Gå til innhold

Kan jeg betale ned på hovedlånet isteden for på topplånet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sett at vi betaler ganske mye renter på hovedlånet vårt..og null avdrag. Går det an å kun betale ned på dette og ikke topplånet?

Anonymous poster hash: 7d388...107

Skrevet

Dere betaler vel høyere rente på topplånet, må jo bli kvitt det først!

Anonymous poster hash: 60210...69a

Skrevet

Nei,ikke ifølge det som står i nettbanken min. Nominell rente er det samme..effektiv rente er faktisk litt lavere på topplånet. Føler meg helt grønn på det her :-/

Skrevet

Noen andre med peiling?

Skrevet

Renten er lik, betal på topplånet. Årsaken til at effektiv rente er noe lavere på topplånet kan være fordi omkostninger for begge lånene er lagt på det andre lånet.. evt et lavere fakturagebyr på topplånet. Banken er nok mest opptatt av å se dette topplånet bli redusert pga høy total belåning

Anonymous poster hash: 52825...5af

Skrevet

Vi betaler ned på hovedlånet når vi har ekstra. Vi sparer mest på det. Men vi har avdrag, ikke bare renter, på begge.

Anonymous poster hash: aa773...e28

Skrevet

Topplånet har vel høyest rente, så betal det først.

Anonymous poster hash: 0c200...4be

Skrevet

Effektiv rente blir høyere på hovedmålet fordi du ikke betaler avdrag. Det andre lånet minker jo.

Skrevet

Effektiv rente blir høyere på hovedmålet fordi du ikke betaler avdrag. Det andre lånet minker jo.

Vet du hva effektiv rente er?

HI: Dette avhenger av avtalen din. Strengt talt betyr det ingenting for banken, men det kan hende dere har en avtale som tilsier at dere må betale det ene først. Jeg ville forhandlet rente på begge lån uansett og fått en forståelse av hvorfor det er satt opp som det gjør og hva som ligger i den effektive renta. Det er forøvrig helt naturlig at effektiv rente er høyest på hovedlånet dersom nominell rente er lik på begge. Man betaler gjerne kun ett sett med gebyrer, og siden topplånet er planlagt å forsvinne står gebyret på kun hovedlånet. Dette er derimot gjerne et fast beløp, feks 50kr per måned, og vil ikke påvirkes av at dere nedbetaler lånet. Det er allikevel oppgitt som prosent i effektiv rente, beregnet basert på nåværende lånestørrelse, pga pålegg/lovverk.

Anonymous poster hash: 69e4e...ba6

Skrevet

Vi har samme rente på topplån og hovedlån. Det vil for oss ikke ha noe å si hvilket lån vi betaler ned på. Eks nedbet av topplån:

Topplån rente 1000

Topplån avdrag 2000

Hovedlån rente 3000

Nedbet. hovedlån:

Topplån rente 1000

Hovedlån avdrag 2000

Hovedlån rente 3000

Totalt sett vil det bli det samme ;)

Anonymous poster hash: d1205...530

Skrevet

Vet du hva effektiv rente er?

HI: Dette avhenger av avtalen din. Strengt talt betyr det ingenting for banken, men det kan hende dere har en avtale som tilsier at dere må betale det ene først. Jeg ville forhandlet rente på begge lån uansett og fått en forståelse av hvorfor det er satt opp som det gjør og hva som ligger i den effektive renta. Det er forøvrig helt naturlig at effektiv rente er høyest på hovedlånet dersom nominell rente er lik på begge. Man betaler gjerne kun ett sett med gebyrer, og siden topplånet er planlagt å forsvinne står gebyret på kun hovedlånet. Dette er derimot gjerne et fast beløp, feks 50kr per måned, og vil ikke påvirkes av at dere nedbetaler lånet. Det er allikevel oppgitt som prosent i effektiv rente, beregnet basert på nåværende lånestørrelse, pga pålegg/lovverk.

Anonymous poster hash: 69e4e...ba6

Ja tror jeg vet hva effektiv rente er, det er den renta du faktisk betaler, når du regner med renters renter osv? Eller tar jeg feil? Innrømmer glatt at dette ikke er mitt spesialfelt :-) Regnes andre kostnader i forbindelse med lånet også som effektiv rente?

Ser nå at dette er besvart i innlegget ditt. Legger meg flat og skal aldri mer late som om jeg vet noe om finans :-)

Skrevet

Det er veldig merkelig hvis det er mindre lønnsomt å betale ned topplånet enn hovedlånet. Banken har i så fall gitt dere et godt tilbud, og jeg vil tro at i det tilbudet ligger det en betingelse om at dere skal følge nedbetalingsplanen som sier at dere skal betale ned dette først. 

Be om å få en forklaring av banken.

Anonymous poster hash: 74244...87a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...