Gå til innhold

Mugg i vinduskarmen!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fysj så ekkelt!! 

Jeg og samboer leier en sokkel under en barnefamilie, vi flyttet inn i sommer og det er en stor og flott leilighet som vi stortrives vi. 

MEN! Jeg driver og vasker til vi skal få besøk til helgen og oppdaget at det har kommet mugg i vinduskarmen. Antar det har rukket å komme nå som det har blitt så fuktig og kaldt ute. Forige uke når jeg tørket støv så jeg ingenting, så dette har kommet nylig. Hjørnene nederst i vinduet har rett og slett fått pels og det svart langs karmen. Så utrolig ekkelt! 

Tyder vel på at vinduene ikke er 100% tette og burde vel egentlig ha blitt byttet ut (?). Jeg må kontakte utleier å høre hva han har å si, for å bo i mugg klarer jeg ikke... Hvis det skal være sånn gjennom hele høsten og vinteren, motbydelig.  :overrasket:

Hva bør jeg spørre/si til utleier, jeg er nemlig ikke typen til å klage på ting... Og en annen ting, skal jeg la det ligge slik at utleier kan se det, rakk nemlig å vaske to av vinduene før jeg tenkte det kunne være lurt å vise han hvordan det ser ut. Det er tre vinduer i stua. 

Anonymous poster hash: 41baa...93c

Fortsetter under...

Skrevet

Vinduene er sikkert modne for utskiftning. Men lufter dere ordentlig hver dag?

Anonymous poster hash: 80211...fcc

Skrevet

Vinduene er sikkert modne for utskiftning. Men lufter dere ordentlig hver dag?

Anonymous poster hash: 80211...fcc

Vinduene står oppe når jeg vasker en gang i uka. Også pleier jeg å lufte litt her og der, men det er ikke nødvendigvis hver dag. Full lufting har vi kun på soverommet hver dag.. 

Skrevet

Dette er dessverre ganske vanlig, og vi hadde noe lignende i vår gamle leilighet. Dvs leiligheten var ganske ny, men likevel hadde vi mugg i vinduskarmene.

Jeg googlet litt og fant noe som funket. Ventilasjon. Sørg for at alle lufteventiler er åpne. På den måten forhindrer du at fuktigheten fra den varme lufta inne legger seg på den kalde overflaten på vindu/vinduskarm. Det fungerte for oss.

Anonymous poster hash: 5dac5...e43

Skrevet

Oi oi oi...

IKKE vask det bort,du virvler opp muggsoppartikler som er helseskadelig.

Det kommer av for dårlig ventilasjon og for mye fukt inne.

Fukten kan komme av for mye dusj,tørking av klær, lite bruk av vifte ved matlaging etc dersom det i tillegg er for dårlig ventilasjon.

Fukten kan også komme utenifra pga for dårlig drenering.

Sjekk vegger og gulvlister bak alle møbler som står inntil yttervegger. Er det fuktig,fargeforandring,svartsopp eller muggsopp der?

Ta bilder for dokumentasjon, og kontakt huseier. Dette er forhold han plikter å ordne.

Jeg bodde selv i en sokkelleilighet hvor det etterhvert viste seg å være store problemer både med fukt,muggsopp og råte.

Det gikk nesten til retten,men med god advokat på min side,vitne fra forrige leietaker og rapport fra takstmann ga huseier etter.

Jeg fikk tilbakebetalt et halvt år med husleie,og kunne heve leieavtalen på dagen.

Huseier har nå revet alt innvendig og bygget opp på nytt og drenert rundt hele huset.

Jeg kunne anmeldt han for å med viten og vilje utsette 3 mennesker,deriblant en nyfødt,for varige og alvorlige helseskader. Vi ble syke av dette,dokumentert hos lege med blodprøver og symptomer. Vanligst er trøtthet,hodepine og hyppig infeksjon i luftveiene.

Han visste om dette før jeg flyttet inn,for forrige leietaker hadde også takstmann og forliksrådet mot han. Forbanna idiotfyr...

Nå sier jeg ikke at det er like ille hos deg!

Men det forsvinner ikke av seg selv uten forbedringer.

Ta hånda di og kjenn ettet nederst på yttervegger om det føles fuktig.

Du har rett til å holde tilbake husleie til dette er ordnet,men du må gå frem riktig.

I min innboforsikring får jeg dekket advokat til bl.a slike ting mot huseiere. Er jo selvsagt egenandel. Men det er det verdt.

Lykke til,og husk å ta bilder!

Anonymous poster hash: ba257...e48

Skrevet

Fysj så ekkelt!!

Jeg og samboer leier en sokkel under en barnefamilie, vi flyttet inn i sommer og det er en stor og flott leilighet som vi stortrives vi.

MEN! Jeg driver og vasker til vi skal få besøk til helgen og oppdaget at det har kommet mugg i vinduskarmen. Antar det har rukket å komme nå som det har blitt så fuktig og kaldt ute. Forige uke når jeg tørket støv så jeg ingenting, så dette har kommet nylig. Hjørnene nederst i vinduet har rett og slett fått pels og det svart langs karmen. Så utrolig ekkelt!

Tyder vel på at vinduene ikke er 100% tette og burde vel egentlig ha blitt byttet ut (?). Jeg må kontakte utleier å høre hva han har å si, for å bo i mugg klarer jeg ikke... Hvis det skal være sånn gjennom hele høsten og vinteren, motbydelig. :overrasket:

Hva bør jeg spørre/si til utleier, jeg er nemlig ikke typen til å klage på ting... Og en annen ting, skal jeg la det ligge slik at utleier kan se det, rakk nemlig å vaske to av vinduene før jeg tenkte det kunne være lurt å vise han hvordan det ser ut. Det er tre vinduer i stua.

Turker du klede inne ? Ha alle ventiler opne det må vere lufting.

Anonymous poster hash: 393da...1d9

Annonse

Skrevet

Oi oi oi...

Fukten kan komme av for mye dusj,tørking av klær, lite bruk av vifte ved matlaging etc dersom det i tillegg er for dårlig ventilasjon.

Sjekk vegger og gulvlister bak alle møbler som står inntil yttervegger. Er det fuktig,fargeforandring,svartsopp eller muggsopp der?

Ta bilder for dokumentasjon, og kontakt huseier. Dette er forhold han plikter å ordne.

Jeg bodde selv i en sokkelleilighet hvor det etterhvert viste seg å være store problemer både med fukt,muggsopp og råte.

Det gikk nesten til retten,men med god advokat på min side,vitne fra forrige leietaker og rapport fra takstmann ga huseier etter.

Jeg fikk tilbakebetalt et halvt år med husleie,og kunne heve leieavtalen på dagen.

Huseier har nå revet alt innvendig og bygget opp på nytt og drenert rundt hele huset.

Jeg kunne anmeldt han for å med viten og vilje utsette 3 mennesker,deriblant en nyfødt,for varige og alvorlige helseskader. Vi ble syke av dette,dokumentert hos lege med blodprøver og symptomer. Vanligst er trøtthet,hodepine og hyppig infeksjon i luftveiene.

Han visste om dette før jeg flyttet inn,for forrige leietaker hadde også takstmann og forliksrådet mot han. Forbanna idiotfyr...

Du har rett til å holde tilbake husleie til dette er ordnet,men du må gå frem riktig.

I min innboforsikring får jeg dekket advokat til bl.a slike ting mot huseiere. Er jo selvsagt egenandel. Men det er det verdt.

Tusen takk for utdypende svar! Det er helt svart i karmen og kluten ble kullsvart etter jeg tørket det bort. Skal se litt nærmere hvordan vegger osv er her I stua, samt i andre rom. Venter til samboer kommer hjem slik at han også kan ta å se ordentlig på det.

Ja, nå tørker vi klær inne, men det har vi gjort en god stund (et par måneder). Men lufter som sagt litt her og der, om ikke hver dag, så er det flere ganger i uka.

Skrevet

Liten oppdatering, det er fuktig nederst på veggen mot gulvet på den ene siden av veggen... Fant også en liten stripe med mugg mellom gulv og vegg.

Skrevet

Du må ha lufting. Åpne ventiler på vinduer eller vegg. 

Skrevet

Vi har også bodd i leilighet med mugg. Både på bad, stue, soverom. I vinduskarmene, langs gulvlistene og til og med midt på veggen. 

Dette var en eldre leilighet som lå halvveis under jorden. Alle lufteventiler var oppe, og vi luftet som dere. Det ble likevel ille... Satte på alle varmekabler, og da ble det noe bedre. Så om dere har varmekabler, så er det tida for at de slås på.

Anonymous poster hash: 8cfa1...7cf
Skrevet (endret)

Oi oi oi...

Tusen takk for utdypende svar! Det er helt svart i karmen og kluten ble kullsvart etter jeg tørket det bort. Skal se litt nærmere hvordan vegger osv er her I stua, samt i andre rom. Venter til samboer kommer hjem slik at han også kan ta å se ordentlig på det.

Ja, nå tørker vi klær inne, men det har vi gjort en god stund (et par måneder). Men lufter som sagt litt her og der, om ikke hver dag, så er det flere ganger i uka.

Da lar du møbler stå litt ut fra veggen.

Muggen kommer når treverket er mettet med vann,så da må det faktisk byttes. Er det fuktig nederst ved gulvlistene,kommer vannet nedenfra/utenfra. Det kan være svikt i grunnmur eller for dårlig drenering.

Du er nødt til å snakke med huseier. Og han bør få en fuktmåling utført,og helst av en takstmann som kan dette feltet. Takstmann vil da måle fukt i vegger og evt gulv,han vil sjekke etter luftventiler på vegger,vifte over komfyr og uttrekksvifte på bad. Det skal i tillegg være luftekanal på baderomsdøra,evt en glippe nederst på døra. Takstmann vil også sjekke området ute. Hvordan heller bakken ute? Tar den vannet unna husveggen? Er det skikkelig drenert,evt veldig gammel drenering? Dette sjekker takstmann.

For at dere skal få et bedre inneklima er det nå veldig viktig at dere ALLTID har på vifte på bad ved dusj,også en stund etter dusj. La døra gjerne stå oppe mens dere dusjer for å få bedre sirkulasjon i lufta.

Lufteluker i vegger og øverst på vinduer må være åpne. Vifte over komfyr må brukes ved matlaging.

Lag en rutine på å gjennomlufte ofte. Selv om vi går kaldere tider i møte er det viktig å lufte.

Du har rett til redusert husleie mens forbedringen pågår, du kan også holde tilbake deler av,og i noen tilfeller hele, husleien dersom huseier ikke vil gjøre noe. Med disse pengene kan du lovlig gjøre forbedringer selv,som f.eks å følge takstmanns forslag.

Men du må gå frem riktig.

Aller først syns jeg du skal snakke med huseier. Si at du har oppdaget mugg flere steder og at vegger er fuktige. Si at du ønsker han skal se på det.

Da bør han komme med en løsning dersom han er en ordentlig utleier.

Gjør han ikke det,må du sende han et skriftlig krav. Der må du be om undersøkelse av,og forbedring på de feil og mangler du har funnet. Du må gi han en grei tidsfrist til å svare. Gi han 14 dager på å komme med en løsning.

Gjør han ikke det,har du to valg: si opp leieavtalen og flytt, eller kontakt advokat.

Evt kan du også kontakte advokat etter første prat med huseier,dersom han ikke er villig til å rette opp feil og mangler som er til vesentlig ulempe for leietaker, noe dette absolutt er!

Du skal også vite at muggsopp og råte kan gi helseplager. Oftest forsvinner disse helseplagene raskt om man flytter til en "frisk" leilighet. Men det kan også gi varige helseplager som f.eks astma, allergier, luftveisplager generelt...

Velger å svare uten anonymknappen om du ønsker å støtte deg til noen i prosessen.

Jeg valgte den tøffe veien med advokat og full pakke, og huseiern hater meg. Jeg følte jeg ikke kunne gjøre noe annet da det kom frem at han hadde lurt meg,og utsatt leietaker før meg for det samme. Da ville han ha lurt neste leietaker også. Hadde det flyttet inn en alvorlig/kronisk syk person i den leiligheten, er det ikke garantert at det ville gått bra.

Jeg sier dette fordi dersom dere vil bli boende der,blir det lite trivelig om det er et hatforhold mellom huseier og leietaker.

Du kjenner din huseier langt bedre enn meg,så dette må du avgjøre selv.

Send meg gjerne melding om du trenger flere tips.

Men lufting, takstmann og forbedring må til uansett hvem som skal bo der.

Muggen vil spre seg også,og muggsporene er så bittesmå at de kan komme seg opp i rommene tiø huseier,så det bør være av hans interesse å ta tak i dette.

Hilsen meg over her :-)

Endret av mamma'n til 2 :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...