Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #1 Skrevet 11. november 2015 Jeg har en ungdom som går til behandling hos BUP. Nå har eleven fått beskjed fra skolen om at fravær ikke kan strykes og at h*n ikke tåler flere timer i et enkeltfag. Ungdommens behandler har kun timer ledig den dagen eleven har dette faget. Er det virkelig slik at en elev ikke kan få behandling uten at man risikerer at standpunktkarakteren ryker? Vi har lest regelverket og det er jo klart, men bruker man ikke skjønn?? http://www.udir.no/Regelverk/Finn-regelverk-for-opplaring/Finn-regelverk-etter-tema/Vitnemal/Fravar-i-videregaende-opplaring-/ Anonymous poster hash: 0ebf7...29b
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #2 Skrevet 11. november 2015 Jeg har en ungdom som går til behandling hos BUP. Nå har eleven fått beskjed fra skolen om at fravær ikke kan strykes og at h*n ikke tåler flere timer i et enkeltfag. Ungdommens behandler har kun timer ledig den dagen eleven har dette faget. Er det virkelig slik at en elev ikke kan få behandling uten at man risikerer at standpunktkarakteren ryker? Vi har lest regelverket og det er jo klart, men bruker man ikke skjønn?? http://www.udir.no/Regelverk/Finn-regelverk-for-opplaring/Finn-regelverk-etter-tema/Vitnemal/Fravar-i-videregaende-opplaring-/ Anonymous poster hash: 0ebf7...29b Det skal være mulig å trekke fra et visst antall timer, ut over det bruker man ikke skjønn. Men skolen er pliktig til å legge til rette undervisningen da. Hvis han må ha helsehjelp er skolen bundet til å gi han kompensasjon for manglende undervisning. Alle barn i Norge (med lovlig opphold) har rett på videregående skole. Og skolen har ikke lov til å diskriminere barn med psykiske plager. Anonymous poster hash: 07dab...dc5
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #3 Skrevet 11. november 2015 Han kan søke om å få omgjort fraværet på slutten av skoleåret. Kunne behandleren på BUP snakket med skolen? Jeg jobber selv i bup og har flere ganger vært i dialog med skoler. Noen pasienter har levert ekstra arbeider for å få vurderingsgrunnlag Anonymous poster hash: 91562...58a
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #4 Skrevet 11. november 2015 Relevante lovkilder du kan se på er barnekonvensjonen art. 28 og 29 og opplæringsloven kap. 3. Se om du finner noe der som er relevant for dere. Diskrimineringsloven kan også være relevant. Du kan godt minne skolen på at de er bundet av den og ikke kan diskriminere barn med psykiske plager (en god rettesnor på om diskriminering finner sted er å se på om det forekommer forskjellsbehandling ved likheter eller likebehandling ved forskjeller. For din sønn vil altså likebehandling ved forskjeller ev. være gjeldende.) Anonymous poster hash: 07dab...dc5
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #5 Skrevet 11. november 2015 Jeg var på foreldremøte på videregående i går. Der ble det sagt at eneste som ble registrert som gyldig fravær er timeinnkallinger man ikke selv rår over. Innkallelser til sesjon, vitnemål i retten, konfliktråd, avhør hos politiet osv ble nevn som eksempler. Reguleringstannlege som var utgangspunktet for spørsmålet ble ikke regnet som gyldig. Jeg jobber også på BUP og har skrevet uttalelser til ungdomsskoleelever, de kan etter vurdering få slettet dokumentert fravær ved slutten av året. For videregående skole er det altså annerledes. Anonymous poster hash: da41e...c2c
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #6 Skrevet 11. november 2015 Behandler har skrevet en utfyllende legeattest, så den burde være tilstrekkelig, men faglærer var ikke veldig positiv til at det skulle være mulig å omgås reglene. Å få ettergitt timer på slutten av året er ikke lenger mulig, da man må ha tre dager sammenhengende fravær for å fylle dette kravet. Forøvrig er det gym eleven står i fare for å miste standpunkt i med 2 timer fravær dette halvåret. Jeg lurer på om vi bare må ta kontakt med rektor før som sist. Anonymous poster hash: 0ebf7...29b
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #7 Skrevet 11. november 2015 Fra og med neste år blir regelverket strengere. Da kan man ikke ha over 10 % fravær i et fag før man mister retten til karakter. På "min" vgs brukes det skjønn. Vi tilrettelegger alt vi klarer, og jeg gruer meg til innskjerpelsen neste år. En elev kan fremdeles få strøket inntil 10 dager ved langvarig sykdom, etter søknad. Anonymous poster hash: 4b179...643
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #8 Skrevet 11. november 2015 Behandler har skrevet en utfyllende legeattest, så den burde være tilstrekkelig, men faglærer var ikke veldig positiv til at det skulle være mulig å omgås reglene. Å få ettergitt timer på slutten av året er ikke lenger mulig, da man må ha tre dager sammenhengende fravær for å fylle dette kravet. Forøvrig er det gym eleven står i fare for å miste standpunkt i med 2 timer fravær dette halvåret. Jeg lurer på om vi bare må ta kontakt med rektor før som sist. Anonymous poster hash: 0ebf7...29b Gjør det. Hvis det ikke fører frem hadde jeg tatt kontakt med en advokat. Jeg er helt sikker på at det skal finnes hjemmel i loven for å kunne fullføre normal videregående skole mens man er under behandling hos bup, spesielt med tanke på at det å gå på bup har blitt ganske vanlig. Anonymous poster hash: 07dab...dc5
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #9 Skrevet 11. november 2015 Det er lite relevant om fraværet er gyldig eller ikke. Dersom en elev er borte fra et fag såpass mye at læreren ikke har vurderingsgrunnlag hjelper det lite om man har vært syk, til behandling eller annet. Man prøver selvsagt som lærer å tilrettelegge mest mulig, særlig i slike situasjoner. Det finnes (foreløpig) ingen fraværsgrense, så man har mulighet til å strekke seg langt. Men det er forskjell på fag - skal du feks ha gymkarakter MÅ du være tilstede, eller så kan du ikje få det. I matematikk kan man ta en ekstra prøve eller to, men i gym går ikke det. Hvordan tenker du at læreren skal sette karakter når eleven ikke er tilstede? Skal han gjette? Å få timefravær på vitnemålet må eleven leve med, men man har krav på å få legge ved begrunnelse til fravær. Anonymous poster hash: abbc9...c86
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #10 Skrevet 11. november 2015 Det er lite relevant om fraværet er gyldig eller ikke. Dersom en elev er borte fra et fag såpass mye at læreren ikke har vurderingsgrunnlag hjelper det lite om man har vært syk, til behandling eller annet. Man prøver selvsagt som lærer å tilrettelegge mest mulig, særlig i slike situasjoner. Det finnes (foreløpig) ingen fraværsgrense, så man har mulighet til å strekke seg langt. Men det er forskjell på fag - skal du feks ha gymkarakter MÅ du være tilstede, eller så kan du ikje få det. I matematikk kan man ta en ekstra prøve eller to, men i gym går ikke det. Hvordan tenker du at læreren skal sette karakter når eleven ikke er tilstede? Skal han gjette? Å få timefravær på vitnemålet må eleven leve med, men man har krav på å få legge ved begrunnelse til fravær. Anonymous poster hash: abbc9...c86 Nja... Hvorfor kan man ikke få ekstra prøve eller test i gym? Det praktiseres hos oss. Anonymous poster hash: 4b179...643
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #11 Skrevet 11. november 2015 Fra og med neste år blir regelverket strengere. Da kan man ikke ha over 10 % fravær i et fag før man mister retten til karakter. På "min" vgs brukes det skjønn. Vi tilrettelegger alt vi klarer, og jeg gruer meg til innskjerpelsen neste år. En elev kan fremdeles få strøket inntil 10 dager ved langvarig sykdom, etter søknad. Anonymous poster hash: 4b179...643 Som svar på dette (jeg regner med at innlegget er skrevet av en lærer?), det er heller ikke vanlig at lærere er satt godt inn i jussen rundt undervisningen. Noe har de kanskje på lærerutdanningen, men veldig ofte vet de ikke hva barna egentlig har krav på, og hvilke plikter de har. Spesielt gjelder dette utsatte barn, barn med funksjonshemninger, fysiske/psykiske lidelser, innvandrerbarn eller andre som faller uten for "normalen". Anonymous poster hash: 07dab...dc5
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #12 Skrevet 11. november 2015 Det er forøvrig ingen krise forbundet med å ikke få gymkarakter i 1. termin. Ingen krise før 2. termin i siste skoleår, faktisk. Kanskje med unntak av hvis eleven går 2. klasse yrkesfag og skal ha læreplass, da kan det være greit å ha alt på stell i 1. termin Anonymous poster hash: abbc9...c86
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #13 Skrevet 11. november 2015 Mange av mine pasienter har laget egne treningsopplegg og skrevet rapporter om det i gym. Dette handler nok mer om samarbeidsvilje og ønske om at elever skal gjennomføre vgs. Finner sikkert regler som forbyr dette, men hvem har interesse av det? ? Alle rektorer jeg har snakket med ønsker at elever skal komme igjennom skoleåret. Her er det snakk om behandling i skoltid! Ikke tilfeldig skulking. Anonymous poster hash: 91562...58a
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #14 Skrevet 11. november 2015 Fra og med neste år blir regelverket strengere. Da kan man ikke ha over 10 % fravær i et fag før man mister retten til karakter. På "min" vgs brukes det skjønn. Vi tilrettelegger alt vi klarer, og jeg gruer meg til innskjerpelsen neste år. En elev kan fremdeles få strøket inntil 10 dager ved langvarig sykdom, etter søknad. Anonymous poster hash: 4b179...643 Som svar på dette (jeg regner med at innlegget er skrevet av en lærer?), det er heller ikke vanlig at lærere er satt godt inn i jussen rundt undervisningen. Noe har de kanskje på lærerutdanningen, men veldig ofte vet de ikke hva barna egentlig har krav på, og hvilke plikter de har. Spesielt gjelder dette utsatte barn, barn med funksjonshemninger, fysiske/psykiske lidelser, innvandrerbarn eller andre som faller uten for "normalen". Anonymous poster hash: 07dab...dc5 Å joda, vi vet hva elevene har krav på, og som jeg sier, vi tilrettelegger alt vi klarer. Men reglene som kommer neste år blir vi jo pålagt å følge. Hva mener du vi ellers skal gjøre? Vi er jo nødt til å følge opp det Udir bestemmer. Eller? Anonymous poster hash: 4b179...643
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #15 Skrevet 11. november 2015 Det er lite relevant om fraværet er gyldig eller ikke. Dersom en elev er borte fra et fag såpass mye at læreren ikke har vurderingsgrunnlag hjelper det lite om man har vært syk, til behandling eller annet. Man prøver selvsagt som lærer å tilrettelegge mest mulig, særlig i slike situasjoner. Det finnes (foreløpig) ingen fraværsgrense, så man har mulighet til å strekke seg langt. Men det er forskjell på fag - skal du feks ha gymkarakter MÅ du være tilstede, eller så kan du ikje få det. I matematikk kan man ta en ekstra prøve eller to, men i gym går ikke det. Hvordan tenker du at læreren skal sette karakter når eleven ikke er tilstede? Skal han gjette? Å få timefravær på vitnemålet må eleven leve med, men man har krav på å få legge ved begrunnelse til fravær.Anonymous poster hash: abbc9...c86 Nja... Hvorfor kan man ikke få ekstra prøve eller test i gym? Det praktiseres hos oss. Anonymous poster hash: 4b179...643 Fordi gymkarakteren skal inneholde så mye forskjellig. Og tilstedeværelse med tilhørende innsats er ganske viktig. Det sagt - det lar seg nok gjøre, men det koster mer i gym enn i andre fag. Og siden det bare er avgangskarakteren som blir stående er det gjerne begrenset hvor mye ekstra tilrettelegging man kan drive med i 1. termin. Da ville jeg som rektor prioritert midler til å gi ekstra tester og timer til avgangselever. Man kan ha 1/IV i gym i 2,5 år uten at det får betydning for vitnemålet i 3. klasse (1,5 år på yrkesfag) Anonymous poster hash: abbc9...c86
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #16 Skrevet 11. november 2015 Fra og med neste år blir regelverket strengere. Da kan man ikke ha over 10 % fravær i et fag før man mister retten til karakter. På "min" vgs brukes det skjønn. Vi tilrettelegger alt vi klarer, og jeg gruer meg til innskjerpelsen neste år. En elev kan fremdeles få strøket inntil 10 dager ved langvarig sykdom, etter søknad. Anonymous poster hash: 4b179...643 Som svar på dette (jeg regner med at innlegget er skrevet av en lærer?), det er heller ikke vanlig at lærere er satt godt inn i jussen rundt undervisningen. Noe har de kanskje på lærerutdanningen, men veldig ofte vet de ikke hva barna egentlig har krav på, og hvilke plikter de har. Spesielt gjelder dette utsatte barn, barn med funksjonshemninger, fysiske/psykiske lidelser, innvandrerbarn eller andre som faller uten for "normalen". Anonymous poster hash: 07dab...dc5 Vi vet godt hva elevene har krav på, men i motsetning til en del elever/foreldre vet vi også en del om hvilke plikter elevene har og om hva vi ikke har mulighet til å gjøre. Anonymous poster hash: abbc9...c86
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #17 Skrevet 11. november 2015 Fra og med neste år blir regelverket strengere. Da kan man ikke ha over 10 % fravær i et fag før man mister retten til karakter. På "min" vgs brukes det skjønn. Vi tilrettelegger alt vi klarer, og jeg gruer meg til innskjerpelsen neste år. En elev kan fremdeles få strøket inntil 10 dager ved langvarig sykdom, etter søknad. Anonymous poster hash: 4b179...643 Som svar på dette (jeg regner med at innlegget er skrevet av en lærer?), det er heller ikke vanlig at lærere er satt godt inn i jussen rundt undervisningen. Noe har de kanskje på lærerutdanningen, men veldig ofte vet de ikke hva barna egentlig har krav på, og hvilke plikter de har. Spesielt gjelder dette utsatte barn, barn med funksjonshemninger, fysiske/psykiske lidelser, innvandrerbarn eller andre som faller uten for "normalen". Anonymous poster hash: 07dab...dc5 Å joda, vi vet hva elevene har krav på, og som jeg sier, vi tilrettelegger alt vi klarer. Men reglene som kommer neste år blir vi jo pålagt å følge. Hva mener du vi ellers skal gjøre? Vi er jo nødt til å følge opp det Udir bestemmer. Eller? Anonymous poster hash: 4b179...643 Nei. Dere er ikke stødig når det kommer til det juridiske. Dere har alt for dårlig forståelse når det kommer til den daglige utførelsen av juridiske bestemmelser. Både når det kommer til håndhevelsen av de generelle rettighetene, som f.eks. barnas rett til å bli hørt i alle spørsmål som gjelder dem selv (ja, absolutt alle spørsmål som gjelder dem selv), og når det kommer til de mer konkrete bestemmelsene, f.eks. de ulike tingene barn har krav på og hvilke ting dere _kan_ tilby (og forholdet mellom disse). I tillegg mangler dere forståelse for hva diskriminering egentlig er (jf. prinsippet om likebehandling ved forskjeller eller forskjellsbehandling ved likheter), og dere er også svake når det kommer til de ulike varslingspliktene dere er pålagt. At du faktisk spør meg hva mer dere kunne gjort vitner om at du ikke har forståelsen. For det handler ikke alltid om hva man gjør, men med hvilken intensjon man gjør det med og hvilket lovverk man hjemler det i. Anonymous poster hash: 07dab...dc5
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #18 Skrevet 11. november 2015 Nå kan jeg legge til at jeg ikke er veldig stødig innen skolejuss altså, men det er generelt dårlig juridisk kunnskap i den offentlige forvaltningen. Anonymous poster hash: 07dab...dc5
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #19 Skrevet 11. november 2015 Du spør om det virkelig er slik at en elev ikke kan få behandling uten å risikere at standpunktkarakteren ryker. Jeg lurer på om du har tenkt over hva standpunktkarakter er for noe? Det er en karakter som gjenspeiler en elevs kompetanse i et fag, slik den er vist for læreren som vurderer. Satt på spissen: om eleven er borte fra alle gymtimene et år, mener du likevel at læreren skal gjøre en vurdering av elevens kompetanse? Hvordan, i så fall? Og, hvis det er mulig: hvorfor går man på skole i det hele tatt? Jeg ha forståelse for at dette er vanskelig for din ungdom, men den tiden man tilbringer i timene betyr faktisk noe. Så om man er veldig mye borte pga sykdom og behandling, må man kanskje bruke litt lenger tid på vgs. Det er fullt mulig. Anonymous poster hash: abbc9...c86
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #20 Skrevet 11. november 2015 Fra og med neste år blir regelverket strengere. Da kan man ikke ha over 10 % fravær i et fag før man mister retten til karakter. På "min" vgs brukes det skjønn. Vi tilrettelegger alt vi klarer, og jeg gruer meg til innskjerpelsen neste år. En elev kan fremdeles få strøket inntil 10 dager ved langvarig sykdom, etter søknad. Anonymous poster hash: 4b179...643 Som svar på dette (jeg regner med at innlegget er skrevet av en lærer?), det er heller ikke vanlig at lærere er satt godt inn i jussen rundt undervisningen. Noe har de kanskje på lærerutdanningen, men veldig ofte vet de ikke hva barna egentlig har krav på, og hvilke plikter de har. Spesielt gjelder dette utsatte barn, barn med funksjonshemninger, fysiske/psykiske lidelser, innvandrerbarn eller andre som faller uten for "normalen". Anonymous poster hash: 07dab...dc5 Å joda, vi vet hva elevene har krav på, og som jeg sier, vi tilrettelegger alt vi klarer. Men reglene som kommer neste år blir vi jo pålagt å følge. Hva mener du vi ellers skal gjøre? Vi er jo nødt til å følge opp det Udir bestemmer. Eller? Anonymous poster hash: 4b179...643 Nei. Dere er ikke stødig når det kommer til det juridiske. Dere har alt for dårlig forståelse når det kommer til den daglige utførelsen av juridiske bestemmelser. Både når det kommer til håndhevelsen av de generelle rettighetene, som f.eks. barnas rett til å bli hørt i alle spørsmål som gjelder dem selv (ja, absolutt alle spørsmål som gjelder dem selv), og når det kommer til de mer konkrete bestemmelsene, f.eks. de ulike tingene barn har krav på og hvilke ting dere _kan_ tilby (og forholdet mellom disse). I tillegg mangler dere forståelse for hva diskriminering egentlig er (jf. prinsippet om likebehandling ved forskjeller eller forskjellsbehandling ved likheter), og dere er også svake når det kommer til de ulike varslingspliktene dere er pålagt. At du faktisk spør meg hva mer dere kunne gjort vitner om at du ikke har forståelsen. For det handler ikke alltid om hva man gjør, men med hvilken intensjon man gjør det med og hvilket lovverk man hjemler det i. Anonymous poster hash: 07dab...dc5 Oisann... Sint? Men for å være konkret, hvor mange ekstraprøver skal jeg tilby en elev som helt bevisst ikke møter opp for å ta prøven? Skal jeg dra hjem til eleven? Bare så det er sagt, jeg forholder meg til Udir og skolens regelverk. Hva mer kan jeg gjøre? Konkret, takk. Anonymous poster hash: 4b179...643
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #21 Skrevet 11. november 2015 Det er lite relevant om fraværet er gyldig eller ikke. Dersom en elev er borte fra et fag såpass mye at læreren ikke har vurderingsgrunnlag hjelper det lite om man har vært syk, til behandling eller annet. Man prøver selvsagt som lærer å tilrettelegge mest mulig, særlig i slike situasjoner. Det finnes (foreløpig) ingen fraværsgrense, så man har mulighet til å strekke seg langt. Men det er forskjell på fag - skal du feks ha gymkarakter MÅ du være tilstede, eller så kan du ikje få det. I matematikk kan man ta en ekstra prøve eller to, men i gym går ikke det. Hvordan tenker du at læreren skal sette karakter når eleven ikke er tilstede? Skal han gjette? Å få timefravær på vitnemålet må eleven leve med, men man har krav på å få legge ved begrunnelse til fravær.Anonymous poster hash: abbc9...c86 Nja... Hvorfor kan man ikke få ekstra prøve eller test i gym? Det praktiseres hos oss. Anonymous poster hash: 4b179...643 Fordi gymkarakteren skal inneholde så mye forskjellig. Og tilstedeværelse med tilhørende innsats er ganske viktig. Det sagt - det lar seg nok gjøre, men det koster mer i gym enn i andre fag. Og siden det bare er avgangskarakteren som blir stående er det gjerne begrenset hvor mye ekstra tilrettelegging man kan drive med i 1. termin. Da ville jeg som rektor prioritert midler til å gi ekstra tester og timer til avgangselever. Man kan ha 1/IV i gym i 2,5 år uten at det får betydning for vitnemålet i 3. klasse (1,5 år på yrkesfag) Anonymous poster hash: abbc9...c86 Det spiller ingen rolle hva det koster. Barnet har krav på videregående utdanning. Og skolen er pliktig til å legge til rette. Mer er det egentlig ikke å si om det. Rektoren har ikke lov til å prioritere andre ting. Anonymous poster hash: 07dab...dc5
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #22 Skrevet 11. november 2015 Fra og med neste år blir regelverket strengere. Da kan man ikke ha over 10 % fravær i et fag før man mister retten til karakter. På "min" vgs brukes det skjønn. Vi tilrettelegger alt vi klarer, og jeg gruer meg til innskjerpelsen neste år. En elev kan fremdeles få strøket inntil 10 dager ved langvarig sykdom, etter søknad. Anonymous poster hash: 4b179...643 Som svar på dette (jeg regner med at innlegget er skrevet av en lærer?), det er heller ikke vanlig at lærere er satt godt inn i jussen rundt undervisningen. Noe har de kanskje på lærerutdanningen, men veldig ofte vet de ikke hva barna egentlig har krav på, og hvilke plikter de har. Spesielt gjelder dette utsatte barn, barn med funksjonshemninger, fysiske/psykiske lidelser, innvandrerbarn eller andre som faller uten for "normalen". Anonymous poster hash: 07dab...dc5 Å joda, vi vet hva elevene har krav på, og som jeg sier, vi tilrettelegger alt vi klarer. Men reglene som kommer neste år blir vi jo pålagt å følge. Hva mener du vi ellers skal gjøre? Vi er jo nødt til å følge opp det Udir bestemmer. Eller? Anonymous poster hash: 4b179...643 Nei. Dere er ikke stødig når det kommer til det juridiske. Dere har alt for dårlig forståelse når det kommer til den daglige utførelsen av juridiske bestemmelser. Både når det kommer til håndhevelsen av de generelle rettighetene, som f.eks. barnas rett til å bli hørt i alle spørsmål som gjelder dem selv (ja, absolutt alle spørsmål som gjelder dem selv), og når det kommer til de mer konkrete bestemmelsene, f.eks. de ulike tingene barn har krav på og hvilke ting dere _kan_ tilby (og forholdet mellom disse). I tillegg mangler dere forståelse for hva diskriminering egentlig er (jf. prinsippet om likebehandling ved forskjeller eller forskjellsbehandling ved likheter), og dere er også svake når det kommer til de ulike varslingspliktene dere er pålagt. At du faktisk spør meg hva mer dere kunne gjort vitner om at du ikke har forståelsen. For det handler ikke alltid om hva man gjør, men med hvilken intensjon man gjør det med og hvilket lovverk man hjemler det i.Anonymous poster hash: 07dab...dc5 Hvem er "dere"? Her var det mye skjæring over en kam. Dessuten, vi snakker om ungdommer, ikke barn. Og du har helt tydelig noen personlige, dårlige erfaringer du tar med deg inn i denne debatten... Anonymous poster hash: abbc9...c86
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #23 Skrevet 11. november 2015 Jøss, kjenner jeg blir oppgitt av å lese svarene her. Snakk om å være firkantet. Det er snakk om ukentlig (?) Behandling. Å ta vgs over 4 år pga fravær i ett fag virker drøyt. Det blir som å jobbe 50% pga ukentlig fysioterapi.. Anonymous poster hash: 91562...58a
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #24 Skrevet 11. november 2015 Du spør om det virkelig er slik at en elev ikke kan få behandling uten å risikere at standpunktkarakteren ryker. Jeg lurer på om du har tenkt over hva standpunktkarakter er for noe? Det er en karakter som gjenspeiler en elevs kompetanse i et fag, slik den er vist for læreren som vurderer. Satt på spissen: om eleven er borte fra alle gymtimene et år, mener du likevel at læreren skal gjøre en vurdering av elevens kompetanse? Hvordan, i så fall? Og, hvis det er mulig: hvorfor går man på skole i det hele tatt? Jeg ha forståelse for at dette er vanskelig for din ungdom, men den tiden man tilbringer i timene betyr faktisk noe. Så om man er veldig mye borte pga sykdom og behandling, må man kanskje bruke litt lenger tid på vgs. Det er fullt mulig. Anonymous poster hash: abbc9...c86 Jeg sier det igjen: alle (absolutt alle!) barn som oppholder seg lovlig i Norge har krav på videregående utdanning. Så ja. Læreren skal gi vurdering etter et tilpasset opplegg. Noe annet ville vært diskriminering av en elev med psykiske utfordringer. Anonymous poster hash: 07dab...dc5
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #25 Skrevet 11. november 2015 Det er lite relevant om fraværet er gyldig eller ikke. Dersom en elev er borte fra et fag såpass mye at læreren ikke har vurderingsgrunnlag hjelper det lite om man har vært syk, til behandling eller annet. Man prøver selvsagt som lærer å tilrettelegge mest mulig, særlig i slike situasjoner. Det finnes (foreløpig) ingen fraværsgrense, så man har mulighet til å strekke seg langt. Men det er forskjell på fag - skal du feks ha gymkarakter MÅ du være tilstede, eller så kan du ikje få det. I matematikk kan man ta en ekstra prøve eller to, men i gym går ikke det. Hvordan tenker du at læreren skal sette karakter når eleven ikke er tilstede? Skal han gjette? Å få timefravær på vitnemålet må eleven leve med, men man har krav på å få legge ved begrunnelse til fravær.Anonymous poster hash: abbc9...c86 Nja... Hvorfor kan man ikke få ekstra prøve eller test i gym? Det praktiseres hos oss. Anonymous poster hash: 4b179...643 Fordi gymkarakteren skal inneholde så mye forskjellig. Og tilstedeværelse med tilhørende innsats er ganske viktig.Det sagt - det lar seg nok gjøre, men det koster mer i gym enn i andre fag. Og siden det bare er avgangskarakteren som blir stående er det gjerne begrenset hvor mye ekstra tilrettelegging man kan drive med i 1. termin. Da ville jeg som rektor prioritert midler til å gi ekstra tester og timer til avgangselever. Man kan ha 1/IV i gym i 2,5 år uten at det får betydning for vitnemålet i 3. klasse (1,5 år på yrkesfag)Anonymous poster hash: abbc9...c86 Det spiller ingen rolle hva det koster. Barnet har krav på videregående utdanning. Og skolen er pliktig til å legge til rette. Mer er det egentlig ikke å si om det. Rektoren har ikke lov til å prioritere andre ting. Anonymous poster hash: 07dab...dc5 Du velger å ikke skjønne poenget? Å ikke få gymkarakter har ingenting å si for gjennomføringen av VGS før du er i siste termin. Du kan ha IV hele veien, så lenge du får standpunktkarakter siste året. Dermed: selvfølgelig prioriterer man dem det har konkret betydning for. Altså avgangselever. Anonymous poster hash: abbc9...c86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå