Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2015 #1 Skrevet 30. oktober 2015 Jeg er blitt innkalt til gastroskopi. Noen som har erfaringer de vil dele. Bør jeg grue meg? Anonymous poster hash: 94a35...dfd
Bella Swan Skrevet 30. oktober 2015 #2 Skrevet 30. oktober 2015 Det er ikke en videre kjekk undersøkelse, men be om beroligende. Da er det ikke et problem. Du får ikke kjøre bil etterpå, så ta med sjåfør. Lykke til.
Villbringebringebær Skrevet 30. oktober 2015 #3 Skrevet 30. oktober 2015 Grusomt, men fort gjort om du fokuserer og hører på legen. Gjør du det gjør du det riktig og da tar det et minutt ca. Lykke til fort gjort!
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2015 #4 Skrevet 30. oktober 2015 Du bør prøve å ikke høre for mye på hva andre sier, for du vil få høre masse skrekkhistorier og du vil få høre masse av det motsatte. Hvordan det blir for deg må du nesten bare vente og se. Jeg synes du skal fokusere på at undersøkelsen skal gå så bra som mulig for deg! Jeg tok samme undersøkelse tidligere i år, og for meg gikk det helt greit. Kan ikke påstå at det var behagelig akkurat å svelge den, men det gikk greit. Jeg tok undersøkelsen uten bedøvelsesspray. Er man ekstremt nervøs så kan man få beroligende på forhånd, men da kan du f.eks. ikke kjøre bil hjem etterpå. Man kan få bedøvelsesspray som de sprayer inn i svelget. Det gjør det lettere å svelge slangen. Ulempen er at man må vente en stund etterpå på sykehuset og ikke kan spise på noen timer etterpå. Jeg var egentlig innstilt på å ta undersøkelsen med spray (etter å ha opprettet en tråd her inne og hørt div. historier ), men så var det en veldig hyggelig og omsorgsfull sykepleier som mente jeg ville greie det uten spray. Hun var der under hele undersøkelsen og var kun fokusert på meg, snakket med meg, minnet meg på å puste, klappet meg på hånden eller hodet. Når du har fått svelget slangen så er det verste egentlig over. Men underveis vil du trolig brekke deg en del, og det er litt ubehagelig. Hvis du bare fokuserer på å puste rolig og slappe av - ikke kjempe mot - da går det helt fint. Så ikke google eller hør på skrekkhistorier, bare fokuser på at du skal ha en best mulig undersøkelse. Uansett hva jeg og andre skriver så vil din erfaring være unik for deg. Lykke til Anonymous poster hash: cbe9b...565
Miss Chocolate Skrevet 30. oktober 2015 #5 Skrevet 30. oktober 2015 Jeg ante ikke hva jeg gikk til og fikk sjokk, så bedre å forvente det verste, så synes du sikkert det går "over all forventning". 😁😄 Jeg fikk drikke bedøvelse før jeg fikk en slange ned i halsen. Jeg hadde sett for meg en tynn ledning, men den var mye tykkere enn det og de måtte presse den forbi svelget 😰 Dette førte til masse brekninger... Måtte ha slangen i svelget en stund og hadde en stor trang til å brekke meg, men det gikk ikke. Når slangen endelig ble dratt opp igjen kastet jeg opp masse og spesielt mye skikkelig seigt slim.. 😰 Ville absolutt tatt beroligende!!! Jeg tok ikke det..
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2015 #6 Skrevet 30. oktober 2015 Takker for svar Jeg er av den typen som trenger all informasjon for å føle meg trygg. Jeg har nå sett en del videoer på youtube, og føler meg ikke så nervøs lenger. Anonymous poster hash: 94a35...dfd
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2015 #7 Skrevet 30. oktober 2015 Jeg har gjort det mange ganger. Ikke spesielt morsomt, men ikke så big deal som folk skal ha det til.. Du klarer det helt fint uten beroligende Du får bedøvende spray i svelget uansett. Lykke til Anonymous poster hash: 37c4f...2a4
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2015 #8 Skrevet 30. oktober 2015 Jeg ringte på forhånd og ga beskjed om at jeg ville ha beroligende. Fikk det, og da overlevde jeg. Jeg er VELDIG lettbrekkelig av meg. Pappa ble med og var sjåfør Han satt meg av på butikken (etter mitt ønske), og da gikk jeg og kjøpte masse rart Anonymous poster hash: af1f4...2e8
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2015 #9 Skrevet 30. oktober 2015 Hvor beruset blir en av en slik beroligende sprøyte da? vil jo huske hva som blir sagt etter undersøkelsen... Anonymous poster hash: 94a35...dfd
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2015 #10 Skrevet 30. oktober 2015 Hvor beruset blir en av en slik beroligende sprøyte da? vil jo huske hva som blir sagt etter undersøkelsen... Anonymous poster hash: 94a35...dfd Er det så viktig da? De sender jo epikrise! Anonymous poster hash: 6695d...46c
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2015 #11 Skrevet 30. oktober 2015 Hvor beruset blir en av en slik beroligende sprøyte da? vil jo huske hva som blir sagt etter undersøkelsen...Anonymous poster hash: 94a35...dfd Er det så viktig da? De sender jo epikrise! Anonymous poster hash: 6695d...46c Vil jo slippe å vente en uke på svar da... Anonymous poster hash: 94a35...dfd
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2015 #12 Skrevet 30. oktober 2015 Hvor beruset blir en av en slik beroligende sprøyte da? vil jo huske hva som blir sagt etter undersøkelsen...Anonymous poster hash: 94a35...dfd Er det så viktig da? De sender jo epikrise! Anonymous poster hash: 6695d...46c Vil jo slippe å vente en uke på svar da... Anonymous poster hash: 94a35...dfd Jeg fikk ganske sterke sedativa i forbindelse med bronkoskopi. Var ganske sløva, men husker deler av undersøkelsen og kom til meg selv relativt kjapt etterpå. Har hvertfall ingen problemer med å huske hva som ble sagt i etterkant av undersøkelsen. Måtte være der og slappe av ett par timer i etterkant og legesamtalen ble tatt innen samme tidsrom. Anonymous poster hash: e55f7...d3f
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2015 #13 Skrevet 30. oktober 2015 Hvor beruset blir en av en slik beroligende sprøyte da? vil jo huske hva som blir sagt etter undersøkelsen...Anonymous poster hash: 94a35...dfd Er det så viktig da? De sender jo epikrise! Anonymous poster hash: 6695d...46c Vil jo slippe å vente en uke på svar da... Anonymous poster hash: 94a35...dfd Man oppfatter jo det viktigste.. Det gjør man jo også når man våkner fra en narkose og er veldig omtåket.. Deltaljene kan man lese i epikrisen. Mye viktigere å ha en ok opplevelse av undersøkelsen..! Anonymous poster hash: 6695d...46c
BøllefrøOgBolla Skrevet 30. oktober 2015 #14 Skrevet 30. oktober 2015 Det er ikke behagelig, og du vil nok brekke deg en del. Superviktig å prøve alt du kan å tenke på å slappe av og puste godt, da går det hele så utrolig mye bedre enn om du spenner deg. Du brekker deg mye mindre når du slutter å kjempe mot slangen og greier å slappe av. Det er ikke enkelt, men forbered deg på forhånd, å tenk på hva som er viktig - så går det helt fint 😃 Masse lykke til 😃
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2015 #15 Skrevet 30. oktober 2015 Jeg har gjort undersøkelsen 3 ganger, og nå nekter jeg å gjøre det mer.. Brekker meg bare jeg tenker på det.. Jeg slapper av alt jeg kan, puster "med magen", men brekker meg så masse at jeg blir helt oppblåst/hoven i ansiktet etterpå, får nesten ikke åpnet øynene etterpå.. Det er på ingen måte vondt, bare ekstremt ubehagelig.. Jeg har blitt snakket bort fra beroligende hver gang, får beskjed om at det uansett ikke hjelper mot brekningene..men mulig jeg hadde taklet brekningene litt bedre med beroligende da.. Anonymous poster hash: 93121...9ea
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2015 #16 Skrevet 30. oktober 2015 Takker for alle svar. Jeg har bestemt meg for å ta den beroligende sprøyta, så sattser jeg på at min mann får lov å være med inn, så får han høre, og huske, hva de har og si. Anonymous poster hash: 94a35...dfd
shari_z Skrevet 31. oktober 2015 #17 Skrevet 31. oktober 2015 Jeg har tatt det to ganger. Første gang var grusom rett og slett. Kastet opp med slangen i halsen, oppkast gikk i nesa og kunne ikke puste. De måtte avslutte undersøkelsen, men var nok ferdig da uansett. Hadde ekstrem vondt i halsen i tre dager etterpå (lignet vondtene etter fjerning av mandlene i voksen alder). Lovet meg selv aldri igjen. Husket nesten ingenting av det som ble sagt, men mannen min var med og kunne fortelle meg. Men så ble jeg syk en del år senere og måtte ta det igjen (pluss koloskopi). Da ba jeg om beroligende, og kunne ikke vært mer overrasket over hvor bra det gikk. Brakk meg ikke, ingen smerter, altså det var så lett. Tok også det sprayet i halsen. Gikk så bra, og jeg kan huske alt som ble sagt, selv 5 år senere. Jeg kan ikke skjønne at de utfører denne undersøkelsen uten beroligende her i Norge. Begge mine foreldre tar dette hvert år i USA, og der gjøres det kun i narkose. Jeg for min del vil aldri gjør det igjen uten beroligende (trenger ikke narkose, bare godt med beroligende).
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #18 Skrevet 5. november 2015 Jeg har nå gjennomført undersøkelsen. I et innfall jeg fikk der og da, takket jeg nei til beroligende, og det gikk helt greit. Brekte meg flere ganger, men hadde jo tom mage så det også gikk helt fint. Undersøkelsen tok ikke mer en 5 min. Godt å være ferdig med det, men var i grunn ingenting å grue seg for. Har heller ingen smerter i halsen nå etterpå. Anonymous poster hash: 94a35...dfd
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #19 Skrevet 5. november 2015 Regnet med at det skulle gå fint, er jo ikke så ille som noen skal ha det til Anonymous poster hash: 37c4f...2a4
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #20 Skrevet 5. november 2015 Jeg tok det uten beroligende og spray og vil ikke anbefale det til andre, med mindre de er meget rolige og uredde av seg. Jeg gjorde det naturlig for å få opplevelsen og vitenskapen om hvordan det føles. Jeg tror ikke jeg ville gjort det naturlig igjen. Si ja til dop og bedøvelse Anonymous poster hash: a5473...1c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå