Gå til innhold

Visdomstann .... skjære ut eller trekke? Hva lønner seg?

Anbefalte innlegg

Jeg har en visdomstann som i følge tannlegen ligger liiiike under tannkjøttet. Han sa jeg kunne få henvisning for å kirurgisk fjerne den, men jeg sa jeg bare kunne la den være så lenge dem ikke plager meg eller bryter gjennom (isåfall kan det kjapt bli hull i den pga vanskelig å rengjøre, lite plass etc.)

Men er det bare dumt av meg å vente? Må jeg betale mye mer hvis jeg "bare" trekker enn hvis jeg opererer den ut? For kirurgi dekkes vel kanskje av helsetrygda? Og det gjør jo ikke vanlig tannbehandling/trekking? :-/

Anonymous poster hash: 9283d...664

Fortsetter under...

Tanna ligger veldig skevt, og den dytter mot rota på nabotanna/12års-jekselen.

Derfor lar tannlegen meg "velge selv" om jeg vil ordne det nå eller vente til den evt kommer frem og skaper problemer.. ;-)

HI

Anonymous poster hash: 9283d...664

Det beste er jo å unngå en operasjon hvis du kan det. Operasjon er jo dyrere i utgangspunktet, men man får dekket litt ja, ca. halvparten. Men én vanlig trekking er jo ikke like dyr som en operasjon. Så mest sannsynlig blir det billigere med trekking.

Men nå opererer tannleger med forskjellige priser, så hvis du vil gjøre det billigst mulig må du undersøke pris hos din tannlege.

Anonymous poster hash: e70d3...a3a

Jeg har to visdomsjeksler nede som har holdt på i årevis å komme frem, vært 1/3-dels åpning i minst 5 år. Men har ikke blitt hull i de. Jeg ville bare ventet og sett det an. Ikke dyrt å trekke en jeksel, billigere enn en vanlig sjekk.

Anonymous poster hash: a1006...beb

Annonse

Jeg har fjernet mine tre kirurgisk. Fikk ingenting dekket :( den fjerde kunne de trekke vanlig hos tannlege. Mens de andre måtte skjæres ut.

Vet ikke hva som lønner seg jeg. Fikk egentlig ikke noe valg. Det var tannlegen som tok det valget. Men er jo lettere å trekke de de da. Synes den prosessen var lettere enn når jeg fjernet de kirurgisk

Anonymous poster hash: 03c35...708

Jeg måtte trekke to visdomstenner nå i sommer. De hadde brukt lang tid på å komme igjennom tannkjøttet, slik at det hadde gått hull i de. Ene tanna hadde i tillegg betennelse i nærven. Jeg ville ventet litt i ditt tilfelle, men om det er fare for at det går hull i de ville jeg tatt de ganske raskt. Det er et smertehelvette uten like om det går betennelse i rota!

Anonymous poster hash: 6f44c...616

Annonse

Vent du.

Mye enklere å trekke dem, enn å operere dem ut.

Man får ikke valget.

Enten kan tennene trekkes eller så må de opereres ut. Mine gikk ikke an å trekke pga vinkelen. Derfor operasjon.

Dersom tannlegen kaller det operasjon bør du kontakte NAV for å få det dekket.

Anonymous poster hash: e1e62...7e1

Mye kommer an på hvilket utstyr tannlegekontoret har. Noen har utstyr til å fjerne retinerte tenner. Andre ikke. Og helfo dekker noe ved retinerte tenner.

En annen ting å tenke på er at jo eldre du blir jo mer fast sitter visdomstenna.

Vent du.

Man får ikke valget.

Enten kan tennene trekkes eller så må de opereres ut. Mine gikk ikke an å trekke pga vinkelen. Derfor operasjon.

?

Selvfølgelig kan man velge selv. Men ja, tennene må ha kommet ordentlig ut før de er mulig å trekke.

Jeg ble anbefalt operasjon, men tok selv et valg om å vente og trekke.

Endret av Virginia!

Vent du.

Man får ikke valget.

?

Selvfølgelig kan man velge selv. Men ja, tennene må ha kommet ordentlig ut før de er mulig å trekke.

Hvorfor er det en selvfølge? Mange tenner er vokst slik at trekking er umulig. Eller at jekslene er som en fiskekrok og da kan man heller ikke trekke de.

Anonymous poster hash: 218e7...23f

Jeg hadde fått den skjært ut nå.

Men nå har jeg hatt masse problemer med mine visdomstenner da. Angrer på at jeg ikke hørte på min tannlegen... Istedenfor ble det akuttoperasjon pga skikkelig infeksjon :-S

Au,au,au... Gråt av smerte på legevakta dagen før to tenner akutt ble operert ut... Verre enn fødsel, spør du meg..

Anonymous poster hash: c5248...8ab

Vent du.

Man får ikke valget.

?

Hvorfor er det en selvfølge? Mange tenner er vokst slik at trekking er umulig. Eller at jekslene er som en fiskekrok og da kan man heller ikke trekke de.

Anonymous poster hash: 218e7...23f

Det er en selvfølgelighet fordi ingen kan tvinges til medisinsk behandling de ikke ønsker, og umulig er ingenting, kun litt mer risikabelt med tanke å eventuelle komplikasjoner. I gamle dager var trekking ofte eneste alternativ.

Med andre ord: Har du lyst til å trekke dem isteden, så gjør du det, men frarådes det sterkt så hadde jeg nok revurdert. Dyktige tannleger er likevel ofte drevne på å dra ut bitene de har delt tannen i på en slik måte at det ikke er noe stort problem om de ligger skrått.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...