Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Veldig lenge siden jeg har vært her inne nå.

Vi fikk en fin liten jente etter IVF i 2013☺️

Vi har noen egg på frys, men jeg lurer på... Noen som vet om det er mulig å be om at de oppbevares lenger enn fem år?

De ligger på frys hos Hausken om det skulle ha noe å si :-)

Fortsetter under...

Nei. Fra helsedirektoratet:

https://helsedirektoratet.no/lover/bioteknologiloven

Hvor lenge er det lov å lagre befruktede egg?

Dette er regulert i bioteknologiloven § 2-16 som sier at det er lov å lagre befruktede egg i 5 år. Etter dette må de destrueres eller avgis til opplæring, kvalitetssikring eller forskning.

Anonymous poster hash: f485d...5c9

Takk for svar. Da vet vi det. Vi har enda noen år å tenke på, bare var ikke helt klar for hele prosessen igjen helt enda...

Sånn av nysgjerrighet, er denne grensen satt fordi kvaliteten blir dårligere etter fem år? Eller er det andre grunner?

Ikke at det er så viktig men...

Vi spurte selv når vi skulle ha søskenforsøk, så lenge man hadde planlagt behandling gikk det fint å ha de noen måneder over tiden, men tror ikke det er lov til mer. Kvaliteten tror jeg ikke blir dårligere, tror regelen er gitt for å unngå at unge kvinner befrukter egg for å fryse for å kunne ha større sjanse for graviditet i høy alder pga jobb og selvutvikling, ser mye av det i USA.

Har selv noen få egg igjen som vi må bruke innen 3,5 år hvis vi ønsker, usikker på om vi kommer til å bruke de, men nå har vi jo fått 3 barn, så om det blir en 4. mann gjenstår å se:)

Anonymous poster hash: beafe...4fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...