Gå til innhold

Hvor mange ord pr. minutt er bra/innenfor normalen for en 3. klassing å lese?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet?

Anonymous poster hash: 88232...3ba
Skrevet

På skolen her tar de en lesetest ca 2 uker etter skolestart, da bør en 3.klassing lese minst 50 ord i minuttet. Gjennomsnittet i klassen til min 3.klassing var da mellom 70 og 80 ord i minuttet sa læreren på konferansetimen. Men det blir faktisk ikke satt inn hjelpetiltak så lenge de leser over 25-30 ord i minuttet.

Teksten på TV når du ser film er 100-120 ord i minuttet, og det er målet på skolen her at de skal klare det i 4.klasse

Normal lesehastighet for voksne er mellom 250 og 300 ord i minuttet.

Anonymous poster hash: 3c3b5...77c
Skrevet

På skolen her tar de en lesetest ca 2 uker etter skolestart, da bør en 3.klassing lese minst 50 ord i minuttet. Gjennomsnittet i klassen til min 3.klassing var da mellom 70 og 80 ord i minuttet sa læreren på konferansetimen. Men det blir faktisk ikke satt inn hjelpetiltak så lenge de leser over 25-30 ord i minuttet.

Teksten på TV når du ser film er 100-120 ord i minuttet, og det er målet på skolen her at de skal klare det i 4.klasse

Takk for svar :) På foreldresamtale i går fikk vi vite at jenta hadde lest 210 ord i minuttet og svart 100% riktig på en sånn lesetest, så hun fikk mye skryt for det, så da lurte jeg bare på hva som var normalen for unger på den alderen.

Skrevet

Takk for svar :) På foreldresamtale i går fikk vi vite at jenta hadde lest 210 ord i minuttet og svart 100% riktig på en sånn lesetest, så hun fikk mye skryt for det, så da lurte jeg bare på hva som var normalen for unger på den alderen.

Det er veldig bra, da leser hun nesten like godt som en voksen.

Voksne mennesker leser i snitt skjønnlitteratur med drøye 300 ord i minuttet og faglitteratur med 250 ord i minuttet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...