Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #1 Skrevet 3. november 2015 Jeg begynner straks i ny jobb. Akkurat nå er det veldig mye oppfølging av ene barnet vårt hos lege og lignende. I løpet av tiden frem til jul må jeg ha fri til: - en time hos BUP - to timer hos psykolog Disse timene må begge foreldrene være tilstede på. I tillegg må vi/jeg ha to timer hos fastlegen i forbindelse med barnet. Disse kan kanskje faren ta seg av, men det er jeg som har hatt kontakt med fastlegen angående saken så langt. Foruten dette skal barnet til en eller to andre spesialister, men disse satser vi på at far kan følge til. Hvilke rettigheter har man når barn skal til lege eller andre helsetjenester? Anonymous poster hash: 6e062...03c
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #2 Skrevet 3. november 2015 I stedet for å fokusere så mye på hvilke rettigheter du har som mor ville jeg heller starta en dialog med arbeidsgiver. I stedet for å være så offensiv. Det kan godt hende at arbeidsgiver er raus og forståelsesfull rundt dette, det bruker som regel gode arbeidsgivere å være. Anonymous poster hash: 1e47f...e5b
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #3 Skrevet 3. november 2015 Du kan bruke syke-barn dager. Når du bytter arbeidsgiver, skal tidligere arbeidsgiver fylle ut opplysninger om hva du har brukt av egne endringer, ferie, syke-barn dager etc. Så forutsatt at du har dager til rådighet, kan du bruke disse. Du kan jo også alltids undersøke muligheter for å få time som korresponderer best mulig med din jobb, f.eks på morgen eller ettermiddag. Anonymous poster hash: a7c69...100
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #4 Skrevet 3. november 2015 Hør med jobben, men tror du må ha jobbet en mnd før du har rett på egenmelding. Sykt barn og permisjon rettigheter tror jeg du har rett på raskere. Prøv å legge møtene mest mulig utenfor arbeidstid. Anonymous poster hash: 861c5...332
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #5 Skrevet 3. november 2015 Hei og takk for svar alle sammen. Det ordner seg nok og jeg skal selvsagt snakke med arbeidsgiver om det. Prøver å legge det til tider som passer for arbeidsgiver også, men med endel reisevei og at barnet skal hentes i barnehage først, må jeg nok dra fra jobb allerede klokken 13.00/13.30. Dessuten er det slik at på noen avtaler må vi bare ta den timen vi får, viktig at barnet blir undersøkt innen rimelig tid også. HI Anonymous poster hash: 6e062...03c
TPK Skrevet 3. november 2015 #6 Skrevet 3. november 2015 Det kommer an på firmaet. Jeg jobber i staten og vi har rett på fri med lønn for å følge barna til lege, tannlege, foreldresamtale med bhg, osv
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #7 Skrevet 3. november 2015 Når du snakker om rettigheter er det sykt barn dagene du skal bruke til sånt. I følge nav skal de dagene brukes når: barnet trenger oppfølging i form av legebesøk eller lignende selv om barnet ikke er sykt eller pleietrengende den aktuelle dagen.Men du kan også få omsorgspermisjon, du har ikke krav på lønn, men mange har innfelt i tariffen sin at de får omsorgspermisjon med lønn i slike situasjoner. Det må du sjekke opp med din nye arbeidsgiver. Anonymous poster hash: e630a...275
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå