Gå til innhold

Litt fortvilet her... lavt stoffskifte og medisiner som skader meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har begynt på Levaxin nå igjen fordi den nye legen nekter å skrive ut NDT, i likhet med den gamle legen. Jeg har THS på nesten 11, og må nesten bare bruke medisiner. Men bivirkningene er de samme som alle de andre gangene jeg prøvde Levaxin - vektoppgang og kraftig hodepine hver dag. What to do? Jeg ønsker ikke å gå opp i vekt og bli veldig overvektig, ikke er det bra for helsa heller. Har BMI på 23,5 og er snart på grensa til overvektig. Alt fettet samler seg rundt magen, lårene og ryggen, og jeg får masse vann i kroppen. Begynte med Levaxin for 1 uke siden nå og allerede lagt på meg over 1 kilo. Det går jo ikke! I tillegg så har jeg bankende hodepine hver eneste dag som hemmer meg i hverdagen, Paracet virker ikke på hodepinen. Skal jeg bare sulte meg? Siden jeg går opp i vekt av å spise normalt? (ligger på rundt 1800 kalorier, og må erfaringsmessig helt ned på 1000-1200 for å holde på vekta). Altså gå konstant sulten og uopplagt? Eller bør jeg be legen om migrenemedisin og slankepiller hvis jeg skal fortsette med LEvaxin og enda må øke dosen kraftig etterhvert? Helt fortvilet her, lyst til å kutte ut medisinen helt siden jeg blir verre av å ta det enn av å ikke ta den, men har hørt at det er visst farlig å gå med ubehandlet lavt stoffskifte. Sikkert bedre å veie 100 kilo og ha migreneanfall hver dag... Uff!

Anonymous poster hash: e856a...11e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kinkig situasjon.

Ei venninne av meg gjorde noe drastisk da hun var i samme situasjon. Hun begynte å gå daglige turer på en times tid, og la om kostholdet til å inneholde så lite kjøtt som mulig. Hun raste ned i vekt, og kuttet ned på medisinen gradvis. Den dag i dag bruker hun ingen medisiner, og hun er 100% frisk.

Jeg sier ikke at det er løsningen, men det funket for henne. Kanskje det kan gå for deg og?

Anonymous poster hash: 86e03...f83

Skrevet

Hva er NDT?

Anonymous poster hash: 7dd17...59e
Skrevet

OMG takk for at du skrev dette innlegget, der fant jeg årsaken til skallebank hodepinen jeg har daglig. Gikk opp over 14 kg etter å ha begynt på Levaxin, skal

Ikke gå an leser jeg men hva annet kan det være når jeg ikke endret noe i matveien :(

Anonymous poster hash: 8d81c...1fc

Skrevet

Kinkig situasjon.

Ei venninne av meg gjorde noe drastisk da hun var i samme situasjon. Hun begynte å gå daglige turer på en times tid, og la om kostholdet til å inneholde så lite kjøtt som mulig. Hun raste ned i vekt, og kuttet ned på medisinen gradvis. Den dag i dag bruker hun ingen medisiner, og hun er 100% frisk.

Jeg sier ikke at det er løsningen, men det funket for henne. Kanskje det kan gå for deg og?

Kroppen her takler ikke vegetarkosthold og jeg trener mer enn rolige turer, har ikke mulighet til aktivitet hver dag. Har også astma som forverres av Levaxinen, siden den er hormonelt regulert. Argh.

Skrevet

Hva med å gå til privat lege?

Skrevet

Bønnfall legen om henvisning til endokrinolog.Evt betal fra egen lomme. Det der går jo ikke.

Har selv HELDIGVIS en lettregulert hypothyreose...

Anonymous poster hash: c9b66...373
Skrevet

Hva med å gå til privat lege?

Dessverre for langt å kjøre herfra :( Men hvis ingenting annet hjelper får jeg bare gjøre det.

Skrevet

Bønnfall legen om henvisning til endokrinolog.Evt betal fra egen lomme. Det der går jo ikke.

Men man kan vel ikke bare dra til en endokrinolog uten henvisning selv om man betaler selv? Må ihvertfall ta medisinen til neste kontroll om 5 uker, da får jeg gå på halv kaloriinntak og trene mye, intet annet valg.

Skrevet

Kan det være at du reagerer på laktosen i levaxin? Vet at en del gjør det, og at den finnes uten laktose også. Du bør bytte lege helt til du finner noen som gir deg NDT. Jeg anbefaler også FB gruppa for oss med hypothyreose.

Anonymous poster hash: 593bf...0cb

Skrevet

Kan det være at du reagerer på laktosen i levaxin? Vet at en del gjør det, og at den finnes uten laktose også. Du bør bytte lege helt til du finner noen som gir deg NDT. Jeg anbefaler også FB gruppa for oss med hypothyreose.

Anonymous poster hash: 593bf...0cb

Får ikke bytte lege siden det ikke er flere ledige i kommunen her, dessverre. Jeg drikker melk, spiser ost, yoghurt osv uten å reagere på det, så har ikke laktoseintoleranse.

Skrevet

Men man kan vel ikke bare dra til en endokrinolog uten henvisning selv om man betaler selv? Må ihvertfall ta medisinen til neste kontroll om 5 uker, da får jeg gå på halv kaloriinntak og trene mye, intet annet valg.

jo, i det private markedet. Aleris o.l :) Uff...må selv leve på rundt 1000 kcal for å holde vekten stabil. Har blitt så vant til det, at nå tenker jeg ikke noe særlig over det.

Skrevet

jo, i det private markedet. Aleris o.l :) Uff...må selv leve på rundt 1000 kcal for å holde vekten stabil. Har blitt så vant til det, at nå tenker jeg ikke noe særlig over det.

Hvordan kom du over den voldsomme sultfølelsen og slappheten av å ikke få i seg nok kalorier? Det synes jeg er det verste :S og bruker du å telle kalorier du spiser? Masse spørsmål her... Vil jo gjerne trene og fungere i hverdagen. Men intens hodepine kombinert med sult er svært deprimerende.

Skrevet

Dytter litt, hører gjerne fra flere med erfaring.

Skrevet

Kinkig situasjon.

Trodde man ikkr kunne slutte med medisiner når man hadde et stoffskifteproblem...

Anonymous poster hash: a1d95...f3b

Skrevet

Kinkig situasjon.

Trodde man ikkr kunne slutte med medisiner når man hadde et stoffskifteproblem...

Anonymous poster hash: a1d95...f3b

Jeg tror den anonyme mente at venninna hennes fikk normalt stoffskifte ved hjelp av vegetarkost og turer. Men vet selv av erfaring at det ikke hjelper her. Har generelt ingen tro på at diett og turgåing kan kurere alt fra småskader til kreft, men det kan hende det virker for noen. Her har man både prøvd lavkarbo, sulte seg, kutte ut diverse matvarer, likevel går jeg opp i vekt. Siste gang jeg gikk på Levaxin la jeg på meg 6 kilo i løpet av 7 uker før jeg ble redd og kuttet ut Levaxinen. Måtte tilbake på Levaxin da jeg var gravid siden legen sa at lavt stoffskifte i svangerskapet kunne være farlig for fosteret. Nå har jeg ikke noe foster i magen og har bare meg selv å tenke på, så vuderer å slutte igjen og bare si til legen at jeg velger å gå umedisinert siden jeg ikke får medisin som jeg tåler. Hadde lignende situasjon der min gamle (og noe sjåvinistiske) fastlege nektet å skrive ut noe annet enn p-piller siden "alle kjerringer tåler da p-piller, noe annet er bare unnskyldning for å slippe å bruke prevensjon". Har en sånn rar kropp som ikke tåler noe som helst med hormoner. Levaxin inneholder stoffskifteHORMON, og det fucker opp hele systemet inkludert hodepine, vektoppgang og forverring av astmaen.

Skrevet

Hva er NDT?

Ingen som vil svare på det?

Skrevet

Hva er NDT?

Hvis du googler det så finner du det.

Anonymous poster hash: 5aab6...e65

Skrevet

Hva er NDT?

Takk for hjelpen..........:(

Skrevet

Hva er NDT?

Takk for hjelpen..........:(

Det er natural thyorid, også kallt armour.. Altså, naturlig t4 mens levaxin er syntetisk.... Det er vell ifra skjoldbruskkjertelen fra gris.. Om jeg ikke tar helt feil :) bruker bare levaxin så har ikke helt satt meg inn i alternativene!

Skrevet

Hva er NDT?

Takk for hjelpen.......... :(

Det er natural thyorid, også kallt armour.. Altså, naturlig t4 mens levaxin er syntetisk.... Det er vell ifra skjoldbruskkjertelen fra gris.. Om jeg ikke tar helt feil :) bruker bare levaxin så har ikke helt satt meg inn i alternativene!

Takk for svar :) Jeg bruker Levacin og Liothyronin, men er ikke helt stødig på de andre navnene og forkortelsene.

Skrevet

Hva er NDT?

Takk for hjelpen.......... :(

Vel, litt selvstendighet må man jo kunne forvente fra et voksent menneske....? Det er jo bare å google NDT stoffskifte. Så kan du finne seriøse kilder og. Litt kildekritikk kan jo være greit?

Skrevet

Sliter med det samme her hi. Veier 30 kilo for mye, var syltynn helt til jeg begynte på Levaxin. Er kjempevanskelig å gå ned i vekt, kiloene sitter som støpt. Er og mye plaget med migrene, legen min mener at det ikke har noe med stoffskiftet eller medisinen å gjøre. Har nå begynt på Liothyronin i tillegg til Levaxin, ikke merket noe bedring enda i hvertfall. Andre medisiner nekter han å gi meg, han konfererte med endikrinolog som visst mente det samme. Nå vurderer jeg å ta kontakt med Dr Øverbye i Arendal for å se om han kan hjelpe

Skrevet

Sliter med det samme her hi. Veier 30 kilo for mye, var syltynn helt til jeg begynte på Levaxin. Er kjempevanskelig å gå ned i vekt, kiloene sitter som støpt. Er og mye plaget med migrene, legen min mener at det ikke har noe med stoffskiftet eller medisinen å gjøre. Har nå begynt på Liothyronin i tillegg til Levaxin, ikke merket noe bedring enda i hvertfall. Andre medisiner nekter han å gi meg, han konfererte med endikrinolog som visst mente det samme. Nå vurderer jeg å ta kontakt med Dr Øverbye i Arendal for å se om han kan hjelpe

Jeg kan ikke dra til Arendal siden jeg bor langt nord. Har ikke råd til å fly rundt til Oslo og omegn og betale tusenvis for hotell, privat legetime og så videre. Er det virkelig slik i dette landet at man kun får denne dritt-Levaxinen og ikke noe valg, selv om man ønsker å betale selv for den andre medisinen? Hvorfor bruke kunstig hormon hvis man kan bruke naturlig, som ikke gir bivirkninger? I dag veide jeg 1 kilo mer enn i går. Jeg vurderer seriøst å slutte på pillene, men siden jeg har fire barn og har hørt at mine verdier TSH på nesten 11 er livsfarlige så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Livskvaliteten som smellfeit med tilhørende følgesykdommer og rammet av hodepine hver dag er jo ikke noe særlig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...