Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #1 Skrevet 27. oktober 2015 Beregner dere mat til at vedkommende skal bli mette da de spiser hos dere, eller beregner dere litt ekstra? Mannfolka i min og mannen sin familie spiser sÄ sinnsykt mye. Skal vi ha pizza f.eks kunne vi lagd minst 1 1/2 pizza til de hver. Jeg stekte kjÞttkaker 1,5kg kjÞtt pluss poteter og surkÄl. Mannen spiste kanskje 400g, jeg 200g kjÞttkaker og gjesten 900g pluss rikelig med tilbehÞr. Jeg tror fortsatt gjesten kunne spist en posjon til.  Betegner dere mat som metter magen helt str xxxxL posjoner til slike gjester eller lager dere en stor og god porsjon ogsÄ fÄr det vÊre "nok". Jeg liker egentlig Ä ha litt rester etter middag noe som tyder pÄ at det var nok mat, ikke at alt er helt tomt. Samtidig blir det vanvittig dyrt med slike gjester.  Anonymous poster hash: 842ce...057
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #2 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg lager alltid sĂ„ gjestene er mette. Samboeren spiser utrolig mye sĂ„ jeg pleier Ă„ spĂžrre han diskret nĂ„r vi har gjester om han er mett. Er han mett er alle mette konkluderer jeg fornĂžyd med da đ  Anonymous poster hash: 83e87...dc6
Lurifaxa Skrevet 27. oktober 2015 #3 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg er alltid redd for Ä ikke ha nok mat slik at gjestene blir mette. SÄ jeg hadde laget ekstra mye mat, sÄ jeg hadde til overs.
MammantilNurket Skrevet 27. oktober 2015 #4 Skrevet 27. oktober 2015 Hva med Ä kjÞre pÄ med poteter, gulrÞtter, kÄlrot og kÄl ved siden av? Du kan rive potet og blande i kjÞttdeigen - du drÞyer kjÞttet og fÄr saftige kjÞttkaker i samme slengen.  NÄr det gjelder pizza-situasjonen ville jeg ha supplert med en god salat, coleslaw, nÞtter, grÞnnsaker og potetgull med dip eller hvitlÞksbrÞd fra First Price (de er superbillige og utvilsomt de beste).  Pasta carbonara er rimelig og lett Ä lage. Det er ogsÄ ekstremt mektig. Bruk fullkornspasta, masse egg, flÞte, ost og bacon. Server med salat til.  Hva med Ä lage en diger kjele med suppe neste gang? Jeg lag suppe pÄ potet, sÞtpotet, gulrot, lÞk, hvitlÞk og ingefÊr. Bruk flÞte i suppen! Server med masse brÞd og aioli til, friske urter og sprÞstekt chorizo. Lapskaus er ogsÄ billig og mettende. Bruk hÞyrygg - det koster ikke all verden.  Et annet tips: bruk mindre tallerkener
Miamimom Skrevet 27. oktober 2015 #5 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg lager sÄ mye at alle blir mette. FÞler meg som en dÄrlig vertinne hvis det blir tomt, selv om noen spiser veldig mye. Det igjen er relativt, hvor mye er mye?
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #6 Skrevet 27. oktober 2015 Kan jeg spĂžrre om disse menneskene er overvektige? HĂžres jo helt sykt ut.. Â Anonymous poster hash: afb32...135
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #7 Skrevet 27. oktober 2015 Kan jeg spÞrre om disse menneskene er overvektige? HÞres jo helt sykt ut..  Anonymous poster hash: afb32...135  Det er gjerne de som er lange og tynne og i konstant bevegelse (gjerne kroppslig arbeid) som spiser mest. Jeg og mannen er begge overvektige og hadde besÞk av en sÄnn en, han spiste dobbelt sÄ mye som oss to til sammen. Og vi spiser ikke lite.  Anonymous poster hash: 5aa50...81a
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #8 Skrevet 27. oktober 2015 jeg pleier Ä lage en stor god porsjon, og sÄ lager jeg heller en dessert. Liker ikke Ä ha igjen mat, men alle skal selvfÞlgelig bli mette. Ha noen kjeks og is eller noe til dessert. lettvindt og blir ikke Þdelagt om de ikke orker alt til dessert. Anonymous poster hash: b6c27...4bf
Optatium Skrevet 27. oktober 2015 #9 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg har flere menn i familien som bĂ„de trener og arbeider fysisk, de spiser dermed mye mer enn meg. Lager likevel alltid sĂ„ alle blir mette, det skal vĂŠre hyggelig Ă„ vĂŠre hos meg âșïž
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #10 Skrevet 27. oktober 2015 Og sÄ mÄ jeg innrÞmmet at jeg blir veldig "stresset" selv hvis jeg reiser pÄ besÞk til noen, og sÄ er det sÄvidt det er mat pÄ bordet. Vi var pÄ besÞk til noen en gang og hadde planlagt og ut Ä spise, men sÄ ombestemte de seg og fant ut at de ville spise hjemme hos dem. Da kokte kona i huset en liten kjele med pasta og sÄ var det ost som tilbehÞr. Vi var 4 voksne og denne kjelen var mindre en det jeg lager til mannen min og meg. Og da har vi kjÞttdeig eller pÞlser i tillegg.. Anonymous poster hash: 11e21...084
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #11 Skrevet 27. oktober 2015 Hvis én person spiser nÊrmere en kilo kjÞtt i ett mÄltid, da ville jeg faktisk bare ha laget nok mat til normale mennesker for Ä bli mette.  Gjestfrihet er jeg for, rause matmengder ogsÄ. Men Ä stÞtte opp under at noen skal ha i seg slike mengder med mat, det hadde jeg ikke gjort, det blir omtrent som Ä servere alkohol til en alkoholiker.  Men jeg ville ogsÄ tatt det opp med vedkommende i en annen situasjon, ikke ved matbordet. I verste fall kan jo personen vÊre syk - spiseforstyrrelse eller fysiske ting som pÄvirker. Anonymous poster hash: 73cc2...9be
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #12 Skrevet 27. oktober 2015 Vi har to slike i aller nĂŠrmeste familie. I begynnelsen syns jeg det var flaut at det ikke var nok mat til at de kunne vrake i seg, men det  syns jeg ikke nĂ„ lenger. Ărlig talt, man er middagsgjester! Da spiser man seg mett, men ikke sĂ„ mett at man triller etterpĂ„. SĂ„ jeg lager da nok til at alle fĂ„r forsyne seg og  litt ekstra, sĂ„ fĂ„r de pokkern ta meg passe pĂ„ bordmanererne sine! Anonymous poster hash: 4cc0f...06d
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #13 Skrevet 27. oktober 2015 Dersom jeg, mannen min eller ungene hadde spist nÊrmere en kilo med kjÞtt borte hos noen, ville jeg faktisk ha skammet meg. Det fÄr vÊre mÄte pÄ hvor mye man "trenger" av mat!  Men, det var jo ikke et svar pÄ HI. Om jeg var deg HI, ville jeg vurdert noe helt annet til middag enn pizza eller kjÞtt. Kanskje lapskaus, suppe eller pasta, og med tilbehÞr som baguetter, salat og/eller flatbrÞd. Det skal ikke vÊre nÞdvendig Ä mÄtte tÞmme kontoen for Ä mette oversultne gjester.  Jeg har forresten aldri vÊrt borti slike sultne menn, og det er mange fysisk aktive menn med fysiske jobber i min familie. Mannen min har en fysisk jobb, trener minst 3 timer i uka (jogger minst 1,5 mil hver gang), og han spiser langt ifra sÄ mye som HI beskriver. De mannfolka mÄ enten ha mark i magen eller vÊre svÊrt overvektige!    Anonymous poster hash: 342a4...47a
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #14 Skrevet 27. oktober 2015 900g kjÞtt til et mÄltid? Det hadde jeg aldri servert. Syns man bÞr ha rause porsjoner, og heller ha litt mat igjen nÄr man har gjester. Men innenfor rimelighetens grenser, og 900g faller ikke under den kategorien da!  Anonymous poster hash: eb7b0...867
Gjest Muji81 Skrevet 27. oktober 2015 #15 Skrevet 27. oktober 2015 Nei vet du hva...det der er overspising. Og uhÞflig Ä spise sÄ mye pÄ besÞk!
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #16 Skrevet 27. oktober 2015 Kan jeg spÞrre om disse menneskene er overvektige? HÞres jo helt sykt ut..  Anonymous poster hash: afb32...135 Det er spesielt tre menn i familien som Dr ekstremt storspiste. Min bror. Nesten 2m hÞy og sikkert 160kg. Veldig overvektig og mye magefett.  Svoger: 175cm og normalvektig. Det finnes derimot ikke bunn i magen hans men han legger ikke pÄ seg ett gram heller.  Svigerfar: 185cm, 120 kg. Grov bygd mef endel ekstra rundt magen.  Ja de spiser oss ut av huset alle mann. Mannen er glad i mat han ogsÄ men ikke pÄ nivÄ med disse kara.  Ho   Anonymous poster hash: 842ce...057
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #17 Skrevet 27. oktober 2015 Lager nok. I dag spiste den kvinnelige storspiseren 1/3 av lasagne og to rundstykker samt salat. Vi andre, tre voksne og to matglade gutter pÄ 5 og 8 spiste nesten opp resten. (Stor form, lagd fra bunnen.)  Anonymous poster hash: ba52c...657
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #18 Skrevet 27. oktober 2015 Shit, det er jo drÞyt mye mat. Enig i at man mÄ ha sÄ det metter, men da hadde jeg tenkt Þkonomi nÄr jeg inviterte disse storspiserne pÄ middag. Ser du allerede har fÄtt mange tips om retter og tilbehÞr. MÄ jo vÊre fÊlt for noen av disse menneskene som trenger sÄ enorme mengder mat, altsÄ at de kjenner pÄ det selv? PÄ den andre siden er vi om sommeren pÄ besÞk hos noen som alltid teller opp og fordeler maten, det blir alltid tomt og jeg fÞler alltid at jeg kunne spist mer, men sparer meg sÄ jeg ser at ungene fÄr nok. Er jo ikke gÞy det heller... Anonymous poster hash: b4900...ac9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ