Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #1 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg har hatt flere innlegg om dette før, beklager det. Jeg lurer på om noen kan dele erfaringer med å flytte til utlandet med barn i skolealder? Jeg har muligheten til å bo et år i utlandet neste år. Det passer perfekt for de eldste barna, og de har veldig, veldig lyst. det er den eneste muligheten jeg kommer til å ha på flere år, og den eneste der alle barna kan være med. Og så har jeg en som nå er 11 som ikke har lyst. Han har det fantastisk i nærmiljøet, med snille, greie kompiser, morsomme aktiviteter, koselig område med mange muligheter som han nå npok føler han behersker til fingerspissene. Han har dårlig selvtillit når det gjelder skolearbeid, men med god støtte fra lærere og rektor, blir han veldig bra fulgt opp. Hvis vi drar, blir det det siste året hans på barneskolen, så da får han ikke komme tilbake dit etterpå, da er det ungdomskole som gjelder, med helt nye lærere, mange nye elever osv osv. Hadde dere "tvunget" gjennom et sånt utenlandsopphold uansett? Når det egentlig er MIN drøm og ikke noe av de andres (selv om de andre arna er positive)? HVordan gikk det med deres barn da dere bodde ute? Gruet de seg på forhånd og hvordan taklet de alt det nye? Anonymous poster hash: 9cd56...7e4
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #2 Skrevet 27. oktober 2015 Kan han bo med pappaen sin? Anonymous poster hash: ac3d4...352
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #3 Skrevet 27. oktober 2015 Kan han bo med pappaen sin? Anonymous poster hash: ac3d4...352 Nei. Anonymous poster hash: 9cd56...7e4
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #4 Skrevet 27. oktober 2015 Om han kan komme i klasse med sine gamle klassekamerater når dere kommer tilbake, så er det kanskje lettere for ham å akseptere. Men da må du få en garanti på det fra skolen. Jeg synes dette er vanskelig når han så tydelig ikke vil. Det er jo så mye som spiller inn, hvilket land, hvilket språk, hvor i det aktuelle landet, hvordan skolesystemet er, hvor ofte kan dere ev. reise hjem ila. året. Hvis du skal få ham med så mener jeg det er viktig at dere finner noe som yngstemann kan glede seg, som han kan relatere seg til og se fordelen av der dere ev. skal være. Han må også ses på de følelsene han har rundt det som gjør ham skeptisk til å reise. For ham er vennene og det stabile og trygge miljøet han har i dag tydeligvis svært viktig, og det skal respekteres. Kanskje han vil føle det lettere om dere nå avtaler at en eller flere av kompisene hans kan komme og besøke dere? Anonymous poster hash: ec69e...720
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #5 Skrevet 27. oktober 2015 Har du valgt å få barn burde de komme først. Egotripp burde man gjøre unna før det eller vente til ungene er store. Anonymous poster hash: b6052...332
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #6 Skrevet 27. oktober 2015 Hadde reist uansett. En 11 åring har da ingen reell fromeningen i hva det vil bety å flytte til et annet land... Kanskje blir han positivt overrasket, og kanskje får han bedre selvtillitt av å gjøre noe annet enn å oppholde seg i den trgge omgangskretsen sin. Han er uansett bare et par år unna ny sammensetning av klasse, skift av skole osv. Kan ikke tro han har vondt av en slik berikende opplevelse. "Ja" til reise! Anonymous poster hash: 87b84...6dc
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #7 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg tror jo at det vil bli en positiv erfaring også for ham. jeg var selv ett år ute da jeg var tenåring, og vi bodde ute et halvt år da de andre barna var yngre, og de har kjempegode minner. Han vil nesten garantert vokse på det og kanskje bli mer skoleflink når han kommer hjem igjen. Men i starten kan det nok li tåft, pga språk og at han ikke kjenner noen. Det var en god idé å invitere noen kompiser på besøk. Og han kan sannsynligvis få komme i klasse med minst et par av vennene når de begynner på ungdomsskolen.Jeg kommer til å snakke med rektor og kontaktlærer også, før vi bestemmer oss endelig. Anonymous poster hash: 9cd56...7e4
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #8 Skrevet 27. oktober 2015 Har dere mulighet til å reise til Norge igjen av og til under oppholdet? Slik at han kan besøke den gamle klassen osv.?Har selv bodd i utlandet med min sønn og han var også litt skeptisk i starten, men vi sa som så: Vi prøver først til jul og seg hvordan det går. Det gikk kjempebra så vi ble der i 3 år, er nå tilbake i Norge og han begynte på ungdomskolen uten noen problemer.Nå er min sønn utadvent og eier ikke en bekymring i verden så det er nok litt forskjell. Problemet er også det at i en alder av 11 år så klarer han ikke å se hva han går glipp av ved å ikke prøve. Det å få prøve å gå på skole i et land hvor de bruker skoleuniform, får varm mat på skolen, lengre dager og mindre lekser har gitt oss et helt annet syn på den norske skolen. Anonymous poster hash: 1e567...2d9
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #9 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg tror jo at det vil bli en positiv erfaring også for ham. jeg var selv ett år ute da jeg var tenåring, og vi bodde ute et halvt år da de andre barna var yngre, og de har kjempegode minner. Han vil nesten garantert vokse på det og kanskje bli mer skoleflink når han kommer hjem igjen. Men i starten kan det nok li tåft, pga språk og at han ikke kjenner noen. Det var en god idé å invitere noen kompiser på besøk. Og han kan sannsynligvis få komme i klasse med minst et par av vennene når de begynner på ungdomsskolen. Jeg kommer til å snakke med rektor og kontaktlærer også, før vi bestemmer oss endelig. Anonymous poster hash: 9cd56...7e4 Jeg tror i hvert fall at han vil kunne føle det sikrere hvis han vet at dere skal hjem en gang eller to ila. året, og at han kan få besøk også. Får han besøk og kan begynne å planlegge det sammen med kompisenes foreldre (du bør avklare det med foreldrene før det nevnes for gutten slik at han ikke blir skuffet om de ikke har råd eller ikke kan komme). Men kan kompiser komme så vil jeg tro gutten din vil ta mer "eierforhold" til utenlandsoppholdet, han kan planlegge med sine nåværende kompiser, og det vil være litt stas. Jeg håper du bruker mye energi i å få alle i familien til å stå samlet om bestemmelsen - enten dere drar eller ikke. Viktig at 11-åringen ikke føler seg tvunget, og viktig at han ikke blir "skyldig" hvis dere ikke drar! Anonymous poster hash: ec69e...720
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #10 Skrevet 27. oktober 2015 Om du har nært forhold til foreldre til bestevenn e.l, kan det jo være en mulighet å bo der for han? Besteforeldre? Vet ikke om jeg hadde klart flytte fra ett barn I ett år, men det kan jo også være et eventyr/mulighet for han? Anonymous poster hash: 571b4...ade
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #11 Skrevet 27. oktober 2015 Hva er formålet med å flytte? Hva skal du der? Det spiller også inn. Anonymous poster hash: 0a788...275
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #12 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg reiser ikke uten ham, der er helt uaktuelt. Da blir vi heller hjemme. Formålet er kun opplevelsen. Fordi vi kan. Fordi jeg tror det er utviklende og lærerikt og vi utvider horisonten, får nye venner, lærer språk osv osv. Jeg kan jobbe derfra, mer eller mindre så mye jeg vil - fra 0 til 80 %. Anonymous poster hash: 9cd56...7e4
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #13 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg ville ikke gjort det. Faren er alt for stor for at gutten skal falle helt utenfor og få store problemer når han kommer tilbake. Det at han da skal begynne på ungdomskolen ville jeg ansett som er fordel hvis han hadde vært trygg og selvsikker, men en usikker gutt som trenger ekstra oppfølging tror jeg det å skulle starte på ungdomskolen uten de gamle vennene sine der vil bli tøft. Du kan ikke forvente at de sitter hjemme og venter på ham. Andre vil ta hans plass og han vil måtte "kjempe" seg til en ny plass i gjengen. Anonymous poster hash: d8b29...382
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #14 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg er i samme situasjon som deg, og har en 11-åring som også har vært svært negativ til å flytte utenlands. Vi har lagt stor vekt på hva han trenger, og hvordan vi skal løse det. Vi har også snakket om både positive og negative sider ved å bo vekke ett år. Vi har surfet mye på nettet og sett på nærområdet til hvor vi skal bo, og snakket med andre som har gjort det samme. Nå har han begynt å snu! Jeg vet også at vi får besøk av bestekompisen i ene ferien, og vi skal hjem til jul. Blir det fullstendig krise, så er det ikke sikkert vi bor der hele skoleåret. Det får vi evaluere etterhvert. Kan jeg spørre hvor du har tenkt å flytte? Kanskje vi havner på samme sted 😊 Anonymous poster hash: 9d437...7af
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #15 Skrevet 27. oktober 2015 Hm jeg har kanksje gitt et feil inntrykk av gutten. Han har lav selvbtillitt når det gjelder skolearbeid. Bortsett fra det, er han veldig trygg i seg selv, og han er veldig populær (på grensen til "berømt", mener han selv), har mange venner (og mange jenter som er forelsket i ham!), og er ikke flau for å si meingen sin, snakke i forsamlinger, gjøre ting på egenhånd osv. God i idrett og har mye kunnskap. Du som også skal reise: vi kan egentlig reise hvor vi vil, men det ser ut til at vi endre på Frankrike. Hvor skal dere? Anonymous poster hash: 9cd56...7e4
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #16 Skrevet 27. oktober 2015 Hm jeg har kanksje gitt et feil inntrykk av gutten. Han har lav selvbtillitt når det gjelder skolearbeid. Bortsett fra det, er han veldig trygg i seg selv, og han er veldig populær (på grensen til "berømt", mener han selv), har mange venner (og mange jenter som er forelsket i ham!), og er ikke flau for å si meingen sin, snakke i forsamlinger, gjøre ting på egenhånd osv. God i idrett og har mye kunnskap. Du som også skal reise: vi kan egentlig reise hvor vi vil, men det ser ut til at vi endre på Frankrike. Hvor skal dere? Anonymous poster hash: 9cd56...7e4 Vi skal til Costa Blanca kysten i Spania. Der er norsk skole og norsk bhg, så overgangen blir ikke så stor. Det hjelper det 😊 Det blir en livserfaring samme hvordan det går. Og kanskje blir terskelen lavere for dem å gjøre det samme når de blir voksne 😊 Anonymous poster hash: 9d437...7af
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #17 Skrevet 27. oktober 2015 Hm jeg har kanksje gitt et feil inntrykk av gutten. Han har lav selvbtillitt når det gjelder skolearbeid. Bortsett fra det, er han veldig trygg i seg selv, og han er veldig populær (på grensen til "berømt", mener han selv), har mange venner (og mange jenter som er forelsket i ham!), og er ikke flau for å si meingen sin, snakke i forsamlinger, gjøre ting på egenhånd osv. God i idrett og har mye kunnskap. Du som også skal reise: vi kan egentlig reise hvor vi vil, men det ser ut til at vi endre på Frankrike. Hvor skal dere? Anonymous poster hash: 9cd56...7e4 Vi skal til Costa Blanca kysten i Spania. Der er norsk skole og norsk bhg, så overgangen blir ikke så stor. Det hjelper det Det blir en livserfaring samme hvordan det går. Og kanskje blir terskelen lavere for dem å gjøre det samme når de blir voksne Anonymous poster hash: 9d437...7af God tur, og lykke til! Anonymous poster hash: 9cd56...7e4
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #18 Skrevet 27. oktober 2015 Hm jeg har kanksje gitt et feil inntrykk av gutten. Han har lav selvbtillitt når det gjelder skolearbeid. Bortsett fra det, er han veldig trygg i seg selv, og han er veldig populær (på grensen til "berømt", mener han selv), har mange venner (og mange jenter som er forelsket i ham!), og er ikke flau for å si meingen sin, snakke i forsamlinger, gjøre ting på egenhånd osv. God i idrett og har mye kunnskap. Du som også skal reise: vi kan egentlig reise hvor vi vil, men det ser ut til at vi endre på Frankrike. Hvor skal dere? Anonymous poster hash: 9cd56...7e4 Vi skal til Costa Blanca kysten i Spania. Der er norsk skole og norsk bhg, så overgangen blir ikke så stor. Det hjelper det Det blir en livserfaring samme hvordan det går. Og kanskje blir terskelen lavere for dem å gjøre det samme når de blir voksne Anonymous poster hash: 9d437...7af God tur, og lykke til! Anonymous poster hash: 9cd56...7e4 Takk det samme 😊 Anonymous poster hash: 9d437...7af
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #19 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg har reist mye da jeg var barn og i den perioden din sønn er i. Faktum er at det aldri passer helt å reise/flytte. Eller det kan passe perfekt. Sønnen din er i slutten av barneskolen,de fine årene der har han allerede hatt,flytting gjelder bare det siste året. Uansett når man kommer i ungdomsskolen,er det nye mennesker,nye situasjoner,nye venner. Jeg ville reist,han vil få en helt unik opplevelse,ny erfaring,nye venner,oppleve utlandet,ny kultur. Han vil nok komme rikere ut av det. Og når han kommer tilbake vil nok gamle venner være der og han blir ikke imot nye venner på ungdomsskolen heller. Reis! Om 15 år det siste året på barneskolen vil ikke spille noe rolle! Anonymous poster hash: 162e7...839
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå