Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #26 Skrevet 3. november 2015 Å Herre. Nå fikk jeg et ubehagelig bilde på netthinna av en helgelending som ber om å få "sleik musæ di!" Av de nordnorske dialektene er alle bygdemålene sjarmerende. Kan styre meg for bymålene, som Narvik (marnn og parnna i stedet for mainn og painna, hva er nå dét?!) Bodø (ei dama, to dama - ulogisk) Tromsø (eller Tromsææææ som de selv sier) og det allerede nevnte Mo i Rana. De fineste er på Nesna, Vega og i Hattfjelldal i Nordland, hele Vest-Lofoten, Senja og indre Troms. Anonymous poster hash: f9d3b...4fd Ingen av dæm æ kjenne sir Tromsææ. Mulig det e en generasjon eller to under mæ som sir det. Alle dæm æ kjenne sir Tromsø, med trøkk på øen. Å ættersom æ blir eldre blir æ mer bevisst på å bruke den dialekten som æ har og ikkje førrfine den. Så æ e begynt å si den gamle regla som sku fremhæve tromsødialekten: Det svømte en hoind gjænnom Tromsøsoind me et oilltæppe i moinn. Æ sir tell å med fest no å det va en dødssynd da æ va yngre 😉 Anonymous poster hash: bdbbf...043 Men sier de "sir" i Tromsø? Trodde det var Hammerfest 😬 Anonymous poster hash: 83d0c...f1f
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #27 Skrevet 3. november 2015 Å Herre. Nå fikk jeg et ubehagelig bilde på netthinna av en helgelending som ber om å få "sleik musæ di!" Av de nordnorske dialektene er alle bygdemålene sjarmerende. Kan styre meg for bymålene, som Narvik (marnn og parnna i stedet for mainn og painna, hva er nå dét?!) Bodø (ei dama, to dama - ulogisk) Tromsø (eller Tromsææææ som de selv sier) og det allerede nevnte Mo i Rana. De fineste er på Nesna, Vega og i Hattfjelldal i Nordland, hele Vest-Lofoten, Senja og indre Troms. Anonymous poster hash: f9d3b...4fd Ingen av dæm æ kjenne sir Tromsææ. Mulig det e en generasjon eller to under mæ som sir det. Alle dæm æ kjenne sir Tromsø, med trøkk på øen. Å ættersom æ blir eldre blir æ mer bevisst på å bruke den dialekten som æ har og ikkje førrfine den. Så æ e begynt å si den gamle regla som sku fremhæve tromsødialekten: Det svømte en hoind gjænnom Tromsøsoind me et oilltæppe i moinn. Æ sir tell å med fest no å det va en dødssynd da æ va yngre 😉 Anonymous poster hash: bdbbf...043 Men sier de "sir" i Tromsø? Trodde det var Hammerfest 😬 Anonymous poster hash: 83d0c...f1f Ja, vi sir "sir" Anonymous poster hash: c8b52...b05
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #28 Skrevet 3. november 2015 Å Herre. Nå fikk jeg et ubehagelig bilde på netthinna av en helgelending som ber om å få "sleik musæ di!" Av de nordnorske dialektene er alle bygdemålene sjarmerende. Kan styre meg for bymålene, som Narvik (marnn og parnna i stedet for mainn og painna, hva er nå dét?!) Bodø (ei dama, to dama - ulogisk) Tromsø (eller Tromsææææ som de selv sier) og det allerede nevnte Mo i Rana. De fineste er på Nesna, Vega og i Hattfjelldal i Nordland, hele Vest-Lofoten, Senja og indre Troms. Anonymous poster hash: f9d3b...4fd Ingen av dæm æ kjenne sir Tromsææ. Mulig det e en generasjon eller to under mæ som sir det. Alle dæm æ kjenne sir Tromsø, med trøkk på øen. Å ættersom æ blir eldre blir æ mer bevisst på å bruke den dialekten som æ har og ikkje førrfine den. Så æ e begynt å si den gamle regla som sku fremhæve tromsødialekten: Det svømte en hoind gjænnom Tromsøsoind me et oilltæppe i moinn. Æ sir tell å med fest no å det va en dødssynd da æ va yngre 😉 Anonymous poster hash: bdbbf...043 Men sier de "sir" i Tromsø? Trodde det var Hammerfest 😬 Anonymous poster hash: 83d0c...f1f Ja, vi sir "sir" Anonymous poster hash: c8b52...b05 Tror forresten de fleste nordnorske dialektene sier "sir", unntatt de som sier "sei", men det er kanskje mer i Sør-Troms og Nordland.. Anonymous poster hash: c8b52...b05
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #30 Skrevet 3. november 2015 Å Herre. Nå fikk jeg et ubehagelig bilde på netthinna av en helgelending som ber om å få "sleik musæ di!" Av de nordnorske dialektene er alle bygdemålene sjarmerende. Kan styre meg for bymålene, som Narvik (marnn og parnna i stedet for mainn og painna, hva er nå dét?!) Bodø (ei dama, to dama - ulogisk) Tromsø (eller Tromsææææ som de selv sier) og det allerede nevnte Mo i Rana. De fineste er på Nesna, Vega og i Hattfjelldal i Nordland, hele Vest-Lofoten, Senja og indre Troms. Anonymous poster hash: f9d3b...4fd Bodø = ei dame, flere dama Anonymous poster hash: e3ee0...a46
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #31 Skrevet 3. november 2015 Å Herre. Nå fikk jeg et ubehagelig bilde på netthinna av en helgelending som ber om å få "sleik musæ di!" Av de nordnorske dialektene er alle bygdemålene sjarmerende. Kan styre meg for bymålene, som Narvik (marnn og parnna i stedet for mainn og painna, hva er nå dét?!) Bodø (ei dama, to dama - ulogisk) Tromsø (eller Tromsææææ som de selv sier) og det allerede nevnte Mo i Rana. De fineste er på Nesna, Vega og i Hattfjelldal i Nordland, hele Vest-Lofoten, Senja og indre Troms. Anonymous poster hash: f9d3b...4fd Nesna <3 Anonymous poster hash: 10e50...8f4
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #32 Skrevet 4. november 2015 Haha, jeg synes du skal gi det et forsøk, jeg! Og oppdatere her etterpå Anonymous poster hash: c8b52...b05 Hahaha! Nei jeg tror rett og slett ikke jeg tar sjansen på det Anonymous poster hash: ccb42...957
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #33 Skrevet 4. november 2015 Jeg hører overhodet ikke forskjell på dialektene oppi der, hilsen søringen Anonymous poster hash: a6f18...b75
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå