Gå til innhold

Bekymret..Ang melena?..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har de siste mnd hatt slim og litt friskt blod i avføringen. Var for ca 1,5 uke siden hos lege, tok koloskopi og han sier det er ulcerøs kolitt og fikk stikkpiller for det. Det ble litt bedre etter noen dager. Men de to-tre siste dagene har det tatt seg opp igjen med hyppige toalettbesøk og slim og blod. I dag er avføringen svart..Tidligere har den vært nomal på farge. Så nå er jeg litt bekymret..

Har endel smerter til tider, men det er vanlig og jeg har hatt det i mange år. Føler meg også veldig trøtt og sliten, men det er også vanlig for de siste årene. Har fått påvist lavt B12-lager og har begynt på tabletter for dette, men det er ingen bedring, jeg er totalt utslitt..

En annen ting er at mensen ikke er som den pleier, den kom tre dager for sent og blødningen er veldig liten. Ikke sikkert dette har noen sammenheng.

Anonymous poster hash: dd833...4cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du fikk et par stikkpiller ved mistanke om ulcerøs kolitt og det var det? Hva i alle dager! Skift lege. Sykdommen du nevner er kronisk og krever både profesjonell oppfølging og rådgivning! 

Anonymous poster hash: 474de...daa
Skrevet

Du fikk et par stikkpiller ved mistanke om ulcerøs kolitt og det var det? Hva i alle dager! Skift lege. Sykdommen du nevner er kronisk og krever både profesjonell oppfølging og rådgivning! 

Anonymous poster hash: 474de...daa

Hm, han virket ganske avslappet ang dette. Selv har jeg valgt å ikke lese for mye om det da jeg faktisk blir litt skremt..Strusteoppførsel?..Men svart avføring er ikke et vanlig symptom ved ulcerøs kolitt? 

Skrevet

Dette er ikke greit!

Svart avføring kan være tegn på noe mer alvorlig enn det legen sier. Har du tatt Hemofec test forresten? Dette bør du også gjøre.

Skrevet

Dette er ikke greit!

Svart avføring kan være tegn på noe mer alvorlig enn det legen sier. Har du tatt Hemofec test forresten? Dette bør du også gjøre.

Nei, det har det ikke vært snakk om..

Jeg føler jo at jeg bør kontakte legen igjen, men jeg orker liksom ikke, jeg er helt ferdig..

Skrevet

Dette er ikke greit!

Jeg føler jo at jeg bør kontakte legen igjen, men jeg orker liksom ikke, jeg er helt ferdig..

Bestill deg time til mandag den dag og gjerne akutt. Dette hadde iallefall jeg tatt inn som akutt hos legen. Huff... ønsker deg god bedring forresten.

Skrevet

Jeg er aldri den som roper legevakt men her ville jeg tatt en telefon dit.

Skremt av legen din😳

Skrevet

Ja, ta kontakt med legevakt. Fortell det samme som du gjorde her. De kan raskt ordne en enkel avføringsprøve for å utelukke større blødning. Og så må du få bedre oppfølging videre (bytte lege?)...

Anonymous poster hash: d2090...52e

Skrevet

Hi sier hun har fått diagnosen UC og da vet man hva blødningen, slimet og diareen kommer av.

Hi fikk du vite hvor langt opp du var betent da du tok undersøkelsen? Så du på skjermen?

Jeg har total colitt. Da er hele tykktarmen angrepet.

Jeg syns du skulle ta kontakt med sykehuset direkte og be om time hos de. Du skal uansett bli fulgt opp av gastrosenteret når du har denne sykdommen.

Om du ikke kun har betennelse i endetarmen hjelper det ikke med kun stikkpiller. Slik du beskriver det vil jeg tro at du er betent i store eller hele tarmen og da må du ha tabletter. Gjerne både kortison og andre mer forebyggene.

Slitenheten din kommer fra sykdommen. jo mer aktiv sykdom jo slitnere er du. Du kan med fordel ta høye doser med omega3 og d vitamin.

Du bør også få tatt flere blodprøver og å få oversikt over ferritin nivået ditt.

Det er div andre ting som også følger sykdommen og det vil du lære og finne ut av etter hvert.

Skrevet

Dette er ikke greit!

Du var vel på sykehuset ( gastrosenteret )da du tok koloskopi?

Tok de vevsprøver?

Anonymous poster hash: dda1c...4d7

Skrevet

Hi sier hun har fått diagnosen UC og da vet man hva blødningen, slimet og diareen kommer av.

Hi fikk du vite hvor langt opp du var betent da du tok undersøkelsen? Så du på skjermen?

Jeg har total colitt. Da er hele tykktarmen angrepet.

Jeg syns du skulle ta kontakt med sykehuset direkte og be om time hos de. Du skal uansett bli fulgt opp av gastrosenteret når du har denne sykdommen.

Om du ikke kun har betennelse i endetarmen hjelper det ikke med kun stikkpiller. Slik du beskriver det vil jeg tro at du er betent i store eller hele tarmen og da må du ha tabletter. Gjerne både kortison og andre mer forebyggene.

Slitenheten din kommer fra sykdommen. jo mer aktiv sykdom jo slitnere er du. Du kan med fordel ta høye doser med omega3 og d vitamin.

Du bør også få tatt flere blodprøver og å få oversikt over ferritin nivået ditt.

Det er div andre ting som også følger sykdommen og det vil du lære og finne ut av etter hvert.

Er betent i endetarmen og litt oppover, men det var ikke så mye sa han. Det var ikke snakk om mer oppfølging, jeg skulle bare ta de stikkpillene når jeg var dårlig..Men jeg syns det er litt vanskelig å avgjøre. Føler at det ikke er nok,eller noe hjelp i stikkpillene og triobe. Skal kjøpe vitaminer og tran! Tusen takk for det tipset! :)

Jeg føler meg litt "lost" og alene, men det er gjerne fordi energinivået er på bånd :P

Skrevet

Dette er ikke greit!

Du var vel på sykehuset ( gastrosenteret )da du tok koloskopi?

Tok de vevsprøver?

Nei, ble henvist til noen private..Og ja, de tok prøver, men har ikke hørt noe, så da går jeg ut ifra at alt er som det skal?

Skrevet

Dette er ikke greit!

Du var vel på sykehuset ( gastrosenteret )da du tok koloskopi?

Tok de vevsprøver?

Nei, ble henvist til noen private..Og ja, de tok prøver, men har ikke hørt noe, så da går jeg ut ifra at alt er som det skal?

Det skal du ikke gå ut fra. Du må ringe for å få svar. Min lege sier at de har så mye å gjøre at det for kan være at prøvesvarene ikke blir sjekket om de ikke blir etterlyst.

Skrevet

Men helt svart avføring, kan det ha noe med ulcerøs kolitt å gjøre? Akkurat det er nytt her..

Er øm i magen, men det er jeg til tider, så det har kanskje ingen betydning for UC?

Hm, jeg vet jeg høres hjelpeløs ut nå, men jeg er så trøtt og sliten at jeg føler meg helt tom i hode og kropp :P Der kjennes ganske håpløst ut og jeg vegrer meg for å "mase" på legen, vet ikke om jeg har grunn siden jeg liksom har fått svar :P

Skrevet

Men helt svart avføring, kan det ha noe med ulcerøs kolitt å gjøre? Akkurat det er nytt her..

Er øm i magen, men det er jeg til tider, så det har kanskje ingen betydning for UC?

Hm, jeg vet jeg høres hjelpeløs ut nå, men jeg er så trøtt og sliten at jeg føler meg helt tom i hode og kropp :P Der kjennes ganske håpløst ut og jeg vegrer meg for å "mase" på legen, vet ikke om jeg har grunn siden jeg liksom har fått svar :P

Ja det kommer av gammelt blod og kan da komme fra høyere opp i tarmen.

Jeg kan legge til at du ikke bør drikke ren melk og veldig mange med uc fungerer mye bedre på karbohydratredusert kost.

Jeg og mange med uc tåler dårlig sterk mat, sitrus, bønner, hvitløk og div annet.

Jeg blir da full av luft og enda mer utmattet.

Jeg syns faktisk du burde sjekke mer på nett og kanskje melde deg inn i en gruppe for IBM- ulcerøs kolitt og morbus crohn. Godt å snakke med andre om det som skjer med deg og utveksle erfaringer.

Gjest deterbaremeg:):)
Skrevet

Du har fått et svar ja, men det er ikke godt nok. Man kan ikke slenge en diagnose i fanget på en pasient og forvente at pasienten vet hva det innebærer.

Du må ha mere oppfølging, og en ny legetime så fort som mulig er absolutt innafor! Høres ut som legen gjorde en slett jobb!

Lykke til videre, håper du får god hjelp slik at du greier å forholde deg til diagnosen på best mulig måte!

Skrevet

Du har fått et svar ja, men det er ikke godt nok. Man kan ikke slenge en diagnose i fanget på en pasient og forvente at pasienten vet hva det innebærer.

Du må ha mere oppfølging, og en ny legetime så fort som mulig er absolutt innafor! Høres ut som legen gjorde en slett jobb!

Lykke til videre, håper du får god hjelp slik at du greier å forholde deg til diagnosen på best mulig måte!

Det er jeg veldig enig med deg i.

Jeg syns hun burde blitt fult opp av sykehuset og fått bedre medisiner for å stoppe denne akutte fasen og fått medisin for å holde sykdommen i sjakk og forebygge andre ting.

Hi må stå på mye selv for å få den oppfølgingen hun burde ha siden hun tydeligvis ikke har truffet på rette leger så langt.

Skrevet

Ja det kommer av gammelt blod og kan da komme fra høyere opp i tarmen.

Jeg kan legge til at du ikke bør drikke ren melk og veldig mange med uc fungerer mye bedre på karbohydratredusert kost.

Jeg og mange med uc tåler dårlig sterk mat, sitrus, bønner, hvitløk og div annet.

Jeg blir da full av luft og enda mer utmattet.

Jeg syns faktisk du burde sjekke mer på nett og kanskje melde deg inn i en gruppe for IBM- ulcerøs kolitt og morbus crohn. Godt å snakke med andre om det som skjer med deg og utveksle erfaringer.

Jeg reagerer på alt du nevner, har gjort det lenge! Holder meg spesielt unna melk, sterk mat ( :( ), hvitløk og sukker som i brus og slikt. Spurte legen om UC var grunnen til at jeg reagerer på så mye, men det trodde ikke han..

Det var lurt å sjekke slike grupper, skal se etter med en gang! Igjen, tusen takk!!

Skrevet

Tusen Takk! Jeg er egentlig enig, som sagt føler jeg meg litt lost..Jeg fikk bare resepten og beskjed om å ta de ved behov. Nå er dette spesialisten jeg har vært hos, men jeg tror jeg skal få en time hos fastlegen og prate med henne..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...