Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #1 Skrevet 12. november 2015 Vi har startet treningssenter her. Vi er 2 par som styrer det. Det har vært 12 års grense med foreldre, og en organisert trening i uka for ungdommer over 12 år. Dette er ikke et typisk treningssenter, men et treningssenter med hall og klatrevegg også. Datteren til det andre paret som er eier har begynt å trene sin datter i vektløfting. Dette etter å ha vært på kurs og planen er å starte klubb på sentret. Han ønsker likevel å komme smått i gang og har begynt med henne. .. Nå har det blitt en snakkis. Jeg forstår det, men det er likevel en organisert trening som vil komme. Til poenget. Jeg var der i dag og møtte PT som jobber der. Hun hadde med seg en jente som går i klassen til min datter. Jeg spurte om hun hadde PT time, og ja det hadde hun. Hun skulle trene på å bli mer eksplosiv! Det jeg vet er at jenta er litt rund og at det er nok grunnen for at foreldrene kjøper PT time... Har jeg lov å reagere? Jeg tenker at det er ikke rart det blir så stort kroppspress i ung alder.. Problemet er at han som eier har tatt med sin datter. Jeg tenker likevel at det er en viss forskjell å vere med barna sine selv... kontra å betale for PT på en 10 åring... Hva tenker du? Anonymous poster hash: b79b1...3d6
Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #2 Skrevet 12. november 2015 Jeg tenker at hverken ti eller 12 åringer har noe på treningssenter å gjøre. Der jeg trener er det 16 års grense og glad er jeg for det. For meg er trening fritid. Jobber i bhg og har fire barn hjemme. Fri meg for invandering av unger på trening også! Anonymous poster hash: 0b07e...abd
Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #3 Skrevet 12. november 2015 Syns det er drøyt at barn skal trene på treningssenter. De kan trene i fysisk aktivitet ut - lek f.eks, eller i idrett - være seg lag eller alene. Men stå å løfte vekter? Gå på spinning? MRL.. Det er så til de grader på trynet. Om mitt treningssenter får 12-års grense, finner jeg meg et annet. OG - når min lillesøster var tjukk og måtte slanke seg (som 10-åring), tok foreldrene mine ansvar, de satte det ikke bort til andre. De gikk turer, løp og engasjerte seg i fysisk aktivitet med henne bl.a meldte henne på svømming og hadde selv lek og små konkurranser med mye fysisk aktivitet. Hun har i dag enormt med treningsglede og er slankest og best trent av alle oss barna. Foreldre med tykke barn bør ta ansvar selv, ikke slenge det på PT. Det er foreldrene sin feil at barnet har blitt overvektig og de kan fikse det selv med å tilbringe kvalitetstid med barna. Mest sannsynlig tar de ikke selv skade av å bedrive fysisk aktivitet! Det koster så lite å sette seg inn i ting man kan gjøre sammen, uten at barnet tenker at det er trening for å bli "tynn". Anonymous poster hash: 3ed0d...0c8
Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #4 Skrevet 12. november 2015 Vel, i alle andre land er det helt greit at ungene satser tidlig på idrett. Her skal man leke og surre til man er voksen, og så lure på hvorfor det kun er ski og skiskyting (der ungene trener livet av seg fra tidlig alder) nordmenn får til ordentlig på verdensnivå. Kjenner flere som spiller ishockey i alder av 10-12 år som har 4-5 treninger i uka, pluss kamper. Kan ikke se forskjell på det og et barn med personlig trener. En personlig trener er jo kun positivt, han/hun lærer ungen hvordan man trener riktig, løfter riktig, hva de forskjellige øvelsene gjør med kroppen osv. Her driver den ene ungen med motocross, og de har jo engasjerte trenere og mengdetrening på sommeren. Datteren går på kampsport, og det gjør jeg også. Så hun får ekstra treninger hjemme med meg i tillegg til de to faste i karateklubben. Jeg ser ihvertfall ikke forskjell på det og en unge med PT. Anonymous poster hash: cd6fb...483
Luksusdyret Skrevet 12. november 2015 #5 Skrevet 12. november 2015 Syns det er drøyt at barn skal trene på treningssenter. De kan trene i fysisk aktivitet ut - lek f.eks, eller i idrett - være seg lag eller alene. Men stå å løfte vekter? Gå på spinning? MRL.. Det er så til de grader på trynet. Om mitt treningssenter får 12-års grense, finner jeg meg et annet. OG - når min lillesøster var tjukk og måtte slanke seg (som 10-åring), tok foreldrene mine ansvar, de satte det ikke bort til andre. De gikk turer, løp og engasjerte seg i fysisk aktivitet med henne bl.a meldte henne på svømming og hadde selv lek og små konkurranser med mye fysisk aktivitet. Hun har i dag enormt med treningsglede og er slankest og best trent av alle oss barna. Foreldre med tykke barn bør ta ansvar selv, ikke slenge det på PT. Det er foreldrene sin feil at barnet har blitt overvektig og de kan fikse det selv med å tilbringe kvalitetstid med barna. Mest sannsynlig tar de ikke selv skade av å bedrive fysisk aktivitet! Det koster så lite å sette seg inn i ting man kan gjøre sammen, uten at barnet tenker at det er trening for å bli "tynn". Anonymous poster hash: 3ed0d...0c8 Eller så har vi oss som er for syke til å trene. Ingen av mine barn er overvektige, men jeg har verken sjans til å løpe turer eller gå i skog og mark. Valget står mellom å trimme sammen med barna eller ikke fungere som forelder, og valget er da svært enkelt. Mine barn trener selv, er slanke, sunne og friske.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #6 Skrevet 12. november 2015 Dette er på bygda.. og som sagt et treningssenter med buldring og en sal som vi har sirkeltrening i. 12 åringene har ikke vekttrening, men sirkel med egen kroppsvekt... Men likevel. Jeg mener organisert trening med andre er supert.. men egen PT??? Hun trener ikke på toppnivå uansett Anonymous poster hash: b79b1...3d6
indianærn Skrevet 13. november 2015 #7 Skrevet 13. november 2015 Personlig trener er en ting, det er heller ikke farlig at barn trener mye. Men de bør trene variert, for generell kroppsbeherskelse. Men barn som langt fra er ferdigvokst, skal etter alt jeg har lært om kropp og utvikling, ikke trene noe særlig med vekter, kroppen deres er rett og slett ikke klar for det. De fleste styrketreningsklubber har da 14 eller 16 års grense.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2015 #8 Skrevet 13. november 2015 Å lykkes som forelder er nærmest umulig, tenk på dere selv! Anonymous poster hash: 2df04...7fc
Anonym bruker Skrevet 13. november 2015 #9 Skrevet 13. november 2015 Syns det er ok. Jenta er rund i kantene, og her har hun funnet noe hun syns er gøy å holde på med. At jenta selv sier at hun skal bli mer eksplosiv er kanskje en ti-årings talemåte, og det er ikke noe å henge seg opp i. Er det ikke viktig at hun er i bevegelse, og at hun holder på med noe som er gøy? Pt er jo helt topp, for han kan jo vise henne hvordan hun best kan trene uten å skade kroppen. Personlig så syns jeg ikke noe om 7-åringer som trener cheerleading og blir kastet i lufta av 10-åringer. Det er mye skader i denne sporten. Anonymous poster hash: d2a4c...f11
Anonym bruker Skrevet 13. november 2015 #10 Skrevet 13. november 2015 Jeg ser ikke noe galt i at barn har egen trener, så lenge treneren virklig vet hva han eller hun driver med. Tiåringen min har hatt tennistimer med privatlærer i et år og syvåringen får private spilletimer. Det er også en "friskvernklinikk" her der ganske unge barn med vektproblemer har en egen coach som følger dem opp med aktivitet og kostholdsveiledning. Det er ikke noe problem, men derifra til å ønske barn velkommen til et treningsenter som primært er laget for voksne og tilby PT-timer uten at treneren har spessiell utdannelse i barnetrening ol er et langt skritt. Vektløfting for tiåringer synes jeg høres helt galt ut. Ut fra det lille jeg har lært om trening og fyseologi kan det være ganske skadlig for barn på sikt. Hvis dette er en vei dere ønsker å utvikle senteret deres bør dere i det minste sørge for at alle som har med barna å gjøre har god utdanning, fotrinnsvis på masternivå eller høyere og at dere sørger for at miljøet på senteret er lite fokusert på utseende og prestasjoner. At det er 100% dopingfritt og at dere tar jevnlige stikkprøver av medlemmene tar jeg som en selvfølge. Anonymous poster hash: 1fb0d...791
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå