Gå til innhold

Skal voksne reise seg for barn på buss,t-bane og trikk?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om voksne mennesker bør reise seg for barn når vi benytter oss av kollektiv trafikk?! Eller er det kun eldre mennesker vi bør reise oss for hvis setene er fulle?!

(Reise oss/la barn og eldre få sitteplass)

Hva synes du?!

Anonymous poster hash: 7212a...850

Fortsetter under...

Skrevet

Kommer an på alderen på barnet. Jeg reiser meg for alle som ser ut til å ha vanskeligere for å stå enn det jeg selv har. Men mange store barn har betydelig bedre balanse enn meg. ;)

Selv setter jeg veldig stor pris på at i alle fall 2-åringen får sitte de gangene vi tar bussen. Men det er aldri noe problem, folk rett ved inngangen flytter seg til og med selv om det er ledige plasser, for at vi skal slippe å gå helt bak. :)

Anonymous poster hash: 898cf...59c
Skrevet

Briter gjør det, for små barn i alle fall så da tolker jeg det for å være den korrekte tingen å gjøre. 

Skrevet

I USA reiser folk seg for eks en voksen som kommer med et lite barn....de reiser seg for eldre også og andre mennesker som helt klart trenger et sete enten de høygravide, handikappet el

I Norge har vi mye å lære...

Skrevet

Små barn uten god balanse og som ikke klarer å holde seg godt fast reiser jeg meg selvfølgelig for. Jeg har ikke verdens beste balanse, men klarer å holde meg fast :)

Anonymous poster hash: 22cdb...428

Skrevet

Folk reiser seg ofte for 5-åringen og meg, og det opplever jeg at de har gjort helt siden vi begynte å ta buss uten vogn. Synes det er helt supert, det er ikke alltid så lett for ham å holde seg fast, eller for meg å holde både ham og meg selv.

Anonymous poster hash: 1e91c...73a

Annonse

Skrevet

Jeg reiser meg alltid for barn! Deres sikkerhet først!

Mulig de har god balanse, men de er sjanseløse mot den mannen på 110 kg som kanskje står lenger bak.

Anonymous poster hash: 868b4...344

Skrevet

Jeg har faktisk aldri sett en slik situasjon foran meg, da de fleste små barn kommer med barnevogna i banen og buss, og da har de jo sitteplass i den. Men hvis en 2-3 åring kom ombord uten barnevogn, og den foresatte ikke hadde sitteplass, så hadde jeg definitivt reist meg for barnet.

Anonymous poster hash: 821cc...db2

Skrevet

Mulig de har god balanse, men de er sjanseløse mot den mannen på 110 kg som kanskje står lenger bak.

Har du i svaret ditt tatt høyde for at svære 17-åringer (gjerne på 110 kg ;)) også regnes som barn?

Skrevet

Hvorfor så mye "?!" ? Du ser forskrekket ut.

Ja jeg reiser meg for barn.

Anonymous poster hash: 40844...35b

Skrevet

Har du i svaret ditt tatt høyde for at svære 17-åringer (gjerne på 110 kg ;)) også regnes som barn?

Nå driver du flisespikkerier.

Jeg ser jo ann barna.

Vi har barn, ungdom, og unge voksne.

Nå er det jo slik at en voksen dame på 45 kg også er sjanseløs mot denne store mannen.

Ser at du bare vil kverulere og være litt vanskelig bak anonymknappen din.

Skrevet

Nå driver du flisespikkerier.

Jeg ser jo ann barna.

Vi har barn, ungdom, og unge voksne.

Nå er det jo slik at en voksen dame på 45 kg også er sjanseløs mot denne store mannen.

Ser at du bare vil kverulere og være litt vanskelig bak anonymknappen din.

Nei, jeg prøver ikke å kverulere og være vanskelig, jeg mener det. Det er jo derfor jeg selv svarte at det kommer an på alder på barnet. Nettopp fordi de fleste tenåringer (som også er barn) er på samme størrelse som meg og har lettere for å holde balansen stående enn det jeg selv har.

Og det blir rimelig usaklig å dra frem anonymknappen i og med at du bruker den selv.

Skrevet

Jeg tok nylig bussen med 8-åringen min og ble veldig glad da en dame laget plass til henne.  8-åringen min vil nok helt sikkert ikke klare holde seg fast ved en ulykke i 60 km/t. Hun forstår selvfølgelig heller ikke farene forbundet med å stå på en buss i fart.  

Sånn forøvrig bør folk bli flinkere til å si TAKK til de som reiser seg på bussen, sist jeg gav fra meg plassen min til en eldre dame på bussen (jeg var trøtt og sliten etter en lang overtidsdag) fikk jeg ikke engang et smil.  Jeg reiser meg ikke for heder og ære men fordi det er riktig, likevel er det kjekt å få et takk.   

Anonymous poster hash: c946c...ad4

Annonse

Skrevet

Hei igjen! ☺️

Tusen takk for svar dere, og når det kommer til spørsmålet mitt, må jeg være ærlig å si at jeg ikke pleier å reiser meg for barn. Men det er noe jeg kanskje bør begynne å gjøre. 🙃

Anonymous poster hash: 7212a...850

Skrevet

Pleier ikke å reise meg for barn som er så store at de reiser alene nei. MEN dersom det er barn som er i førskolealder som reiser med mamma eller pappa, så tilbyr jeg plassen dersom jeg selv er i form den dagen (er ikke alltid det dessverre)

Opplevde forresten her forrige dagen at jeg ikke fikk sitteplass fordi en dame måtte ha kofferten sin i setet ved siden av seg!!!!!!

Mange forskjellige folk her gitt!

Anonymous poster hash: 07742...4eb
Skrevet

Ja det syns jeg, jeg gjør det alltid. Husker selv jeg måtte stå i bussen med 1 åringen på armen, bussen var full så jeg kunne ikke sette henne ned! Det var ett menneske som reiste seg etter 3 min det var en gutt på ca 17år! Alle andre satt og så en helt annen vei! Så ja gi bort setet ditt til barn, gravide eller foreldre med små barn på armen ja og eldre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...