Gå til innhold

Oppskrift på oreokake?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Denne. Det er den som ligner mest på den du kjøper på Peppes feks.

Oreo Dream Bars

Bunn

300 g Oreokjeks

75 g smør

Fyll 1

200 g kokesjokolade (ikke for mørk)

1 1/4 dl fløte

1/2 ss smør

Fyll 2

125 g kremost naturell

3 dl (1 boks) kremfløte

1,5 dl melis

1 ts vaniljeessens

200 g hvit sjokolade

3 pl gelatin

10-12 Oreokjeks

Pynt

50 g kokesjokolade

2 ss fløte

6 Oreokjeks

Liten langpanne, 20x30 cm.

Bunn:

Smelt smøret. Kjør kjeksen i foodprocessor til den er finmalt. Bland i smør og trykk ut i

bunnen på bakepapirkledd liten langpanne. Sett i kjøleskapet.

Fyll 1:

Kok opp fløten. Brekk sjokoladen i biter og smelt den oppi den varme fløten sammen med

smøret. Rør til en jevn masse, avkjøl. Smør massen over bunnen og sett tilbake i kjøleskapet.

Fyll 2:

Legg gelatinen i bløt i kaldt vann. Smelt sjokoladen i 1/2 dl av fløten over svak varme. Rør

blandingen jevn. Klem vannet ut av gelatinen og smelt den (dette kan gjøres på et par

sekunder i mikro). Bland den smeltede gelatinen i sjokoladeblandingen. Rør osten myk med

sukker og vanilje, pisk resten av fløten til krem. Bland sjokolade- og ostemasse i kremen.

Brekk Oreokjeks i biter, strø noenlunde jevnt oppå bunnen. Ha den hvite massen over

bunnen og kjeksen og stryk jevnt ut. Sett tilbake i kjøleskapet for å stivne.

Pynt:

Smelt sjokoladen i fløten, rør til en jevn masse. Ha evt. mer fløte i hvis sjokoladen blir for

stiv. Hakk de siste Oreokjeksene i store biter og strø over kaka. Ha sjokoladen i en liten

plastpose, klipp et lite hull i hjørnet og ringle over hele kaka i et tilfeldig mønster.

Del i passende firkanter ved servering (ikke for store, dette er mektige saker!). Smaker

fantastisk alene, men enda bedre med en god vaniljeis!

Ellers:

Du kan gjerne bruke mer kremost hvis du liker det (reduser evt. litt på gelatinen da), men jeg

synes kremosten gir en litt syrlig ettersmak.

Hvis du vil ha en rund kake, tror jeg at en 26-28 cm form er passe

Jeg bruker denne og får mye skryt.

Knus 3 pakker oreo kjeks og bland inn 150 gram smeltet smør. Klem dette i en form med bakepapir i bunden.

Miks 400gram Philadelphia og en dæshj melis til en glatt krem. Alt etter hvor søtt man ønsker det.

Pisk krem av en halv pakke fløte og miks kremen sammen med ostekremen. Ha dette på kjeksbunden.

Lag sjokolademousse. Jeg bruker Tine sin melkesjokolademousse. Bruk resten av fløten, spe på med melk for å få 2 dl. Pisk dette sammen til moussen blir skikkelig luftig. Ha den på ostekremen.

Kan serveres med en gang, men den er best vis den går stå over natta.

Anonymous poster hash: c4906...2f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...