Anonym bruker Skrevet 6. november 2015 #1 Skrevet 6. november 2015 Greia er at jeg skal komme meg unna min samboer som er voldelig. Bare mot meg, og bare når barna er borte, men allikevel. Vi eier hus sammen og jeg vil gjerne overta lånet alene. Det er kun jeg som betaler og mine besteforeldre står som kausjonist, så han trenger ikke kjøpes ut. Jeg vil gjerne snakke med banken om dette så jeg har en plan før jeg slipper bomben for min samboer. Jeg har råd til å sitte med leiligheten alene, men må jo så klart søke. Kan saksbehandleren vår ha total taushetsplikt at jeg søker/spør? Jeg er redd for hva som skjer hvis han finner ut at jeg har gått bak ryggen hans Anonymous poster hash: 8b706...d7a
Anonym bruker Skrevet 6. november 2015 #2 Skrevet 6. november 2015 Hvem eier boligen og hvem står lånet på? Om dere eier boligen sammen og begge står på lånet spiller et ingen rolle om han ikke betaler på det, da må han betales ut. Veldig mange gjør det sånn at en betaler lånet, mens den andre betaler barnehagen og maten, så lenge begge eier huset sammen må da den som flytter ut betales ut. Forstår det som at dere eier boligen og lånet sammen, da kan ikke du gjøre noen ting i banken uten at mannen også blir informert. Da trenger du hans underskrift for å forandre på lånet. Men du kan selvfølgelig ha en samtale i banken uten at mannen blir informert, da bestiller du en time med saksbehandler og sier at du ønsker samtalen skal være konfidensiell for du ønsker bare ha rede på hva slags muligheter du har om det blir brudd. Anonymous poster hash: 1184e...cc1
Anonym bruker Skrevet 6. november 2015 #3 Skrevet 6. november 2015 Hvem eier boligen og hvem står lånet på? Om dere eier boligen sammen og begge står på lånet spiller et ingen rolle om han ikke betaler på det, da må han betales ut. Veldig mange gjør det sånn at en betaler lånet, mens den andre betaler barnehagen og maten, så lenge begge eier huset sammen må da den som flytter ut betales ut. Forstår det som at dere eier boligen og lånet sammen, da kan ikke du gjøre noen ting i banken uten at mannen også blir informert. Da trenger du hans underskrift for å forandre på lånet. Men du kan selvfølgelig ha en samtale i banken uten at mannen blir informert, da bestiller du en time med saksbehandler og sier at du ønsker samtalen skal være konfidensiell for du ønsker bare ha rede på hva slags muligheter du har om det blir brudd. Anonymous poster hash: 1184e...cc1 Vi har bare eid i to år, så det er ikke snakk om så mye heldigvis. Det skal jeg klare. HI Anonymous poster hash: 8b706...d7a
Anonym bruker Skrevet 6. november 2015 #4 Skrevet 6. november 2015 Hvem eier boligen og hvem står lånet på? Om dere eier boligen sammen og begge står på lånet spiller et ingen rolle om han ikke betaler på det, da må han betales ut. Veldig mange gjør det sånn at en betaler lånet, mens den andre betaler barnehagen og maten, så lenge begge eier huset sammen må da den som flytter ut betales ut. Forstår det som at dere eier boligen og lånet sammen, da kan ikke du gjøre noen ting i banken uten at mannen også blir informert. Da trenger du hans underskrift for å forandre på lånet. Men du kan selvfølgelig ha en samtale i banken uten at mannen blir informert, da bestiller du en time med saksbehandler og sier at du ønsker samtalen skal være konfidensiell for du ønsker bare ha rede på hva slags muligheter du har om det blir brudd. Anonymous poster hash: 1184e...cc1 Vi har bare eid i to år, så det er ikke snakk om så mye heldigvis. Det skal jeg klare. HI Anonymous poster hash: 8b706...d7a Noen med erfaring kanskje? Anonymous poster hash: 8b706...d7a
Anonym bruker Skrevet 6. november 2015 #5 Skrevet 6. november 2015 Du kan selvfølgelig ikke overta hans bolig uten at han vet det. Han skal kjøpes ut, enten du synes det er rettferdig eller ikke. Du har nok vært litt naiv, og satt deg i en situasjon du ikke har kontroll over... Anonymous poster hash: 10775...7a5
Surogvanskelig Skrevet 6. november 2015 #6 Skrevet 6. november 2015 Hvem eier boligen og hvem står lånet på? Om dere eier boligen sammen og begge står på lånet spiller et ingen rolle om han ikke betaler på det, da må han betales ut. Veldig mange gjør det sånn at en betaler lånet, mens den andre betaler barnehagen og maten, så lenge begge eier huset sammen må da den som flytter ut betales ut. Forstår det som at dere eier boligen og lånet sammen, da kan ikke du gjøre noen ting i banken uten at mannen også blir informert. Da trenger du hans underskrift for å forandre på lånet. Men du kan selvfølgelig ha en samtale i banken uten at mannen blir informert, da bestiller du en time med saksbehandler og sier at du ønsker samtalen skal være konfidensiell for du ønsker bare ha rede på hva slags muligheter du har om det blir brudd. Anonymous poster hash: 1184e...cc1 Vi har bare eid i to år, så det er ikke snakk om så mye heldigvis. Det skal jeg klare. HI Anonymous poster hash: 8b706...d7a Hva mener du?
Surogvanskelig Skrevet 6. november 2015 #7 Skrevet 6. november 2015 Du kan selvfølgelig ikke overta hans bolig uten at han vet det. Han skal kjøpes ut, enten du synes det er rettferdig eller ikke. Du har nok vært litt naiv, og satt deg i en situasjon du ikke har kontroll over... Anonymous poster hash: 10775...7a5 Enig med denne. Skjønner ikke helt hva du mener med at du ikke trenger og kjøpe han ut, og hva mener du med de to årene?
Anonym bruker Skrevet 6. november 2015 #8 Skrevet 6. november 2015 Du kan jo heller ikke bestemme at du skal kjøpe deg ut, han kan jo også kjøpe deg ut. Jeg ville tatt kontakt med en advokat heller, banken kan nok ikke hjelpe deg. Anonymous poster hash: 363a2...f01
Anonym bruker Skrevet 6. november 2015 #9 Skrevet 6. november 2015 Du kan ikke bestemme at du skal overta et hus som dere begge to har hjemmel og lån på. Banken kan ikke hjelpe deg. Det banken kan hjelpe deg med er om du skaffer ny verdivurdering av huset, så kan banken se hvor mye lån du kan få alene. Du må kjøpe ut mannen og overta lånet alene, dette må mannen selvsagt godkjenne og signere. Banken kan bestemme at du ikke kan overta mannens lån basert på din inntekt og husets verdi. Anonymous poster hash: ec8a5...440
Anonym bruker Skrevet 6. november 2015 #10 Skrevet 6. november 2015 Du kan ikke bestemme at du skal overta et hus som dere begge to har hjemmel og lån på. Banken kan ikke hjelpe deg. Det banken kan hjelpe deg med er om du skaffer ny verdivurdering av huset, så kan banken se hvor mye lån du kan få alene. Du må kjøpe ut mannen og overta lånet alene, dette må mannen selvsagt godkjenne og signere. Banken kan bestemme at du ikke kan overta mannens lån basert på din inntekt og husets verdi. Anonymous poster hash: ec8a5...440 Dette snakket vi om før vi kjøpte at om det skulle bli slutt mellom oss så er det jeg som skal ha leiligheten og mine besteforeldre vil ikke gå god for han alene om lånet, men de vil fremdeles være kausjonist for meg hvis jeg går fra han. Så det er helt sikkert at jeg kommer til å sitte igjen med leiligheten HVIS jeg kan få lånet alene. Anonymous poster hash: 8b706...d7a
Anonym bruker Skrevet 6. november 2015 #11 Skrevet 6. november 2015 Står navnet hans på hus og lån kan du barre ikkje ordne det uten hans samtykke. Anonymous poster hash: 4f468...730
Anonym bruker Skrevet 6. november 2015 #12 Skrevet 6. november 2015 Du kan ikke bestemme at du skal overta et hus som dere begge to har hjemmel og lån på. Banken kan ikke hjelpe deg. Det banken kan hjelpe deg med er om du skaffer ny verdivurdering av huset, så kan banken se hvor mye lån du kan få alene. Du må kjøpe ut mannen og overta lånet alene, dette må mannen selvsagt godkjenne og signere. Banken kan bestemme at du ikke kan overta mannens lån basert på din inntekt og husets verdi. Anonymous poster hash: ec8a5...440 Dette snakket vi om før vi kjøpte at om det skulle bli slutt mellom oss så er det jeg som skal ha leiligheten og mine besteforeldre vil ikke gå god for han alene om lånet, men de vil fremdeles være kausjonist for meg hvis jeg går fra han. Så det er helt sikkert at jeg kommer til å sitte igjen med leiligheten HVIS jeg kan få lånet alene. Anonymous poster hash: 8b706...d7a Har du det skriflig med underskrift ? Anonymous poster hash: 4f468...730
Anonym bruker Skrevet 6. november 2015 #13 Skrevet 6. november 2015 Du kan ikke bestemme at du skal overta et hus som dere begge to har hjemmel og lån på. Banken kan ikke hjelpe deg. Det banken kan hjelpe deg med er om du skaffer ny verdivurdering av huset, så kan banken se hvor mye lån du kan få alene. Du må kjøpe ut mannen og overta lånet alene, dette må mannen selvsagt godkjenne og signere. Banken kan bestemme at du ikke kan overta mannens lån basert på din inntekt og husets verdi. Anonymous poster hash: ec8a5...440 Dette snakket vi om før vi kjøpte at om det skulle bli slutt mellom oss så er det jeg som skal ha leiligheten og mine besteforeldre vil ikke gå god for han alene om lånet, men de vil fremdeles være kausjonist for meg hvis jeg går fra han. Så det er helt sikkert at jeg kommer til å sitte igjen med leiligheten HVIS jeg kan få lånet alene. Anonymous poster hash: 8b706...d7a Har du dette skriftlig? Han høres jo ikke ut som noen trivelig type.... Jeg er enig med hun som skriver at du bør ta kontakt med en advokat. Og kanskje et krisesenter? Rett og slett for å få klarhet i mulighetene dine utifra akkurat DIN situasjon. Lykke til! Du høres tøff ut... Anonymous poster hash: 586c5...0ad
Anonym bruker Skrevet 6. november 2015 #14 Skrevet 6. november 2015 Ser dere hva HI spørrer om egentlig? Hun lurer på om hun kan snakke med banken om dette uten at banken tar kontakt med samboeren. Hun skjønner vel at hun ikke kan fikse dette helt ferdig i hemmelighet. Jeg tolker det slik at hun vil sondere hvilke muligheter hun har uten at han finner ut av det. HI: dessverre vet jeg ikke svaret på spørsmålet ditt :/ Anonymous poster hash: 76922...3d9
Anonym bruker Skrevet 6. november 2015 #15 Skrevet 6. november 2015 Ring banken og spør (anonymt) Anonymous poster hash: ec8a5...440
nasse nøffen Skrevet 6. november 2015 #16 Skrevet 6. november 2015 Du kan ikke bestemme at du skal overta et hus som dere begge to har hjemmel og lån på. Banken kan ikke hjelpe deg. Det banken kan hjelpe deg med er om du skaffer ny verdivurdering av huset, så kan banken se hvor mye lån du kan få alene. Du må kjøpe ut mannen og overta lånet alene, dette må mannen selvsagt godkjenne og signere. Banken kan bestemme at du ikke kan overta mannens lån basert på din inntekt og husets verdi. Anonymous poster hash: ec8a5...440 Dette snakket vi om før vi kjøpte at om det skulle bli slutt mellom oss så er det jeg som skal ha leiligheten og mine besteforeldre vil ikke gå god for han alene om lånet, men de vil fremdeles være kausjonist for meg hvis jeg går fra han. Så det er helt sikkert at jeg kommer til å sitte igjen med leiligheten HVIS jeg kan få lånet alene. Anonymous poster hash: 8b706...d7a Det dere har snakket om har ikke noe å si dersom begge eier huset. 1. En av dere må kjøpes ut. Den som skal kjøpes ut kan kreve at huset skal ut på det åpne marked. 2. Det at dine besteforeldre er kausjonist har ikke noe med salget og gjøre 3. Dersom han ikke får lån uten kausjonist vil dette være redningen din. Da er det du som kommer til å få overta. Han kan allikevel kreve at det skal ut på markedet, slik at han får best mulig pris for det. slik har jeg forstått at det er. Har en i familien som har opplevd det samme. Der nektet han i tillegg å selge, og det tok laaaaang tid. Advokat måtte på saken.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2015 #17 Skrevet 6. november 2015 Ja, du kan ha en konfidensiell samtale i banken. Jeg har vært i en slik samtale for å funne ut om jeg klarer med huset om vi går fra hverandre. Men det er som de over sier at så lenge dere står på papirene begge to må han jo involveres etterhvert. Men som en sondrering av terreng og økonomi kan du fint gå til de og ha en samtale som ikke din samboer får vite om hvis du ikke vil. Anonymous poster hash: 6c46e...227
Anonym bruker Skrevet 6. november 2015 #18 Skrevet 6. november 2015 Ja det kan du. Men det er riktig som de andre sier, du kan ikke bare overta huset uten at han vet om det. Og hva han har sagt tidligere ville jeg ikke stolt på. Havna i samme fella selv. Anonymous poster hash: e3df4...f5b
Anonym bruker Skrevet 6. november 2015 #19 Skrevet 6. november 2015 Ja det kan du. Men det er riktig som de andre sier, du kan ikke bare overta huset uten at han vet om det. Og hva han har sagt tidligere ville jeg ikke stolt på. Havna i samme fella selv. Anonymous poster hash: e3df4...f5b Nei, jeg vet jeg ikke kan gjøre det uten at han vet det. Vil bare ha alt klart oppei hodet mitt før jeg gjør noe hjemme. Jeg vil vite hva mulighetene mine er. Han klarer ikke å sitte med leiligheten, men det klarer jeg, så jeg er ikke redd for at han skal bli vanskelig der. Vi bor så nært vennene til barna, skole at det går kun utover barna hvis han blir vanskelig. Jeg vil bare vite hva banken sier. Jeg skal også ta en prat med familievernkontoret og nav før jeg gjør noe mer Anonymous poster hash: 8b706...d7a
Anonym bruker Skrevet 6. november 2015 #20 Skrevet 6. november 2015 Ja det kan du. Men det er riktig som de andre sier, du kan ikke bare overta huset uten at han vet om det. Og hva han har sagt tidligere ville jeg ikke stolt på. Havna i samme fella selv. Anonymous poster hash: e3df4...f5b Nei, jeg vet jeg ikke kan gjøre det uten at han vet det. Vil bare ha alt klart oppei hodet mitt før jeg gjør noe hjemme. Jeg vil vite hva mulighetene mine er. Han klarer ikke å sitte med leiligheten, men det klarer jeg, så jeg er ikke redd for at han skal bli vanskelig der. Vi bor så nært vennene til barna, skole at det går kun utover barna hvis han blir vanskelig. Jeg vil bare vite hva banken sier. Jeg skal også ta en prat med familievernkontoret og nav før jeg gjør noe mer Anonymous poster hash: 8b706...d7a Men jeg er også redd for at jeg kommer til å få avslag på lånet hvis det må søkes om at jeg skal fortsette å ha det Anonymous poster hash: 8b706...d7a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå