Gå til innhold

Når begynte dere med smokk til nyfødt ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte litt her :)

Anonymous poster hash: 0ccf5...62b

Skrevet

Første eller andre dagen på sykehuset. Hun hadde (har enda) et enormt sugebehov. Hvis hun ikke har smokk i munnen så suger hun på tommelen (5 mnd gammel)

Anonymous poster hash: 9fcb8...232
Skrevet

Med nr 2: Hadde tenkt å gi på sykehuset, men glemte å koke den. Fikk med en gang vi kom hjem.

Med nr 1 så hadde jeg hørt så mye om at smokk var skadelig og man måtte vente, så nå er hun 4 år og bruker fortsatt tommelen...

Anonymous poster hash: 2f28f...bdc

Skrevet

han var 2 dager eller noe, fikk en tøff start,så han trengte den

Skrevet

Like etter fødsel. Fikk sugegale barn på 4,6 kg, så var ikke noe problem med spisingen liksom...;)

Skrevet

Nr1: 2 måneder, hun ville ikke ha den før da. Var overlykkelig da hun endelig tok smpkken.

Nr2 og nr3 tok den en av de første dagene på føden.

Skrevet

Vi ventet to uker.

Jordmor sa at man skulle vente to uker etter fødsel

Anonymous poster hash: efece...d99

Skrevet

Min fikk smokk, og tok den helt fint når han var 2 dager gammel. Så fikk jeg kjeft av jordmor når hun så smokken lå i senga. Ventet til vi hadde vært hjemme noen dager og melka var kommet skikkelig før jeg gav ham den igjen, og da ville han ikke ta den lenger. 

Er 3 mndr nå og tar enda ikke smokk, selv om vi prøver hver dag. 

Han har ikke funnet tommelen enda heller da, og lever stadig i håpet om at han vil ta smokken tilslutt før det skjer.

Så mitt råd, drit i jordmor om hun sier du ikke skal, og introduser smokken tidlig.

Anonymous poster hash: 355f5...caa
Skrevet

Ventet ti dager. Hadde stormsulten unge med masse sugebehov. Smokk til andremann er allerede pakka i fødebagen!

Anonymous poster hash: 4ddce...5ce

Skrevet

Aldri, og takk for det. Synes det ser idiotisk ut med store unger og smokk, skader ammingen, språkutvikling og tannstilling på sikt. Utrolig mange foreldre som bruker den som "hold kjeft"-knapp, istedet for å gi barnet nærheten, pupp og kosen det trenger.

Anonymous poster hash: 59aa6...515
Skrevet

Aldri, og takk for det. Synes det ser idiotisk ut med store unger og smokk, skader ammingen, språkutvikling og tannstilling på sikt. Utrolig mange foreldre som bruker den som "hold kjeft"-knapp, istedet for å gi barnet nærheten, pupp og kosen det trenger.

Jeg har 6 barn som alle har brukt smokk. Ingen har problemer hverken med amming, språkutvikling eller tannstilling;) hm...så rart...Kan det være at alle ikke er like?? Ja til nærhet, pupp, kos og smokk:D

Skrevet

Jeg har 6 barn som alle har brukt smokk. Ingen har problemer hverken med amming, språkutvikling eller tannstilling;) hm...så rart...Kan det være at alle ikke er like?? Ja til nærhet, pupp, kos og smokk:D

Kan godt være, men jeg ser alt for mange store barn som har smokk i munnen døgnet rundt. De voksne klager på at barnet har så dårlig språk, men hver gang barnet lager lyd dytter de inn smokken. Barnet skader seg, vil ikke til mor eller far men vil ha smokk. Ser så uendelig trist ut. Vet heldigvis at dette ikke er fasiten, men gjør at jeg har helt avsmak på smokke-unger.

Skrevet

Kan godt være, men jeg ser alt for mange store barn som har smokk i munnen døgnet rundt. De voksne klager på at barnet har så dårlig språk, men hver gang barnet lager lyd dytter de inn smokken. Barnet skader seg, vil ikke til mor eller far men vil ha smokk. Ser så uendelig trist ut. Vet heldigvis at dette ikke er fasiten, men gjør at jeg har helt avsmak på smokke-unger.

Ja, det var trist. Men det har selvfølgelig med helt andre ting enn bruk av smokk å gjøre. Dette handler jo om foreldrenes manglende omsorgsevne..... Blir som å si at jeg ikke liker brødkniver fordi noen ble drept med en brødkniv.....;)

Skrevet

Hun var ca. 3 timer gammel. Måtte få den som trøst på intensiven pga. Slanger osv. Som måtte opp i nesa og ned i lungene

Anonymous poster hash: 20374...e23

Skrevet

4 barn, ingen av de har brukt smokk. Syns det er idiotisk å lære en baby å suge på en plastdings.

Greit å bruke smokk om det er av medisinskegrunner, ikke ellers mener jeg.

Anonymous poster hash: 7df31...6ec

Skrevet

4 barn, ingen av de har brukt smokk. Syns det er idiotisk å lære en baby å suge på en plastdings.

Greit å bruke smokk om det er av medisinskegrunner, ikke ellers mener jeg.

Anonymous poster hash: 7df31...6ec

Skrevet

Gutten min fikk smokk(som vi hadde tatt med) av jordmoren rett etter han fikk på seg klærne, var vel 2 timer gammel. Han hadde en voldsomt sugebehov 😅

Skrevet

Min fikk smokk, og tok den helt fint når han var 2 dager gammel. Så fikk jeg kjeft av jordmor når hun så smokken lå i senga. Ventet til vi hadde vært hjemme noen dager og melka var kommet skikkelig før jeg gav ham den igjen, og da ville han ikke ta den lenger.

Han har ikke funnet tommelen enda heller da, og lever stadig i håpet om at han vil ta smokken tilslutt før det skjer.

Så mitt råd, drit i jordmor om hun sier du ikke skal, og introduser smokken tidlig.

Men hvorfor er det så viktig at han tar smokk??

Anonymous poster hash: 449d7...7c0

Skrevet

Men hvorfor er det så viktig at han tar smokk??

Anonymous poster hash: 449d7...7c0

Så de ikke skal suge på tommelen vel. Den er det nesten umulig å slutte med (kan jeg si av erfaring). Dessuten er det mye verre for tennene.

Anonymous poster hash: 2f28f...bdc

Skrevet

Min fikk aldri smokk, tok aldri tommelen heller. Fikk amme så mye han ville, sluttet av seg selv rett før året. Ingen smokk å venne av, ikke noe problem med tennene.

Synes det er veldig rart at "alle" bruker smokk. Hvorfor? Barnet har et stort sugebehov? La barnet få bryst da! Det er DERFOR de har et sugebehov! Smokk er bare tull og en lettvint løsning, det er faktisk skremmende at det har blitt så vanlig.

Skrevet

Aldri faktisk og utrolig glad for det. 

ungen brukte meg som smokk de første 7 ukene, men etter det sov han hele natten uten å bli matet eller smokk. Tror man og lager ett stort sugebehov hos barn når man introduserer raskt. Men alle har hver sin lyst. 

Anonymous poster hash: f4d6e...f16
Skrevet

Prematurfødt i uke 27, fikk verdens minste smokk etter noen dager for å stimulere sugeevnen. Han ble slangematet frem til uke 34 før vi begynte å prøve å få han til å ta litt kopp, litt pupp, litt flaske. Hva enn som kunne få han til å ta til seg morsmelk via munnen. Bruker smokk når han legger seg og til og fra bhg, ellers ikke intr. er 2 år(21mnd korrigert) nå

Anonymous poster hash: 6118c...d9d
Skrevet

Rett etter fødsel.

Var alvorlig syk og ble fløyet til Riksen. Jeg tør påstå at smokk var hennes eneste lyspunkt i ti dager til hun fikk begynne å amme.

Fortsatt elsker hun smokken sin, ti måneder nå.

Anonymous poster hash: c625b...cbd

Skrevet

Prøvde å gi smokk fra dag en med begge barna, men ingen av de som tok den. Med eldste prøvde jeg lenge,hun var urolig og sov veldig lite og jeg levde i håpet om at hun ville ta smokk og roe seg. Med nr to prøvde jeg bare de første ukene, hun var fornøyd og sov godt og da var det jo greit.

Skrevet

Min fikk aldri smokk, tok aldri tommelen heller. Fikk amme så mye han ville, sluttet av seg selv rett før året. Ingen smokk å venne av, ikke noe problem med tennene.

Synes det er veldig rart at "alle" bruker smokk. Hvorfor? Barnet har et stort sugebehov? La barnet få bryst da! Det er DERFOR de har et sugebehov! Smokk er bare tull og en lettvint løsning, det er faktisk skremmende at det har blitt så vanlig.

Jeg syns det er litt rart at "alle" ikke tenker at det ikke er alle som kan gi bryst... Min fikk smokk dag 1 på sykehuset, helt umulig å gi bryst. Ble fullpumping i stedet gitt og da skal jeg si at den smokken var GOD å ha for å tilfredsstille sugebehovet. Syns liksom ikke det var like kult å sitte med fingeren inni munnen hans hele tiden..

Anonymous poster hash: 538ea...c9a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...