Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #1 Skrevet 27. oktober 2015 Beregner dere mat til at vedkommende skal bli mette da de spiser hos dere, eller beregner dere litt ekstra? Mannfolka i min og mannen sin familie spiser så sinnsykt mye. Skal vi ha pizza f.eks kunne vi lagd minst 1 1/2 pizza til de hver. Jeg stekte kjøttkaker 1,5kg kjøtt pluss poteter og surkål. Mannen spiste kanskje 400g, jeg 200g kjøttkaker og gjesten 900g pluss rikelig med tilbehør. Jeg tror fortsatt gjesten kunne spist en posjon til. Betegner dere mat som metter magen helt str xxxxL posjoner til slike gjester eller lager dere en stor og god porsjon også får det være "nok". Jeg liker egentlig å ha litt rester etter middag noe som tyder på at det var nok mat, ikke at alt er helt tomt. Samtidig blir det vanvittig dyrt med slike gjester. Anonymous poster hash: 842ce...057
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #2 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg lager alltid så gjestene er mette. Samboeren spiser utrolig mye så jeg pleier å spørre han diskret når vi har gjester om han er mett. Er han mett er alle mette konkluderer jeg fornøyd med da 😉 Anonymous poster hash: 83e87...dc6
Lurifaxa Skrevet 27. oktober 2015 #3 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg er alltid redd for å ikke ha nok mat slik at gjestene blir mette. Så jeg hadde laget ekstra mye mat, så jeg hadde til overs.
MammantilNurket Skrevet 27. oktober 2015 #4 Skrevet 27. oktober 2015 Hva med å kjøre på med poteter, gulrøtter, kålrot og kål ved siden av? Du kan rive potet og blande i kjøttdeigen - du drøyer kjøttet og får saftige kjøttkaker i samme slengen. Når det gjelder pizza-situasjonen ville jeg ha supplert med en god salat, coleslaw, nøtter, grønnsaker og potetgull med dip eller hvitløksbrød fra First Price (de er superbillige og utvilsomt de beste). Pasta carbonara er rimelig og lett å lage. Det er også ekstremt mektig. Bruk fullkornspasta, masse egg, fløte, ost og bacon. Server med salat til. Hva med å lage en diger kjele med suppe neste gang? Jeg lag suppe på potet, søtpotet, gulrot, løk, hvitløk og ingefær. Bruk fløte i suppen! Server med masse brød og aioli til, friske urter og sprøstekt chorizo. Lapskaus er også billig og mettende. Bruk høyrygg - det koster ikke all verden. Et annet tips: bruk mindre tallerkener
Miamimom Skrevet 27. oktober 2015 #5 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg lager så mye at alle blir mette. Føler meg som en dårlig vertinne hvis det blir tomt, selv om noen spiser veldig mye. Det igjen er relativt, hvor mye er mye?
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #6 Skrevet 27. oktober 2015 Kan jeg spørre om disse menneskene er overvektige? Høres jo helt sykt ut.. Anonymous poster hash: afb32...135
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #7 Skrevet 27. oktober 2015 Kan jeg spørre om disse menneskene er overvektige? Høres jo helt sykt ut.. Anonymous poster hash: afb32...135 Det er gjerne de som er lange og tynne og i konstant bevegelse (gjerne kroppslig arbeid) som spiser mest. Jeg og mannen er begge overvektige og hadde besøk av en sånn en, han spiste dobbelt så mye som oss to til sammen. Og vi spiser ikke lite. Anonymous poster hash: 5aa50...81a
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #8 Skrevet 27. oktober 2015 jeg pleier å lage en stor god porsjon, og så lager jeg heller en dessert. Liker ikke å ha igjen mat, men alle skal selvfølgelig bli mette. Ha noen kjeks og is eller noe til dessert. lettvindt og blir ikke ødelagt om de ikke orker alt til dessert. Anonymous poster hash: b6c27...4bf
Optatium Skrevet 27. oktober 2015 #9 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg har flere menn i familien som både trener og arbeider fysisk, de spiser dermed mye mer enn meg. Lager likevel alltid så alle blir mette, det skal være hyggelig å være hos meg ☺️
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #10 Skrevet 27. oktober 2015 Og så må jeg innrømmet at jeg blir veldig "stresset" selv hvis jeg reiser på besøk til noen, og så er det såvidt det er mat på bordet. Vi var på besøk til noen en gang og hadde planlagt og ut å spise, men så ombestemte de seg og fant ut at de ville spise hjemme hos dem. Da kokte kona i huset en liten kjele med pasta og så var det ost som tilbehør. Vi var 4 voksne og denne kjelen var mindre en det jeg lager til mannen min og meg. Og da har vi kjøttdeig eller pølser i tillegg.. Anonymous poster hash: 11e21...084
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #11 Skrevet 27. oktober 2015 Hvis én person spiser nærmere en kilo kjøtt i ett måltid, da ville jeg faktisk bare ha laget nok mat til normale mennesker for å bli mette. Gjestfrihet er jeg for, rause matmengder også. Men å støtte opp under at noen skal ha i seg slike mengder med mat, det hadde jeg ikke gjort, det blir omtrent som å servere alkohol til en alkoholiker. Men jeg ville også tatt det opp med vedkommende i en annen situasjon, ikke ved matbordet. I verste fall kan jo personen være syk - spiseforstyrrelse eller fysiske ting som påvirker. Anonymous poster hash: 73cc2...9be
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #12 Skrevet 27. oktober 2015 Vi har to slike i aller nærmeste familie. I begynnelsen syns jeg det var flaut at det ikke var nok mat til at de kunne vrake i seg, men det syns jeg ikke nå lenger. Ærlig talt, man er middagsgjester! Da spiser man seg mett, men ikke så mett at man triller etterpå. Så jeg lager da nok til at alle får forsyne seg og litt ekstra, så får de pokkern ta meg passe på bordmanererne sine! Anonymous poster hash: 4cc0f...06d
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #13 Skrevet 27. oktober 2015 Dersom jeg, mannen min eller ungene hadde spist nærmere en kilo med kjøtt borte hos noen, ville jeg faktisk ha skammet meg. Det får være måte på hvor mye man "trenger" av mat! Men, det var jo ikke et svar på HI. Om jeg var deg HI, ville jeg vurdert noe helt annet til middag enn pizza eller kjøtt. Kanskje lapskaus, suppe eller pasta, og med tilbehør som baguetter, salat og/eller flatbrød. Det skal ikke være nødvendig å måtte tømme kontoen for å mette oversultne gjester. Jeg har forresten aldri vært borti slike sultne menn, og det er mange fysisk aktive menn med fysiske jobber i min familie. Mannen min har en fysisk jobb, trener minst 3 timer i uka (jogger minst 1,5 mil hver gang), og han spiser langt ifra så mye som HI beskriver. De mannfolka må enten ha mark i magen eller være svært overvektige! Anonymous poster hash: 342a4...47a
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #14 Skrevet 27. oktober 2015 900g kjøtt til et måltid? Det hadde jeg aldri servert. Syns man bør ha rause porsjoner, og heller ha litt mat igjen når man har gjester. Men innenfor rimelighetens grenser, og 900g faller ikke under den kategorien da! Anonymous poster hash: eb7b0...867
Gjest Muji81 Skrevet 27. oktober 2015 #15 Skrevet 27. oktober 2015 Nei vet du hva...det der er overspising. Og uhøflig å spise så mye på besøk!
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #16 Skrevet 27. oktober 2015 Kan jeg spørre om disse menneskene er overvektige? Høres jo helt sykt ut.. Anonymous poster hash: afb32...135 Det er spesielt tre menn i familien som Dr ekstremt storspiste. Min bror. Nesten 2m høy og sikkert 160kg. Veldig overvektig og mye magefett. Svoger: 175cm og normalvektig. Det finnes derimot ikke bunn i magen hans men han legger ikke på seg ett gram heller. Svigerfar: 185cm, 120 kg. Grov bygd mef endel ekstra rundt magen. Ja de spiser oss ut av huset alle mann. Mannen er glad i mat han også men ikke på nivå med disse kara. Ho Anonymous poster hash: 842ce...057
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #17 Skrevet 27. oktober 2015 Lager nok. I dag spiste den kvinnelige storspiseren 1/3 av lasagne og to rundstykker samt salat. Vi andre, tre voksne og to matglade gutter på 5 og 8 spiste nesten opp resten. (Stor form, lagd fra bunnen.) Anonymous poster hash: ba52c...657
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #18 Skrevet 27. oktober 2015 Shit, det er jo drøyt mye mat. Enig i at man må ha så det metter, men da hadde jeg tenkt økonomi når jeg inviterte disse storspiserne på middag. Ser du allerede har fått mange tips om retter og tilbehør. Må jo være fælt for noen av disse menneskene som trenger så enorme mengder mat, altså at de kjenner på det selv? På den andre siden er vi om sommeren på besøk hos noen som alltid teller opp og fordeler maten, det blir alltid tomt og jeg føler alltid at jeg kunne spist mer, men sparer meg så jeg ser at ungene får nok. Er jo ikke gøy det heller... Anonymous poster hash: b4900...ac9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå