Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2015 #1 Skrevet 26. oktober 2015 Vi skal kanskje bo et år i utlandet. Der vi skal bo er det to internasjonale skoler - den ene er en liten skole som det er vanskelig å komme inn på, og den andre er Montessori. Gutten er 11, så han blir 12 det året vi er borte (siste år på barneskolen). Han er svært interlligent, og scorer ekstremt høyt på språkforståelse. logikk og å se komplekse mønstre/sammenhenger. Probemet er å prosesserer korttidsminne, noe som gir seg utslag i vansker med en del av matten (må ofte regne på fingrene), og konsentrasjon, noe som gjør at han ofte bruker ekstremt lang tid på å gjennomføre oppgaver (og får dermed mange "feil" fordi han ikke rakk å gjøre alt). Sosialt er han helt på topp. Hadde dere forsøk å få barnet inn på den lille elite-aktige skolen eller heller valgt Montessori? Anonymous poster hash: 45094...606
meg-og-mine Skrevet 26. oktober 2015 #3 Skrevet 26. oktober 2015 Den minste skolen. Har et barn med samme diagnose som ditt som enda er i utredning for adhd. Hva jeg vet av erfaring fra mitt barn er at små grupper er et must med lavt kortidsminne og konsentrasjon problemer. Mitt barn gikk fra null forståelse i mattematikk til å ha 25 av 28 mulig rette på matte prøven. Hun har fortsatt samme lave kortidsminne så det kreves stort sammarbeid mellom meg og lærer.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2015 #4 Skrevet 26. oktober 2015 Montessori Ja, jeg tror kanskje også det kan være det beste, men er usikker, siden jeg ikke kjenner pedagogikken deres (har lets litt på nettet bare). hi Anonymous poster hash: 45094...606
Gjest Antarctica Skrevet 26. oktober 2015 #6 Skrevet 26. oktober 2015 Montessori Ja, jeg tror kanskje også det kan være det beste, men er usikker, siden jeg ikke kjenner pedagogikken deres (har lets litt på nettet bare). hi Anonymous poster hash: 45094...606 Akkurat når det gjelder sånt som matematikk tror jeg de er gode. De jobber mye med konkreter og materiell som belyser fagene på ulike måter: visuelt, kinestetisk osv.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2015 #7 Skrevet 26. oktober 2015 Montessori Ja, jeg tror kanskje også det kan være det beste, men er usikker, siden jeg ikke kjenner pedagogikken deres (har lets litt på nettet bare). hi Anonymous poster hash: 45094...606 Akkurat når det gjelder sånt som matematikk tror jeg de er gode. De jobber mye med konkreter og materiell som belyser fagene på ulike måter: visuelt, kinestetisk osv. OK, det høres jo veldig bra ut, det er akkurat sånt som kan hjelpe ham, tror jeg. HI Anonymous poster hash: 45094...606
MammantilNurket Skrevet 26. oktober 2015 #8 Skrevet 26. oktober 2015 Vi skal kanskje bo et år i utlandet. Der vi skal bo er det to internasjonale skoler - den ene er en liten skole som det er vanskelig å komme inn på, og den andre er Montessori. Gutten er 11, så han blir 12 det året vi er borte (siste år på barneskolen). Han er svært interlligent, og scorer ekstremt høyt på språkforståelse. logikk og å se komplekse mønstre/sammenhenger. Probemet er å prosesserer korttidsminne, noe som gir seg utslag i vansker med en del av matten (må ofte regne på fingrene), og konsentrasjon, noe som gjør at han ofte bruker ekstremt lang tid på å gjennomføre oppgaver (og får dermed mange "feil" fordi han ikke rakk å gjøre alt). Sosialt er han helt på topp. Hadde dere forsøk å få barnet inn på den lille elite-aktige skolen eller heller valgt Montessori? Anonymous poster hash: 45094...606 Jeg ville ha gått for Montessori-skolen. Har en venninne som er M.-pedagog. De har masse gode verktøy for matematikk, bruker konkreter og semikonkreter osv. Godt tilrettelagt for at barna skal utvikle matematisk forståelse, lære begreper om mengde etc. Go for it!
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #9 Skrevet 27. oktober 2015 Vi skal kanskje bo et år i utlandet. Der vi skal bo er det to internasjonale skoler - den ene er en liten skole som det er vanskelig å komme inn på, og den andre er Montessori. Gutten er 11, så han blir 12 det året vi er borte (siste år på barneskolen). Han er svært interlligent, og scorer ekstremt høyt på språkforståelse. logikk og å se komplekse mønstre/sammenhenger. Probemet er å prosesserer korttidsminne, noe som gir seg utslag i vansker med en del av matten (må ofte regne på fingrene), og konsentrasjon, noe som gjør at han ofte bruker ekstremt lang tid på å gjennomføre oppgaver (og får dermed mange "feil" fordi han ikke rakk å gjøre alt). Sosialt er han helt på topp. Hadde dere forsøk å få barnet inn på den lille elite-aktige skolen eller heller valgt Montessori? Anonymous poster hash: 45094...606 Jeg ville ha gått for Montessori-skolen. Har en venninne som er M.-pedagog. De har masse gode verktøy for matematikk, bruker konkreter og semikonkreter osv. Godt tilrettelagt for at barna skal utvikle matematisk forståelse, lære begreper om mengde etc. Go for it! OK, høres bra ut! Anonymous poster hash: 45094...606
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #10 Skrevet 27. oktober 2015 Har skolene noe eget opplegg for barn med vansker? Ville snakket med begge skolene om hvordan de vil legge opp løpet hans, så valgt ut fra det.. Men ville kanskje holdt en knapp på montesorri om ikke den andre hadde et megabra opplegg rettet mot hans lærevansker. Anonymous poster hash: 84956...8fa
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #11 Skrevet 27. oktober 2015 Har skolene noe eget opplegg for barn med vansker? Ville snakket med begge skolene om hvordan de vil legge opp løpet hans, så valgt ut fra det.. Men ville kanskje holdt en knapp på montesorri om ikke den andre hadde et megabra opplegg rettet mot hans lærevansker. Anonymous poster hash: 84956...8fa Jeg tror det andre skolen tvert imot helst vil ha veldig skoleflinke barn. Man må legge ved karakterer eller uttalelse fra lærer når man søker plass. Men den kan jo passe likevel, siden de har så små klasser (10-14 per klasse), så barna blir veldig godt fulgt opp. Men det høres ut som kanskje Montessori passer best Anonymous poster hash: 45094...606
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå