Gå til innhold

Artium på deltid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kun et år på handelsskole i 1989 og tenker nå på å få meg studiekompetanse.

Er det noen som vet hvordan det er å ta det på deltid som privatist? Hvor mange eksamener må man f.eks ta? Må man ta eksamen i alle fag på alle nivå, eller kan man ta noen som f.eks historie, samfunn og norsk kun på tredjeklassenivå?

Anonymous poster hash: 29706...90e

Skrevet

Her kan du lese om videregående for voksne:

http://utdanning.no/tema/hjelp_og_veiledning/videregaende_som_voksen

Anonymous poster hash: 4ab14...580

Tusen takk.

Forstår jeg det rett når jeg kan ta de 6 studiekompetansefaga som privatist og at jeg da får studiekompetanse?

Huff, jeg føler meg nesten for dum til å gå videre når jeg ikke engang skjønner opptakskravene skikkelig.

Jeg har altså vært i jobb siden jeg var 17 år og har utviklet meg innen mitt yrke, så jeg er ikke helt blåst.

Hi

Anonymous poster hash: 29706...90e

Skrevet

Her kan du lese om videregående for voksne:http://utdanning.no/tema/hjelp_og_veiledning/videregaende_som_voksenAnonymous poster hash: 4ab14...580

Tusen takk.

Forstår jeg det rett når jeg kan ta de 6 studiekompetansefaga som privatist og at jeg da får studiekompetanse?

Huff, jeg føler meg nesten for dum til å gå videre når jeg ikke engang skjønner opptakskravene skikkelig.

Jeg har altså vært i jobb siden jeg var 17 år og har utviklet meg innen mitt yrke, så jeg er ikke helt blåst.

HiAnonymous poster hash: 29706...90e

Hvis det er studiekompetanse du ønsker å få kan du jo først og fremst få gjort en vurdering av realkompetanse, med tanke på at du har stått såpass lenge i jobb burde du ha gode muligheter til å få det.

http://utdanning.no/tema/nyttig_informasjon/realkompetanse

Anonymous poster hash: 4ab14...580

Skrevet

Hehe, artium. Da er det litt lenge siden man har gått på skole.

Men ja, litt avhengig av hva det er du har gjort og hva du ønsker å studere, så kan du kanskje bli realkompetansevurdert. Da slipper du å ta noen fag, du starter rett på høyere utdanning (så fremt det er ledig på studiet). 

Ellers så har du rett på voksenopplæring for å kunne ta de 6 studiekompetansefagene. Det er alt du trenger!

Om det er et Karrieresenter i nærheten av deg, så anbefaler jeg deg å ta kontakt. De hjelper og veileder deg, og kan sjekke angående realkompetanse også. De kan forklare deg alt du trenger å vite, hva du trenger, hvordan man søker, opptakskrav, osv. Om det ikke er Karrieresenter i din by, så kan du ta kontakt med hvilket som helst Karrieresenter du ønsker. Gjerne et i nærheten da, så du får dratt innom og tatt en prat med dem. 

Lykke til! Kanskje du kan starte allerede neste høst:)

Anonymous poster hash: 8f8dd...a2b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...