Gå til innhold

allergisk mot ull, men !!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnehagen er nazi på ull. Greit nok. Men 3-åringen reagerer.

Bhg ber oss prøve merinoull da denne ikke klør. Det er ikke kløe som er problemet, det er store blødende sår. Har de ikke øyne i bhg ?? :(

De anbefaler også ull med bomull innest. Her kommer mitt store spørsmål:

Vi får ikke kle barna i bomullsklær, med en ulldress som mellomlag. Men hvorfor anbefaler de ullundertøy som er bomull innerst? Det kan umulig ha samme egenskaper som ren ull, og umulig være bedre enn bonull og en ulldress?

Beklager alle skrivefeil :)

Anonymous poster hash: d4dfa...b7e

Skrevet

Har ikke svar på alt men barnehagen bestemmer IKKE hva dine barn skal gå med!

Min er også allergisk på ull og kan ikke bruke ull med bomull innerst.

Anonymous poster hash: 6de75...e99

Skrevet

Selvsagt FÅR du kle barna dine i hva du vil! Dette kan ikke bhg bestemme.

Hva med bambus? Bomull innerst blir jo fortere kaldt, men det er da bedre enn sår!

Skrevet

Selvsagt FÅR du kle barna dine i hva du vil! Dette kan ikke bhg bestemme.

Hva med bambus? Bomull innerst blir jo fortere kaldt, men det er da bedre enn sår!

Ja jeg FÅR, men de maser om ull hver dag jeg leverer, ends de der "kjøttsårene" med egne øyne. Bedre å blø enn å fryse mener de kanskje? Jeg mener st om jeg kjøper gode klær til barnet og er nøye på kvalitet pp vinterdressen, så vil ikle vinteren være et problem.

Ikke prøvd, men skal å handle inn litt forskjellig å eksperimentere med ;)

Det er det jeg mener,bomull innerst ER kaldere, men hva er da spesielt med ull med bomull innerst kontra en god ulldress som mellomlag? Hmmm...

Skrevet

Har ikke svar på alt men barnehagen bestemmer IKKE hva dine barn skal gå med!

Min er også allergisk på ull og kan ikke bruke ull med bomull innerst.

Anonymous poster hash: 6de75...e99

Jeg tror min også vil reagere mtp hvor ille det er med kun ull.

Skrevet

Rystet over barnehagen! Dropp ullundertøy. Dere bestemmer! En 3 åring skal ikke være ute uansett når det er ekstremt kaldt. De er aktive og holder godt varmen uten ull også. De svetter heller ikke så mye at de trenger ullens egenskaper til å holde på fuktigheten. Finnes mye kjekt superundertøy som ikke er laget av ull også.

Vår barnehage har aldri lagt seg opp i hva slags type tøy vi har hatt til barna. Bare de har hatt nok tøy og skifteklær har det vært bra nok!

Anonymous poster hash: e91b5...c4d
Skrevet

Superundertøy holder i massevis - og silke kan man også bruke.

makan til besserwizzer-barnehage. Du bestemmer.

Anonymous poster hash: d5a58...0f9
Skrevet

Bhg ber oss prøve merinoull da denne ikke klør. Det er ikke kløe som er problemet, det er store blødende sår. Har de ikke øyne i bhg ?? :(

Vi får ikke kle barna i bomullsklær, med en ulldress som mellomlag. Men hvorfor anbefaler de ullundertøy som er bomull innerst? Det kan umulig ha samme egenskaper som ren ull, og umulig være bedre enn bonull og en ulldress?

Akkurat det med ulltøy med bomull innerst lurer jeg og på, hvorfor er det så bra? Håper noen kan svare på det.

Men har du prøvd bambus?

Anonymous poster hash: 4cfe8...362

Skrevet

Her i huset bruker jeg og barna sjelden ull. Mannen elsker det, og mener ull er gull, men har nok gått litt tilbake når han ser at vi som velger å gå uten har det like varmt og behagelig som han. Jeg reagerer på alt ull jeg har prøvd, og merinoull er ikke kløfritt for de som er for ømfintlige for ull. Har tatt på mange kløfrie ullkvaliteter og har enda til gode å oppleve at noen av de er kløfrie. Det ene barnet mitt blir veldig varm med ullundertøy, selv med det som eneste lag. Han blir fort rød i ansiktet og svetter pipler. Det virker rett og slett ikke som at han klarer å regulere varmen i ull. Det ene barnet nekter plent, sier at hårene reiser seg på kroppen og han får frysninger. De andre to kan bruke ull, men vil helst slippe. 

Du får bare si til barnehagen at han ikke tåler noen former for ull hverken som innerste lag eller i nærheten av bar hud, f.eks rundt håndleddene eller halsen. Det som har bomull på innsiden har ofte rent ull på vrangbordene (eller hva det kalles). Fordelen med ull/bomull er at det er tykkere enn bare bomull, i tillegg gir ullfibrene ett isolerende lag mellom undertøyet og mellomlaget.

Skrevet

Rystet over barnehagen! Dropp ullundertøy. Dere bestemmer! En 3 åring skal ikke være ute uansett når det er ekstremt kaldt. De er aktive og holder godt varmen uten ull også. De svetter heller ikke så mye at de trenger ullens egenskaper til å holde på fuktigheten. Finnes mye kjekt superundertøy som ikke er laget av ull også.

Vår barnehage har aldri lagt seg opp i hva slags type tøy vi har hatt til barna. Bare de har hatt nok tøy og skifteklær har det vært bra nok!

Anonymous poster hash: e91b5...c4d

Så heldige dere er :) er 1 av de 4 på avd som ikke maser. De andre etterlyser ulla hver morgen.

Superundertøy kan jeg kjøpe ja :) nei det er som du sier, de er jo ikke ute i veldig mange minus og ungene svetter jo ikke sånn som voksne som trener ute.

Skrevet

Akkurat det med ulltøy med bomull innerst lurer jeg og på, hvorfor er det så bra? Håper noen kan svare på det.

Men har du prøvd bambus?

Anonymous poster hash: 4cfe8...362

Ikke prøvd, men skal forsøke :)

Skrevet

Her i huset bruker jeg og barna sjelden ull. Mannen elsker det, og mener ull er gull, men har nok gått litt tilbake når han ser at vi som velger å gå uten har det like varmt og behagelig som han. Jeg reagerer på alt ull jeg har prøvd, og merinoull er ikke kløfritt for de som er for ømfintlige for ull. Har tatt på mange kløfrie ullkvaliteter og har enda til gode å oppleve at noen av de er kløfrie. Det ene barnet mitt blir veldig varm med ullundertøy, selv med det som eneste lag. Han blir fort rød i ansiktet og svetter pipler. Det virker rett og slett ikke som at han klarer å regulere varmen i ull. Det ene barnet nekter plent, sier at hårene reiser seg på kroppen og han får frysninger. De andre to kan bruke ull, men vil helst slippe.

Du får bare si til barnehagen at han ikke tåler noen former for ull hverken som innerste lag eller i nærheten av bar hud, f.eks rundt håndleddene eller halsen. Det som har bomull på innsiden har ofte rent ull på vrangbordene (eller hva det kalles). Fordelen med ull/bomull er at det er tykkere enn bare bomull, i tillegg gir ullfibrene ett isolerende lag mellom undertøyet og mellomlaget.

Tuuuusen takk for svar :)

Mitt barn et nok også av denne ekstremvarianten :/

Ang det med isolerende, vil ikke bomullsklær og en tykk ulldress fungere på samme måte? Bomullen vil vel bli våt ved svette, den ulla som er utenpå vil vel ikke klare å trsnsportere bort fuktigheten ut av bomullen? Nei, her må det googles :P

Skrevet

Ull for en som ikke tåler det er helt forferdelig å gå med. Tom som mellomlag.

Da hadde jeg faktisk heller valgt å fryse altså!

Prøv bambusundertøy, litt varmere enn vanlig superundertøy og helt nydelig mot sart hud :)

Så lenge de har fleece og tykk dress så klarer de seg helt fin uten ull :)

Skrevet

Jeg klarer ikke helt å forstå hvordan de kan fortsette å pushe på om ull når du har sagt at barnet ikke tåler det! Snakk om å ha respekt gitt. Er enig i at ull er gull, jeg elsker det på både barna og meg selv, men ikke for enhver pris da. Var en mamma som sa at gutten hennes ikke tålte ull når bhg sa at de ønsket det på foreldremøte, barnehagens reaksjon var at selvfølgelig måtte han jo få bruke det som var best for han. Vi bruker både ull og superundertøy, har aldri fått reaksjoner på det.

Alternativt sier de jo at bambus har veldig like egenskaper som ull. Vet ikke om jeg er helt enig siden jeg har både ull og bambus selv og syns ull er varmest, men er godt mulig det holder på varmen selv om det er vått slik som ull. Dessuten er det fantastisk deilige klær.

Anonymous poster hash: e6765...c44

Skrevet

Sønnen min begynte i barnehagen i fjor og den reaksjonen som de ansatte hadde når jeg fortalte at han ikke kan bruke noe ull var veldig facinerende el hva jeg skal kalle det. Jeg ventet bare på at de skulle si at vi mistet barnehageplassen og burde ikke la han gå ut døra mellom 1. oktober og 1. april hvert år. Kan ikke skjønne at personer som har jobbet med små barn i mange år aldri har hørt om ullallergi! Og han overlever fint uten, heller det enn masse eksem. Selv bruker jeg ikke ull fordi jeg syns at det klør, har ingen allergier. Jeg har overlevd mange år uten ull, også som tidlgere ansatt i barnehage hvor vi var mye ute på vinteren så overlevde jeg uten ull.

Det drøyeste jeg har blitt fortalt (ikke av en ansatt i vår barnehage) er at det å bruke ull er det beste for barnet og vi som ikke bruker ull på barna våre vil ikke det beste for våre barn! En helt syk påstand! Og det er faktisk motsatt i mitt tilfelle, jeg vil ikke at sønnen min skal få blødende eksem nettopp fordi jeg vil det beste for han, så vi unngår all ull. Merino får han eksem av, og de plagga som har bomull på innsiden får han og eksem av.

En ting som er veldig rart er at noen slektninger som har fått dette med ullallergien inn med teskje ennå ikke skjønner problemet og kjøper ullklær til min sønn.

Anonymous poster hash: e66a5...1e4

Skrevet

Da må du jo bare bli litt ufin tilbake.

"Som jeg har sagt tidligere så er han veldig allergisk mot ull, han får faktisk blødende sår. Og jeg synes det er litt respektløst å fortsette mase om dette. Jeg velger å kle på barnet mitt klær som ikke gir han store, blødende sår. Jeg mener hvertfall det er riktig valg, hva mener du?"

Stå og vent på et svar.....

Skrevet

Drit i barnehagen. Gi de beskjed om at din unge ikke skal bruke ull, ferdig med det. Ignorer masing etterpå. Vi bruker superundertøy og fleece. God vinterdress er godt nok.

Skrevet

Har du prøvd Devold Active? Innsiden består av noe annet enn ull (husker ikke hva). Det funker fint på mitt barn som ikke tåler ull.

Anonymous poster hash: a7e08...29e

Skrevet

Ull er gull!

For dem som tåler det og liker det. Kle du barnet ditt i det du vil og bare ignorer masinga. De går nok lei til slutt. 😉 Bambus er et godt forslag, særlig de kalde dagene, ellers funker bomull.

Jeg både tåler og elsker ull, vi er ull-avhengige i min familie, men man bruker da vel for pokker ikke noe man ikke tåler! Du kan, med et smil, spørre de som maser om de har noen allergier, og hvis svaret er ja, så spør du om de da spiser/drikker/bruker/har det de selv er allergiske mot.

Anonymous poster hash: b1906...489

Skrevet

Jeg er selv allergisk mot ull og har barn som har arvet den samme atopiske huden.

Vinteren går helt fint uten ull altså, ikke noe problem i det hele tatt faktisk ;)

Mine barn går stort sett i bomull innerst, fleece som mellomlag og godt yttertøy som er helt vann- og vindtett, de fryser jo ikke da!

Når de skal være ute veldig lenge, type vinterferie på fjellet og vi skal være ute hele dagen, har de superundertøy innerst, de fryser aldri og er veldig glad i å være ute.

De har aldri sagt noe på dette i barnehagen, de ser jo at ungen har eksem og da fungerer ull sjelden bra, det tørker ut huden og virker irriterende selv på de som ikke er direkte allergisk.

Har forresten prøvd devold active, den er superundertøy innerst og ull utenpå, mine barn kan ikke ha den. Med ull som mellomlag blir de kjempeirritert på huden i ansiktet, under haken og på halsen, hendene osv. Har man ull som mellomlag er det faktisk ganske mye hud som kommer i berøring med mellomlaget, og mange av disse plaggene som er bomull eller superundertøy innerst og ull utenpå er brettet og sydd sånn at det kommer ull mot huden rundt halse og i skjøtene/sømmene, da er man like langt.

Anonymous poster hash: da68a...833

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...