Gå til innhold

Noen som vet? Sykemelding, oppsigelse, sykepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann fikk for 1 mnd siden beskjed om at jobben må si han opp(oljebransjen og nedbemanning) det er over 150 fra jobben som må gå. Siste dag på jobben er 31.desember.

I dag fikk han brev fra sykehuset om at han er oppsatt til operasjon 21. Desember. Han vil bli sykemeldt i minimum 3mnd etter operasjonen i følge kirurgen på sykehuset. Pga opptrening osv.

Spørsmålet er da, vil han få sykepenger i den perioden han er sykemeldt selvom han er arbeidsledig fra 31.12? Han kommer til å bli sykemeldt fra 14.12 også minimum 3 mnd frem i tid, til mars en gang. Eller vil han få dagpenger fra 1.1.2016 siden han er arbeidsledig? For han oppfyller jo ikke kravene til å få dagpenger i begynnelsen siden han ikke kan jobbe eller være arbeidssøker da. Er så redd vi ikke skal få noen penger i perioden frem til han blir friskmeldt

Anonymous poster hash: 41178...99a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten å være 100% sikker så tror jeg nok han vil beholde sykepengene frem til sykemeldingen går ut.

Man kan beholde sykepengene opptil 3 mnd. etter at man ikke lengere er i jobb om det er grunn til sykemelding. Mener jeg at jeg fant ut når jeg selv vurderte å si opp jobben mens jeg var sykemeldt.

Anonymous poster hash: 1f249...0fe

Skrevet

Uten å være 100% sikker så tror jeg nok han vil beholde sykepengene frem til sykemeldingen går ut.

Man kan beholde sykepengene opptil 3 mnd. etter at man ikke lengere er i jobb om det er grunn til sykemelding. Mener jeg at jeg fant ut når jeg selv vurderte å si opp jobben mens jeg var sykemeldt.

Så hvis han blir sykemeldt lengre enn 3 mnd etter oppsigelsedatoen så vil han ikke få sykepenger? Kirurgen sa han minimum ville bli sykemeldt i 3 mnd, men at han kan risikere å bli sykemeldt i opp til 6-7 mnd, kan være han må inn å opereres igjen også sa kirurgen. Så hva skjer etter 3 mnd? Vil han ikke få noen penger?

Skal tinge nav i morgen, men ble litt bekymret for at vi kan risikere å sitte uten inntekt fra han.

Skrevet

Hvis han blir sykemeldt før oppsigelsestiden er ferdig får han penger. Jeg har ikke hørt om at det er en grense på tre mnd.

Mistet selv jobben i 2009 under finanskrisen (jobber i samme bransje som din mann), og ble da sykemeldt pga komplikasjoner i svangerskapet. Behold sykepengene helt til permisjonen startet selv om jeg ble sagt opp.

Anonymous poster hash: 48e98...b91

Skrevet

Så lenge han har jobbet lenge nok til å opparbeide seg sykepenger så kan han beholde disse i opp til ett år, etter det må han enten i arbeid, søke om aap hvis han ikke er frisk nok til å jobbe eller dagpenger siden han da er arbeidsledig (hvis ikke han finner my jobb før det).

Anonymous poster hash: 55edc...740

Skrevet

Så hvis han blir sykemeldt lengre enn 3 mnd etter oppsigelsedatoen så vil han ikke få sykepenger? Kirurgen sa han minimum ville bli sykemeldt i 3 mnd, men at han kan risikere å bli sykemeldt i opp til 6-7 mnd, kan være han må inn å opereres igjen også sa kirurgen. Så hva skjer etter 3 mnd? Vil han ikke få noen penger?

Skal tinge nav i morgen, men ble litt bekymret for at vi kan risikere å sitte uten inntekt fra han.

Så lenge han er sykemeldt før han mister jobben, har han krav på sykemelding i inntil ett år om det er nødvendig. Jeg ble sykemeldt før min kontrakt opphørte, og var sykemeldt fram til jeg gikk over på AAP. Usikker på hvordan det er hvis han blir friskmeldt, går over på dagpenger for så å bli sykemeldt igjen.

Anonymous poster hash: 3312d...9bc

Skrevet

Har beholder sykepenger til han er frisk nok til arbeid og vil da motta arbeidsledighetstrygd.har selv vært i samme situasjon.bare at jeg ble aldri frisk..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...