Gå til innhold

Noen som skal ta duotest eller fostervannsprøve?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er 38 år og får automatisk tilbud om genetisk veiledning. 

Hvis jeg ønsker kan jeg gå videre med duotest eller forstervannsprøve.. 

Duotest (blodprøve + ultralyd) gir ikke et 100% sikkert svar, men det gjør fostervannsprøve. Samtidig er det en abortrisiko på 0,5-1 % når du velger fp. Duotest er risikofritt. 

Hva velger dere?

Endret av skunkenblomst
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm, duotest viser vel hvis noe kan være galt? Jeg ville nok holdt meg til den, og tatt fostervannsprøve hvis det var mistanker om noe.

Skrevet

Jeg er 27, så får ikke sjekket tidlig, men jeg skal på tidlig UL i uke 12 😊

Skrevet

Hei. Jeg tok duotest. Er 40. Gjorde det samme med forige barn da jeg var 38. De kan se veldig mye på ul, blodprøven teller litt mindre enn ul. Hvis du har veldig god ul med liten nakkefold og tydelig neseben, så betyr det ofte at alt er bra. Blodprøven kan trekke i negativ retning uten at noe er galt, særlig hvis man har hatt ma/sa noen måneder tidligere (pga hormoner).

Anonymous poster hash: 9782c...7c6

Skrevet

Jeg er 39 ved termin og tok tilbudet om duotest. Fikk veldig lav risiko, så valgte å ikke gå videre med fostervannsprøve.

Anonymous poster hash: 5ad9e...840
Skrevet

Ja, jeg tror jeg går for duotest.

Det sies vel at den er 80-90% sikker. Dessuten måtte jeg vente helt til fullførte 15 uker før jeg kunne ta fostervannsprøve og det syntes jeg var lenge til.

Satser på at duotesten gir bra resultater og hvis ikke går jeg videre med fostervannsprøve/morkake prøve da.

Hvor går grensen for at du får tilbud om fp?

Skrevet

Ja, jeg tror jeg går for duotest.

Det sies vel at den er 80-90% sikker. Dessuten måtte jeg vente helt til fullførte 15 uker før jeg kunne ta fostervannsprøve og det syntes jeg var lenge til.

Satser på at duotesten gir bra resultater og hvis ikke går jeg videre med fostervannsprøve/morkake prøve da.

Hvor går grensen for at du får tilbud om fp?

Fostervannsprøven tas ikke før etter uke 15 uansett. Pga faren for abort.

Anonymous poster hash: 5ad9e...840

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...