Gå til innhold

Jeg er lei av å snøvle!

Anbefalte innlegg

For fire år siden begynte hukommelsen å svikte. Jeg som alltid husket ting etter å ha hørt de en gang måtte ha flere repetisjoner før jeg ofte gav opp og måtte skrive det ned.

Etterhvert begynte jeg å snøvle når jeg snakker. Setningene er ofte veldig rare.

" i gdag skal vi ha tvorsk til middag" "den genseren er bå". Sånn er det hele tiden. Det kjennes ut som om at tunga ikke henger med.

På grunn av at jeg snakker sånn har jeg blitt mer og mer usosial. Folk hører jo at jeg ikke snakker normalt. Jeg er bare 29 år og synes det er ubehagelig.

Har blitt sjekket av leger opp og i mente. De finner ikke ut hva det er...

Har noen andre opplevd dette?

Anonymous poster hash: c104f...0d3

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144244896-jeg-er-lei-av-%C3%A5-sn%C3%B8vle/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg håper det er nevrolog som har sjekket deg, ikke allmennlege?

Jeg hadde ikke godtatt å ikke få svar på hvorfor du har blitt slik... Har du tatt mr/ct av hodet? Snakket med spesialister? Fått tilbud om opptrening som logoped, for eks?

Har du vært henvist til større sykehus med spesialister eller har du hatt utredning på et mindre sykehus?

Anonymous poster hash: b8532...aae

Jeg håper det er nevrolog som har sjekket deg, ikke allmennlege?

Jeg hadde ikke godtatt å ikke få svar på hvorfor du har blitt slik... Har du tatt mr/ct av hodet? Snakket med spesialister? Fått tilbud om opptrening som logoped, for eks?

Har du vært henvist til større sykehus med spesialister eller har du hatt utredning på et mindre sykehus?

Jeg har hatt tre leger i disse årene på grunn av vikariat for den fastlegen jeg egentlig skal ha. Jeg fikk barn for noen måneder siden. Så lenge jeg har vært gravid så har de ikke kunnet følge meg opp, men jeg har tatt MR av hodet og hatt timer hos nevrolog på Ahus.

Siste MR og time hos nevrolog var for 2 år siden.

Det eneste de har funnet ut er at jeg har fått migrene det andre er visst for diffuse symptomer... Jeg synes ikke hukommelsessvikt og stokking av ord er så veldig diffust jeg da😄

Føler meg som ei drita gammel dame😂

Jeg ville definitivt bedt om en ny henvisning til nevrolog eller annen spesialist på hjernen. Dette høres jo ikke normalt ut, og har nok ingen sammenheng med at du har vært gravid.

Jeg skal be om ny henvisning. Tenker og på om jeg skal bytte til en mer fast fastlege😊

Jeg mener ikke å skremme deg, men i det eneste tilfellet jeg kjenner til der en persom begynte å snakke slik hadde hun en svulst på hjernen. Har det blitt sjekket at det helt sikkert ikke er noe slikt? Må jo legge til at dersom det har vært slik i fire år er det neppe noe ondartet, men en godartet svulst kan jo også lage problemer bare ved å være der. Ønsker deg lykke til!

Anonymous poster hash: 0b199...40f

Annonse

Jeg mener ikke å skremme deg, men i det eneste tilfellet jeg kjenner til der en persom begynte å snakke slik hadde hun en svulst på hjernen. Har det blitt sjekket at det helt sikkert ikke er noe slikt? Må jo legge til at dersom det har vært slik i fire år er det neppe noe ondartet, men en godartet svulst kan jo også lage problemer bare ved å være der. Ønsker deg lykke til!

Anonymous poster hash: 0b199...40f

Takk😊

Jeg har tenkt tanken selv, men alt var normalt sist jeg var på MR. En ny runde i maskinen vil jo gi meg svar på om det har kommet noe i nyere tid.

Jern og d-vitamin er i orden foressten.

At ikke du er fulgt opp de to siste årene er faktisk uholdbart! Det er ikke diffuse symptomer du har, det er symptomer som er alvorlige og krever en grundig utredning av spesialister. Hvis ikke fastlegen du har tar dette alvorlig så bør du bytte, få deg også henvisning til nevrolog igjen og gjerne også CT av hodet. Sikker på at ting går litt raskere hvis CT tas før timen hos nevrolog siden legen da kan se på bildene, snakke med deg og undersøke deg før det blir bestemt hva som skal gjøres videre.

At ikke du er fulgt opp de to siste årene er faktisk uholdbart! Det er ikke diffuse symptomer du har, det er symptomer som er alvorlige og krever en grundig utredning av spesialister. Hvis ikke fastlegen du har tar dette alvorlig så bør du bytte, få deg også henvisning til nevrolog igjen og gjerne også CT av hodet. Sikker på at ting går litt raskere hvis CT tas før timen hos nevrolog siden legen da kan se på bildene, snakke med deg og undersøke deg før det blir bestemt hva som skal gjøres videre.

Du har helt rett. Jeg skal finne en ny med en gang. Har egentlig bare tenkt at jeg må gi opp å finne det ut siden det ikke har blitt tatt veldig seriøst av de legene jeg har hatt.

Jeg er rett og slett lei av å ha det sånn, var derfor jeg skrev innlegget her inne.

Hvor bor du? Jeg ville gått til en privat lege om du har noe sånt i nærheten, de kan også henvise til vanlig sykehus...

Det er flere måter å sjekke hodet på også, både MR, CT og en enda mer avansert form for scanning som de gjør bare i Oslo så vidt jeg vet, var snakk om å sende meg dit...

Er du sjekket for MS, da tar de vel ryggmargsprøve, men ms kan gi endret taleevne.

Du bør absolutt komme deg til spesialist igjen.

Anonymous poster hash: bb470...e60

Hvor bor du? Jeg ville gått til en privat lege om du har noe sånt i nærheten, de kan også henvise til vanlig sykehus...

Det er flere måter å sjekke hodet på også, både MR, CT og en enda mer avansert form for scanning som de gjør bare i Oslo så vidt jeg vet, var snakk om å sende meg dit...

Er du sjekket for MS, da tar de vel ryggmargsprøve, men ms kan gi endret taleevne.

Du bør absolutt komme deg til spesialist igjen.

Anonymous poster hash: bb470...e60

Jeg bor i Oslo.

MS har de faktisk ikke sett etter. Må lese litt om det.

Annonse

Jeg tenker noe helt annet, basert på meg selv. Har du sjekket stoffskiftet ditt? Om det er for lavt? For lavt stoffskifte kan gi symptomer som humkommelsesvikt, leting etter ord m.m . Sliter med dette selv i perioder når det er ustabilt.

Nei, det er heller ikke sjekket.

Må skrive en liste her nå😊

Jeg tenker noe helt annet, basert på meg selv. Har du sjekket stoffskiftet ditt? Om det er for lavt? For lavt stoffskifte kan gi symptomer som humkommelsesvikt, leting etter ord m.m . Sliter med dette selv i perioder når det er ustabilt.

Nei, det er heller ikke sjekket.

Må skrive en liste her nå😊

Mange av symptomene stemmer... Da skal jeg få sjekket dette!

Sjekket stoffskiftet ditt? Når medsa mine ikke er helt som de skal så høres jeg full ut når jeg snakker. Er avhengig av almanakk for jeg husker lite av avtaler og ting som må gjøres.

Anonymous poster hash: 06c5d...170

Sjekket stoffskiftet ditt? Når medsa mine ikke er helt som de skal så høres jeg full ut når jeg snakker. Er avhengig av almanakk for jeg husker lite av avtaler og ting som må gjøres.

Anonymous poster hash: 06c5d...170

Fikk et tips om det litt opp i tråden.

Jeg har tonnevis av notater og påminnelser på telefonen...😊 Husket ALT før!

Takk for seriøse svar alle sammen! Jeg setter stor pris på det😊

Hei. Jeg er i lik situasjon. Jeg sliter med hukommelsen, og tunga henger ikke lenger med. Jeg er 25, jeg stokker om på ord og bokstaver, klarer ikke uttale ting riktig - og har problemer med å svelge under samtaler. Jeg har gode og dårlige perioder, og om jeg passer på å tenke godt igjen hva jeg skal si (gjerne "lese" ordene, hver bokstav) og snakke sakte, så går det bedre. 

Det eneste gale med meg, er tensjonshodepine og migrene. Jeg er også ofte litt nummen i deler/hele ansiktet, men oppdaget det helt tilfeldig og trolig har det vært sånn lenge. 

Jeg har vært hos nevrolog (pga nummenheten), tatt MR og CT av hodet uten funn, stoffskifte som noen nevner, er også sjekket. Etter endt amming nå, så skal jeg inn til MR med sånn... ja. sånn væskegreie. Eh. Jeg husker ikke hva legen kalte det.

Anonymous poster hash: 456c0...01f

Akkurat slik jeg har det i slitne/undermedisinerte perioder. Jeg har lavt stoffskifte. Vel verdt å undersøke. Lykke til😊

Ps jeg har det helt fint med rett medisin og nok søvn😊😊

Anonymous poster hash: 0bc7c...e1c

Hei. Jeg er i lik situasjon. Jeg sliter med hukommelsen, og tunga henger ikke lenger med. Jeg er 25, jeg stokker om på ord og bokstaver, klarer ikke uttale ting riktig - og har problemer med å svelge under samtaler. Jeg har gode og dårlige perioder, og om jeg passer på å tenke godt igjen hva jeg skal si (gjerne "lese" ordene, hver bokstav) og snakke sakte, så går det bedre.

Det eneste gale med meg, er tensjonshodepine og migrene. Jeg er også ofte litt nummen i deler/hele ansiktet, men oppdaget det helt tilfeldig og trolig har det vært sånn lenge.

Jeg har vært hos nevrolog (pga nummenheten), tatt MR og CT av hodet uten funn, stoffskifte som noen nevner, er også sjekket. Etter endt amming nå, så skal jeg inn til MR med sånn... ja. sånn væskegreie. Eh. Jeg husker ikke hva legen kalte det.

Akkurat sånn!

Jeg har noen minutter nå og da med nummenhet i armer og hendene.

Jeg merker at jeg har lettere for å snakke engelsk siden jeg tenker litt over hva jeg skal si da. Kan tulle da og, men snakker bedre.

Har du problemer med å lese en tekst?

Hadde ikke det før, men det har også kommet. Må lese et par ganger for å få med meg det som står. Hopper over ord der også.

Burde vel begynne å avslutte med

Hi😊

Be dem også sjekke kobber og ceruloplasmin, Hi.

Fastlegen må sende ceruloplasmin-prøven til en av de større sykehusene, Ullevål og Riksen analyserer dem vet jeg (Fürst laboratorier, som fastlegene ofte bruker, tester kobber, men de tester ikke ceruloplasmin, men dette er viktig å få med hvis det skulle være noe kobberrelatert).

Problemer med for mye/lite kobber kan i noen tilfeller også gi lignende problemer. Det gjelder også til deg som over fortalte du hadde det likt + problemer med å svelge.

Anonymous poster hash: 4476d...d1e

Be dem også sjekke kobber og ceruloplasmin, Hi.

Fastlegen må sende ceruloplasmin-prøven til en av de større sykehusene, Ullevål og Riksen analyserer dem vet jeg (Fürst laboratorier, som fastlegene ofte bruker, tester kobber, men de tester ikke ceruloplasmin, men dette er viktig å få med hvis det skulle være noe kobberrelatert).

Problemer med for mye/lite kobber kan i noen tilfeller også gi lignende problemer. Det gjelder også til deg som over fortalte du hadde det likt + problemer med å svelge.

Anonymous poster hash: 4476d...d1e

Det skal jeg gjøre. Har ikke hørt snakk om det før, så de har nok ikke tenkt på det.

Takk😊

Hi

Akkurat sånn!

Jeg har noen minutter nå og da med nummenhet i armer og hendene.

Jeg merker at jeg har lettere for å snakke engelsk siden jeg tenker litt over hva jeg skal si da. Kan tulle da og, men snakker bedre.

Har du problemer med å lese en tekst?

Hadde ikke det før, men det har også kommet. Må lese et par ganger for å få med meg det som står. Hopper over ord der også.

Burde vel begynne å avslutte med

Hi

Ja, jeg har tidvise problemer med å lese, bokstavene blander seg/forsvinner og jeg går glipp av ord. Har aldri vært sånn tidligere, men det er begynt de siste par årene nå. Helt enig i at engelsk er bedre, for da må en tenke seg om (særlig jeg fordi jeg er ganske dårlig i engelsk). 

Ikke hendt noe traumatisk i løpet av livet? Snøvling skal vel ikke akkurat komme av det, men hvertfall problemer med hukommelsen. Jeg er som en dement nå, glemmer virkelig alt! Ikke bare avtaler, men også opplevelser. Jeg har problemer med å finne ord og jo, noen ganger stokker alt seg og det kommer en uforståelig masse av lyder ut av munnen min.

Anonymous poster hash: 6a06f...828

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...