Gå til innhold

Etternavn på barn

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi har kun valgt fars etternavn. Vi har begge spesielle, sjeldne og fine etternavn, men jeg ønsket ikke at barnet skulle ha to etternavn. Det enkle er ofte det beste som rema-reklamen sier. Evt kan de velge det selv som 18 åringer.

Grunnen til at det før (dessverre også nå) var vanlig at man tok fars etternavn og ikke mors, var på grunn av at kvinnen var undertrykt mannen. Slik er det fortsatt litt enda, de mannsdominerte yrkene er lønnet best og kvinner fortsetter å gi slipp på sitt eget etternavn.

Mine barn skal ha begge navnene til hovede etternavn. Altså med en bindestrek. Noe annet hadde føltes veldig unaturlig for meg. Aldri om jeg kunne ha skiftet ut mitt eget navn om jeg hadde giftet meg heller. Tror jeg da hadde fått en følese av å miste litt av min egen identitet og følte meg litt eiet av mannen. Om ungene selv senere ønsker og velge å ha kun det ene etternavnet, er det helt opp til de.

Jeg har nok ganske sterke meninger om akkurat dette Jeg respekterer om andre gir i fra seg etternavnet sitt, men jeg kan nok aldri forstå det. (Kanskje om partneren har et skikkelig kult etternavn og man selv har et veldig kjipt et)

Her får barnet farens etternavn og mitt etternavn som mellomnavn. Først og fremst fordi det klinger bedre, men også fordi han har barn fra tidligere med sitt etternavn og jeg vil gjerne at alle barna har samme etternavn. Når vi gifter oss kommer han til å ta mitt navn i tillegg til sitt og jeg tar hans i tillegg til mitt, så det blir ett greit kompromiss :) 

Anonymous poster hash: 80bee...ddd

Annonse

Barna bruker kun hans navn. Jeg vet de er mine selv om de ikke bruker mitt navn (dette var mitt valg).

Om vi gifter oss så vet jeg ikke om jeg kommer til å beholde mitt eller bytte til hans, blir hvertfall ikke begge. Er litt motstander av dobbeltnavn og flere etternavn, liker det enkelt :)

Anonymous poster hash: 5341a...abc

• 2 uker senere...

Vi brukte begge etternavnene på sønnen vår på 3 år. Og først mitt og deretter barnefaren sitt med bindestrek. Grunnen for vi tok navnet mitt først var fordi vi synes at det klinget blitt bedre, enn om vi skulle tatt barnefaren sitt først og deretter mitt :P Så sønnen min har 2 fornavn og 2 etternavn :)  Har ikke angret på det valget. 

Og jeg synes det var viktig å få med begge sitt etternavn og med at jeg har bare mitt mors etternavn. Men jeg vurdere selv og endre navnet mitt til både min mor og fars etternavn. (I og med at faren min døde for 5 år siden så vil jeg ha et minne om han også)

Vi har bare ett (mannen sitt) navn etter at vi giftet oss for fire år siden. Selv synes jeg det gir mer familie-følelse av at alle har samme navn. Har på INGEN måte følt at jeg mistet noe av identiteten min etter at jeg tok mannen sitt navn og droppet begge mine ifm. bryllup. Det handler overhodet ikke om undertrykkelse eller dominans av mannen, jeg synes det er absolutt mest koselig. Så vårt barn får det ene vi har!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...