Gå til innhold

Julemiddag med svigers..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Første gang jeg skal lage pinnekjøtt... og servere det til svigers på julaften.  Gi meg ditt beste tips for å få det til best mulig!

Anonymous poster hash: 0f7fd...22e

Skrevet

Legg poteter i bunn av kjelen. Fyll vann så det dekker potetene. Ha på pinnekjøtt. Damp under lokk i 4-5 timer.

Server med potetene, kålrotstappe osv, vanlig tilbehør.

Anonymous poster hash: e1bc2...7f7

Skrevet

Poteter? Ikke sånne trepinner?

Også har jeg sånn dampovn -om det er en innetier:) Vet ikke hvordan jeg bruker den da :ler:

Skrevet

Ikkje vatne ut så mykje som det står på pakken, damp heller lenger.

Eg brukar 12-14 timar i vatn, bytar vatn 1 gong. Dampar i minst 4-5 timar. Om ein brukar poteter, pinnar eller rist går for det samme etter kva eg har erfart.

Skrevet

Som noen andre over her sa: damp 4-5 timer heller enn 2, som står på pakka. Blir mye bedre da.

Anonymous poster hash: 40eed...dd9

Skrevet

Vi bruker pinner i bunn, deretter damper i 5 timer

Anonymous poster hash: b0d6e...774

Skrevet

Legg poteter i bunn av kjelen. Fyll vann så det dekker potetene. Ha på pinnekjøtt. Damp under lokk i 4-5 timer.

Server med potetene, kålrotstappe osv, vanlig tilbehør.

Enig i denne. Potetene blir confiterte og veldig gode!

Skrevet

Poteter? Ikke sånne trepinner?

Også har jeg sånn dampovn -om det er en innetier:) Vet ikke hvordan jeg bruker den da :ler:

Du kan bruke poteter istedet for pinner. Pga saltet fra kjøttet blir potetene veldig gode og du slipper å koke poteter i tillegg.

Skrevet

Jeg vanner også ut kortere enn anbefalt. Liker kjøttet salt. Legger det i vann på kvelden, bytter ikke vann og begynner å dampe det neste dag ved 12-14 tiden (spørs når man skal spise).

Skrevet

Anbefaler å øve på en porsjon eller to et par uker før jul. Trenger ikke spise full julemiddag, men jeg villet ikke ha gjester med en rett jeg aldri har prøvd.

Anonymous poster hash: 4282c...0c1
Skrevet

Jeg er en skikkelig pinnekjøtt elsker og vi spiser pinne kjøtte "hele" året (vi kjøper inn så vi har pinnekjøtt til påske og sankthans gjerne en gang til). Å jeg har aldri prøvd eller hørt om å legge poteter i bunnen av gryta..Så det skal prøves neste gang.

Men, spørsmål til dere som har prøvd å ha poteter i bunnen. Når kjøttet etterpå står i minst 3 timer å damper, blir ikke da potetene ihel kokt og "faller" sammen slik at det blir en potet grøt i bunnen av gryta... Blir ikke potetene brent på den sida som ligger ned? Kan man ha flere potet lag i bunnen for å få nok poteter til alle?

Liker å prøve nye ting, men er jo litt ekstra forsiktig med noe så godt som pinnekjøtettet.

Å til HI, beklager at jeg jeg kuppet tråden din med mine spørsmål. Mitt beste tips til deg er at du kjøper saltet og tørket pinnekjøtt (ikke det som er røkt, det er min personlige smak. Men etter å ha hatt utalige gjester åp pinnekjøtt middager, så sier de alle sammen at saltet og tørket er best :)

Skrevet

De potetene som er i bunnen er ikke til pinnekjøttet. Vi lager vanlige poteter ved siden av. Vi hadde vel 5-10 poteter i bunnen som vi smakte litt på etter kjøttet, det var for spesielt interesserte for å si det sånn. De var jo marinert i heavy juleøl. Men kjøttet ble veldig godt dampet i øl, det må dere prøve! Smaker ikke øl.

Skrevet

Vanner ut og damper lenge til kjøttet slipper beinet. jeg bruker rist i bunn.

Og så steker jeg kjøttet litt i ovn på full styrke slik at den er litt skjerpet på utsiden. ca. 5-8 min. følg med.

Anonymous poster hash: 1c356...654
Skrevet

De potetene som er i bunnen er ikke til pinnekjøttet. Vi lager vanlige poteter ved siden av. Vi hadde vel 5-10 poteter i bunnen som vi smakte litt på etter kjøttet, det var for spesielt interesserte for å si det sånn. De var jo marinert i heavy juleøl. Men kjøttet ble veldig godt dampet i øl, det må dere prøve! Smaker ikke øl.

Vi spiser potetene, men bruker vann da. Potetene blir knallgode!

Skrevet

Enig! De blir veldig gode og "julete". Bruker mandelpoteter, og selv denne typen holder seg fint.

http://www.eidehandel.no/aktuelt/2014/12/17/na-avslorer-eide-handel-sin-hemmelige-oppskrift-pa-pinnekjott/

Anonymous poster hash: c4bad...966

Skrevet

jeg bruker rist i bunnen, damper kjøttet i rundt 4 timer

Bruker vannet til skysaus:)

Anonymous poster hash: f7f92...6ed
Skrevet

Jeg er en skikkelig pinnekjøtt elsker og vi spiser pinne kjøtte "hele" året (vi kjøper inn så vi har pinnekjøtt til påske og sankthans gjerne en gang til). Å jeg har aldri prøvd eller hørt om å legge poteter i bunnen av gryta..Så det skal prøves neste gang.

Men, spørsmål til dere som har prøvd å ha poteter i bunnen. Når kjøttet etterpå står i minst 3 timer å damper, blir ikke da potetene ihel kokt og "faller" sammen slik at det blir en potet grøt i bunnen av gryta... Blir ikke potetene brent på den sida som ligger ned? Kan man ha flere potet lag i bunnen for å få nok poteter til alle?

Liker å prøve nye ting, men er jo litt ekstra forsiktig med noe så godt som pinnekjøtettet.

Å til HI, beklager at jeg jeg kuppet tråden din med mine spørsmål. Mitt beste tips til deg er at du kjøper saltet og tørket pinnekjøtt (ikke det som er røkt, det er min personlige smak. Men etter å ha hatt utalige gjester åp pinnekjøtt middager, så sier de alle sammen at saltet og tørket er best :)

Potetene blir ikke ihjelkokt, du kan ha flere lag og blir ikke brent i bunn. Sørg for at potetene er dekket av vann og etterfyll med vann som du ville gjort med pinner.

Potetene kan spises og smaker nydelig! De får jo både salt og fett fra kjøttet som sikkert er med og bevarer de fra å bli knust.

Skrevet

Enig! De blir veldig gode og "julete". Bruker mandelpoteter, og selv denne typen holder seg fint.

http://www.eidehandel.no/aktuelt/2014/12/17/na-avslorer-eide-handel-sin-hemmelige-oppskrift-pa-pinnekjott/

Anonymous poster hash: c4bad...966

Vi har også brukt mandelpoteter eller andre små poteter, som amandine.

Suksess! 👍🏻

Skrevet

Øv deg en dag i november, så du ikke gjør en blemme på julaften :)

Anonymous poster hash: 65851...d2d

Skrevet

Pass på at du kjøper godt pinnekjøtt. Det er VELDIG varierende kvalitet på det.

Er enig med hun over her ang røykt/ikke røykt. Synes Røykt smaker sånn som det lukter i Floren. Men mange synes røykt er godt.

Dampe det til det slipper beinet, og test ut/spør svigers om de pleier å grille det litt i ovnen. Vi gjør ikke det, og jeg liker ikke at det er skorpe på, da blir det helt feil for meg. Evt spør mannen hvordan de pleier å ha det.

Bruk kokevannet til skysaus. Server med poteter og kålrotstappe. Den og lages forskjellig, noen bruker poteter i, noen gulrøtter, noen begge deler, og noen vil bare ha kålroten stappet med bittelitt fløte og/eller sky.

Finn ut hva du liker best, evt hva svigers foretrekker og gå for det.

Foretrekker kokefaste poteter til Pinnekjøttet, men har aldri prøvd mandelpoteter i bunnen istedet for bjørkepinner.

Anonymous poster hash: 10e9e...b0c
Skrevet

Takk for svar alle sammen, ang poteter i bunnen.

Glemte i farten og gi mitt beste råd, det er at jeg alltid steker pinnekjøttet raskt i stekepanna når de er ferdig dampa. Noen har kjøttet i ovenen ett par minutter og det funker sikkert også bra.

Men, uansett, det å steke kjøttet litt før servering gir både en bedre smak og ett mye bedre utseende. :nisse: lykke til i jula :)

Skrevet

Ikke alle liker det stekt etter damping!

Jeg lager alltid en god brun fløtesaus med julepølse oppi som ekstra tilbehør til pinnekjøtt f.eks.

Anonymous poster hash: 163cc...0cc

Skrevet

Mitt aller beste tips er å kjøpe en hel side som du henger til tørk en uke eller to før jul. Kjøttet fra butikken er tørket for kort tid for å få produsert nok til jul. Så skjærer du det selv.

Mener at bjørkepinner gir best resultat, og som de andre skriver- damp det leeenge.

Skrevet

Pinnekjøtt er jo kjempe enkelt å lage, så du trenger ikke prøve før jul. Damper ca.4 timer....til kjøttet begynner å slippe benet. Nam nam!

Anonymous poster hash: 3c2c6...33e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...