Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #1 Skrevet 12. november 2015 Jeg sliter med bekkenet og er veldig tungpustet. Går det an å søke om å få midlertidig parkeringsbevis på handicap plass? Har prøvd å søke på nett og finner ikke noe informasjon om det. Anonymous poster hash: a6ff3...a74
Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #2 Skrevet 12. november 2015 Det er vel kommunen som tildeler disse. Men tror neppe du regnes som handikappet bare fordi det er tungt å være gravid, altså! Anonymous poster hash: bb747...44b
Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #3 Skrevet 12. november 2015 Fet fødes ca 60.000 barn i Norge hvert år, noen av disse et flerlinger, men det tilsvarer et høyt antall gravide kvinner. En ganske høy andel av disse igjen sliter, spesielt mot slutten av graviditeten - det være seg bekkenplager, blodtrykk, tungpust oh en hel rekke andre "plager" som desverre ofte følger med det å skape nytt liv. Er du ekstremt plaget så kan du selvfølgelig prøve å søke - men jeg vil tro sjansen din er ganske liten... Det er desverre ganske vanlig å slite med større eller mindre plager under graviditet, og dette er kun en periode av livet ditt - spar handikap plassen til dem som virkelig trenger den!! (Går du på krykker og har eneansvar for barn så du må på butikk osv så kan jeg tildels være enig i at det kunne vært fornuftig i en kort periode - ellers, send mannen på butikken, og planlegg god tid om du skal til lege, fysio eller sykehus så du kan finne god parkering!) Anonymous poster hash: 94f74...0fa
Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #4 Skrevet 12. november 2015 Det er vel kommunen som tildeler disse. Men tror neppe du regnes som handikappet bare fordi det er tungt å være gravid, altså! Anonymous poster hash: bb747...44b Leste en annen tråd her tidligere om at ikke kun er handicappede som kan få det. Det er ikke "bare" tungt. Foreløpig går det. Men blir bekkenet verre og det blir kaldere ute, så vil jeg få vansker med å gå. Måtte ha krykker i deler av forrige svangerskap. Anonymous poster hash: a6ff3...a74
Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #5 Skrevet 12. november 2015 Man velger å være gravid, men man velger ikke å bli handicapet. Anonymous poster hash: 6769d...635
Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #6 Skrevet 12. november 2015 Fet fødes ca 60.000 barn i Norge hvert år, noen av disse et flerlinger, men det tilsvarer et høyt antall gravide kvinner. En ganske høy andel av disse igjen sliter, spesielt mot slutten av graviditeten - det være seg bekkenplager, blodtrykk, tungpust oh en hel rekke andre "plager" som desverre ofte følger med det å skape nytt liv. Er du ekstremt plaget så kan du selvfølgelig prøve å søke - men jeg vil tro sjansen din er ganske liten... Det er desverre ganske vanlig å slite med større eller mindre plager under graviditet, og dette er kun en periode av livet ditt - spar handikap plassen til dem som virkelig trenger den!! (Går du på krykker og har eneansvar for barn så du må på butikk osv så kan jeg tildels være enig i at det kunne vært fornuftig i en kort periode - ellers, send mannen på butikken, og planlegg god tid om du skal til lege, fysio eller sykehus så du kan finne god parkering!) Anonymous poster hash: 94f74...0fa Skjønner poenget ditt. Men sjeldent handicap plassene er fulle der jeg bor. Har slitasje i korsrygg, astma og sliter med smerter i kroppen i tillegg. Så samt jeg ikke blir stort verre, så går det bra. Men ville egwntlig bare vite om noen visste hvordan det fungerer. Og ikke gå inn på inn på alt av opplysninger om meg. Anonymous poster hash: a6ff3...a74
Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #7 Skrevet 12. november 2015 Man velger å være gravid, men man velger ikke å bli handicapet. Anonymous poster hash: 6769d...635 En velger vel ikke akkurat å få bekkensmerter og slitasje i rygg heller vel.... Anonymous poster hash: a6ff3...a74
Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #8 Skrevet 12. november 2015 Man velger å være gravid, men man velger ikke å bli handicapet. Anonymous poster hash: 6769d...635 En velger vel ikke akkurat å få bekkensmerter og slitasje i rygg heller vel.... Anonymous poster hash: a6ff3...a74 Nei, men man velger jo å bli gravid, med de følger det får. Anonymous poster hash: 6769d...635
Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #9 Skrevet 12. november 2015 Man velger å være gravid, men man velger ikke å bli handicapet. Anonymous poster hash: 6769d...635 En velger vel ikke akkurat å få bekkensmerter og slitasje i rygg heller vel.... Anonymous poster hash: a6ff3...a74 Nei, men man velger jo å bli gravid, med de følger det får. Anonymous poster hash: 6769d...635 Så da skal en ikke kunne ta i mot hjelpemidler ved behov da, fordi en har valgt å bli gravid? Det blir det samme som å si til en som røyker, at den ikke bør ta i mot kolsmedesin, fordi en selv har valgt det! Anonymous poster hash: a6ff3...a74
Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #10 Skrevet 12. november 2015 jeg fikk handicapkort, pluss litt andre hjelpemidler pga kraftig bekkenløsning. Var i behandling, og fikk mye støtte og veiledning. Søk, det værste du kan få er ett avslag Anonymous poster hash: 55eb0...90a
Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #11 Skrevet 12. november 2015 jeg fikk handicapkort, pluss litt andre hjelpemidler pga kraftig bekkenløsning. Var i behandling, og fikk mye støtte og veiledning. Søk, det værste du kan få er ett avslag Anonymous poster hash: 55eb0...90a Takk for ordentlig svar:-) Fikk du hurtig svar, når du søkte? Anonymous poster hash: a6ff3...a74
Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #12 Skrevet 12. november 2015 jeg fikk handicapkort, pluss litt andre hjelpemidler pga kraftig bekkenløsning. Var i behandling, og fikk mye støtte og veiledning. Søk, det værste du kan få er ett avslag Anonymous poster hash: 55eb0...90a Takk for ordentlig svar:-) Fikk du hurtig svar, når du søkte? Anonymous poster hash: a6ff3...a74 Ja, det tok under en uke Anonymous poster hash: 55eb0...90a
Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #13 Skrevet 12. november 2015 jeg fikk handicapkort, pluss litt andre hjelpemidler pga kraftig bekkenløsning. Var i behandling, og fikk mye støtte og veiledning. Søk, det værste du kan få er ett avslag Anonymous poster hash: 55eb0...90a Takk for ordentlig svar:-) Fikk du hurtig svar, når du søkte? Anonymous poster hash: a6ff3...a74 Ja, det tok under en uke Anonymous poster hash: 55eb0...90a Du kan også få hjelp fra hjelpemiddelsentralen, foreksempel en sånn stokk, med klype på til å plukke opp ting fra gulvet (gull verd) Anonymous poster hash: 55eb0...90a
Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #14 Skrevet 12. november 2015 jeg fikk handicapkort, pluss litt andre hjelpemidler pga kraftig bekkenløsning. Var i behandling, og fikk mye støtte og veiledning. Søk, det værste du kan få er ett avslag Anonymous poster hash: 55eb0...90a Takk for ordentlig svar:-) Fikk du hurtig svar, når du søkte? Anonymous poster hash: a6ff3...a74 Ja, det tok under en uke Anonymous poster hash: 55eb0...90a Du kan også få hjelp fra hjelpemiddelsentralen, foreksempel en sånn stokk, med klype på til å plukke opp ting fra gulvet (gull verd) Anonymous poster hash: 55eb0...90a her er en god oversikt over hjelpemidler: http://www.mammanett.no/graviditet/plager_og_komplikasjoner/bekkenloesning_hjelpemidler Anonymous poster hash: 55eb0...90a
Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #15 Skrevet 12. november 2015 jeg fikk handicapkort, pluss litt andre hjelpemidler pga kraftig bekkenløsning. Var i behandling, og fikk mye støtte og veiledning. Søk, det værste du kan få er ett avslag Anonymous poster hash: 55eb0...90a Takk for ordentlig svar:-) Fikk du hurtig svar, når du søkte? Anonymous poster hash: a6ff3...a74 Ja, det tok under en uke Anonymous poster hash: 55eb0...90a Du kan også få hjelp fra hjelpemiddelsentralen, foreksempel en sånn stokk, med klype på til å plukke opp ting fra gulvet (gull verd) Anonymous poster hash: 55eb0...90a Takk:-) Å bøye seg er nesten det som er verst, når ryggen svikter. Hi Anonymous poster hash: a6ff3...a74
Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #16 Skrevet 12. november 2015 jeg fikk handicapkort, pluss litt andre hjelpemidler pga kraftig bekkenløsning. Var i behandling, og fikk mye støtte og veiledning. Søk, det værste du kan få er ett avslag Anonymous poster hash: 55eb0...90a Takk for ordentlig svar:-) Fikk du hurtig svar, når du søkte? Anonymous poster hash: a6ff3...a74 Alle kommuner skal ha tilbud om praktisk bistand i hjemmet, hjemmehjelp / omsorgsarbeider eller lignende. Enkelte kommuner har tilbud om husmorvikar. Barnehageplass Undersøk i egen kommune om prioritert plass på grunn av sykdom i familien. Parkeringstillatelse Det er mulig å søke om parkeringstillatelse for forflytningshemmede. Parkeringstillatelsen gir mulighet til å parkere på parkeringsplasser for bevegelseshemmede og andre offentlige parkeringsplasser slik at gangavstanden reduseres. Dette kan det kun søkes om med legeerklæring. Hjelpemidler: Legen, fysioterapeuten eller ergoterapeuten i kommunen kan hjelpe deg å søke lån av hjelpemidler. De vil forklare deg om du kan benytte kommunens korttidslager eller søke gjennom NAV. Alle kommuner skal ha et lager for korttidsutlån av hjelpemidler. Kontakt kommunen for mer info, helsesøster eller jordmor kan hjelpe deg Lykke til.. Anonymous poster hash: 55eb0...90a
Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #17 Skrevet 12. november 2015 jeg fikk handicapkort, pluss litt andre hjelpemidler pga kraftig bekkenløsning. Var i behandling, og fikk mye støtte og veiledning. Søk, det værste du kan få er ett avslag Anonymous poster hash: 55eb0...90a Takk for ordentlig svar:-) Fikk du hurtig svar, når du søkte? Anonymous poster hash: a6ff3...a74 Alle kommuner skal ha tilbud om praktisk bistand i hjemmet, hjemmehjelp / omsorgsarbeider eller lignende. Enkelte kommuner har tilbud om husmorvikar. Barnehageplass Undersøk i egen kommune om prioritert plass på grunn av sykdom i familien. Parkeringstillatelse Det er mulig å søke om parkeringstillatelse for forflytningshemmede. Parkeringstillatelsen gir mulighet til å parkere på parkeringsplasser for bevegelseshemmede og andre offentlige parkeringsplasser slik at gangavstanden reduseres. Dette kan det kun søkes om med legeerklæring. Hjelpemidler: Legen, fysioterapeuten eller ergoterapeuten i kommunen kan hjelpe deg å søke lån av hjelpemidler. De vil forklare deg om du kan benytte kommunens korttidslager eller søke gjennom NAV. Alle kommuner skal ha et lager for korttidsutlån av hjelpemidler. Kontakt kommunen for mer info, helsesøster eller jordmor kan hjelpe deg Lykke til.. Anonymous poster hash: 55eb0...90a http://lkb.no/praktiske-tips/trygderettigheter Anonymous poster hash: 55eb0...90a
Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #18 Skrevet 12. november 2015 Jeg sliter med bekkenet og er veldig tungpustet. Går det an å søke om å få midlertidig parkeringsbevis på handicap plass? Har prøvd å søke på nett og finner ikke noe informasjon om det. Anonymous poster hash: a6ff3...a74 Ja, du kan søke om midlertidig kort. Jeg fikk det selv under svangerskap. Sjekk med din kommune. Anonymous poster hash: 96e7f...419
Anonym bruker Skrevet 13. november 2015 #19 Skrevet 13. november 2015 Folk.. Ja, det kan du, men en del kommuner er strenge. Legen må søke for deg. Anonymous poster hash: e1226...857
Anonym bruker Skrevet 13. november 2015 #20 Skrevet 13. november 2015 Du tar kontakt med kommunen og spør etter mulighetene. Jeg var så sjuk at jeg ikke orket bryet. Som regel klarte jeg ikke å kjøre bil selv en gang, men for dere som sliter big time, men likevel klarer å befrakte dere selv med bil, så hadde jeg ihvertfall spurt! Plassene er for forflytningshemmede. Det er ikke slik at du må sitte i rullestol for å få slikt bevis. Anonymous poster hash: 678f9...454
Anonym bruker Skrevet 13. november 2015 #21 Skrevet 13. november 2015 Du kan søke kommunen via legen men du har vel født før du får svar. Kommunen min er kjempe streng på slik godkjenning. Min far som har hatt slag og har droppfot og dårlig førlighet i den andre og bruker krykke fikk avslag første gang. Anonymous poster hash: c861e...c05
Anonym bruker Skrevet 13. november 2015 #22 Skrevet 13. november 2015 Folk er jo helt utrolige i svarene sine 😂 På butikken jeg handler på har de kombinert hc og familieparkering. Her jeg går vaggende med tvillinger i magen føker jeg meg som en aldri så liten familie 😂 så den plassen tar jeg! Anonymous poster hash: 58d4f...640
Miss Chocolate Skrevet 13. november 2015 #23 Skrevet 13. november 2015 Så kranglete DIB-høner da 😳😅🙈 Hadde søkt kommunen om jeg var deg 😘 Vurderer det samme, men det er pga ME.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2015 #24 Skrevet 13. november 2015 Du kan også i noen tilfeller få dekket taxi til jobb hvis det kan hjelpe til å unngå sykemelding. Anonymous poster hash: a11d1...faa
Anonym bruker Skrevet 13. november 2015 #25 Skrevet 13. november 2015 Jeg fikk beskjed om å søke på det da jeg hadde invalidiserende bekkenløsning, betennelser i hoftene (slimposer) +++. Jeg gjorde det aldri fordi jeg ikke har lappen Hadde nok heller aldri klart å kjøre bil i min tilstand, jeg var hundre prosent hjelpetrengende og hadde ikke kommet meg til bilen på egenhånd en gang. Men det er altså mulighet til å søke å få innvilget midlertidig bevis. I stedet fikk jeg innvilget sånn ordning med taxi til og fra fysioterapeut, svangerskapskontroller o.l. Da kom de inn i huset å hjalp meg inn i taxi. Er vel sånn "helsetaxi" opplegg. Følte meg i hvert fall som en 98 år gammel dame Da fikk jeg et eget nummer jeg skulle ringe og betalte nesten ingen ting. Anonymous poster hash: 50ff4...d2b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå