Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2015 #1 Skrevet 21. oktober 2015 Her er jeg, ca 5 kilo for tung med ordentlig "magepølse" (resten av kroppen er str xs/s) og fett på ryggen. Uansett hva jeg gjør, hvor lite jeg spiser og hvor mye jeg trener så går jeg ikke ned. Er medisinert med Levaxin, men kroppen klarer ikke å omgjøre hormonet i Lexavinen (tar 50 mkg daglig) til det hormonet som kroppen trenger, og legen vil ikke gi meg en annen medisin. Flere som har samme erfaring? Eneste som funker LITT på vektnedgang er å sulte seg, men det orker jeg ikke. Altså spise rundt 1000 kalorier daglig. TSH er på 10,94 hos meg. Anonymous poster hash: b20a0...589
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2015 #2 Skrevet 21. oktober 2015 TSHen din er altfor høy, den må ned på 1 eller under. Har du snakket med legen om å øke Levaxin? Du har ikke spesielt høy dose. Jeg tar ca 150 mcg daglig. Anonymous poster hash: 2a567...b8f
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2015 #3 Skrevet 21. oktober 2015 Her er jeg, ca 5 kilo for tung med ordentlig "magepølse" (resten av kroppen er str xs/s) og fett på ryggen. Uansett hva jeg gjør, hvor lite jeg spiser og hvor mye jeg trener så går jeg ikke ned. Er medisinert med Levaxin, men kroppen klarer ikke å omgjøre hormonet i Lexavinen (tar 50 mkg daglig) til det hormonet som kroppen trenger, og legen vil ikke gi meg en annen medisin. Flere som har samme erfaring? Eneste som funker LITT på vektnedgang er å sulte seg, men det orker jeg ikke. Altså spise rundt 1000 kalorier daglig. TSH er på 10,94 hos meg. Anonymous poster hash: b20a0...589 Hvor lenge har du brukt levaxin? Legen skal kunne gi deg henvisning til type endokrinolog, som kan skrive ut lio som du bruker i kombinasjon med levaxin. Anonymous poster hash: c7b54...f65
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2015 #4 Skrevet 21. oktober 2015 Her er jeg, ca 5 kilo for tung med ordentlig "magepølse" (resten av kroppen er str xs/s) og fett på ryggen. Uansett hva jeg gjør, hvor lite jeg spiser og hvor mye jeg trener så går jeg ikke ned. Er medisinert med Levaxin, men kroppen klarer ikke å omgjøre hormonet i Lexavinen (tar 50 mkg daglig) til det hormonet som kroppen trenger, og legen vil ikke gi meg en annen medisin. Flere som har samme erfaring? Eneste som funker LITT på vektnedgang er å sulte seg, men det orker jeg ikke. Altså spise rundt 1000 kalorier daglig. TSH er på 10,94 hos meg. Anonymous poster hash: b20a0...589 Hvor lenge har du brukt levaxin? Legen skal kunne gi deg henvisning til type endokrinolog, som kan skrive ut lio som du bruker i kombinasjon med levaxin. Anonymous poster hash: c7b54...f65 Og som hun andre her sier, tsher jo altfor høy! Bytt lege eller kom deg til spesialist. Anonymous poster hash: c7b54...f65
HvittHus Skrevet 21. oktober 2015 #5 Skrevet 21. oktober 2015 Med en så høy TSH, skal dosen økes. 50 mcg er en forholdsvis lav dose når man har LS. Så kan man etterhvert konkludere med om Levaxin er riktig for deg eller ikke. Husk også å være godt dosert på d-vitamin. Dette hjelper stoffskiftet og er ellers bra for det meste. .-)
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2015 #6 Skrevet 21. oktober 2015 Her er jeg, ca 5 kilo for tung med ordentlig "magepølse" (resten av kroppen er str xs/s) og fett på ryggen. Uansett hva jeg gjør, hvor lite jeg spiser og hvor mye jeg trener så går jeg ikke ned. Er medisinert med Levaxin, men kroppen klarer ikke å omgjøre hormonet i Lexavinen (tar 50 mkg daglig) til det hormonet som kroppen trenger, og legen vil ikke gi meg en annen medisin. Flere som har samme erfaring? Eneste som funker LITT på vektnedgang er å sulte seg, men det orker jeg ikke. Altså spise rundt 1000 kalorier daglig. TSH er på 10,94 hos meg. Anonymous poster hash: b20a0...589 Hvor lenge har du brukt levaxin? Legen skal kunne gi deg henvisning til type endokrinolog, som kan skrive ut lio som du bruker i kombinasjon med levaxin. Anonymous poster hash: c7b54...f65 Liothyronin hjalp ikke noe på min overvekt Anonymous poster hash: 3cc76...152
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2015 #7 Skrevet 21. oktober 2015 Med en så høy TSH, skal dosen økes. 50 mcg er en forholdsvis lav dose når man har LS. Så kan man etterhvert konkludere med om Levaxin er riktig for deg eller ikke. Husk også å være godt dosert på d-vitamin. Dette hjelper stoffskiftet og er ellers bra for det meste. .-) Men det er egentlig levaxinen jeg la på meg 6-7 kilo på. Har gått umedisinert lenge, og skal starte nå igjen, noe motvillig på grunn av alle de kjipe bivirkningene med Levaxinen (vektøkning, hodepine, prikking i hendene, kvalme). Levaxinen forverrer også astmaen min betraktelig. Legen mente at det var uforsvarlig å starte opp med høyere dose enn 50 mkg, den skal justeres om et par mnd etter neste måling. Anonymous poster hash: b20a0...589
HvittHus Skrevet 21. oktober 2015 #8 Skrevet 21. oktober 2015 Med en så høy TSH, skal dosen økes. 50 mcg er en forholdsvis lav dose når man har LS. Så kan man etterhvert konkludere med om Levaxin er riktig for deg eller ikke. Husk også å være godt dosert på d-vitamin. Dette hjelper stoffskiftet og er ellers bra for det meste. .-) Men det er egentlig levaxinen jeg la på meg 6-7 kilo på. Har gått umedisinert lenge, og skal starte nå igjen, noe motvillig på grunn av alle de kjipe bivirkningene med Levaxinen (vektøkning, hodepine, prikking i hendene, kvalme). Levaxinen forverrer også astmaen min betraktelig. Legen mente at det var uforsvarlig å starte opp med høyere dose enn 50 mkg, den skal justeres om et par mnd etter neste måling. Anonymous poster hash: b20a0...589 Det er unødvendig å vente så lenge som 2 måneder med dosejustering når du har en så høy TSH etter min erfaring. Med en såpass høy TSH vil du neppe komme deg ned på normale stoffskiftenivåer med en så lav dose som 50 mcg. Husk at inntak av Levaxin ved kveldstid for mange øker stoffskiftet. Verdt å prøve ut for å sjekke hva som skjer. Levaxin kan gi bivirkninger ja, og vektøkning er dessverre en av disse. Hvis astmaen din forverres kan jeg ikke helt forstå at legen din setter deg på kunstig stoffskiftehormon enda engang. Har du mulighet til å bytte lege til en mer NDT vennlig lege? Evnt gå privat?
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2015 #9 Skrevet 21. oktober 2015 Jeg har også lavt stoffskifte og økte endel i vekt etter å ha begynt på Levaxin. Bruker nå 150 og går til blodprøver hver 6.uke for å justere litt til TSH verdiene er optimale. Men er det lurt å be om henvisning til endokrinolog uansett ? har de mer kompetanse en fastlegene ? Eller kan fastlegen veilede vel så bra ? noen som vet. Har også astma men har heldigvis ikke merket forverring etter at jeg begynte på Levaxin. Anonymous poster hash: 2b6b3...40e
HvittHus Skrevet 21. oktober 2015 #10 Skrevet 21. oktober 2015 Jeg har også lavt stoffskifte og økte endel i vekt etter å ha begynt på Levaxin. Bruker nå 150 og går til blodprøver hver 6.uke for å justere litt til TSH verdiene er optimale. Men er det lurt å be om henvisning til endokrinolog uansett ? har de mer kompetanse en fastlegene ? Eller kan fastlegen veilede vel så bra ? noen som vet. Har også astma men har heldigvis ikke merket forverring etter at jeg begynte på Levaxin. Anonymous poster hash: 2b6b3...40e Det er dessverre slik at LS pasienter ikke er prioritert til endokrinolog med mindre det er tilleggsproblematikk inne i bildet. Henvisning kan være aktuelt hvis man ikke klarer å normalisere stoffskiftet, ved graviditet eller problemer med fertilitet.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2015 #11 Skrevet 22. oktober 2015 Med en så høy TSH, skal dosen økes. 50 mcg er en forholdsvis lav dose når man har LS. Så kan man etterhvert konkludere med om Levaxin er riktig for deg eller ikke. Husk også å være godt dosert på d-vitamin. Dette hjelper stoffskiftet og er ellers bra for det meste. .-) Men det er egentlig levaxinen jeg la på meg 6-7 kilo på. Har gått umedisinert lenge, og skal starte nå igjen, noe motvillig på grunn av alle de kjipe bivirkningene med Levaxinen (vektøkning, hodepine, prikking i hendene, kvalme). Levaxinen forverrer også astmaen min betraktelig. Legen mente at det var uforsvarlig å starte opp med høyere dose enn 50 mkg, den skal justeres om et par mnd etter neste måling. Anonymous poster hash: b20a0...589 Det er unødvendig å vente så lenge som 2 måneder med dosejustering når du har en så høy TSH etter min erfaring. Med en såpass høy TSH vil du neppe komme deg ned på normale stoffskiftenivåer med en så lav dose som 50 mcg. Husk at inntak av Levaxin ved kveldstid for mange øker stoffskiftet. Verdt å prøve ut for å sjekke hva som skjer. Levaxin kan gi bivirkninger ja, og vektøkning er dessverre en av disse. Hvis astmaen din forverres kan jeg ikke helt forstå at legen din setter deg på kunstig stoffskiftehormon enda engang. Har du mulighet til å bytte lege til en mer NDT vennlig lege? Evnt gå privat? Vi har ingen leger her i kommunen som er "NDT-vennlige"; og nærmeste privat praksis ligger 5 timer unna med bil, så det er uaktuelt å benytte seg av det, dessverre Så valget her blir å sulte seg og ta levaxin eller gå umedisinert? Uff... Og jeg som takler sultfølelsen dårlig Men har ikke lyst til å legge på meg enda mer enn det jeg veier nå, så blir nok å ligge på 1000 kalorier om dagen pluss trening 3 ganger i uka for å unngå ytterligere vektoppgang på levaxin. Utrolig frustrerende at man må gå på denne drittmedisinen når det finnes alternativer som IKKE gir disse bivirkningene. Anonymous poster hash: b20a0...589
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2015 #12 Skrevet 22. oktober 2015 Jeg har også lavt stoffskifte og økte endel i vekt etter å ha begynt på Levaxin. Bruker nå 150 og går til blodprøver hver 6.uke for å justere litt til TSH verdiene er optimale. Men er det lurt å be om henvisning til endokrinolog uansett ? har de mer kompetanse en fastlegene ? Eller kan fastlegen veilede vel så bra ? noen som vet. Har også astma men har heldigvis ikke merket forverring etter at jeg begynte på Levaxin. Anonymous poster hash: 2b6b3...40e Det er dessverre slik at LS pasienter ikke er prioritert til endokrinolog med mindre det er tilleggsproblematikk inne i bildet. Henvisning kan være aktuelt hvis man ikke klarer å normalisere stoffskiftet, ved graviditet eller problemer med fertilitet. Stemmer nok det, kjenner flere med LS som forgjeves har bedt om henvisning. Så rart at så vanlig sykdom i Norge er så dårlig kjent blant fastleger og ikke utredes ordentlig. Anonymous poster hash: b20a0...589
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2015 #13 Skrevet 22. oktober 2015 Noen flere med erfaring ang. vektoppgang/stoffskifte og slanking? Hva fungerer for dere? Her tåler jeg visst ikke lavkarbo eller 5:2 der man sulter 2 ganger i uka (er visst ikke gunstid med 500 kalorier om dagen når man har LS). Mye av det som Forever living har, inneholder for mye soya til at folk med LS kan bruke det. Anonymous poster hash: b20a0...589
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2015 #14 Skrevet 22. oktober 2015 Jeg har det veldig fint på lavkarbo. Eneste som hjalp på kiloene (og forøvrig verdiene 😳) her. Du har ikke prøvd sånn svine-thyroxsin da? Vet noen som har hatt det bra med det. Er visst dyrt da.. Anonymous poster hash: 079d3...049
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2015 #15 Skrevet 22. oktober 2015 Jeg har det veldig fint på lavkarbo. Eneste som hjalp på kiloene (og forøvrig verdiene ) her. Du har ikke prøvd sånn svine-thyroxsin da? Vet noen som har hatt det bra med det. Er visst dyrt da.. Anonymous poster hash: 079d3...049 Jeg blir slapp, uopplagt og glemsk på lavkarbo, og det vil nok medføre at jeg får sparken fra min jobb som oversetter. Nytter ikke å glemme ord når man er midt i simultantolking fordi hjernen har fått for lite karbs Svinethyroxin må man ha resept på, og det er så å si ingen leger som skriver det ut. Føler det er litt håpløst Men da belager jeg meg på å ligge på rundt 1000-1200 kalorier daglig og trene regelemessig for ¨å ikke gå opp i vekt og samle enda mer fett på magen og vann i kroppen. Blir tøft, men tror det er bedre enn å være bælfeit og oppblåst. Anonymous poster hash: b20a0...589
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå