Gå til innhold

Når forteller en storesøsken at mamma skal ha baby?

Anbefalte innlegg

Vi har ei jente fra før på 2 år og 4 mnd, og lurer på når forteller en til så små barn at de skal få en søster eller bror?

Kommer uansett ikke til å fortelle det i første trimester, men ville høre her om deres erfaringer og tanker😊

Fortsetter under...

Vi har en på 5 år og tenåringer. Ingen vet det ennå. Men er 11+6 nå så tenkte å si det snart. Hadde vi kun hatt 5 åringen ville vi nok venta til oul. Men pga tenåringene må vi si det snart slik at de ikke får høre det av andre. Andre begynner å mistenke at noe er på gang så kan ikke holde det hemmelig så veldig mye lenger.

Anonymous poster hash: 54596...adf

min datter på 3,5 vet det allerede. Samme gjør nærmeste familie :) skjønner ikke hvorfor man skal holde det hemmelig - men er opp til hver enkelt. :)

Mamma ble gravid når jeg var 15, og hun fortalte det sekundet ho tok en test.

Mi jente var rett over halvannet da jeg ble gravid. Jeg fortalte det etter oul, da var hun ca 20 måneder. Det var først nærmere termin at hun faktisk virkelig forsto hva "baby i magen" var for noe. Kanskje fordi hun da fikk se og kjenne magen ordentlig (fikk mage noe sent). Jeg lot henne ta mye del i "magen", vi la ulbilder på den, ga den bamser og dukkekjoler. Vi leste i bøker som inneholdt babyer, og som handlet litt om hverdag med baby (bade, spise, stelle, gråte, sove), og hadde mange samtaler (om det kan kalles samtaler, mitt barn var noe treg med språket, men hadde forståelsen inne). Sang velkjente vuggesanger for babyen og sånt.

Hun var 2 år og 3 måneder da lillsøster ble født. 

Anonymous poster hash: 9635a...c5e

Vi venter til ca tiden rundt OUL med å fortelle det til vår femåring. Hvert fall så lenge det ikke vises lenge før da, men jeg tror jeg skal klare å gjemme meg bak at jeg bare er småtjukk. 

Storebror kommer til å få vite det aller først, så ingen fare for at noen forteller ham det. Vi vil vente så lenge både pga da vet vi at det går bra mest sannsynlig og fordi da blir det ikke så lenge for ham å vente. 

Litt vanskelig å holde det hemmelig, men vi skal nok klare det :) 

Anonymous poster hash: 0912d...5c8

Tanken var først å vente til ordinær ultralyd, men skal ha ultralyd 12+1 og er alt bra da så sier vi det nok så fort magen er tydelig. Fikk mage veldig tidlig med han så fort gjort litt sent å vente helt til ordinær for oss. Er 10+1 i dag og han er 2 år og 5 mnd.

Annonse

Venter til oul med å fortelle tre-åringen. Tror det er veldig mye å skulle forstå og jeg vil ikke risikere at vi jobber med å forberede ham og så går det galt og vi må gjøre enda større jobb med å forklare at det ikke skal skje likevel. + at jo kortere han må gå og vente jo bedre tenker jeg. Men det finnes jo ingen fasit. Foreløpig føler jeg meg ikke gravid, så det ville vært rart for meg å fortelle det nå. Er 11+6 i dag.

Jeg vet faktisk ikke, kanskje jeg skal si det når det har gått ca 12 uker? Gutten min er 7 år gammel og har alltid ønsket seg søsken men jeg har sagt at jeg ikke skal ha fler barn, så han må spørre sin far. Men faren hans har også sagt nei.

I dag spurte jeg han om han ville ha en søster eller bror og han sa "jaaaa, selvfølgelig, det ha jeg jo ønsket meg hele livet". Så sa jeg at han kanskje kan få det etterhvert, men det kan ta litt lang tid å bli gravid.

Sist jeg var gravid så fødte jeg i uke 21, så han ble så leiseg siden lillebroren ikke overlevde, så håper å kunne glede han denne gangen :)

Jeg er 8+2 nå og har ikke fortalt kommende storesøster på snart 4 år noe ennå. 
Mine foreldre vet det og noen få andre (av praktiske grunner) ellers får nok hun vite det snart. Vil ikke fortelle det til så veldig mange andre før henne, for da får hun plutselig vite det av noen andre enn oss. Og ikke vil vi fortelle det til henne for tidlig, for da går hun og forteller det til alle :P 
Kanskje hun får vite det på bursdagen sin, da er jeg 11 uker. 

Mulig keg undervurderer sønnen min på 3 år, men jeg er ikke sikker på at han vet hva en lillebror eller lillesøster er.. Baby vet han jo hva er. Kanskje det hadde vært fint p først lese en bok om noen sim skal bli storebror, og så fortelle ham det etterpå? Noen som vet om en slik bok?

Ja, enig i at det er greit å vente ei stund ja, plana jeg har hatt i hodet er å vente til etter oul, blir jo lang ventetid etterpå også. Men får se hvor raskt magen blir større, er jo ikke sikkert hun reagerer selv om den vokser heller da :-)

Eg har ingen unger fra før men har 2 brødre på 3 og 8 år. Eg fortalte det til 8-åringen for litt siden pga morgen kvalme, han ville nemlig ikkje på skolen siden eg spydde :( Men til han på 3 fekk vite det da eg kom med bilde... No gler dei seg til å bli onkler og liker å kjenne på magen :) Eg venta med å fortelle det til broren min på 8 til eg var over 12 uker, for han tar ting veldig nært nemlig.. Han sa at han gleda seg til babyen kjem mens han på 3 er veldig varsom no med magen min siden han er veldig redd for å ødelegge babyen. Så Kan hjelpe litt med bilde til søsken.

Husker bare da broren på 8 skulle bli storebror. Moren min ventet til ho fekk bilde og fortalte det til han da :) Han blei kjempe glad og selvom han bare var 4 år så forsto han veldig godt at det var baby i magen :) Men han var kjapp i språk utviklingen og utviklinga gjenerelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...