Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #26 Skrevet 11. november 2015 Jøss, kjenner jeg blir oppgitt av å lese svarene her. Snakk om å være firkantet. Det er snakk om ukentlig (?) Behandling. Å ta vgs over 4 år pga fravær i ett fag virker drøyt. Det blir som å jobbe 50% pga ukentlig fysioterapi..Anonymous poster hash: 91562...58a Hvis behandlingen er ukentlig gjennom et helt år er det virkelig helt naturlig at man må velge vekk noen fag. Man Jan ikke regne med å klare 100% skole hvis man er tilstede 80% av tiden... Anonymous poster hash: abbc9...c86
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #27 Skrevet 11. november 2015 Du spør om det virkelig er slik at en elev ikke kan få behandling uten å risikere at standpunktkarakteren ryker. Jeg lurer på om du har tenkt over hva standpunktkarakter er for noe? Det er en karakter som gjenspeiler en elevs kompetanse i et fag, slik den er vist for læreren som vurderer. Satt på spissen: om eleven er borte fra alle gymtimene et år, mener du likevel at læreren skal gjøre en vurdering av elevens kompetanse? Hvordan, i så fall? Og, hvis det er mulig: hvorfor går man på skole i det hele tatt? Jeg ha forståelse for at dette er vanskelig for din ungdom, men den tiden man tilbringer i timene betyr faktisk noe. Så om man er veldig mye borte pga sykdom og behandling, må man kanskje bruke litt lenger tid på vgs. Det er fullt mulig.Anonymous poster hash: abbc9...c86 Jeg sier det igjen: alle (absolutt alle!) barn som oppholder seg lovlig i Norge har krav på videregående utdanning. Så ja. Læreren skal gi vurdering etter et tilpasset opplegg. Noe annet ville vært diskriminering av en elev med psykiske utfordringer.Anonymous poster hash: 07dab...dc5 Men tilpasningen kan godt være at eleven ikke tar alle fag. Anonymous poster hash: abbc9...c86
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #28 Skrevet 11. november 2015 Du spør om det virkelig er slik at en elev ikke kan få behandling uten å risikere at standpunktkarakteren ryker. Jeg lurer på om du har tenkt over hva standpunktkarakter er for noe? Det er en karakter som gjenspeiler en elevs kompetanse i et fag, slik den er vist for læreren som vurderer. Satt på spissen: om eleven er borte fra alle gymtimene et år, mener du likevel at læreren skal gjøre en vurdering av elevens kompetanse? Hvordan, i så fall? Og, hvis det er mulig: hvorfor går man på skole i det hele tatt? Jeg ha forståelse for at dette er vanskelig for din ungdom, men den tiden man tilbringer i timene betyr faktisk noe. Så om man er veldig mye borte pga sykdom og behandling, må man kanskje bruke litt lenger tid på vgs. Det er fullt mulig. Anonymous poster hash: abbc9...c86 Jeg sier det igjen: alle (absolutt alle!) barn som oppholder seg lovlig i Norge har krav på videregående utdanning. Så ja. Læreren skal gi vurdering etter et tilpasset opplegg. Noe annet ville vært diskriminering av en elev med psykiske utfordringer. Anonymous poster hash: 07dab...dc5 Men eleven med psykiske vansker har faktisk ikke godt av all den tilretteleggingen du argumenterer for at hun skal ha. Dessuten er det ikke likeverdig i det hele tatt hvis hun skal få karakter på syltynt grunnlag hvis de andre møter til gymtimene. Hun må i samarbeid med behandleren sin få lagt timene slik at de ikke hele tiden går ut over samme fag. Anonymous poster hash: da41e...c2c
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #29 Skrevet 11. november 2015 Fra og med neste år blir regelverket strengere. Da kan man ikke ha over 10 % fravær i et fag før man mister retten til karakter. På "min" vgs brukes det skjønn. Vi tilrettelegger alt vi klarer, og jeg gruer meg til innskjerpelsen neste år. En elev kan fremdeles få strøket inntil 10 dager ved langvarig sykdom, etter søknad. Anonymous poster hash: 4b179...643 Som svar på dette (jeg regner med at innlegget er skrevet av en lærer?), det er heller ikke vanlig at lærere er satt godt inn i jussen rundt undervisningen. Noe har de kanskje på lærerutdanningen, men veldig ofte vet de ikke hva barna egentlig har krav på, og hvilke plikter de har. Spesielt gjelder dette utsatte barn, barn med funksjonshemninger, fysiske/psykiske lidelser, innvandrerbarn eller andre som faller uten for "normalen". Anonymous poster hash: 07dab...dc5 Å joda, vi vet hva elevene har krav på, og som jeg sier, vi tilrettelegger alt vi klarer. Men reglene som kommer neste år blir vi jo pålagt å følge. Hva mener du vi ellers skal gjøre? Vi er jo nødt til å følge opp det Udir bestemmer. Eller? Anonymous poster hash: 4b179...643 Nei. Dere er ikke stødig når det kommer til det juridiske. Dere har alt for dårlig forståelse når det kommer til den daglige utførelsen av juridiske bestemmelser. Både når det kommer til håndhevelsen av de generelle rettighetene, som f.eks. barnas rett til å bli hørt i alle spørsmål som gjelder dem selv (ja, absolutt alle spørsmål som gjelder dem selv), og når det kommer til de mer konkrete bestemmelsene, f.eks. de ulike tingene barn har krav på og hvilke ting dere _kan_ tilby (og forholdet mellom disse). I tillegg mangler dere forståelse for hva diskriminering egentlig er (jf. prinsippet om likebehandling ved forskjeller eller forskjellsbehandling ved likheter), og dere er også svake når det kommer til de ulike varslingspliktene dere er pålagt. At du faktisk spør meg hva mer dere kunne gjort vitner om at du ikke har forståelsen. For det handler ikke alltid om hva man gjør, men med hvilken intensjon man gjør det med og hvilket lovverk man hjemler det i.Anonymous poster hash: 07dab...dc5 Hvem er "dere"? Her var det mye skjæring over en kam. Dessuten, vi snakker om ungdommer, ikke barn. Og du har helt tydelig noen personlige, dårlige erfaringer du tar med deg inn i denne debatten... Anonymous poster hash: abbc9...c86 Dere i den offentlige forvaltningen (i denne tråden i skoleforvaltningen). Ungdommer er også barn. Barn er alle under 18 år. Og ja, jeg ser mye rart i mitt yrke. Men jeg er jo ikke slem og drar alle over en kam når jeg sier at lærerne ikke kan juss. Det har ikke vært noe offentlig debatt rundt læreres kunnskap om rettssystemet og ivaretakelse av barns rettigheter, så vidt jeg har fått med meg. Men for all del, dere kan sikkert noe. Du kan jo bevise at jeg tar feil: hvor mye juss har dere egentlig på pensum i lærerutdanningen? Anonymous poster hash: 07dab...dc5
Iiiiik Skrevet 11. november 2015 #30 Skrevet 11. november 2015 Hvor mye pedagogikk har du i jusstudiene dine? Dette handler jo ikke primært om elevenes rettigheter, men om hva de trenger å kunne og hva som er kravene for å få studiekompetanse.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #31 Skrevet 11. november 2015 Du spør om det virkelig er slik at en elev ikke kan få behandling uten å risikere at standpunktkarakteren ryker. Jeg lurer på om du har tenkt over hva standpunktkarakter er for noe? Det er en karakter som gjenspeiler en elevs kompetanse i et fag, slik den er vist for læreren som vurderer. Satt på spissen: om eleven er borte fra alle gymtimene et år, mener du likevel at læreren skal gjøre en vurdering av elevens kompetanse? Hvordan, i så fall? Og, hvis det er mulig: hvorfor går man på skole i det hele tatt? Jeg ha forståelse for at dette er vanskelig for din ungdom, men den tiden man tilbringer i timene betyr faktisk noe. Så om man er veldig mye borte pga sykdom og behandling, må man kanskje bruke litt lenger tid på vgs. Det er fullt mulig. Anonymous poster hash: abbc9...c86 Jeg sier det igjen: alle (absolutt alle!) barn som oppholder seg lovlig i Norge har krav på videregående utdanning. Så ja. Læreren skal gi vurdering etter et tilpasset opplegg. Noe annet ville vært diskriminering av en elev med psykiske utfordringer. Anonymous poster hash: 07dab...dc5 Men eleven med psykiske vansker har faktisk ikke godt av all den tilretteleggingen du argumenterer for at hun skal ha. Dessuten er det ikke likeverdig i det hele tatt hvis hun skal få karakter på syltynt grunnlag hvis de andre møter til gymtimene. Hun må i samarbeid med behandleren sin få lagt timene slik at de ikke hele tiden går ut over samme fag. Anonymous poster hash: da41e...c2c Det er jo din mening. Og det kan godt hende det stemmer. Men skolen har ikke lov til å ta stilling til hva barnet har godt av eller ikke har gått av. Uansett har barnet rett på videregående opplæring, spørsmålet er bare hvem som har ansvaret for å tilby det. Siden bup er såpass vanlig behandling og skolen ikke har lov til å diskriminere vil jeg anta at det er skolen han i utgangspunktet går på som er pliktig til å tilby dette. Anonymous poster hash: 07dab...dc5
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #32 Skrevet 11. november 2015 Hvor mye pedagogikk har du i jusstudiene dine? Dette handler jo ikke primært om elevenes rettigheter, men om hva de trenger å kunne og hva som er kravene for å få studiekompetanse. Jo, primært handler dette om denne guttens rettigheter. Fakta i saken er at han har krav på videregående utdanning, og noen er pliktig å tilby han det. Merk deg at jeg ikke sier at han har rett på en standpunktkarakter. Han har rett på opplæring. På sine egne premisser. Alle barn har det. Og når det gjelder barn som passer inn i "normalen" er ikke dette et problem, men for barn som ikke kan få forventet utbytte av normalundervisningen må man legge til rette. Når det er lagt til rette skal man kunne sitte igjen med et godt vurderingsgrunnlag. Anonymous poster hash: 07dab...dc5
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #33 Skrevet 11. november 2015 Veldig mye av problemet i dag er at fokuset er på rettigheter... Man har rett på en masse, men til syvende og sist: en karakter i et fag skal si noe om hvilken kompetanse du har i faget. Hvis en lærer skal undervise mitt barn, vil jeg at de karakterene h*n har skal si noe om hva h*n kan i fagene, ikke hvor mye juss h*n og foreldrene kunne. Eller hva med en frisør? Skal en frisør bestå fagprøven selv om h*n stort sett ikke var tilstedeværelse opplæringen? Ja, dette er satt på spissen, men som lærer er jeg litt lei av at faglig integritet skal settes tilside. Systemet mangler noe for å følge opp "slike" som den ungdommen som er utgangspunktet for denne tråden. Og enda verre blir det neste år, når det blir en fraværsgrense i hvert fag. Da blir det byråkratiet og ikke min faglig begrunnede skjønnsmessige avgjørelse som bestemmer om en elev skal få vurdering. Anonymous poster hash: abbc9...c86
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #34 Skrevet 11. november 2015 Det er lite relevant om fraværet er gyldig eller ikke. Dersom en elev er borte fra et fag såpass mye at læreren ikke har vurderingsgrunnlag hjelper det lite om man har vært syk, til behandling eller annet. Man prøver selvsagt som lærer å tilrettelegge mest mulig, særlig i slike situasjoner. Det finnes (foreløpig) ingen fraværsgrense, så man har mulighet til å strekke seg langt. Men det er forskjell på fag - skal du feks ha gymkarakter MÅ du være tilstede, eller så kan du ikje få det. I matematikk kan man ta en ekstra prøve eller to, men i gym går ikke det. Hvordan tenker du at læreren skal sette karakter når eleven ikke er tilstede? Skal han gjette? Å få timefravær på vitnemålet må eleven leve med, men man har krav på å få legge ved begrunnelse til fravær.Anonymous poster hash: abbc9...c86 Nja... Hvorfor kan man ikke få ekstra prøve eller test i gym? Det praktiseres hos oss. Anonymous poster hash: 4b179...643 Fordi gymkarakteren skal inneholde så mye forskjellig. Og tilstedeværelse med tilhørende innsats er ganske viktig.Det sagt - det lar seg nok gjøre, men det koster mer i gym enn i andre fag. Og siden det bare er avgangskarakteren som blir stående er det gjerne begrenset hvor mye ekstra tilrettelegging man kan drive med i 1. termin. Da ville jeg som rektor prioritert midler til å gi ekstra tester og timer til avgangselever. Man kan ha 1/IV i gym i 2,5 år uten at det får betydning for vitnemålet i 3. klasse (1,5 år på yrkesfag)Anonymous poster hash: abbc9...c86 Det spiller ingen rolle hva det koster. Barnet har krav på videregående utdanning. Og skolen er pliktig til å legge til rette. Mer er det egentlig ikke å si om det. Rektoren har ikke lov til å prioritere andre ting. Anonymous poster hash: 07dab...dc5 Du velger å ikke skjønne poenget? Å ikke få gymkarakter har ingenting å si for gjennomføringen av VGS før du er i siste termin. Du kan ha IV hele veien, så lenge du får standpunktkarakter siste året. Dermed: selvfølgelig prioriterer man dem det har konkret betydning for. Altså avgangselever. Anonymous poster hash: abbc9...c86 Sorry, da misforsto jeg. Men hvis jeg skal kverrulere, så kan man jo si at tilrettelagt undervisning i første klasse er med på å legge grunnlaget for den karakteren han ev. vil få i tredje klasse. Men dette blir et spørsmål om skjønn da. Anonymous poster hash: 07dab...dc5
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #35 Skrevet 11. november 2015 Hvor mye pedagogikk har du i jusstudiene dine? Dette handler jo ikke primært om elevenes rettigheter, men om hva de trenger å kunne og hva som er kravene for å få studiekompetanse. Jo, primært handler dette om denne guttens rettigheter. Fakta i saken er at han har krav på videregående utdanning, og noen er pliktig å tilby han det. Merk deg at jeg ikke sier at han har rett på en standpunktkarakter. Han har rett på opplæring. På sine egne premisser. Alle barn har det. Og når det gjelder barn som passer inn i "normalen" er ikke dette et problem, men for barn som ikke kan få forventet utbytte av normalundervisningen må man legge til rette. Når det er lagt til rette skal man kunne sitte igjen med et godt vurderingsgrunnlag.Anonymous poster hash: 07dab...dc5 Men da er vi jo enige, da? For det er jo karakteren vi diskuterer her. Og karakteren skal settes ut fra hvor godt eleven oppfyller kompetansemålene. Anonymous poster hash: abbc9...c86
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #36 Skrevet 11. november 2015 Veldig mye av problemet i dag er at fokuset er på rettigheter... Man har rett på en masse, men til syvende og sist: en karakter i et fag skal si noe om hvilken kompetanse du har i faget. Hvis en lærer skal undervise mitt barn, vil jeg at de karakterene h*n har skal si noe om hva h*n kan i fagene, ikke hvor mye juss h*n og foreldrene kunne. Eller hva med en frisør? Skal en frisør bestå fagprøven selv om h*n stort sett ikke var tilstedeværelse opplæringen? Ja, dette er satt på spissen, men som lærer er jeg litt lei av at faglig integritet skal settes tilside. Systemet mangler noe for å følge opp "slike" som den ungdommen som er utgangspunktet for denne tråden. Og enda verre blir det neste år, når det blir en fraværsgrense i hvert fag. Da blir det byråkratiet og ikke min faglig begrunnede skjønnsmessige avgjørelse som bestemmer om en elev skal få vurdering. Anonymous poster hash: abbc9...c86 Jeg tror ikke du forstår. Barnet har ikke krav på en standpunktkarakter. Han har krav på tilrettelagt undervisning, slik at han KAN få en karakter. Ser du forskjellen? Anonymous poster hash: 07dab...dc5
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #37 Skrevet 11. november 2015 TS: For å klarlegge, vi er fullstendig klar over hva standpunktkarakteren skal gjenspeile og ja hadde det virkelig vært nødvendig måtte eleven selvfølgelig ha tatt utdannelsen over fire år. Men nå er det slik at det er snakk om 2 timer fravær i et fag, hvor det er satt opp en tredje. Det er snakk om behandling hver annen/tredje uke og det blir satt opp timer fordelt utover dagen slik at det minst mulig skal ramme fag med lavt timeantall. Men det er ikke mulig å unngå dette helt siden behandler kun har denne dagen å tilby eleven, og det er flere andre VGS elever til behandling som også vil ha timene på slutten av dagen. Dette er en skoleflink elev som ikke kommer til å akseptere å få IV i et fag. Da dropper h*n heller behandlingen og siden dette er en snart myndig elev, er det da lite vi som foreldre kan gjøre. Lærerne er klar over at dette er en elev som sikter høyt, noe som forøvrig er en av grunnene for behandlingen, og at eleven står på 110% i alle fag. Jeg kan bare ikke forstå at reglene skal være så rigide fra Udir side. Ingen er jo tjent med at elever med helseproblemer ikke fullfører på normert tid, så lenge det ikke er snakk om høyt fravær. Hvis det er en ekstra prøve/test som skal til for å få eleven karaktersatt, burde ikke det da være nyttig å gjennomføre for læreren? Anonymous poster hash: 0ebf7...29b Anonymous poster hash: 0ebf7...29b Anonymous poster hash: 0ebf7...29b Anonymous poster hash: 0ebf7...29b Anonymous poster hash: 0ebf7...29b Anonymous poster hash: 0ebf7...29b Anonymous poster hash: 0ebf7...29b
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #38 Skrevet 11. november 2015 Hvor mye pedagogikk har du i jusstudiene dine? Dette handler jo ikke primært om elevenes rettigheter, men om hva de trenger å kunne og hva som er kravene for å få studiekompetanse.Jo, primært handler dette om denne guttens rettigheter. Fakta i saken er at han har krav på videregående utdanning, og noen er pliktig å tilby han det. Merk deg at jeg ikke sier at han har rett på en standpunktkarakter. Han har rett på opplæring. På sine egne premisser. Alle barn har det. Og når det gjelder barn som passer inn i "normalen" er ikke dette et problem, men for barn som ikke kan få forventet utbytte av normalundervisningen må man legge til rette. Når det er lagt til rette skal man kunne sitte igjen med et godt vurderingsgrunnlag.Anonymous poster hash: 07dab...dc5 Men da er vi jo enige, da? For det er jo karakteren vi diskuterer her. Og karakteren skal settes ut fra hvor godt eleven oppfyller kompetansemålene. Anonymous poster hash: abbc9...c86 Ja, men da må jo noen sørge for at barnet får undervisning, slik at det kan settes en karakter. Jeg diskuterer egentlig ikke karakteren nei. Jeg diskuterer veien mot karakteren. Muligheten til å kunne få en karakter. Som jeg skrev i forrige: det handler ikke om at barnet har rett på en standpunktkarakter, det handler om at barnet skal få tilrettelagt undervisning så han KAN få en standpunktkarakter. Ser forskjellen? Anonymous poster hash: 07dab...dc5
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #39 Skrevet 11. november 2015 Hvor mye pedagogikk har du i jusstudiene dine? Dette handler jo ikke primært om elevenes rettigheter, men om hva de trenger å kunne og hva som er kravene for å få studiekompetanse.Jo, primært handler dette om denne guttens rettigheter. Fakta i saken er at han har krav på videregående utdanning, og noen er pliktig å tilby han det. Merk deg at jeg ikke sier at han har rett på en standpunktkarakter. Han har rett på opplæring. På sine egne premisser. Alle barn har det. Og når det gjelder barn som passer inn i "normalen" er ikke dette et problem, men for barn som ikke kan få forventet utbytte av normalundervisningen må man legge til rette. Når det er lagt til rette skal man kunne sitte igjen med et godt vurderingsgrunnlag.Anonymous poster hash: 07dab...dc5 Men da er vi jo enige, da? For det er jo karakteren vi diskuterer her. Og karakteren skal settes ut fra hvor godt eleven oppfyller kompetansemålene. Anonymous poster hash: abbc9...c86 Ja, men da må jo noen sørge for at barnet får undervisning, slik at det kan settes en karakter. Jeg diskuterer egentlig ikke karakteren nei. Jeg diskuterer veien mot karakteren. Muligheten til å kunne få en karakter. Som jeg skrev i forrige: det handler ikke om at barnet har rett på en standpunktkarakter, det handler om at barnet skal få tilrettelagt undervisning så han KAN få en standpunktkarakter. Ser forskjellen?Anonymous poster hash: 07dab...dc5 Men elevens plikt er jo å unngå at alt fravær rammer samme fag hver gang. Som psykolog på Bup hadde jeg ikke hatt noen problemer med å dokumentere elevens behov for behandling. Min arbeidshverdag tillater ikke at jeg bruker tid på tull. Jeg ville imidlertid ikke i noen tilfeller skrevet dokumentasjon på at alle timer måtte ligge på samme tid hver uke. Jeg skriver dessuten svært sjelden dokumentasjon på at elever bør fritas fra gym selv om mange jenter ber om det. Tilrettelegging er noe helt annet enn å slippe unna det angstutløsende. Anonymous poster hash: da41e...c2c
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #40 Skrevet 11. november 2015 Veldig mye av problemet i dag er at fokuset er på rettigheter... Man har rett på en masse, men til syvende og sist: en karakter i et fag skal si noe om hvilken kompetanse du har i faget. Hvis en lærer skal undervise mitt barn, vil jeg at de karakterene h*n har skal si noe om hva h*n kan i fagene, ikke hvor mye juss h*n og foreldrene kunne. Eller hva med en frisør? Skal en frisør bestå fagprøven selv om h*n stort sett ikke var tilstedeværelse opplæringen? Ja, dette er satt på spissen, men som lærer er jeg litt lei av at faglig integritet skal settes tilside. Systemet mangler noe for å følge opp "slike" som den ungdommen som er utgangspunktet for denne tråden. Og enda verre blir det neste år, når det blir en fraværsgrense i hvert fag. Da blir det byråkratiet og ikke min faglig begrunnede skjønnsmessige avgjørelse som bestemmer om en elev skal få vurdering. Anonymous poster hash: abbc9...c86 Rettslig sett har man alt på plass for å kunne ivareta sånne elever jo. Men det er så svak juridisk kompetanse i systemet (noe du viser selv), at barnas rettigheter ikke blir gjennomført. Barnas rettigheter skal forresten ikke stå i motstrid til din faglige integritet. Tvert i mot. Jussen er absolutt med på å underbygge din faglige integritet. Det er ikke snakk om å overprøve lærerne når det kommer til fagkunnskap. Det er snakk om å sørge for at alle barn har mulighey til å dra nytte av deres fagkunnskap. Anonymous poster hash: 07dab...dc5
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #41 Skrevet 11. november 2015 Hvor mye pedagogikk har du i jusstudiene dine? Dette handler jo ikke primært om elevenes rettigheter, men om hva de trenger å kunne og hva som er kravene for å få studiekompetanse.Jo, primært handler dette om denne guttens rettigheter. Fakta i saken er at han har krav på videregående utdanning, og noen er pliktig å tilby han det. Merk deg at jeg ikke sier at han har rett på en standpunktkarakter. Han har rett på opplæring. På sine egne premisser. Alle barn har det. Og når det gjelder barn som passer inn i "normalen" er ikke dette et problem, men for barn som ikke kan få forventet utbytte av normalundervisningen må man legge til rette. Når det er lagt til rette skal man kunne sitte igjen med et godt vurderingsgrunnlag.Anonymous poster hash: 07dab...dc5 Men da er vi jo enige, da? For det er jo karakteren vi diskuterer her. Og karakteren skal settes ut fra hvor godt eleven oppfyller kompetansemålene. Anonymous poster hash: abbc9...c86 Ja, men da må jo noen sørge for at barnet får undervisning, slik at det kan settes en karakter. Jeg diskuterer egentlig ikke karakteren nei. Jeg diskuterer veien mot karakteren. Muligheten til å kunne få en karakter. Som jeg skrev i forrige: det handler ikke om at barnet har rett på en standpunktkarakter, det handler om at barnet skal få tilrettelagt undervisning så han KAN få en standpunktkarakter. Ser forskjellen?Anonymous poster hash: 07dab...dc5 Men elevens plikt er jo å unngå at alt fravær rammer samme fag hver gang. Som psykolog på Bup hadde jeg ikke hatt noen problemer med å dokumentere elevens behov for behandling. Min arbeidshverdag tillater ikke at jeg bruker tid på tull. Jeg ville imidlertid ikke i noen tilfeller skrevet dokumentasjon på at alle timer måtte ligge på samme tid hver uke. Jeg skriver dessuten svært sjelden dokumentasjon på at elever bør fritas fra gym selv om mange jenter ber om det. Tilrettelegging er noe helt annet enn å slippe unna det angstutløsende. Anonymous poster hash: da41e...c2c Et godt poeng. Men jeg tror ikke det ansvaret ligger på eleven alene. Det blir jo i så fall et spørsmål i forhold til hvor mye ansvar det enkelte barnet har forutsetninger for å ta. Jeg tror nok det vil ligge en del ansvar på skolen for å formidle dette, samt foreldreansvar inni bildet her også. I akkurat denne saken vil jeg hevde at ansvaret mest sansynlig ligger hos skolen, enten for tilpasset undervisning eller for imøtekommende og åpen dialog for å komme frem til en løsning. Anonymous poster hash: 07dab...dc5
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #42 Skrevet 11. november 2015 Hvor mye pedagogikk har du i jusstudiene dine? Dette handler jo ikke primært om elevenes rettigheter, men om hva de trenger å kunne og hva som er kravene for å få studiekompetanse.Jo, primært handler dette om denne guttens rettigheter. Fakta i saken er at han har krav på videregående utdanning, og noen er pliktig å tilby han det. Merk deg at jeg ikke sier at han har rett på en standpunktkarakter. Han har rett på opplæring. På sine egne premisser. Alle barn har det. Og når det gjelder barn som passer inn i "normalen" er ikke dette et problem, men for barn som ikke kan få forventet utbytte av normalundervisningen må man legge til rette. Når det er lagt til rette skal man kunne sitte igjen med et godt vurderingsgrunnlag.Anonymous poster hash: 07dab...dc5 Men da er vi jo enige, da? For det er jo karakteren vi diskuterer her. Og karakteren skal settes ut fra hvor godt eleven oppfyller kompetansemålene. Anonymous poster hash: abbc9...c86 Ja, men da må jo noen sørge for at barnet får undervisning, slik at det kan settes en karakter. Jeg diskuterer egentlig ikke karakteren nei. Jeg diskuterer veien mot karakteren. Muligheten til å kunne få en karakter. Som jeg skrev i forrige: det handler ikke om at barnet har rett på en standpunktkarakter, det handler om at barnet skal få tilrettelagt undervisning så han KAN få en standpunktkarakter. Ser forskjellen?Anonymous poster hash: 07dab...dc5 Men elevens plikt er jo å unngå at alt fravær rammer samme fag hver gang. Som psykolog på Bup hadde jeg ikke hatt noen problemer med å dokumentere elevens behov for behandling. Min arbeidshverdag tillater ikke at jeg bruker tid på tull. Jeg ville imidlertid ikke i noen tilfeller skrevet dokumentasjon på at alle timer måtte ligge på samme tid hver uke. Jeg skriver dessuten svært sjelden dokumentasjon på at elever bør fritas fra gym selv om mange jenter ber om det. Tilrettelegging er noe helt annet enn å slippe unna det angstutløsende. Anonymous poster hash: da41e...c2c Et godt poeng. Men jeg tror ikke det ansvaret ligger på eleven alene. Det blir jo i så fall et spørsmål i forhold til hvor mye ansvar det enkelte barnet har forutsetninger for å ta. Jeg tror nok det vil ligge en del ansvar på skolen for å formidle dette, samt foreldreansvar inni bildet her også. I akkurat denne saken vil jeg hevde at ansvaret mest sansynlig ligger hos skolen, enten for tilpasset undervisning eller for imøtekommende og åpen dialog for å komme frem til en løsning.Anonymous poster hash: 07dab...dc5 Mulig du leser noe helt annet i tråden enn meg. For meg ser det ut som om skolen gjør det den er pålagt - den har kontaktet foresatte for å varsle om at elevens manglende tilstedeværelse gjør at det er fare for at eleven ikke kan vurderes. Mors tanke er å klage til rektor. Hun kunne ha sørget for at timene på Bup ble flyttet eller bedt om at eleven fikk andre muligheter til å vise at hun innfrir kompetansekravene. Det er klart man skal kreve profesjonalitet av lærere i videregående opplæring, men det er nok en viss fare for at når mor møter en beskjed med angrep, så utløser hun krig heller enn samarbeid. Jeg har dessverre klienter som i altfor stor grad forventer at psykisk lidelse skal utløse puter under armene. Det er ikke helsefremmende i det hele tatt. Synes også at for mange tenker at gym ikke er så nøye. Det kan man jo synes, men det er veldig tydelig kommunisert hos oss i hvert fall at gymkarakteren teller like mye som karakteren i norsk. Da er det også rimelig at kompetanskekravene i gym er klart spesifiserte. Anonymous poster hash: da41e...c2c
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #43 Skrevet 11. november 2015 Hvor mye pedagogikk har du i jusstudiene dine? Dette handler jo ikke primært om elevenes rettigheter, men om hva de trenger å kunne og hva som er kravene for å få studiekompetanse.Jo, primært handler dette om denne guttens rettigheter. Fakta i saken er at han har krav på videregående utdanning, og noen er pliktig å tilby han det. Merk deg at jeg ikke sier at han har rett på en standpunktkarakter. Han har rett på opplæring. På sine egne premisser. Alle barn har det. Og når det gjelder barn som passer inn i "normalen" er ikke dette et problem, men for barn som ikke kan få forventet utbytte av normalundervisningen må man legge til rette. Når det er lagt til rette skal man kunne sitte igjen med et godt vurderingsgrunnlag.Anonymous poster hash: 07dab...dc5 Men da er vi jo enige, da? For det er jo karakteren vi diskuterer her. Og karakteren skal settes ut fra hvor godt eleven oppfyller kompetansemålene. Anonymous poster hash: abbc9...c86 Ja, men da må jo noen sørge for at barnet får undervisning, slik at det kan settes en karakter. Jeg diskuterer egentlig ikke karakteren nei. Jeg diskuterer veien mot karakteren. Muligheten til å kunne få en karakter. Som jeg skrev i forrige: det handler ikke om at barnet har rett på en standpunktkarakter, det handler om at barnet skal få tilrettelagt undervisning så han KAN få en standpunktkarakter. Ser forskjellen?Anonymous poster hash: 07dab...dc5 Men elevens plikt er jo å unngå at alt fravær rammer samme fag hver gang. Som psykolog på Bup hadde jeg ikke hatt noen problemer med å dokumentere elevens behov for behandling. Min arbeidshverdag tillater ikke at jeg bruker tid på tull. Jeg ville imidlertid ikke i noen tilfeller skrevet dokumentasjon på at alle timer måtte ligge på samme tid hver uke. Jeg skriver dessuten svært sjelden dokumentasjon på at elever bør fritas fra gym selv om mange jenter ber om det. Tilrettelegging er noe helt annet enn å slippe unna det angstutløsende. Anonymous poster hash: da41e...c2c Hvordan i alle dager skal en elev klare oppfylle denne plikten når behandler bestemmer hvilke timer eleven skal ha? Anonymous poster hash: 0ebf7...29b
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #44 Skrevet 11. november 2015 Hvor mye pedagogikk har du i jusstudiene dine? Dette handler jo ikke primært om elevenes rettigheter, men om hva de trenger å kunne og hva som er kravene for å få studiekompetanse.Jo, primært handler dette om denne guttens rettigheter. Fakta i saken er at han har krav på videregående utdanning, og noen er pliktig å tilby han det. Merk deg at jeg ikke sier at han har rett på en standpunktkarakter. Han har rett på opplæring. På sine egne premisser. Alle barn har det. Og når det gjelder barn som passer inn i "normalen" er ikke dette et problem, men for barn som ikke kan få forventet utbytte av normalundervisningen må man legge til rette. Når det er lagt til rette skal man kunne sitte igjen med et godt vurderingsgrunnlag.Anonymous poster hash: 07dab...dc5 Men da er vi jo enige, da? For det er jo karakteren vi diskuterer her. Og karakteren skal settes ut fra hvor godt eleven oppfyller kompetansemålene. Anonymous poster hash: abbc9...c86 Ja, men da må jo noen sørge for at barnet får undervisning, slik at det kan settes en karakter. Jeg diskuterer egentlig ikke karakteren nei. Jeg diskuterer veien mot karakteren. Muligheten til å kunne få en karakter. Som jeg skrev i forrige: det handler ikke om at barnet har rett på en standpunktkarakter, det handler om at barnet skal få tilrettelagt undervisning så han KAN få en standpunktkarakter. Ser forskjellen?Anonymous poster hash: 07dab...dc5 Men elevens plikt er jo å unngå at alt fravær rammer samme fag hver gang. Som psykolog på Bup hadde jeg ikke hatt noen problemer med å dokumentere elevens behov for behandling. Min arbeidshverdag tillater ikke at jeg bruker tid på tull. Jeg ville imidlertid ikke i noen tilfeller skrevet dokumentasjon på at alle timer måtte ligge på samme tid hver uke. Jeg skriver dessuten svært sjelden dokumentasjon på at elever bør fritas fra gym selv om mange jenter ber om det. Tilrettelegging er noe helt annet enn å slippe unna det angstutløsende. Anonymous poster hash: da41e...c2c Et godt poeng. Men jeg tror ikke det ansvaret ligger på eleven alene. Det blir jo i så fall et spørsmål i forhold til hvor mye ansvar det enkelte barnet har forutsetninger for å ta. Jeg tror nok det vil ligge en del ansvar på skolen for å formidle dette, samt foreldreansvar inni bildet her også. I akkurat denne saken vil jeg hevde at ansvaret mest sansynlig ligger hos skolen, enten for tilpasset undervisning eller for imøtekommende og åpen dialog for å komme frem til en løsning.Anonymous poster hash: 07dab...dc5 Mulig du leser noe helt annet i tråden enn meg. For meg ser det ut som om skolen gjør det den er pålagt - den har kontaktet foresatte for å varsle om at elevens manglende tilstedeværelse gjør at det er fare for at eleven ikke kan vurderes. Mors tanke er å klage til rektor. Hun kunne ha sørget for at timene på Bup ble flyttet eller bedt om at eleven fikk andre muligheter til å vise at hun innfrir kompetansekravene. Det er klart man skal kreve profesjonalitet av lærere i videregående opplæring, men det er nok en viss fare for at når mor møter en beskjed med angrep, så utløser hun krig heller enn samarbeid. Jeg har dessverre klienter som i altfor stor grad forventer at psykisk lidelse skal utløse puter under armene. Det er ikke helsefremmende i det hele tatt. Synes også at for mange tenker at gym ikke er så nøye. Det kan man jo synes, men det er veldig tydelig kommunisert hos oss i hvert fall at gymkarakteren teller like mye som karakteren i norsk. Da er det også rimelig at kompetanskekravene i gym er klart spesifiserte. Anonymous poster hash: da41e...c2c Vi har gjort det vi kan for å få timene flyttet. Jeg har vært tilstede på flere timer selv og forklart situasjonen. Men behandler har kun en dag til rådighet. Når det da er flere om beinet og timene er booket måneder i forveien, hva skal man da gjøre?? Nekte behandling der det kolliderer med gymtimene? Forøvrig har vi ikke fått beskjed fra skolen annet enn via eleven selv. Vi er overhodet ikke i krig, men fortvilet over at systemet kan få et slikt mulig utfall. Blir vi møtt med et kontant nei til at eleven kan få ekstra mulighet til å vise at h*n oppfyller kompetansemålene, skal du ikke se bort fra at det blir litt mer murring fra vår side. For hvis det kun er dette det står på for å få karaktersetting i faget, mener jeg læreren er forpliktet til å gi eleven denne muligheten. Det er ikke akkurat slik at eleven er borte fra disse timene for morro skyld. Anonymous poster hash: 0ebf7...29b Anonymous poster hash: 0ebf7...29b
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #45 Skrevet 11. november 2015 Det har blitt skrevet flere ganger her at en elev har krav på undervisning. Det er vel en sannhet med modifikasjoner. En elev, i vgs, har rett til max fem års videregående utdanning, men eleven har samtidig plikt til å oppfylle de krav, det være seg både tilstedeværelse og det å framstille seg for vurdering, som skolen stiller. Skolen plikter å tilrettelegge, ja, men ikke ut over det som er rimelig. Dessuten gadd du ikke, du som står så hardt på dette med krav på undervisning, å svare konkret hva jeg skal gjøre for å få en elev som bevisst unnlater å framstille seg for vurdering, til å ta nødvendige prøver og være tilstede i undervisningen. Anonymous poster hash: 4b179...643
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #46 Skrevet 11. november 2015 Har ikke lest hele tråden. Dersom dette er langvarig behandling må det vel gå an å få prioriterte timer hos behandler? Feks helt i slutten av dagen eller en annen dag? Viss ikke må man kanskje se seg om etter en annen behandler innen samme fagfelt for å få bedre timer som ikke går ut over skoletiden? Anonymous poster hash: 39687...163
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå