Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2015 #1 Skrevet 24. oktober 2015 NAV sier at KUN arbeidsgiver kan sende disse opplysningene. Hvis arbeidsgiver ikke gjør det, så får ikke de beregnet sykepenger for mannen. Mannen har hatt en konflikt på arbeidsplassen som ikke har noe som helst med hans sykmelding å gjøre (gyldig fysisk grunn for sykmelding, yrkesskade). På grunn av dette har arbeidsgiveren slått seg vrang og har sittet på inntektsopplysningene hans siden august. Mannen har med andre ord hatt null i sykepenger i både august og september, og det har enda ikke kommet noe vedtak for oktober heller. Selv om jeg har god inntekt så har vi jo lagt oss på det utgiftsnivået som man kan ha med to inntekter, og jeg vet ikke hvor lenge jeg klarer å forsørge mannen. Han har alle utskrifter med lønnsslipper, men NAV sier at han ikke kan sende dette inn, KUN arbeidsgiver som kan. Nå har arbeidsgiver for lengst fått pålegg fra NAV om å sende opplysninger, med trussel om bot, likevel har de enda ikke gjort det. Hva skjer hvis de aldri gjør det? Blir mannen gående med null kroner i måneden helt til han går over på aap? Aap kan jo heller ikke bli regnet ut uten disse opplysningene? Må han tvinge seg syk på jobb? (han er ikke lenger ansatt hos den gamle arbeidsgiveren, og må i tilfelle melde seg som arbeidsledig). Er det virkelig INGENTING en arbeidstaker kan gjøre for å få sykepenger arbeidstakeren har krav på? Skikkelig fortvilet her. Mannen kan jo heller ikke få sosialhjelp siden vi er gift og jeg har plikt til å forsørge ham. Men det er vel ikke meningen at syke mennesker ikke skal få noe av staten, men må leve på kjerringa? Anonymous poster hash: 2aca5...233
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2015 #2 Skrevet 24. oktober 2015 Om mannen din er organisert ville jeg tatt kontakt med fagforeningen mandag. Hvis ikke ville jeg skaffet advokat. Helt horribelt av forrige arbeidsgiver! Håper dere får ordnet det raskt! Anonymous poster hash: 43b81...394
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2015 #3 Skrevet 24. oktober 2015 Om mannen din er organisert ville jeg tatt kontakt med fagforeningen mandag. Hvis ikke ville jeg skaffet advokat. Helt horribelt av forrige arbeidsgiver! Håper dere får ordnet det raskt! Anonymous poster hash: 43b81...394 Men altså vi kan aldri sende inn disse opplysningene selv, men er prisgitt arbeidsgiveren? Må da belage oss på å selge huset eller at han må syk ut i jobb. For vi har ikke råd til å leve på en inntekt i månedsvis. Han er ikke organisert og vi har ikke råd til advokat dessverre. Advokatutgifter blir da sikkert like store som sykepengene hans. Anonymous poster hash: 2aca5...233
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2015 #4 Skrevet 24. oktober 2015 Sykt! Kvalmende arbeidsgiver!!!!! Anonymous poster hash: 10319...2ed
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2015 #5 Skrevet 24. oktober 2015 Om mannen din er organisert ville jeg tatt kontakt med fagforeningen mandag. Hvis ikke ville jeg skaffet advokat. Helt horribelt av forrige arbeidsgiver! Håper dere får ordnet det raskt! Anonymous poster hash: 43b81...394 Men altså vi kan aldri sende inn disse opplysningene selv, men er prisgitt arbeidsgiveren? Må da belage oss på å selge huset eller at han må syk ut i jobb. For vi har ikke råd til å leve på en inntekt i månedsvis. Han er ikke organisert og vi har ikke råd til advokat dessverre. Advokatutgifter blir da sikkert like store som sykepengene hans. Anonymous poster hash: 2aca5...233 Jeg kan ikke lovverket. Men siden dette er penger mannen din skal ha tilbake så bør jo sosialkontoret kunne hjelpe dere med et minimumsbeløp i hvert fall. Sosialkontoret vil i så fall trekke det han får i støtte fra sykepengene når de omsider utbetales, så sosialkontoret taper ikke noe på det. Ta kontakt med sosialkontoret. Om dere bor i en av de store byene så finnes det ofte jussbuss eller lignende, der kan dere får hjelp til å tolke det lovmessige rundt dette. Med en så j...lig arbeidsgiver så hadde jeg nok også vurdert å si fra til arbeidsgiver at hvis Nav ikke har mottatt dokumentasjonen innen få dager (sett en dato) så ville jeg gått til media. Anonymous poster hash: 43b81...394
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2015 #6 Skrevet 24. oktober 2015 Om mannen din er organisert ville jeg tatt kontakt med fagforeningen mandag. Hvis ikke ville jeg skaffet advokat. Helt horribelt av forrige arbeidsgiver! Håper dere får ordnet det raskt! Anonymous poster hash: 43b81...394 Men altså vi kan aldri sende inn disse opplysningene selv, men er prisgitt arbeidsgiveren? Må da belage oss på å selge huset eller at han må syk ut i jobb. For vi har ikke råd til å leve på en inntekt i månedsvis. Han er ikke organisert og vi har ikke råd til advokat dessverre. Advokatutgifter blir da sikkert like store som sykepengene hans. Anonymous poster hash: 2aca5...233 Jeg kan ikke lovverket. Men siden dette er penger mannen din skal ha tilbake så bør jo sosialkontoret kunne hjelpe dere med et minimumsbeløp i hvert fall. Sosialkontoret vil i så fall trekke det han får i støtte fra sykepengene når de omsider utbetales, så sosialkontoret taper ikke noe på det. Ta kontakt med sosialkontoret. Om dere bor i en av de store byene så finnes det ofte jussbuss eller lignende, der kan dere får hjelp til å tolke det lovmessige rundt dette. Med en så j...lig arbeidsgiver så hadde jeg nok også vurdert å si fra til arbeidsgiver at hvis Nav ikke har mottatt dokumentasjonen innen få dager (sett en dato) så ville jeg gått til media. Anonymous poster hash: 43b81...394 Man får ikke en krone i sosialhjelp hvis man har en ektefelle med OK inntekt. Da får vi beskjed om å selge bilen, tømme barnas konto og så videre. Og jeg trenger bilen i jobb for å si det sånn... Anonymous poster hash: 2aca5...233
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2015 #7 Skrevet 24. oktober 2015 Om mannen din er organisert ville jeg tatt kontakt med fagforeningen mandag. Hvis ikke ville jeg skaffet advokat. Helt horribelt av forrige arbeidsgiver! Håper dere får ordnet det raskt! Anonymous poster hash: 43b81...394 Men altså vi kan aldri sende inn disse opplysningene selv, men er prisgitt arbeidsgiveren? Må da belage oss på å selge huset eller at han må syk ut i jobb. For vi har ikke råd til å leve på en inntekt i månedsvis. Han er ikke organisert og vi har ikke råd til advokat dessverre. Advokatutgifter blir da sikkert like store som sykepengene hans. Anonymous poster hash: 2aca5...233 Jeg kan ikke lovverket. Men siden dette er penger mannen din skal ha tilbake så bør jo sosialkontoret kunne hjelpe dere med et minimumsbeløp i hvert fall. Sosialkontoret vil i så fall trekke det han får i støtte fra sykepengene når de omsider utbetales, så sosialkontoret taper ikke noe på det. Ta kontakt med sosialkontoret. Om dere bor i en av de store byene så finnes det ofte jussbuss eller lignende, der kan dere får hjelp til å tolke det lovmessige rundt dette. Med en så j...lig arbeidsgiver så hadde jeg nok også vurdert å si fra til arbeidsgiver at hvis Nav ikke har mottatt dokumentasjonen innen få dager (sett en dato) så ville jeg gått til media. Anonymous poster hash: 43b81...394 Man får ikke en krone i sosialhjelp hvis man har en ektefelle med OK inntekt. Da får vi beskjed om å selge bilen, tømme barnas konto og så videre. Og jeg trenger bilen i jobb for å si det sånn... Anonymous poster hash: 2aca5...233 Sosialkontorene har mulighet for å gi støtte i en situasjon som deres. Men om dere får det avhenger helt av hvilken praksis den enkelte saksbehandling fører, og hvilken praksis det aktuelle kontoret har. Har dere prøvd? Om ikke, prøv. Har dere allerede prøvd, prøv igjen. Legg det frem som at dette kun er en midlertidig hjelp inntil mannen får de sykepengene han har krav på, og gjør det også tydelig at dere selvfølgelig er innstilt på å betale tilbake. Dokumenter alt, sosialkontoret skal kunne bruke lønnsslippene som dokumentasjon, og legg også med doku på din inntekt, alle nødvendige utgifter - inkl. det at du er avhengig av bilen mtp. jobben din. Du sa dere har hus. Da er det også en mulighet å snakke med banken, betale kun renter, ikke avdrag inntil dere har fått orden på sykepengene, ev. få et lån som avtales betalt tilbake med det samme mannen får pengene sine. Sosialkontoret skal forresten også kunne gi et formelt lån i slike tilfeller. Men skal man bli syk i Norge så bør man følge en A4-mal, hvis ikke kan man dessverre tape det man har fordi systemet ikke tar individuelle hensyn. Snakker av erfaring. Gi beskjed til arb.giver mandag morgen at dere går til media hvis de ikke har ordnet opp innen torsdag neste uke. Anonymous poster hash: 43b81...394
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2015 #8 Skrevet 24. oktober 2015 Ja, det er i utgangspunktet arbeidsgiver som skal levere inntektstap og skatteopplysninger. På dette skjema er det ikke kunne lønn, men også endel andre opplysninger de skal gi (om ansettelsesforhold, om man har eller skal avvikle ferie osv). NAV har en mulighet til å skjønnsberegne inntekten dersom arbeidsgiver nekter å utbetale. Dette kan gjøres utfra lønnsslippen han Leverer til NAV. Men de gjøres sjelden, og benyttes bare i ekstreme tilfeller. Har han fått utbetalt det han skal ha fra arbeidsgiver for de første 16 dagene da? Jeg ville oppsøkt NAV og båndet om veiledning ift hva de gjør når arbeidsgiver ikke leverer,mog hva dere selv kan gjøre. En mulighet er for mannen å anmelde arbeidsgiver. Da ville jeg hatt med dokumentasjon fra NAV på at de har forsøkt å innhente opplysningene, men at de ikke har blitt levert. Anonymous poster hash: 86594...d28
Isola&Lille+julegave Skrevet 24. oktober 2015 #9 Skrevet 24. oktober 2015 Jeg hadde en sånn sjef! Det gikk 3 mnd før jeg fikk sykepenger pga dette! Jeg fikk NAV til å ringe å mase. Da funket det til slutt.
petitt Skrevet 24. oktober 2015 #10 Skrevet 24. oktober 2015 Regnskapskontoret sender de, så om denne arbeidsgiveren bruker et ragnskapskontor så tar han bare kontakt med dem - de er pliktige til å sende dette. Noe forøvrig ikke sjefen til mannen din kan nekte han heller.
Gjest Antarctica Skrevet 24. oktober 2015 #11 Skrevet 24. oktober 2015 Send lønnsslipper fra tidligere? Og anmeld arbeidsgiveren...
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2015 #12 Skrevet 25. oktober 2015 Var det ikke litt av hensikten med A-ordningen at en skulle slippe dette da? Lønnen innberettes jo hver mnd, i stedet for årlig? Da må det jo være en smal sak for NAV å finne ut av dette... Anonymous poster hash: fd56b...0cf
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2015 #13 Skrevet 25. oktober 2015 Uthengning av navngitt firma er fjernet grunnet; * Krenkende eller injurierende utsagn. Det er ikke tillatt å spre rykter gjennom vårt forum. Heller ikke spekulere rundt årsakssammenhenger man ikke kjenner, når dette vurderes å være til skade for den omtalte part. JW, brukermoderator Anonymous poster hash: e3264...e10
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2015 #14 Skrevet 25. oktober 2015 Uthengning av navngitt firma er fjernet grunnet; * Krenkende eller injurierende utsagn. Det er ikke tillatt å spre rykter gjennom vårt forum. Heller ikke spekulere rundt årsakssammenhenger man ikke kjenner, når dette vurderes å være til skade for den omtalte part. JW, brukermoderator Anonymous poster hash: e3264...e10 Anonym brukermoderator??? Anonymous poster hash: 715b0...38e
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2015 #16 Skrevet 25. oktober 2015 Var det ikke litt av hensikten med A-ordningen at en skulle slippe dette da? Lønnen innberettes jo hver mnd, i stedet for årlig? Da må det jo være en smal sak for NAV å finne ut av dette... Anonymous poster hash: fd56b...0cf Jo, men fordi det er så nytt er det ikke 100 % til å stole på enda. Mange arbeidsgivere som skal lære å bruke det gir mange uregelmessigheter. I tillegg så har ikke nav tatt det i bruk før nå i oktober. Sikkert for å unngå alt for mange spørsmål rundt hvorfor opplysninger ikke stemmer overens. Men HI, det skjer at vi bruker lønnsslipper i de tilfeller der arbekdsgiver er vanskelig å ha med å gjøre. Jeg vil anbefale at dere sender i n lønnslipper for siste 6 mmd eller lignede og send med et skriv der han forklarer hvorfor. Og som andre foreslår, ta kontakt med regnskap/HR-avdelingen på jobben hans. Eller be fagforeningen gjøre det. Hilsen nav-ansatt. Anonymous poster hash: 66906...ec8
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2015 #17 Skrevet 25. oktober 2015 Var det ikke litt av hensikten med A-ordningen at en skulle slippe dette da? Lønnen innberettes jo hver mnd, i stedet for årlig? Da må det jo være en smal sak for NAV å finne ut av dette... Anonymous poster hash: fd56b...0cf Jo, men fordi det er så nytt er det ikke 100 % til å stole på enda. Mange arbeidsgivere som skal lære å bruke det gir mange uregelmessigheter. I tillegg så har ikke nav tatt det i bruk før nå i oktober. Sikkert for å unngå alt for mange spørsmål rundt hvorfor opplysninger ikke stemmer overens. Men HI, det skjer at vi bruker lønnsslipper i de tilfeller der arbekdsgiver er vanskelig å ha med å gjøre. Jeg vil anbefale at dere sender i n lønnslipper for siste 6 mmd eller lignede og send med et skriv der han forklarer hvorfor. Og som andre foreslår, ta kontakt med regnskap/HR-avdelingen på jobben hans. Eller be fagforeningen gjøre det. Hilsen nav-ansatt. Anonymous poster hash: 66906...ec8 Takk for svar. Det som er det rare, er at den ene NAV-ansatte sa at mannen kunne sende inn selv hvis arbeidsgiver slo seg helt vrang, mens hun som skal behandle saken ved kontoret vårt sa at det ikke gikk an og at vi måtte vente til arbeidsgiver sendte selv. I realiteten vil jo det kanskje medføre at vi går månedsvis uten inntekten hans. Han har mast på regnskapet på jobben i flere uker uten resultat. Kan man forresten få hjelp fra en fagforening hvis man melder seg inn NÅ, men konflikten gjelder et problem som har oppstått FØR man har meldt seg inn? Anonymous poster hash: 2aca5...233
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2015 #18 Skrevet 25. oktober 2015 Var det ikke litt av hensikten med A-ordningen at en skulle slippe dette da? Lønnen innberettes jo hver mnd, i stedet for årlig? Da må det jo være en smal sak for NAV å finne ut av dette... Anonymous poster hash: fd56b...0cf Jo, men fordi det er så nytt er det ikke 100 % til å stole på enda. Mange arbeidsgivere som skal lære å bruke det gir mange uregelmessigheter. I tillegg så har ikke nav tatt det i bruk før nå i oktober. Sikkert for å unngå alt for mange spørsmål rundt hvorfor opplysninger ikke stemmer overens. Men HI, det skjer at vi bruker lønnsslipper i de tilfeller der arbekdsgiver er vanskelig å ha med å gjøre. Jeg vil anbefale at dere sender i n lønnslipper for siste 6 mmd eller lignede og send med et skriv der han forklarer hvorfor. Og som andre foreslår, ta kontakt med regnskap/HR-avdelingen på jobben hans. Eller be fagforeningen gjøre det. Hilsen nav-ansatt. Anonymous poster hash: 66906...ec8 Takk for svar. Det som er det rare, er at den ene NAV-ansatte sa at mannen kunne sende inn selv hvis arbeidsgiver slo seg helt vrang, mens hun som skal behandle saken ved kontoret vårt sa at det ikke gikk an og at vi måtte vente til arbeidsgiver sendte selv. I realiteten vil jo det kanskje medføre at vi går månedsvis uten inntekten hans. Han har mast på regnskapet på jobben i flere uker uten resultat. Kan man forresten få hjelp fra en fagforening hvis man melder seg inn NÅ, men konflikten gjelder et problem som har oppstått FØR man har meldt seg inn? Anonymous poster hash: 2aca5...233 Mener at i Tekna må man ha vært medlem i 6mnd før man har krav på juridisk hjelp. Kan jo kontakte hovedverneombud i bedriften og høre om han/hun kan hjelpe? Anonymous poster hash: c24b1...248
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2015 #19 Skrevet 25. oktober 2015 Var det ikke litt av hensikten med A-ordningen at en skulle slippe dette da? Lønnen innberettes jo hver mnd, i stedet for årlig? Da må det jo være en smal sak for NAV å finne ut av dette... Anonymous poster hash: fd56b...0cf Jo, men fordi det er så nytt er det ikke 100 % til å stole på enda. Mange arbeidsgivere som skal lære å bruke det gir mange uregelmessigheter. I tillegg så har ikke nav tatt det i bruk før nå i oktober. Sikkert for å unngå alt for mange spørsmål rundt hvorfor opplysninger ikke stemmer overens. Men HI, det skjer at vi bruker lønnsslipper i de tilfeller der arbekdsgiver er vanskelig å ha med å gjøre. Jeg vil anbefale at dere sender i n lønnslipper for siste 6 mmd eller lignede og send med et skriv der han forklarer hvorfor. Og som andre foreslår, ta kontakt med regnskap/HR-avdelingen på jobben hans. Eller be fagforeningen gjøre det. Hilsen nav-ansatt. Anonymous poster hash: 66906...ec8 Takk for svar. Det som er det rare, er at den ene NAV-ansatte sa at mannen kunne sende inn selv hvis arbeidsgiver slo seg helt vrang, mens hun som skal behandle saken ved kontoret vårt sa at det ikke gikk an og at vi måtte vente til arbeidsgiver sendte selv. I realiteten vil jo det kanskje medføre at vi går månedsvis uten inntekten hans. Han har mast på regnskapet på jobben i flere uker uten resultat. Kan man forresten få hjelp fra en fagforening hvis man melder seg inn NÅ, men konflikten gjelder et problem som har oppstått FØR man har meldt seg inn? Anonymous poster hash: 2aca5...233 Ja Anonymous poster hash: b1ed4...986
Yellow Brick Road Skrevet 25. oktober 2015 #20 Skrevet 25. oktober 2015 I de fagforeningene jeg kjenner til, kan du ikke få hjelp med et problem som har oppstått før man melder seg inn. Heldigvis. Hadde det vært sånn, hadde jo ingen trengt å være medlem. Men det finnes sikkert et og annet unntak rundt omkring. Ved å ikke være organisert, har jo mannen din valgt å måtte kjempe sine egne kamper og må kanskje heller bruke de pengene han har "spart" på å ikke være organisert på advokat eller annen ekstern hjelp om den finnes. Ekstremt dårlig håndtering fra arbeidsgiver dette her, jeg ser ingen annen utvei enn en alvorsprat med NAV om hvordan han skal gå fram og deretter eventuelt kontakt med advokat. Ikke sikkert at det siste blir SÅÅÅÅ dyrt. Det er utrolig hvor fort enkelte kan snu når de bare får et brev eller en telefon med advokatspråk.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2015 #21 Skrevet 25. oktober 2015 Hva med å gå til media? Anonymous poster hash: e12ac...d90
Gjest Jigglewiggle Skrevet 25. oktober 2015 #22 Skrevet 25. oktober 2015 Uthengning av navngitt firma er fjernet grunnet; * Krenkende eller injurierende utsagn. Det er ikke tillatt å spre rykter gjennom vårt forum. Heller ikke spekulere rundt årsakssammenhenger man ikke kjenner, når dette vurderes å være til skade for den omtalte part. JW, brukermoderator Anonymous poster hash: e3264...e10 Anonym brukermoderator??? Anonymous poster hash: 715b0...38e Ha ha, unnskyld! Må ha kommet borti anonymknappen midt på natten. Jeg signerte hvertfall JW, brukermoderator
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2015 #23 Skrevet 25. oktober 2015 Uthengning av navngitt firma er fjernet grunnet; * Krenkende eller injurierende utsagn. Det er ikke tillatt å spre rykter gjennom vårt forum. Heller ikke spekulere rundt årsakssammenhenger man ikke kjenner, når dette vurderes å være til skade for den omtalte part. JW, brukermoderator Anonymous poster hash: e3264...e10 Anonym brukermoderator??? Anonymous poster hash: 715b0...38e Ha ha, unnskyld! Må ha kommet borti anonymknappen midt på natten. Jeg signerte hvertfall JW, brukermoderator Anonymous poster hash: 715b0...38e
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2015 #24 Skrevet 25. oktober 2015 Var det ikke litt av hensikten med A-ordningen at en skulle slippe dette da? Lønnen innberettes jo hver mnd, i stedet for årlig? Da må det jo være en smal sak for NAV å finne ut av dette... Anonymous poster hash: fd56b...0cf Jo, men fordi det er så nytt er det ikke 100 % til å stole på enda. Mange arbeidsgivere som skal lære å bruke det gir mange uregelmessigheter. I tillegg så har ikke nav tatt det i bruk før nå i oktober. Sikkert for å unngå alt for mange spørsmål rundt hvorfor opplysninger ikke stemmer overens. Men HI, det skjer at vi bruker lønnsslipper i de tilfeller der arbekdsgiver er vanskelig å ha med å gjøre. Jeg vil anbefale at dere sender i n lønnslipper for siste 6 mmd eller lignede og send med et skriv der han forklarer hvorfor. Og som andre foreslår, ta kontakt med regnskap/HR-avdelingen på jobben hans. Eller be fagforeningen gjøre det. Hilsen nav-ansatt. Anonymous poster hash: 66906...ec8 Takk for svar. Det som er det rare, er at den ene NAV-ansatte sa at mannen kunne sende inn selv hvis arbeidsgiver slo seg helt vrang, mens hun som skal behandle saken ved kontoret vårt sa at det ikke gikk an og at vi måtte vente til arbeidsgiver sendte selv. I realiteten vil jo det kanskje medføre at vi går månedsvis uten inntekten hans. Han har mast på regnskapet på jobben i flere uker uten resultat. Kan man forresten få hjelp fra en fagforening hvis man melder seg inn NÅ, men konflikten gjelder et problem som har oppstått FØR man har meldt seg inn? Anonymous poster hash: 2aca5...233 Det er ikke de på lokalkontoret som behandler saken. Saken behandles og utbetales fra forvaltningen - der jeg jobber. Vi har litt for ofte tilfeller av arbeidsgivere som av forskjellige grunner ikke sender inn det skjemaet vi vil ha, så det skjer (for ofte) at vi må behandle saken ut fra lønnslipper og andre opplysninger. Håper det ordner seg for dere. Hvis dere har flere spørsmål ring kontaktsenteret på 55553333, ikke gå på lokalkontoret. Kontaktsenteret har som jobb å veilede på selve saksbehandlingen. Det er ikke hovedjobben til lokalkontoret og det kan derfor skje at infoen du får derfra ikke er helt oppdatert på forvaltningens rutiner. Anonymous poster hash: 66906...ec8
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2015 #25 Skrevet 27. oktober 2015 Ville ha kontaktet Arbeidstilsynet og hørt med de. Anonymous poster hash: b3d4e...6bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå