blitt.

Enig i det der med å "gi svar hvis dere ikke kommer" gir en viss usikkerhet. Ang. svarfrist en uke før: ja, det var litt tidlig, men det var fordi vi skulle ha festen hjemme/utendørs (vi har en liten treroms), og på det tidspunktet var jeg veldig usikker på om været tillot at vi var ute, og hvor mange andre utenom klassen vi kunne invitere. Nå har jeg bare satset og invitert seks andre utenom klassen, uansett. (Alternativet var å ha to selskap...). Så det hadde en praktisk grunn som ikke er tilstede nå lengre, men likevel er det greit å vite om det er to eller seks som kommer fra klassen liksom... Får purre til uka😉 HI

Vi ber alltid om svar på om de kommer ELLER ikke kommer!

Noen er sløve med p svare og enkelte har rett og slett ikke sett invitasjonen.

Svarfrist en hel uke før synes jeg er vel lenge. Jeg pleier å ha svarfrist 2-3 dager før. Og så purret jeg på de som ikke har svar. Sender en sms eller en facebookmelding og minner om bursdagen og at vi gjerne vil ha svar på om x kommer.

Anonymous poster hash: 18b95...6b8

Det var jo litt morsomt at jeg er beregnet som sløv og ustrukturert, og ikke burde hatt 4 barn her, siden jeg oppga mine ærlige grunner for å ikke svare. Da jeg hadde to små var dette høyt prioritert. Nå når jeg har tre store så har de mye ansvar for dette selv. Det klarer de son regel helt fint. Barne våre er selvstendige og flinke, opptatt av skolearbeid og fritid, reflekterte og ansvarlige. Vi har mange jern i ilden, og bruker mye tid både i og utenfor hjemmet til div. Organiseringer. Både jeg og min mann har lederjobber, så det er ofte "overlapping" oss i mellom ifm reiser o.a. Det hender også at vi har andre boende her i perioder som skal holde styr på husholdningen, eller som er en del av den. Jeg har lite dårlig samvittighet, fordi vi har det svært godt, og oppdrar flinke og gode barn. Kommer ikke til å innføre dårlig samvittighet pga manglende svar til barnebursdag. Men takk for velmenende råd. Jeg var ikke trådstarter men Jeg lærte faktisk noe svært nyttig her i dag: ikke del ut din mening til folk du ikke vet noe om, og koble deg av dib!

Det at man ikke svarer(og heller ikke kommer) er helt typisk her vi bor. Det gjelder i hovedsak de med utenlandsk bakgrunn som ikke er vant med bursdagsfeiringer. 

Anonymous poster hash: 7853f...da9

Ja, jeg er sløv. Jeg leser aldri hele invitasjonen, jeg bare plotter inn sted og tidspunkt i kalenderen + legger inn reminder to dager før om å huske gave/kort.

Som en del andre skriver, så er det ganske uvanlig å gi beskjed dersom barnet faktisk kan komme, så derfor tenker jeg ikke over det heller. Vi gir bare beskjed dersom barnet vårt ikke kan komme.

I motetning til hun andre med fire, har vi ganske god kontroll og gode systemer, men akkurat på det å skrive "ja, XX kommer" blir det nok ikke noen rutine siden det bare skjer ved sånn ca 1 av 50 intivitasjoner vi får.

Anonymous poster hash: 9d34a...1eb

Ja, jeg er sløv. Jeg leser aldri hele invitasjonen, jeg bare plotter inn sted og tidspunkt i kalenderen + legger inn reminder to dager før om å huske gave/kort.

Som en del andre skriver, så er det ganske uvanlig å gi beskjed dersom barnet faktisk kan komme, så derfor tenker jeg ikke over det heller. Vi gir bare beskjed dersom barnet vårt ikke kan komme.

I motetning til hun andre med fire, har vi ganske god kontroll og gode systemer, men akkurat på det å skrive "ja, XX kommer" blir det nok ikke noen rutine siden det bare skjer ved sånn ca 1 av 50 intivitasjoner vi får.

Sist barnebursdag inviterte vi 20 barn. Skrev på invitasjonen at vi ønsket svar om barnet kommer eller ikke. 6 av 20 svarte. Av de 14 som ikke svarte var det 8 som kom og 6 som ikke kom. Hvordan tenker du at jeg skal gjette meg fram til hvor mye mat/papptallerkner/kake/is/godteposer osv osv osv jeg skal kjøpe inn?

Anonymous poster hash: fe795...714

I motetning til hun andre med fire, har vi ganske god kontroll og gode systemer, men akkurat på det å skrive "ja, XX kommer" blir det nok ikke noen rutine siden det bare skjer ved sånn ca 1 av 50 intivitasjoner vi får.

Sist barnebursdag inviterte vi 20 barn. Skrev på invitasjonen at vi ønsket svar om barnet kommer eller ikke. 6 av 20 svarte. Av de 14 som ikke svarte var det 8 som kom og 6 som ikke kom. Hvordan tenker du at jeg skal gjette meg fram til hvor mye mat/papptallerkner/kake/is/godteposer osv osv osv jeg skal kjøpe inn?

Anonymous poster hash: fe795...714

Jeg svarer alltid om barna mine ikke kan komme (så sant jeg har fått invitasjonen, noen få ganger har den forsvunnet i sekken/barna har glemt å gi den til oss voksne).

Det er helt vanlig at noen ikke dukker opp, spesielt dersom det er snakk om noen som ikke er etnisk norske. Med fire barn har vi rimelig mye erfaring etter hvert med å arrangere barnebursdager (har vel hatt en 25 barnebursdager totalt selv og gudene må vite hvor mange hundre vi har sendt av gårde i), og det er faktisk ikke krise å ikke vite antall på forhånd. Vi luker bort de vi har fått erfaring med at som regel ikke kommer og dekker på til resten. Dersom enda flere ikke kommer tar vi bort fat og glass, om flere enn vi trodde kommer, tryller vi diskret fram flere. Det er da virkelig ikke noe å gjøre noe nummer ut av. Kjøp inn rikelig, så er det jo bare å bruke "restene" av fat/glass enten neste bursdag eller i voksenbesøket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...