Gå til innhold

Om mannen tar hele foreldrepermisjonen, kan jeg få engangsstønad da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student og mannen tjener mye bedre enn meg. Han vil gjerne ta hele foreldrepermisjonen og det passer meg bra.  

Jeg har en liten deltidsjobb ved siden av studiene, men tjener ikke stort i den. Kan jeg velge å få engangsstønad i stede for foreldrepenger i mine uker (som er 3 uker før og 6 uker etter fødsel)? 

Anonymous poster hash: ce60c...a18
Skrevet

Sånn som jeg har skjønt det så kan ikke far ta ut hele foreldrepenisjonen - kun mor.

Og nei - dere får ikke både foreldrepenger og engangsstønad. Det er vel logisk?

Da hadde jo far også hatt mulighet til engangsstønad hvis mor gikk ut i permisjon.

Anonymous poster hash: 047d6...6ae

Skrevet

Du må uansett ta mødrekvoten, eventuelt velge den vekk. Da forsvinner den helt.

Han kan ta fellesperioden og fedrekvoten. Under fellesperioden må du være i aktivitet (jobb/studier).

Du kan velge bort permisjon og kun ta engangsstønad. Da er det kun far som har rett på permisjon.

Så ja, du kan få i pose og sekk.

Jeg fikk engangsstønad under studietiden, mens samboer fikk fellesperiode og fedrekvoten. Jeg studerte, mens han var hjemme.

Sjekk på nav sine facebooksider og spør der.

Anonymous poster hash: cd6b8...f58

Skrevet

post-42-64340_thumb.png

Skrevet

Du må uansett ta mødrekvoten, eventuelt velge den vekk. Da forsvinner den helt.

Han kan ta fellesperioden og fedrekvoten. Under fellesperioden må du være i aktivitet (jobb/studier).

Du kan velge bort permisjon og kun ta engangsstønad. Da er det kun far som har rett på permisjon.

Så ja, du kan få i pose og sekk.

Jeg fikk engangsstønad under studietiden, mens samboer fikk fellesperiode og fedrekvoten. Jeg studerte, mens han var hjemme.

Sjekk på nav sine facebooksider og spør der.

Takk for svar:) Var litt det jeg var ute etter, å høre om noen har gjort det samme. Jeg vet at jeg må ta mine 9 uker, og at jeg må være i aktivitet mens far tar fellesperioden. Jeg har tenkt å fortsette på studiet mitt, da jeg ikke vil drøye studietiden lenger enn nødvendig. 

Anonymous poster hash: ce60c...a18

Skrevet

Sånn som jeg har skjønt det så kan ikke far ta ut hele foreldrepenisjonen - kun mor.

Og nei - dere får ikke både foreldrepenger og engangsstønad. Det er vel logisk?

Da hadde jo far også hatt mulighet til engangsstønad hvis mor gikk ut i permisjon.

Anonymous poster hash: 047d6...6ae

Vi fikk beskjed om at det gikk helt fint.

Anonymous poster hash: dee75...76a

Skrevet

Om du velger engangsstønaden får ikke far fedrekvoten, men kun fellesdelen.

Anonymous poster hash: 17f4d...cff

Skrevet

Ja det får du:)

Anonymous poster hash: 360cc...d15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...