Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #1 Skrevet 27. oktober 2015 Må slutte å røyke pga jeg er gravid. Har begynt med nikotinplaster så ha ikke abstinens. Men fy Søren så jeg sliter likevel. Er på dag 2 nå. Ingenting mat frister og alt smaker vondt, røyken etterpå var jo minst halve mat gleden. Eneste jeg tenker på er hvor deilig det hadde vært å satt seg ut i sola med en røyk og kobla helt av. Har bare lyst til å rive av plaster og gå å kjøpe meg røyk. I tillegg får både jeg og babyen mer nikotin i oss nå. Kjøpte den mellomstor styrken på 14 mg/24 timer. Det tilsvarer 14 rød Prince. Jeg hadde jo gått ned til Kent White og som har 0,2mg nikotin, 15 røyk tilsvarer da 1,5 mg og er langt unna hva jeg og lille får i oss nå. Og nei jeg trenger ikke belærende svar av folk som aldri har vært skikkelig avhengig av noe. Jeg trenger velmente råd og fakta om røyken luft. Skader på foster og sånn vet jeg alt om. Og jeg vet og at nikotinplaster er verre for forster enn sigaretter i følge dansk forskning. Men plaster er mitt eneste håp hvis jeg skal klare å slutte. Anonymous poster hash: 4bea3...a44
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #2 Skrevet 27. oktober 2015 Husk at det er avhengigheten som lurer deg til å tro at du vil ha røyk. Alt annet i kroppen din vrir seg i smerte når du røyker. Hold ut, det blir bedre. Prøv å finne på noe som ta bort fokus fra røyken. Dette klarer du. Ha tro på din egen indre styrke. Anonymous poster hash: b29ce...477
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #3 Skrevet 27. oktober 2015 Husk at det er avhengigheten som lurer deg til å tro at du vil ha røyk. Alt annet i kroppen din vrir seg i smerte når du røyker. Hold ut, det blir bedre. Prøv å finne på noe som ta bort fokus fra røyken. Dette klarer du. Ha tro på din egen indre styrke. Anonymous poster hash: b29ce...477 Prøver å gjøre andre ting for å fokusere på noe annet. Men klarer ikke hele tiden. Når jeg spiser har jeg bare lyst til å spy, all mat smaker pyton nå, og all drikke smaker som dårlig hjemmebrent. Hadde jeg enda slippe å lide meg gjennom den spisinga og drikkinga, men kroppen trenger jo mat og drikke. Anonymous poster hash: 4bea3...a44
jojoen Skrevet 27. oktober 2015 #4 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg hadde det helt grusomt første uka etter at jeg slutta. Fikk ikke gjort noen ting. Men det ble bedre, og det ble merkbart bedre ganske fort. Prøv å holde fokus på alt som er bra med å slutte; din helse, barnets helse, økonomi, lukt ol. Dette fikser du! Det er jeg helt sikker på!
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #5 Skrevet 27. oktober 2015 Tyggis var det som hjalp meg. En tyggis hver gang jeg fikk lyst på røyk. Også tengte jeg på hvor vondt jeg luktet når jeg røykte. Det er ikke noe serlig at folk syns du lukter askebeger, tengte jeg 😛 Har vært røykfri i 11 mnd nå 😄👏 Du greier dette! Du må bare bestemme deg for at sånn blir det nå! Lykke til 😉 Anonymous poster hash: eba6f...5f5
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #6 Skrevet 27. oktober 2015 Tyggis var det som hjalp meg. En tyggis hver gang jeg fikk lyst på røyk. Også tengte jeg på hvor vondt jeg luktet når jeg røykte. Det er ikke noe serlig at folk syns du lukter askebeger, tengte jeg 😛 Har vært røykfri i 11 mnd nå 😄👏 Du greier dette! Du må bare bestemme deg for at sånn blir det nå! Lykke til 😉 Anonymous poster hash: eba6f...5f5 Har prøvd tyggis, men tror jeg gjør feil eller noe, for stikker og får smerter i munnen av de. Lurte på sprayen, men ho på apoteket mente plaster er best i starten for å ta en del av avhengigheten avgangen. Anonymous poster hash: 4bea3...a44
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #7 Skrevet 27. oktober 2015 Tyggis var det som hjalp meg. En tyggis hver gang jeg fikk lyst på røyk. Også tengte jeg på hvor vondt jeg luktet når jeg røykte. Det er ikke noe serlig at folk syns du lukter askebeger, tengte jeg 😛 Har vært røykfri i 11 mnd nå 😄👏 Du greier dette! Du må bare bestemme deg for at sånn blir det nå! Lykke til 😉 Anonymous poster hash: eba6f...5f5 Har prøvd tyggis, men tror jeg gjør feil eller noe, for stikker og får smerter i munnen av de. Lurte på sprayen, men ho på apoteket mente plaster er best i starten for å ta en del av avhengigheten avgangen. Anonymous poster hash: 4bea3...a44 Jeg mener vanlig tyggis 😊 Nikotin trenger du egentlig ikke. Det er vanen med å ta en røyk som er vanskelig å kvitte seg med. Bytt ut vanen med å ta en vanlig tyggis som til og med er bra for tennene dine 😄 Anonymous poster hash: eba6f...5f5
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #8 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg må jo bare holde ut. Men det er vanskelig når alt inni meg skriker etter røyken. Og når jeg til og med ser at babyen ville fått mindre nikotin og mindre skade av de mildeste sigarettene. Jeg begynner å forsvare ting oppi hode mitt for å slippe dette helvete. Men dette er jo for en kort periode, og røyken vil være der for alltid å lage trøbbel hvis jeg ikke går igjennom denne perioden. Men når forvente at det blir bedre? Anonymous poster hash: 4bea3...a44
SuperFries Skrevet 27. oktober 2015 #9 Skrevet 27. oktober 2015 Det er ikke nikotin som gjør deg slik, det er vanen. Plaster burde du redusere og kutte ut så raskt du kan. Det er vanen som er verre å endre. Eneste råd jeg har, etter å ha sluttet i 2 svangerskap, er å tenke så positivt som mulig. Dette klarer jeg! Jeg må klare dette! Jeg vil klare dette! Dette er best for min baby! Jeg ønsker ikke å påføre min baby skader! Sa det til meg selv de første ukene, og fytti så stolt jeg ble da jeg klarte det!
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #10 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg er dessverre avhengig av nikotinen også, uten er jeg ett helvete å ha i hus. Håper å kunne kutte nikotin så fort jeg får roa ned lysten og denne grusomme følelsen av sorg og tomhet. Men er ett tilbakeslag å måtte øke fra 1,5mg til 14mg i døgnet pga plaster. Jeg som hadde vært så flink å trappa ned på nikotinen. Anonymous poster hash: 4bea3...a44
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #11 Skrevet 27. oktober 2015 Kan du ikke gå over til det svakeste plasteret da? Og ikke ha det på hele tida? Har du prøvd slutta.no eller appen? Røyketelefonen? Anonymous poster hash: a3e93...258
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #12 Skrevet 27. oktober 2015 Meningen er at en skal trappe ned på plaster, så skulle starta på sterkeste, men begynte på mellomste og skal deretter trappe ned til svakeste. Egentlig skal jeg gå 3 uker minst på hver styrke, men håper jeg slipper så lenge på hver. Bruker 24 timer plaster siden jeg har størst nikotin trang på morgen. Forrige svangerskap klarte jeg å trappe ned å slutte selv, men sprakk før svangerskapet var over og klarte ikke slutte igjen. Ble gradvis mer og mer røyking fra ca 6 mnd uti. Håper at ved å gjøre det på denne måten så klarer jeg det lenger uten å sprekke. Anonymous poster hash: 4bea3...a44
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #13 Skrevet 27. oktober 2015 Litt skremselspropaganda kanskje hjelper: 17 % av røykere får lungekreft. Og ca 10 % av dem med lungekreft overlever 5 år... Anonymous poster hash: 048dd...6ab
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #14 Skrevet 27. oktober 2015 Meningen er at en skal trappe ned på plaster, så skulle starta på sterkeste, men begynte på mellomste og skal deretter trappe ned til svakeste. Egentlig skal jeg gå 3 uker minst på hver styrke, men håper jeg slipper så lenge på hver. Bruker 24 timer plaster siden jeg har størst nikotin trang på morgen. Forrige svangerskap klarte jeg å trappe ned å slutte selv, men sprakk før svangerskapet var over og klarte ikke slutte igjen. Ble gradvis mer og mer røyking fra ca 6 mnd uti. Håper at ved å gjøre det på denne måten så klarer jeg det lenger uten å sprekke. Anonymous poster hash: 4bea3...a44 Jeg ser at du prøver, Hi, og det skal du ha all ære for. Men tror du trenger en realitetsorientering med tanke på prioriteringer. Dette er det ANDRE barnet du velger å sette til verden med alle risikoene for helseskader pga. dine valg. Dine valg. Avhengigheten er ikke et stort monster som du er hjelpesløs overfor. Du har viljestyrke, og det er den som kan få deg fri av avhengigheten. Men jeg er usikker på om du egentlig vil. Du omtaler røyken som "røyken MIN" i overskrifte. Du ser på røyken med eiemine og tilhørighet, som en venn. Og der må du bare snu tankegangen din! Røyken er noe som vil deg vondt, som skader deg og som skader babyen i magen og det første barnet ditt også om du røyker. Du må huske at det er bedre for babyen at du kvitter deg med både røyken og nikotinen umiddelbart. Reis på fjellet langt unna folk en uke om du har mulighet, sammen med noen som kan støtte deg og hjelpe deg gjennom abstinensene. Du kjenner hvor mye du selv sliter med å bli kvitt dette, likevel så har du nå med baby nr. to valgt å påføre babyen samme avhengighet som deg selv. Det i seg selv burde være stor nok motivasjon for å slutte umiddelbart. Og slutt å omtale og tenke på røyken som "min", for da gir du den en plass i livet ditt som er altfor viktig. I ditt forrige svangerskap og i dette så ser du tydeligvis røyken og avhengigheten som viktigere enn babyen. Ja, abstinenser er noe dritt, det er vondt både fysisk og psykisk. Men uten det ubehaget blir du ikke fri fra røyken. Så ta ubehaget jo før jo heller. Godt du er i gang - bestem deg for at du denne gangen har kontroll over ditt liv og at dine barns beste er viktigere enn den giftpinnen... Lykke til - du greier det om du virkelig, virkelig bestemmer deg! Anonymous poster hash: 728d8...e82
Gjest miam Skrevet 27. oktober 2015 #15 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg vet hvordan du har det; jeg hadde et helvete med å slutte da jeg ble gravid første gang, men jeg klarte det til slutt. Det tok over en måned før jeg var 100 % røykfri, men etter det var det gjort. Jeg var nok som deg - hadde store problemer med å overhodet se for meg et liv uten røyk. Tenkte på sigaretter HELE tiden og klarte verken sette pris på mat eller drikke, men du skal vite at det går over! Mitt beste råd til deg er å lese Allen Carrs "Endelig ikke-røyker". Den snur opp ned på alle forestillingene man har om røyk og er en fantastisk hjelp. Den koster ikke allverden og er veldig lettlest. Lykke til, jeg heier på deg!
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #16 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg ønsker å slutte, men vet ikke om jeg ønsket å slutte permanent. Med unntak av noen mnd under forrige svangerskap har jeg røyk I 22 år. Jeg kjenner ikke noe annet liv og det føles som jeg aldri vil bli lykkelig uten røyken. Den lille vi venter nå var ikke planlagt ellers hadde jeg slutta før for jeg husker fra sist hvor vanskelig det var. Men når jeg først ble gravid så ønsker vi å gjøre det beste ut av det. Og jeg må kutte ut røyken, i hvertfall for en periode. Nå er det straks 48 timer siden jeg har røyk, og selv om noen timer har vært grusomme har jeg klart de. Snart er det natta og i morgen en ny dag. Må bare ta en dag av gangen og håpe det værste snart roer seg ned. Anonymous poster hash: 4bea3...a44
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #17 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg ønsker å slutte, men vet ikke om jeg ønsket å slutte permanent. Med unntak av noen mnd under forrige svangerskap har jeg røyk I 22 år. Jeg kjenner ikke noe annet liv og det føles som jeg aldri vil bli lykkelig uten røyken. Den lille vi venter nå var ikke planlagt ellers hadde jeg slutta før for jeg husker fra sist hvor vanskelig det var. Men når jeg først ble gravid så ønsker vi å gjøre det beste ut av det. Og jeg må kutte ut røyken, i hvertfall for en periode. Nå er det straks 48 timer siden jeg har røyk, og selv om noen timer har vært grusomme har jeg klart de. Snart er det natta og i morgen en ny dag. Må bare ta en dag av gangen og håpe det værste snart roer seg ned. Anonymous poster hash: 4bea3...a44 Hver dag er en seier, så husk å rose deg selv for hver dag Husk at som regel så kutter vi ut venner som viser seg å ikke lenger ville oss noe godt, vi går fra menn som er stygge med oss - og vi gjør det selv om vi er glade i dem. Slik tror jeg du også må gjøre, ta et oppgjør med alle de negative sidene ved røyken, og da ser du fort at det ikke er en livspartner du egentlig ønsker å dele livet ditt med, for "han" ødelegger deg og psyker deg ned. Nok er nok! Du kan gå gjennom savn og sorg og abstinenser, men du vet at det bare er en vei å gå med dette, og du gjør det rette nå! Anonymous poster hash: 728d8...e82
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2015 #18 Skrevet 29. oktober 2015 HI her. Drar frem denne igjen. Er nå på dag 4 uten røyk, jeg har ikke gitt opp selv om det har vært tøffe dager. Men i dag føles det litt lettere. Planen videre er å bruke plaster 14mg/24 timer 1 uke, det vil si frem til søndag. Så gå over på plaster 7mg/24 timer 1 uke. Etter det håper jeg å ha såpass kontroll at jeg klarer meg uten plaster og kan klare meg med nikotin spray eller lignende ved behov, hvis det blir ett behov. Egentlig bør jeg vel følge anbefalinger, men synes poenget med å slutte forsvinner hvis jeg skal bruke plaster og nikotin erstatning fast i minst 2 mnd. Anonymous poster hash: 4bea3...a44
jojoen Skrevet 29. oktober 2015 #19 Skrevet 29. oktober 2015 Så flink du er! Bare gjør det på den måten du synes fungerer best for deg og som gir minst sjanse for tilbakefall. Selv gikk jeg cold turkey og det funka for meg. Lykke til videre!
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2015 #20 Skrevet 30. oktober 2015 Jeg slet veldig da jeg fant ut jeg var gravid, greide ikke tenke på noe annet enn snus! Snuste i smug så ingen skulle dømme meg. Ca 2-4 om dagen, før jeg ble gravid hadde jeg snus inne hele tiden ca 1 eske om dagen. Jeg prøvde mange ganger men sprakk etter kort stund! Trenger ikke en skjennepreken av noen her inne,for jeg vet det var veldig galt å ikke slutte,men jeg fødte en stor å frisk baby på overtid. Det er ikke enkelt med denne nikotinen! Håper du er sterk nokk til å slutte, du greier det nokk! Anonymous poster hash: c20b8...058
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2015 #21 Skrevet 30. oktober 2015 Husker jeg en gang så en reklame av en marlboro "reklame". Der cowboyen fanget inn kveg med lassoen sin fra hesteryggen. Da han hadde fått alle inn i inngjerdingen, kom meldingen opp på skjermen, Du som røyker er som et av kvege, cowboyen er tobakkindustrien, som hele tiden prøver å holde deg fanget. Vil du virkelige være en fange resten av livet? Det er ditt valg. Anonymous poster hash: b29ce...477
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2015 #22 Skrevet 30. oktober 2015 Jeg sluttet med nikotin 1 uke før jeg visste jeg var gravid. Jeg røyka 20pkn + snus vær dag. Jeg kutta ut alt på en gang. Dropp plaster og slikt tull. Tenk på barnet i magen din, hva betyr mest for deg? Det var 5 dager med rent helvette for meg, men så gikk det bedre for vær dag. Nå har jeg vært 5 uker nikotinfri. Anonymous poster hash: e3ac1...dae
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2015 #23 Skrevet 30. oktober 2015 For en person som er avhengig vil det ofte være slik at man ser på det som et offer å slutte. Man tror livskvaliteten blir dårligere. Alt det der er i grunn bare illusjoner. Det kan en person som er uavhengig skrive under på. Og jeg som en tidligere røyker kan med hånden på hjertet si at jeg har fått et mye bedre liv etter at jeg sluttet. Men det å tenke på å slutte blir fort en uutholdelig tanke. For meg hjalp det å tenke at jeg skulle holde opp i fire dager. Da er niktotinen ute av kroppen og de fysiske abstinensene over. Etter fire dager var det veldig greit å gå uten røyk. Men fortsatt klarte jeg ikke tenke tanken at dette var noe jeg aldri mer skulle drive med. Det tok flere måneder før jeg kjente på følelsen at det var greit at jeg ikke skulle røyke mer. Jeg tror ikke bruk av niktotinpreparater er til særlig stor hjelp. Man forlenger gjerne bare nikotinsuget. Mannen min klarte og slutte å røyke, men har nå vært avhengig av nikotintyggegummi i over ett år... Hvis du ønsker å få litt hjelp til å endre tankegangen på hvordan du tenker på røyk, så les boken "endelig ikke røyker". Men du må legge til side frykten for å legge bort røyken. Bare les boken, så får du hjelp til det Anonymous poster hash: aae41...311
♥(¯`°•.¸Skal jeg? Ja¸.•°´¯)♥ Skrevet 30. oktober 2015 #24 Skrevet 30. oktober 2015 Første uka er et helvete!! Det blir bedre :-) Jeg har vært røykfri i fire år etter siste svangerskap. Etter de to første så begynte jeg igjen fordi jeg sa til meg selv av jeg gledet meg til jeg var ferdig med å amme, for da skulle jeg få røyke igjen. Denne gangen sa jeg at jeg aldri skulle begynne igjen, og det har jeg heller ikke gjort. Og det er deilig å være helt røykfri, jeg har ikke lyst på. Lykke til, dette klarer du med viljestyrke! :-)
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2015 #25 Skrevet 30. oktober 2015 Hva savner du med røyken? Å trekke inn? Smaken? Å ha noe i hånden? Kan hende det hjelper å vifte på en kulepenn. Hva med e-sigaretter uten nikotin? Eller med mindre nikotin? https://helsenorge.no/rus-og-avhengighet/royk-og-snus/e-sigaretter Anonymous poster hash: dc5c1...c7b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå