Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #26 Skrevet 5. november 2015 Søte deg. Du mister ikke en månedslønn! Først må jeg spørre, har du fastlønn, og 5 ukers ferie? Dersom du har det, er det slik at måneden feriepengene utbetales ser lønningslippen slik ut: (enkelt forklart) +månedslønn -5 ukers lønn + 12% av fjorårets lønn = feriepengeutbetaling. Dvs. Du har blitt trukket for ukene du skal ha ferie allerede, og kan således ta 5 ukers ferie med vanlig månedslønn. Neste år har du krav på nye 5 ukers ferie, og mnd. Feriepengene utbetales blir lønningsslippen lik. Har du vært langtidssykemeld kan det spille inn om bedriften gir feriepenger for hele sykepengebeløpet eller 48 dager. Dette kan de velge,NAV dekker kun første 48 dagene. Det skal uansett kunne ordnes slik at du får minimum 5 ukers betalt ferie neste år, og ferien i år skal ikke være tapt, men bedriften kan kreve å få betale penger ut (tilbakebetale deg) istedenfor å gi deg betalt fri. Jeg må korrigere deg noe her. Fra 01.07.14 kom det nye regler om overføring av ferie. Nå skal man enten ta ut ferie i inneværende ferieår, eller velge å overføre ferien til neste år. Begrensningen på at man kun kan overføre 12 feriedager til neste år er fjernet, slik at man kan overføre 5 uker om man trenger det. Alternativet med å få penger for ferien er fjernet. Hensynet bak lovendringen var at man så at mange atbeidsgivere utnyttet muligheten og presset arbeidstakere til å avstå fra ferie. Bare gi beskjed til sjef og lønn at du vil overføre ferien. Skal ikke trenge mer bevis enn sykemeldingene du allerede har levert. Arbeidsgiver vil aldri ha krav på spesifikke helseopplysninger. Anonymous poster hash: 310c7...32c
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #27 Skrevet 5. november 2015 Søte deg. Du mister ikke en månedslønn! Først må jeg spørre, har du fastlønn, og 5 ukers ferie? Dersom du har det, er det slik at måneden feriepengene utbetales ser lønningslippen slik ut: (enkelt forklart) +månedslønn -5 ukers lønn + 12% av fjorårets lønn = feriepengeutbetaling. Dvs. Du har blitt trukket for ukene du skal ha ferie allerede, og kan således ta 5 ukers ferie med vanlig månedslønn. Neste år har du krav på nye 5 ukers ferie, og mnd. Feriepengene utbetales blir lønningsslippen lik. Har du vært langtidssykemeld kan det spille inn om bedriften gir feriepenger for hele sykepengebeløpet eller 48 dager. Dette kan de velge,NAV dekker kun første 48 dagene. Det skal uansett kunne ordnes slik at du får minimum 5 ukers betalt ferie neste år, og ferien i år skal ikke være tapt, men bedriften kan kreve å få betale penger ut (tilbakebetale deg) istedenfor å gi deg betalt fri. Tusen takk for at du prøver å forklare meg, jeg setter utrolig pris på det Jeg har vært sykmeldt siden februar, og kommer nok ikke tilbake i jobb før årsskiftet., hvis jeg noengang kommer tilbake :/ Bær over med meg er du grei, hjernen min er tåkelagt og jeg strever med å tenke logisk for tiden :/ Jeg har : - privat bedrift - fast månedslønn - får sykepengene av arbeidsgiver, så får feriepenger neste år som om jeg ikke skulle vært sykmeldt - skal ha 5 uker ferie hvert år - har fått feriepenger for 4 uker i juni (fikk kun feriepenger), feriepenger for den 5 uka er ikke utbetalt enda siden den 5, ferieuken var meningen skulle avvikles i november Grunnen til at jeg er litt forvirret er at arbeidsgiver sa at det var en feil at jeg hadde fått feriepengene mine, at jeg egentlig bare skulle hatt sykepenger i stedet for, og fått feriepengene når jeg fikk mulighet til å ta ferien igjen. Derfor så blir det i mitt hode at de skylder meg en månedslønn, den jeg skulle fått i stedet for feriepenger. For nå er jo mesteparten av feriepengen brukt opp, uten at jeg har hatt ferie. Skal man ikke få sykepenger når man ikke har ferie da. Hva med feriepengene for den 5 ferieuka, når skal jeg få de? Det skal uansett kunne ordnes slik at du får minimum 5 ukers betalt ferie neste år, og ferien i år skal ikke være tapt, men bedriften kan kreve å få betale penger ut (tilbakebetale deg) istedenfor å gi deg betalt fri. - uff, jeg skjønner ikke helt hva du mener? Jeg har jo krav på de vanlige ferieukene i 2016, men hva med de som kommer fra 2015? "Dvs. Du har blitt trukket for ukene du skal ha ferie allerede, og kan således ta 5 ukers ferie med vanlig månedslønn." - men hva med når jeg ikke får tatt de 5 ukene før årskiftet. - Hva med den en ferien jeg overfører til neste år, jeg har jo ingen feriepenger igjen for den ferien jeg skulle hatt. Blir det ferie uten "lønn" da? Problemet her er at jeg ikke stoler på at arbeidsgiver gjør det rett, med mindre jeg passer på det. Har vært mye tull før Anonymous poster hash: d78f0...f7a
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #28 Skrevet 5. november 2015 Søte deg. Du mister ikke en månedslønn! Først må jeg spørre, har du fastlønn, og 5 ukers ferie? Dersom du har det, er det slik at måneden feriepengene utbetales ser lønningslippen slik ut: (enkelt forklart) +månedslønn -5 ukers lønn + 12% av fjorårets lønn = feriepengeutbetaling. Dvs. Du har blitt trukket for ukene du skal ha ferie allerede, og kan således ta 5 ukers ferie med vanlig månedslønn. Neste år har du krav på nye 5 ukers ferie, og mnd. Feriepengene utbetales blir lønningsslippen lik. Har du vært langtidssykemeld kan det spille inn om bedriften gir feriepenger for hele sykepengebeløpet eller 48 dager. Dette kan de velge,NAV dekker kun første 48 dagene. Det skal uansett kunne ordnes slik at du får minimum 5 ukers betalt ferie neste år, og ferien i år skal ikke være tapt, men bedriften kan kreve å få betale penger ut (tilbakebetale deg) istedenfor å gi deg betalt fri. Jeg må korrigere deg noe her. Fra 01.07.14 kom det nye regler om overføring av ferie. Nå skal man enten ta ut ferie i inneværende ferieår, eller velge å overføre ferien til neste år. Begrensningen på at man kun kan overføre 12 feriedager til neste år er fjernet, slik at man kan overføre 5 uker om man trenger det. Alternativet med å få penger for ferien er fjernet. Hensynet bak lovendringen var at man så at mange atbeidsgivere utnyttet muligheten og presset arbeidstakere til å avstå fra ferie. Bare gi beskjed til sjef og lønn at du vil overføre ferien. Skal ikke trenge mer bevis enn sykemeldingene du allerede har levert. Arbeidsgiver vil aldri ha krav på spesifikke helseopplysninger. Anonymous poster hash: 310c7...32c Det var det jeg trodde jeg hadde lest en plass at jeg i utgangspunktet kan overføre 5 uker, hvor står det? "Alternativet med å få penger for ferien er fjernet." Vil det si at de aldri skulle ha betalt meg ut feriepengene mine når jeg var sykmeldt? Anonymous poster hash: d78f0...f7a
Lille morell Skrevet 5. november 2015 #29 Skrevet 5. november 2015 Dersom du ikke kommer tilbake innen et år etter at du ble sykemeldt, vil det egentlig lønne seg for deg at du "hadde ferie" da du fikk feriepengene. Da får du forskjøvet sykemeldingsperioden, og det tar en mnd ekstra før du må på AAP som er 66% av gjennomsnittlig lønn siste 3 år. Dette avhenger litt av hva de har sendt av informasjon til NAV, ettersom NAV tilbakebetaler bedriften. Du har uansett krav på 12 % av lønn for 2015/ 48 dager av sykepenger , utbetalt i 2016. Det avhenger av : Hva bedriften har sagt til NAV om din ferie 2015 og om du ser at du er tilbake i jobb i februar eller ikke, hvordan du burde gjøre det videre. Send mail til lønningsansvarlig og spør om de har meldt inn ferie på deg, dersom de ikke har gjort det, ber du om å få alle ukene overført 2016. Vedrørende at du ikke har fått den siste uken utbetalt, se på lønningsslippen fra ferieutbetalingen om du er trukket for 4 eller 5 uker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå