Gå til innhold

Noen som har Labradoodle, Goldendoodle eller Cavalier King C.S og vil dele erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer en av disse rasene, hvis man kan kalle de to første en rase😊 2 barn (7 og 9 år), passe aktiv alle mann, men ingen ekstremsportfamilie👍🏼

Anonymous poster hash: 4a87b...66d

Fortsetter under...

Skrevet

kjenner noen veldig godt som driver oppdrett av cavalierer. Disse er veldig fine, enkle, godt gemytt, greie med barn, kan gå langt på tur, men tåler godt å være inne endel...

Greieste hundene jeg har vært borti.. Men jeg vet jo ikke hvordan det er hos andre oppdrett da, for det er sikkert veldig forskjellig.

Ellers liker jeg store hunder best - for de er det så mye personlighet i føler jeg :)

Forrsten er de helfargede cavalierene finest :)

Anonymous poster hash: 4b011...25f
Skrevet

Det er mange som er veldig imot doodler, men jeg anbefaler deg å melde deg inn i Doodle er toppers! på FB. Der får du et godt innblikk i hvordan hundene er. Vi står på venteliste til en cockerpoo selv. :) Har møtt flere, og de er utrolig fine alle sammen. Jeg har lest side opp og ned med argumenter for og mot, men landet på at det er riktig valg for oss ut ifra kriteriene vi har.

Anonymous poster hash: 9a9bd...efc

Skrevet

Cheeze doodler er enkle og rolige å ha med å gjøre...

Anonymous poster hash: 1a76d...f2a

Skrevet (endret)

For guds skyld styr unna CKCS, de jeg har vært borti har hatt aldeles fantastisk gemytt, men helsa er virkelig ikke noe å skryte av! De er eksepsjonelt utsatt for hjertesykdom, og de har en høy frekvens av en grusom misdannelse som heter syringomyeli, populært forklart som at skallen er for liten for hjernen og hunden får store smerter som følge av det. Og før noen hevder det: nei, en "god oppdretter" er faktisk ikke bra nok når det kommer til CKCS, nesten alle utvikler hjertesykdom innen de er 10 år! At det i det hele tatt er tillatt å avle frem flere av disse hundene er for meg uforståelig.

Beklager svartmalingen av rasen her, men om dere likevel skulle velge å kjøpe en, så vet dere i hvert fall litt mer om potensialet for veterinærregninger og plager for hunden, for dessverre er det slett ikke alle oppdrettere som opplyser om de negative sidene med sin rase.

De andre rasene har jeg ikke fullt så mye kjennskap til, men generelt er blandingsraser ofte forbundet med mindre sjanse for å utvikle arvelige sykdommer i hvert fall, og både puddel, labrador og golden retriever er hunder som generelt har godt gemytt, men som trenger en del mosjon :)

Siden dere tydeligvis ikke har noe i mot litt større raser: kanskje Cocker spaniel kunne vært noe? :) 

Endret av Iona85
Skrevet

Det er mange som er veldig imot doodler, men jeg anbefaler deg å melde deg inn i Doodle er toppers! på FB. Der får du et godt innblikk i hvordan hundene er. Vi står på venteliste til en cockerpoo selv. :) Har møtt flere, og de er utrolig fine alle sammen. Jeg har lest side opp og ned med argumenter for og mot, men landet på at det er riktig valg for oss ut ifra kriteriene vi har.

Anonymous poster hash: 9a9bd...efc

Tittelen "doodle er toppers" gjør at gruppen og dens tilhørere mister sin seriøsitet i mine øyne....

Annonse

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Cheeze doodler er enkle og rolige å ha med å gjøre...

Anonymous poster hash: 1a76d...f2a

Men de lukter en del og man blir lett misfarget ved håndtering. Pluss at de "røyter" mye.
Skrevet

Har hatt to cavaliermix! Med tibetansk spaniel.. Den mixen er utrolig rolig, kosete og nesten overraskende lat 😂😂 Fint for en familie! Mix er ofte friskere enn renraset.

Anonymous poster hash: 49d38...96a

Skrevet

For guds skyld styr unna CKCS, de jeg har vært borti har hatt aldeles fantastisk gemytt, men helsa er virkelig ikke noe å skryte av! De er eksepsjonelt utsatt for hjertesykdom, og de har en høy frekvens av en grusom misdannelse som heter syringomyeli, populært forklart som at skallen er for liten for hjernen og hunden får store smerter som følge av det. Og før noen hevder det: nei, en "god oppdretter" er faktisk ikke bra nok når det kommer til CKCS, nesten alle utvikler hjertesykdom innen de er 10 år! At det i det hele tatt er tillatt å avle frem flere av disse hundene er for meg uforståelig.

Beklager svartmalingen av rasen her, men om dere likevel skulle velge å kjøpe en, så vet dere i hvert fall litt mer om potensialet for veterinærregninger og plager for hunden, for dessverre er det slett ikke alle oppdrettere som opplyser om de negative sidene med sin rase.

De andre rasene har jeg ikke fullt så mye kjennskap til, men generelt er blandingsraser ofte forbundet med mindre sjanse for å utvikle arvelige sykdommer i hvert fall, og både puddel, labrador og golden retriever er hunder som generelt har godt gemytt, men som trenger en del mosjon :)

Siden dere tydeligvis ikke har noe i mot litt større raser: kanskje Cocker spaniel kunne vært noe? :)

disse jeg kjenner har faktisk ikke hatt slike problemer, så jeg begynner å lure på om det du sier er ekstremt overdrevet?

Ti år er forresten ikke så aller værst heller når det kommer til hunder, så man må kanskje regne med noe når de begynner å bli så gamle..

Men jeg mener det er viktig at de kommer fra en seriøs oppdretter som sjekker hundene sine og ikke avler på de evt syke.

Anonymous poster hash: 4b011...25f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...