Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #1 Skrevet 5. november 2015 Før jeg ble gravid drakk jeg 5-6 kopper kaffe hver dag (vet det er for mye), er skikkelig kaffekjærring. Ble det etter jeg ble sykepleier som jobber turnurs, trenger så sårt energien for å løpe rundt dag, kveld og natt på høygir. Jeg har jo også barn hjemme som krever sitt, hjelpe han med lekser, fritidsaktiviteter, samt husarbeid, matlaging osv som alle andre mødre har. Sist graviditet var jeg ikke ferdig utdannet sykepleier så jeg drakk aldri kaffe. Ikke en eneste kopp i hele graviditeten. Etter jeg fikk positiv graviditetstest denne gangen, tar jeg 1-2 kopper hver dag, klarer ikke slutte helt. Vet jeg egentlig ikke burde drukket noe, men det er stort nok for meg å ha trappet ned såpass mye. Får ikke abstinenser, men siden jeg er vant med så mye kaffe for å holde koken, og graviditeten i seg selv tapper meg for energi, så kan jeg ikke kutte helt, jeg må jo fungere i jobb og hjem. Får vente med å drikke 5-6 kopper igjen til koffeinen kun påvirker meg og ikke babyen. Noen andre kaffekjærringer der ute som må trappe ned i graviditeten? Kaffe er det største problemet for meg, siden det drikker jeg hver dag. Alkohol er egentlig ikke noe problem, ettersom jeg drikker det sjeldent, men det blir kjedelig på julebordet å måtte si nei, samt nyttårsaften, og det blir vanskelig siden folk ofte maser om at man skal drikke, og graver og spør om hvorfor man holder seg unna (tror jeg må si jeg har migrene og har tatt tramadol eller noe, som jeg ikke kan blande med alkohol). Enkelte familiesammenkomster, og enkelte kvelder, tar jeg og samboer og koser oss med 1-2 glass med vin, det kommer jeg til å savne, men det er ikke noe stort hverdagsproblem, klarer fint å holde meg unna det uten noen problemer. Jeg plages ca en gang i mnd av migrene, og tar migrenemedisin når jeg har anfall, evt kombinert med paralginforte eller tramadol når det er ekstremt vondt. Dette kan jeg ikke ta i graviditeten, så det kommer til å bli veldig vondt, men må jo klare det. Tørr hvertfall ikke ta noe før legen har gitt grønt lys. Skal snakke med legen om det er noe annet jeg kan ta, vet paracet er trygt, men det hjelper ingenting, så det kan jeg likegreit holde meg unna Jeg har aldri snust eller røykt, eller tatt andre medisiner, så det er ikke noe problem for meg Hvordan har dere det? Anonymous poster hash: c3d4b...376
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #2 Skrevet 5. november 2015 Jeg tenker at du kanskje bør ta en prat med jordmor.... Anonymous poster hash: 500d2...822
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #3 Skrevet 5. november 2015 Jeg har hatt litt problemer med å kutte kaffen dette svangerskapet. Har redusert til 1-2 kopper pr dag. Og de greier jeg ikke gi slipp på... Alkohol er null problem. Som deg drikker jeg sjeldent. Medisiner rører jeg ikke med mindre det er absolutt nødvendig. Og har forsikret meg om at det ikke er skadelig for foster. Røyk har jeg tatt i ny og ne, men kuttet på dagen da jeg fant ut jeg var gravid. Snuser ikke. Holder meg unna upasteuriserte oster, rått kjøtt og spekemat, hvalkjøtt og ferskvannsfisk over en kilo. Så bortsett fra at jeg må ha litt kaffe, så synes jeg ikke det er noe problem Anonymous poster hash: 1bd06...039
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #4 Skrevet 5. november 2015 Jeg tenker at du kanskje bør ta en prat med jordmor.... Anonymous poster hash: 500d2...822 Hvorfor det egentlig? Hi Anonymous poster hash: c3d4b...376
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #5 Skrevet 5. november 2015 Migrene er ofte styrt av hormoner, så det månedlige migreneanfallet jeg alltid får 2-3 dager før mens forsvant helt i mitt svangerskap. Hadde ett eller to migreneanfall i hele svangerskapet.... Anonymous poster hash: 23937...09c
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #6 Skrevet 5. november 2015 Jeg både var og er kafekjerring. men for meg løste det seg selv, ved at jeg plutselig ikke kunne utstå tanken på kaffe en gang. Hadde plutselig ikke lyst på det i det hele tatt. Kofferinfri kaffe er jo en løsning, kanksje? Anonymous poster hash: 018cd...6d4
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #7 Skrevet 5. november 2015 Jeg har aldri kuttet ut koffein i mine graviditeter. Holder meg innenfor anbefalingene og ser ikke problemet med det. Drikker mer te enn kaffe jeg da. Og så blir det gjerne et glass eller to med Cola i løpet av helgen. Alkohol klarer jeg helt fint å holde meg unna. Har heldigvis ikke trengt å ta medisiner(bortsett fra en kort antibiotikakur i den ene graviditeten) eller smertestillende heller. Kan plages med hodepine når jeg ikke er gravid, men når jeg er gravid merker jeg ingenting. Akkurat nå er jeg på tampen av mitt tredje(og siste) svangerksap og skulle gjerne tatt noe for bekkensmertene som jeg har, men må vel bare bite tennene sammen og holde ut de siste dagene Anonymous poster hash: a7471...f08
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #8 Skrevet 5. november 2015 Jeg tenker at du kanskje bør ta en prat med jordmor.... Anonymous poster hash: 500d2...822 Hvorfor må hun det? Anonymous poster hash: 1bd06...039
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #9 Skrevet 5. november 2015 Jeg har hatt litt problemer med å kutte kaffen dette svangerskapet. Har redusert til 1-2 kopper pr dag. Og de greier jeg ikke gi slipp på... Alkohol er null problem. Som deg drikker jeg sjeldent. Medisiner rører jeg ikke med mindre det er absolutt nødvendig. Og har forsikret meg om at det ikke er skadelig for foster. Røyk har jeg tatt i ny og ne, men kuttet på dagen da jeg fant ut jeg var gravid. Snuser ikke. Holder meg unna upasteuriserte oster, rått kjøtt og spekemat, hvalkjøtt og ferskvannsfisk over en kilo. Så bortsett fra at jeg må ha litt kaffe, så synes jeg ikke det er noe problem Anonymous poster hash: 1bd06...039 Da har jeg det likt som deg, jeg kan kutte ut alt, utenom kaffe, må ha 1-2 kopper om dagen HI Anonymous poster hash: c3d4b...376
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #10 Skrevet 5. november 2015 Jeg har faktisk ikke hatt noe migrene dette svangerskapet, så kjempedeilig å lese at mange av dere som plages av det til vanlig ikke får det i graviditeten, det gir meg mye håp om at jeg slipper det, nå ble jeg utrolig glad. HI Anonymous poster hash: c3d4b...376
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #11 Skrevet 5. november 2015 Jeg hadde null sjans til å kutte kaffe de siste to svangerskapene. Var i full jobb og måtte holde meg våken da jeg behandlet vanskelige saker, var i viktige møter osv. Hadde en ettåring som våknet på natta samtidig som jeg gikk gravid med sistemann, og var plaget med halsbrann, astma og bekkenløsning de siste månedene, noe som gjorde det sånn cirka umulig å sove. Alkohol drikker eg ikke, og jeg røyker heller ikke. Men har ei venninne som kuttet festinga og røykinga på dagen da hun fant at hun var gravid. Når det gjelder folk som utøver drikkepress, spør og graver hvorfor man ikke drikker, så er slike folk utrolig barnslige. Alkohol er skadelig og er roten til mye vondt, så man skal ikke finne unnskyldninger for å ikke bruke alkohol, det er enhvers personlig valg. Anonymous poster hash: 36abf...8bd
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #12 Skrevet 5. november 2015 Jeg drikker Pepsi Max. Ellers holder jeg meg unna alt som du nevner. Med unntak av medisiner om jeg blir skikkelig syk. Jeg er motsatt med migrene. Er lite plaget ellers, men når jeg er gravid trigges den konstant. Jeg har alltid vondt i hodet, og ved for mye aktivitet/lyd/inntrykk - boom - spying, grining, følelsen av at hode skal eksplodere og implodere samtidig. Er ganske fortvilende og isolerende.. Anonymous poster hash: 0a49f...0ad
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #13 Skrevet 5. november 2015 Jeg drikker Pepsi Max. Ellers holder jeg meg unna alt som du nevner. Med unntak av medisiner om jeg blir skikkelig syk. Jeg er motsatt med migrene. Er lite plaget ellers, men når jeg er gravid trigges den konstant. Jeg har alltid vondt i hodet, og ved for mye aktivitet/lyd/inntrykk - boom - spying, grining, følelsen av at hode skal eksplodere og implodere samtidig. Er ganske fortvilende og isolerende.. Anonymous poster hash: 0a49f...0ad Huff, stakkar. Får vondt av deg. Har du snakket med legen om dette? Hva sier han, kan du ta noe, eller må du holde deg unna alt annet enn paracet? HI Anonymous poster hash: c3d4b...376
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #14 Skrevet 5. november 2015 Jeg er 100% sykemeldt for å opprettholde ett funksjonsnivå hvor jeg kan ta vare på barna mine. Det har eskalert for hver graviditet, så dette blir siste barnet. Av en eller annen grunn blir jeg ekstremt dårlig av paracet, hodeverken blir verre og jeg kaster opp. Har tatt det pga høy feber ett par dager. Mot migrenen vil han ikke gi noe, og jeg unngår det om jeg kan. Det er ganske kjipe dager, mannen står opp med jentene, jeg står opp og hjelper til og jeg leverer i bhg (gåavstand). Deretter hjem og hvile, prøv å spise litt, hvile litt til. Kanskje sette på en maskin med klær. Sove. Mannen henter i bhg, jeg lager middag (om jeg kan) og så biter jeg stortsett tennene sammen de 2-3timene barna er våkne. Heldigvis er mannen forståelsesfull og holder huset ryddig. Når barna er lagt er det hviling og om jeg er heldig kan vi se litt på TV sammen eller spille. Så soving. Sånn går dagene. I helgene tar mannen de med seg ut noen timer slik at jeg får sove og sånn klarer vi oss på et vis. Men det er veldig irriterende og isolerende, og det er det verste. Å ikke kunne vær sosial.. Anonymous poster hash: 0a49f...0ad
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #15 Skrevet 5. november 2015 Jeg drikker Pepsi Max. Ellers holder jeg meg unna alt som du nevner. Med unntak av medisiner om jeg blir skikkelig syk. Jeg er motsatt med migrene. Er lite plaget ellers, men når jeg er gravid trigges den konstant. Jeg har alltid vondt i hodet, og ved for mye aktivitet/lyd/inntrykk - boom - spying, grining, følelsen av at hode skal eksplodere og implodere samtidig. Er ganske fortvilende og isolerende.. Anonymous poster hash: 0a49f...0ad Huff, stakkar. Får vondt av deg. Har du snakket med legen om dette? Hva sier han, kan du ta noe, eller må du holde deg unna alt annet enn paracet? HI Anonymous poster hash: c3d4b...376 Jeg er veldig plaget med migrene under svangerskapet, selv om jeg kun har et anfall i året til vanlig. Jeg tar sumpatriptan under anfall (Så lenge det ikke er ofte, kun når jeg ikke klarer mer). Har fått klarsignal på det. Kanskje du kan spørre legen om medisiner du kan bruke under anfall? Anonymous poster hash: 89ff0...937
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #16 Skrevet 5. november 2015 Så bra, jeg var innlagt i 15 dager på sykehus pga et forferdelig migreneanfall som ga lammelser, grusomme smerter, synsforstyrrelser, ensidig blindhet osv, ble vel skrevet ut for ca 1,5 mnd siden, alle symptomene var visst aura, så de er heldivis over, fant ut for en uke siden at jeg var gravid. Jeg går tilvanlig på sumaptriptan/imigran, og det har ofte effekt, men tørr ikke bruke det før evt grønt lys av legen. Men etter at jeg har blitt gravid har migrenen holdt seg unna, får håpe den fortsetter med det Godt å se at du kan ta sumaptriptan om migrenen blir for ekstrem, da er det håp for meg også, men håper jeg slipper det helt. HI Anonymous poster hash: c3d4b...376
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #17 Skrevet 5. november 2015 1-2 kopper kaffe er vel akkurat innafor myndighetenes maksgrense. Selv om det beste er null da... Anonymous poster hash: af7e0...1d9
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #18 Skrevet 5. november 2015 1-2 kopper kaffe er vel akkurat innafor myndighetenes maksgrense. Selv om det beste er null da... Anonymous poster hash: af7e0...1d9 Ja, jeg vet det, jeg leste hvor mye som var tillatt å drikke, så derfor jeg holdet meg til det HI Anonymous poster hash: c3d4b...376
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #19 Skrevet 5. november 2015 Drikker ikke kaffe da, men drikker cola zero og har ikke kutta ut den. Alkohol drikker vi kun en veldig sjelden gang siden vi så å si aldri har barnefri. Søtsaker som sjokolade, godtri og kaker blir jeg dårlig av så det liker vist ikke lille at jeg spiser. Røyken jobber jeg med, bruker nå svakeste nikotinplaster, men har gått på en smell og kjøpt 1 pakke sigaretter for 1 uke siden. Har ikke tatt hver dag og kun noen få når jeg har tatt. Men tenkte å låse pakka inn i skapet mitt på jobb, er når jeg er helt alene og ingen kan ferske meg ar jeg faller for fristelsen. Jeg må ta meg i nakken nå merker jeg, for skal svært lite til før dette sklir helt ut. Anonymous poster hash: d2f44...498
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå