Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #1 Del Skrevet 20. oktober 2015 Og, vet dere, bruker man samme mengde ved kakebaking eventuelt? Anonymous poster hash: 81ebd...2ee Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144242325-hvorfor-er-r%C3%B8rsukker-bedre-enn-vanlig-sukker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #2 Del Skrevet 20. oktober 2015 Det er vel det samme? Anonymous poster hash: 2d948...b1a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144242325-hvorfor-er-r%C3%B8rsukker-bedre-enn-vanlig-sukker/#findComment-147508573 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #3 Del Skrevet 20. oktober 2015 Raffinert, hvit sukker inneholder ingen næringsstoffer ut over selve karbohydratene i sukkeret. Rørsukker er ikke så raffinert, så det inneholder litt av de opprinnelige næringsstoffene. Men like mye karbohydrater. Jeg synes jeg kan bruke litt mindre rørsukker enn hvitt sukker i oppskrifter, men tror de sier at man bruker samme mengde. Om det er grovkornet rørsukker du bruker bare pass på at det løser seg nok opp, at du rører nok. Anonymous poster hash: 1e273...647 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144242325-hvorfor-er-r%C3%B8rsukker-bedre-enn-vanlig-sukker/#findComment-147508578 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #4 Del Skrevet 20. oktober 2015 Raffinert, hvit sukker inneholder ingen næringsstoffer ut over selve karbohydratene i sukkeret. Rørsukker er ikke så raffinert, så det inneholder litt av de opprinnelige næringsstoffene. Men like mye karbohydrater. Jeg synes jeg kan bruke litt mindre rørsukker enn hvitt sukker i oppskrifter, men tror de sier at man bruker samme mengde. Om det er grovkornet rørsukker du bruker bare pass på at det løser seg nok opp, at du rører nok. Anonymous poster hash: 1e273...647 Åh, nå ble jeg skuffa... trodde det her var sunnere... Hva skal man da ha i sjokoladekaka til jentas bursdag? Har fått telefon fra helsesøster, og hun lider av fedme, bmi på 25. Sukrin har jeg prøvd, sukrinmelis og - smakte grusomt!!!! Jajja... ett stykke får vel bare gå da, selv om det er midt i uka? Anonymous poster hash: 81ebd...2ee Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144242325-hvorfor-er-r%C3%B8rsukker-bedre-enn-vanlig-sukker/#findComment-147508634 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #5 Del Skrevet 20. oktober 2015 Raffinert, hvit sukker inneholder ingen næringsstoffer ut over selve karbohydratene i sukkeret. Rørsukker er ikke så raffinert, så det inneholder litt av de opprinnelige næringsstoffene. Men like mye karbohydrater. Jeg synes jeg kan bruke litt mindre rørsukker enn hvitt sukker i oppskrifter, men tror de sier at man bruker samme mengde. Om det er grovkornet rørsukker du bruker bare pass på at det løser seg nok opp, at du rører nok. Anonymous poster hash: 1e273...647 Åh, nå ble jeg skuffa... trodde det her var sunnere... Hva skal man da ha i sjokoladekaka til jentas bursdag? Har fått telefon fra helsesøster, og hun lider av fedme, bmi på 25. Sukrin har jeg prøvd, sukrinmelis og - smakte grusomt!!!! Jajja... ett stykke får vel bare gå da, selv om det er midt i uka? Anonymous poster hash: 81ebd...2ee Det er ikke bursdagen hennes som har gitt henne den bmi'en... SukrinGold er visstnok bedre i smak enn vanlig Sukrin. Kokosblomstsukker har lavere GI enn vanlig sukker. Hvis jenta di er så stor så har det nok ikke kommet som en overraskelse. Be om å få veiledning på kosthold, for skal du kunne hjelpe jenta di godt nok så må du vite hva som er hva og hva som påvirker blodsukkeret til jenta di ugunstig og dermed vekten. Så be om å få komme til en ernæringsfysiolog. Viktig at hele familien stiller opp, også faren og besteforeldre og tanter/onkler. Anonymous poster hash: 1e273...647 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144242325-hvorfor-er-r%C3%B8rsukker-bedre-enn-vanlig-sukker/#findComment-147508644 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #6 Del Skrevet 20. oktober 2015 Raffinert, hvit sukker inneholder ingen næringsstoffer ut over selve karbohydratene i sukkeret. Rørsukker er ikke så raffinert, så det inneholder litt av de opprinnelige næringsstoffene. Men like mye karbohydrater. Jeg synes jeg kan bruke litt mindre rørsukker enn hvitt sukker i oppskrifter, men tror de sier at man bruker samme mengde. Om det er grovkornet rørsukker du bruker bare pass på at det løser seg nok opp, at du rører nok. Anonymous poster hash: 1e273...647 Åh, nå ble jeg skuffa... trodde det her var sunnere... Hva skal man da ha i sjokoladekaka til jentas bursdag? Har fått telefon fra helsesøster, og hun lider av fedme, bmi på 25. Sukrin har jeg prøvd, sukrinmelis og - smakte grusomt!!!! Jajja... ett stykke får vel bare gå da, selv om det er midt i uka? Anonymous poster hash: 81ebd...2ee Det er ikke bursdagen hennes som har gitt henne den bmi'en... SukrinGold er visstnok bedre i smak enn vanlig Sukrin. Kokosblomstsukker har lavere GI enn vanlig sukker. Hvis jenta di er så stor så har det nok ikke kommet som en overraskelse. Be om å få veiledning på kosthold, for skal du kunne hjelpe jenta di godt nok så må du vite hva som er hva og hva som påvirker blodsukkeret til jenta di ugunstig og dermed vekten. Så be om å få komme til en ernæringsfysiolog. Viktig at hele familien stiller opp, også faren og besteforeldre og tanter/onkler. Anonymous poster hash: 1e273...647 Nei, det var ingen bombe. Vi har jobbet hardt med å spise sundt og holde oss i bevegelse i hele sommer. Hun har alltid vært stor, helt siden fødsel. Rart, for hun har 1 yngre, og 2 eldre søsken som ikke er som henne - og vi spiser det samme. Jeg og min mann er og helt "normale". Men, kjenner jeg ble helt manisk når helsesøsteren ringte. Som en knytteneve i magen! Ja, vi spiser sundt, har kun godteri på lørdager + vi har pizza/taco og is og hjemmelaget brownies på fredagene. Fredagskosen er kuttet ut. Men LITT lørdagsgodt må hun få. Hun spiser heller ikke så mye mat, hun har mye vondt i magen - så fatter ikke hvordan det har blitt så det har blitt. Kanskje fordi hun beveger seg mindre pga vond mager? HI Hilsen som som skal gjøre så godt hun kan, uten å gi jenta spiseforstyrrelser osv... Anonymous poster hash: 81ebd...2ee Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144242325-hvorfor-er-r%C3%B8rsukker-bedre-enn-vanlig-sukker/#findComment-147508654 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #7 Del Skrevet 20. oktober 2015 Nei, det var ingen bombe. Vi har jobbet hardt med å spise sundt og holde oss i bevegelse i hele sommer. Hun har alltid vært stor, helt siden fødsel. Rart, for hun har 1 yngre, og 2 eldre søsken som ikke er som henne - og vi spiser det samme. Jeg og min mann er og helt "normale". Men, kjenner jeg ble helt manisk når helsesøsteren ringte. Som en knytteneve i magen! Ja, vi spiser sundt, har kun godteri på lørdager + vi har pizza/taco og is og hjemmelaget brownies på fredagene. Fredagskosen er kuttet ut. Men LITT lørdagsgodt må hun få. Hun spiser heller ikke så mye mat, hun har mye vondt i magen - så fatter ikke hvordan det har blitt så det har blitt. Kanskje fordi hun beveger seg mindre pga vond mager? HI Hilsen som som skal gjøre så godt hun kan, uten å gi jenta spiseforstyrrelser osv... Anonymous poster hash: 81ebd...2ee Det du bør ta tak i er det at hun har mye vondt i magen! Det er ikke sikkert hun har allergi, men om hun "bare" har intoleranse så kan det føre til magesmerter, og det kan også forårsake dårligere opptak av riktige næringsstoffer og det igjen kan hos noen føre til overvekt. Det kan være så "enkelt" at hun ikke tåler gluten eller melkeprodukter, men dere bør utelukke cøliaki hos lege før dere ev. prøver å kutte ut gluten! Husk at alle er individuelle i hva vi tolererer og ikke, og selv om det kostholdet dere har kan passe supert for resten av familien så kan det være at jenta di har en litt annen sammensetning i kroppen slik at hun reagerer anderledes på "vanlig" mat enn det dere andre gjør. Det betyr ikke at dere har gjort noe galt, det betyr bare at dere må finne ut hva som er riktig for jenta di. Ta kontakt med lege og krev en utredning, fokuser på magesmertene sammen med overvekten. Høres ut som om dere er i god gang med endringer og at dere er engasjerte. Når dere finner årsaken til magesmertene vil jeg tro dere er et langt steg nærmere å finne ut hva som fungerer for at jenta di skal vokse seg normalvektig. Lykke til Anonymous poster hash: 1e273...647 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144242325-hvorfor-er-r%C3%B8rsukker-bedre-enn-vanlig-sukker/#findComment-147508667 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Antarctica Skrevet 20. oktober 2015 #8 Del Skrevet 20. oktober 2015 Raffinert, hvit sukker inneholder ingen næringsstoffer ut over selve karbohydratene i sukkeret. Rørsukker er ikke så raffinert, så det inneholder litt av de opprinnelige næringsstoffene. Men like mye karbohydrater. Jeg synes jeg kan bruke litt mindre rørsukker enn hvitt sukker i oppskrifter, men tror de sier at man bruker samme mengde. Om det er grovkornet rørsukker du bruker bare pass på at det løser seg nok opp, at du rører nok. Anonymous poster hash: 1e273...647 Åh, nå ble jeg skuffa... trodde det her var sunnere... Hva skal man da ha i sjokoladekaka til jentas bursdag? Har fått telefon fra helsesøster, og hun lider av fedme, bmi på 25. Sukrin har jeg prøvd, sukrinmelis og - smakte grusomt!!!! Jajja... ett stykke får vel bare gå da, selv om det er midt i uka? Anonymous poster hash: 81ebd...2ee Det er ikke bursdagen hennes som har gitt henne den bmi'en... SukrinGold er visstnok bedre i smak enn vanlig Sukrin. Kokosblomstsukker har lavere GI enn vanlig sukker. Hvis jenta di er så stor så har det nok ikke kommet som en overraskelse. Be om å få veiledning på kosthold, for skal du kunne hjelpe jenta di godt nok så må du vite hva som er hva og hva som påvirker blodsukkeret til jenta di ugunstig og dermed vekten. Så be om å få komme til en ernæringsfysiolog. Viktig at hele familien stiller opp, også faren og besteforeldre og tanter/onkler. Anonymous poster hash: 1e273...647 Nei, det var ingen bombe. Vi har jobbet hardt med å spise sundt og holde oss i bevegelse i hele sommer. Hun har alltid vært stor, helt siden fødsel. Rart, for hun har 1 yngre, og 2 eldre søsken som ikke er som henne - og vi spiser det samme. Jeg og min mann er og helt "normale". Men, kjenner jeg ble helt manisk når helsesøsteren ringte. Som en knytteneve i magen! Ja, vi spiser sundt, har kun godteri på lørdager + vi har pizza/taco og is og hjemmelaget brownies på fredagene. Fredagskosen er kuttet ut. Men LITT lørdagsgodt må hun få. Hun spiser heller ikke så mye mat, hun har mye vondt i magen - så fatter ikke hvordan det har blitt så det har blitt. Kanskje fordi hun beveger seg mindre pga vond mager? HI Hilsen som som skal gjøre så godt hun kan, uten å gi jenta spiseforstyrrelser osv... Anonymous poster hash: 81ebd...2ee Kanskje du skal kjøre på med mye grønnsaker og en del frukt? Det får fordøyelsen i gang og fyller opp i magen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144242325-hvorfor-er-r%C3%B8rsukker-bedre-enn-vanlig-sukker/#findComment-147508669 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #9 Del Skrevet 20. oktober 2015 Lag vanlig sjokoladekake! Ikke den bursdagskaka som tipper lasset Anonymous poster hash: 4a06a...13f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144242325-hvorfor-er-r%C3%B8rsukker-bedre-enn-vanlig-sukker/#findComment-147508708 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #10 Del Skrevet 20. oktober 2015 Nei, det var ingen bombe. Vi har jobbet hardt med å spise sundt og holde oss i bevegelse i hele sommer. Hun har alltid vært stor, helt siden fødsel. Rart, for hun har 1 yngre, og 2 eldre søsken som ikke er som henne - og vi spiser det samme. Jeg og min mann er og helt "normale". Men, kjenner jeg ble helt manisk når helsesøsteren ringte. Som en knytteneve i magen! Ja, vi spiser sundt, har kun godteri på lørdager + vi har pizza/taco og is og hjemmelaget brownies på fredagene. Fredagskosen er kuttet ut. Men LITT lørdagsgodt må hun få. Hun spiser heller ikke så mye mat, hun har mye vondt i magen - så fatter ikke hvordan det har blitt så det har blitt. Kanskje fordi hun beveger seg mindre pga vond mager? HI Hilsen som som skal gjøre så godt hun kan, uten å gi jenta spiseforstyrrelser osv... Anonymous poster hash: 81ebd...2ee Det du bør ta tak i er det at hun har mye vondt i magen! Det er ikke sikkert hun har allergi, men om hun "bare" har intoleranse så kan det føre til magesmerter, og det kan også forårsake dårligere opptak av riktige næringsstoffer og det igjen kan hos noen føre til overvekt. Det kan være så "enkelt" at hun ikke tåler gluten eller melkeprodukter, men dere bør utelukke cøliaki hos lege før dere ev. prøver å kutte ut gluten! Husk at alle er individuelle i hva vi tolererer og ikke, og selv om det kostholdet dere har kan passe supert for resten av familien så kan det være at jenta di har en litt annen sammensetning i kroppen slik at hun reagerer anderledes på "vanlig" mat enn det dere andre gjør. Det betyr ikke at dere har gjort noe galt, det betyr bare at dere må finne ut hva som er riktig for jenta di. Ta kontakt med lege og krev en utredning, fokuser på magesmertene sammen med overvekten. Høres ut som om dere er i god gang med endringer og at dere er engasjerte. Når dere finner årsaken til magesmertene vil jeg tro dere er et langt steg nærmere å finne ut hva som fungerer for at jenta di skal vokse seg normalvektig. Lykke til Anonymous poster hash: 1e273...647 Ja, vi har allerede vært utredet pga vond mage, men alt er som det skal i følge blodprøvene! Så hva mer kan vi gjøre? Legen sier alt er fint. Magen står ut som en ballong av og til... kanskje noe hun får luft av noe vi spiser? Jeg baker alt av brød, lite ferdigprodukter, mye fisk og rent kjøtt. Grønnsaker og eple går det mye av (hun liker ikke annet enn eple av frukt). HI HI Anonymous poster hash: 81ebd...2ee Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144242325-hvorfor-er-r%C3%B8rsukker-bedre-enn-vanlig-sukker/#findComment-147508746 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #11 Del Skrevet 20. oktober 2015 Nei, det var ingen bombe. Vi har jobbet hardt med å spise sundt og holde oss i bevegelse i hele sommer. Hun har alltid vært stor, helt siden fødsel. Rart, for hun har 1 yngre, og 2 eldre søsken som ikke er som henne - og vi spiser det samme. Jeg og min mann er og helt "normale". Men, kjenner jeg ble helt manisk når helsesøsteren ringte. Som en knytteneve i magen! Ja, vi spiser sundt, har kun godteri på lørdager + vi har pizza/taco og is og hjemmelaget brownies på fredagene. Fredagskosen er kuttet ut. Men LITT lørdagsgodt må hun få. Hun spiser heller ikke så mye mat, hun har mye vondt i magen - så fatter ikke hvordan det har blitt så det har blitt. Kanskje fordi hun beveger seg mindre pga vond mager? HI Hilsen som som skal gjøre så godt hun kan, uten å gi jenta spiseforstyrrelser osv... Anonymous poster hash: 81ebd...2ee Det du bør ta tak i er det at hun har mye vondt i magen! Det er ikke sikkert hun har allergi, men om hun "bare" har intoleranse så kan det føre til magesmerter, og det kan også forårsake dårligere opptak av riktige næringsstoffer og det igjen kan hos noen føre til overvekt. Det kan være så "enkelt" at hun ikke tåler gluten eller melkeprodukter, men dere bør utelukke cøliaki hos lege før dere ev. prøver å kutte ut gluten! Husk at alle er individuelle i hva vi tolererer og ikke, og selv om det kostholdet dere har kan passe supert for resten av familien så kan det være at jenta di har en litt annen sammensetning i kroppen slik at hun reagerer anderledes på "vanlig" mat enn det dere andre gjør. Det betyr ikke at dere har gjort noe galt, det betyr bare at dere må finne ut hva som er riktig for jenta di. Ta kontakt med lege og krev en utredning, fokuser på magesmertene sammen med overvekten. Høres ut som om dere er i god gang med endringer og at dere er engasjerte. Når dere finner årsaken til magesmertene vil jeg tro dere er et langt steg nærmere å finne ut hva som fungerer for at jenta di skal vokse seg normalvektig. Lykke til Anonymous poster hash: 1e273...647 Ja, vi har allerede vært utredet pga vond mage, men alt er som det skal i følge blodprøvene! Så hva mer kan vi gjøre? Legen sier alt er fint. Magen står ut som en ballong av og til... kanskje noe hun får luft av noe vi spiser? Jeg baker alt av brød, lite ferdigprodukter, mye fisk og rent kjøtt. Grønnsaker og eple går det mye av (hun liker ikke annet enn eple av frukt). HI HI Anonymous poster hash: 81ebd...2ee Brødet jeg lager er alltid kaldhevet, så 1/4 ts med gjær. Ofte lager jeg rundstykker med bakepulver og. Aldri sukker i, max litt Yaconsirup eller honning. Ahhhr Blir så fortvilet, for jeg føler jeg kan mye om mat... men tydligvis ikke nok HI Anonymous poster hash: 81ebd...2ee Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144242325-hvorfor-er-r%C3%B8rsukker-bedre-enn-vanlig-sukker/#findComment-147508753 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Darwinia:-) Skrevet 20. oktober 2015 #12 Del Skrevet 20. oktober 2015 (endret) Raffinert, hvit sukker inneholder ingen næringsstoffer ut over selve karbohydratene i sukkeret. Rørsukker er ikke så raffinert, så det inneholder litt av de opprinnelige næringsstoffene. Men like mye karbohydrater. Jeg synes jeg kan bruke litt mindre rørsukker enn hvitt sukker i oppskrifter, men tror de sier at man bruker samme mengde. Om det er grovkornet rørsukker du bruker bare pass på at det løser seg nok opp, at du rører nok. Anonymous poster hash: 1e273...647 Åh, nå ble jeg skuffa... trodde det her var sunnere... Hva skal man da ha i sjokoladekaka til jentas bursdag? Har fått telefon fra helsesøster, og hun lider av fedme, bmi på 25. Sukrin har jeg prøvd, sukrinmelis og - smakte grusomt!!!! Jajja... ett stykke får vel bare gå da, selv om det er midt i uka? Anonymous poster hash: 81ebd...2ee Du kan fint ha sukker i bursdagskaka. Ærlig talt, det skal du ikke ha dårlig samvittighet for😊. Enig i at kaker med sukrin smaker høgg. Drit i overvekten på bursdagen hennes. Endret 20. oktober 2015 av Darwinia:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144242325-hvorfor-er-r%C3%B8rsukker-bedre-enn-vanlig-sukker/#findComment-147508763 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #13 Del Skrevet 20. oktober 2015 Nei, det var ingen bombe. Vi har jobbet hardt med å spise sundt og holde oss i bevegelse i hele sommer. Hun har alltid vært stor, helt siden fødsel. Rart, for hun har 1 yngre, og 2 eldre søsken som ikke er som henne - og vi spiser det samme. Jeg og min mann er og helt "normale". Men, kjenner jeg ble helt manisk når helsesøsteren ringte. Som en knytteneve i magen! Ja, vi spiser sundt, har kun godteri på lørdager + vi har pizza/taco og is og hjemmelaget brownies på fredagene. Fredagskosen er kuttet ut. Men LITT lørdagsgodt må hun få. Hun spiser heller ikke så mye mat, hun har mye vondt i magen - så fatter ikke hvordan det har blitt så det har blitt. Kanskje fordi hun beveger seg mindre pga vond mager? HI Hilsen som som skal gjøre så godt hun kan, uten å gi jenta spiseforstyrrelser osv... Anonymous poster hash: 81ebd...2ee Det du bør ta tak i er det at hun har mye vondt i magen! Det er ikke sikkert hun har allergi, men om hun "bare" har intoleranse så kan det føre til magesmerter, og det kan også forårsake dårligere opptak av riktige næringsstoffer og det igjen kan hos noen føre til overvekt. Det kan være så "enkelt" at hun ikke tåler gluten eller melkeprodukter, men dere bør utelukke cøliaki hos lege før dere ev. prøver å kutte ut gluten! Husk at alle er individuelle i hva vi tolererer og ikke, og selv om det kostholdet dere har kan passe supert for resten av familien så kan det være at jenta di har en litt annen sammensetning i kroppen slik at hun reagerer anderledes på "vanlig" mat enn det dere andre gjør. Det betyr ikke at dere har gjort noe galt, det betyr bare at dere må finne ut hva som er riktig for jenta di. Ta kontakt med lege og krev en utredning, fokuser på magesmertene sammen med overvekten. Høres ut som om dere er i god gang med endringer og at dere er engasjerte. Når dere finner årsaken til magesmertene vil jeg tro dere er et langt steg nærmere å finne ut hva som fungerer for at jenta di skal vokse seg normalvektig. Lykke til Anonymous poster hash: 1e273...647 Ja, vi har allerede vært utredet pga vond mage, men alt er som det skal i følge blodprøvene! Så hva mer kan vi gjøre? Legen sier alt er fint. Magen står ut som en ballong av og til... kanskje noe hun får luft av noe vi spiser? Jeg baker alt av brød, lite ferdigprodukter, mye fisk og rent kjøtt. Grønnsaker og eple går det mye av (hun liker ikke annet enn eple av frukt). HI HI Anonymous poster hash: 81ebd...2ee Brødet jeg lager er alltid kaldhevet, så 1/4 ts med gjær. Ofte lager jeg rundstykker med bakepulver og. Aldri sukker i, max litt Yaconsirup eller honning. Ahhhr Blir så fortvilet, for jeg føler jeg kan mye om mat... men tydligvis ikke nok HI Anonymous poster hash: 81ebd...2ee Selv om prøvene fra legen ikke viset at hun reagerer på noe, kan det hende hun gjør det allikevel. Vi har en på tre som har slitt mye med luft og hard utstående mage hver kveld, fikk sjekket intoleranse hos legen, men alt så fint ut der. Tok derfor saken i egne hender og forsøkte å kutte ut gluten over en periode, var som å få et nytt barn! Anonymous poster hash: be64a...ce5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144242325-hvorfor-er-r%C3%B8rsukker-bedre-enn-vanlig-sukker/#findComment-147508775 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #14 Del Skrevet 20. oktober 2015 Høres ut som meg som barn. Jeg hadde hveteallergi og lavt stoffskifte. Anonymous poster hash: 2198c...554 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144242325-hvorfor-er-r%C3%B8rsukker-bedre-enn-vanlig-sukker/#findComment-147508799 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #15 Del Skrevet 20. oktober 2015 Høres ut som meg som barn. Jeg hadde hveteallergi og lavt stoffskifte. Anonymous poster hash: 2198c...554 (Og hvete/melkeallergi/intoleranse slår ikke ut på blodprøver hos meg) Anonymous poster hash: 2198c...554 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144242325-hvorfor-er-r%C3%B8rsukker-bedre-enn-vanlig-sukker/#findComment-147508809 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #16 Del Skrevet 20. oktober 2015 Høres ut som meg som barn. Jeg hadde hveteallergi og lavt stoffskifte. Anonymous poster hash: 2198c...554 HI her: Så snille dere er som ikke korsfester meg Jeg vet jo at jeg gjør så godt jeg kan... men har likevel kjempedårilg samvittighet. Hvordan finner man ut at ett barn har lavt stoffskifte? Og hvordan kan man finne ut intoleranser? Jeg kan jo prøve en periode uten det ene og det andre. Kutte ut en og en ting... Anonymous poster hash: 81ebd...2ee Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144242325-hvorfor-er-r%C3%B8rsukker-bedre-enn-vanlig-sukker/#findComment-147508877 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #17 Del Skrevet 20. oktober 2015 Høres ut som meg som barn. Jeg hadde hveteallergi og lavt stoffskifte. Anonymous poster hash: 2198c...554 HI her: Så snille dere er som ikke korsfester meg Jeg vet jo at jeg gjør så godt jeg kan... men har likevel kjempedårilg samvittighet. Hvordan finner man ut at ett barn har lavt stoffskifte? Og hvordan kan man finne ut intoleranser? Jeg kan jo prøve en periode uten det ene og det andre. Kutte ut en og en ting... Anonymous poster hash: 81ebd...2ee Mange grunner til at man er overvektig Be om blodprøve hos lege. Og ja, kutt en og en ting, men over laaang tid. Har dere sjekket tarmen hennes? Anonymous poster hash: 2198c...554 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144242325-hvorfor-er-r%C3%B8rsukker-bedre-enn-vanlig-sukker/#findComment-147508899 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #18 Del Skrevet 20. oktober 2015 Nei, det var ingen bombe. Vi har jobbet hardt med å spise sundt og holde oss i bevegelse i hele sommer. Hun har alltid vært stor, helt siden fødsel. Rart, for hun har 1 yngre, og 2 eldre søsken som ikke er som henne - og vi spiser det samme. Jeg og min mann er og helt "normale". Men, kjenner jeg ble helt manisk når helsesøsteren ringte. Som en knytteneve i magen! Ja, vi spiser sundt, har kun godteri på lørdager + vi har pizza/taco og is og hjemmelaget brownies på fredagene. Fredagskosen er kuttet ut. Men LITT lørdagsgodt må hun få. Hun spiser heller ikke så mye mat, hun har mye vondt i magen - så fatter ikke hvordan det har blitt så det har blitt. Kanskje fordi hun beveger seg mindre pga vond mager? HI Hilsen som som skal gjøre så godt hun kan, uten å gi jenta spiseforstyrrelser osv... Anonymous poster hash: 81ebd...2ee Det du bør ta tak i er det at hun har mye vondt i magen! Det er ikke sikkert hun har allergi, men om hun "bare" har intoleranse så kan det føre til magesmerter, og det kan også forårsake dårligere opptak av riktige næringsstoffer og det igjen kan hos noen føre til overvekt. Det kan være så "enkelt" at hun ikke tåler gluten eller melkeprodukter, men dere bør utelukke cøliaki hos lege før dere ev. prøver å kutte ut gluten! Husk at alle er individuelle i hva vi tolererer og ikke, og selv om det kostholdet dere har kan passe supert for resten av familien så kan det være at jenta di har en litt annen sammensetning i kroppen slik at hun reagerer anderledes på "vanlig" mat enn det dere andre gjør. Det betyr ikke at dere har gjort noe galt, det betyr bare at dere må finne ut hva som er riktig for jenta di. Ta kontakt med lege og krev en utredning, fokuser på magesmertene sammen med overvekten. Høres ut som om dere er i god gang med endringer og at dere er engasjerte. Når dere finner årsaken til magesmertene vil jeg tro dere er et langt steg nærmere å finne ut hva som fungerer for at jenta di skal vokse seg normalvektig. Lykke til Anonymous poster hash: 1e273...647 Ja, vi har allerede vært utredet pga vond mage, men alt er som det skal i følge blodprøvene! Så hva mer kan vi gjøre? Legen sier alt er fint. Magen står ut som en ballong av og til... kanskje noe hun får luft av noe vi spiser? Jeg baker alt av brød, lite ferdigprodukter, mye fisk og rent kjøtt. Grønnsaker og eple går det mye av (hun liker ikke annet enn eple av frukt). HI HI Anonymous poster hash: 81ebd...2ee Om dere har økonomi til det så se om dere får til å ta en matintoleransetest. Lab1 har tester som mange har hatt god nytte av. Gå inn på nettsiden deres så finner du informasjon om det. Det er dessverre ikke alt som vises på de prøvene som brukes i det vanlige helsevesenet. Jeg sliter med det samme med magen nå. Jeg reagerer mye på hvete og rug spesielt, men så lenge jeg ikke har cøliaki får jeg høre at jeg er frisk (tross store mangler av div. næringsstoffer). Ved provokasjonstest med glutenmat så endte jeg til slutt på sykehus pga. smerter, men jeg er visst likevel helt frisk... Så jeg har kuttet ut det jeg selv har funnet ut at jeg ikke tåler, men har ikke kommet i mål med hva som feiler meg. Jeg skal snart ta den testen hos lab1 selv. Ikke gi dere, det er en grunn til at jenta di har det som hun har det! Anonymous poster hash: 1e273...647 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144242325-hvorfor-er-r%C3%B8rsukker-bedre-enn-vanlig-sukker/#findComment-147508946 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #19 Del Skrevet 20. oktober 2015 Høres ut som meg som barn. Jeg hadde hveteallergi og lavt stoffskifte. Anonymous poster hash: 2198c...554 HI her: Så snille dere er som ikke korsfester meg Jeg vet jo at jeg gjør så godt jeg kan... men har likevel kjempedårilg samvittighet. Hvordan finner man ut at ett barn har lavt stoffskifte? Og hvordan kan man finne ut intoleranser? Jeg kan jo prøve en periode uten det ene og det andre. Kutte ut en og en ting... Anonymous poster hash: 81ebd...2ee Mange grunner til at man er overvektig Be om blodprøve hos lege. Og ja, kutt en og en ting, men over laaang tid. Har dere sjekket tarmen hennes? Anonymous poster hash: 2198c...554 HI her: Kun blodprøve Skal sjekke med Lab 1 i morgen, så dyrt kan det jo ikke være.... Får heller la vær å betale avdrag på huset en mnd eller to - om så skal vær! Anonymous poster hash: 81ebd...2ee Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144242325-hvorfor-er-r%C3%B8rsukker-bedre-enn-vanlig-sukker/#findComment-147509026 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #20 Del Skrevet 20. oktober 2015 Jeg blir så imponert over de gode svarene dere gir HI Dib damer på sitt beste! Anonymous poster hash: 7b8c9...b52 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144242325-hvorfor-er-r%C3%B8rsukker-bedre-enn-vanlig-sukker/#findComment-147509040 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #21 Del Skrevet 20. oktober 2015 Kanskje dere kan teste ut lavfoodmap? Er mange som sliter med ømfindtlighet for diverse innhold i mat, uten at det vises på en blodprøve. Typisk er at man får oppblåst mage, og smerter. Kan være verdt et forsøk, men det krever litt innsats, over en lengre periode. Anonymous poster hash: 1ed5e...399 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144242325-hvorfor-er-r%C3%B8rsukker-bedre-enn-vanlig-sukker/#findComment-147509053 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #22 Del Skrevet 20. oktober 2015 Raffinert, hvit sukker inneholder ingen næringsstoffer ut over selve karbohydratene i sukkeret. Rørsukker er ikke så raffinert, så det inneholder litt av de opprinnelige næringsstoffene. Men like mye karbohydrater. Jeg synes jeg kan bruke litt mindre rørsukker enn hvitt sukker i oppskrifter, men tror de sier at man bruker samme mengde. Om det er grovkornet rørsukker du bruker bare pass på at det løser seg nok opp, at du rører nok. Anonymous poster hash: 1e273...647 Åh, nå ble jeg skuffa... trodde det her var sunnere... Hva skal man da ha i sjokoladekaka til jentas bursdag? Har fått telefon fra helsesøster, og hun lider av fedme, bmi på 25. Sukrin har jeg prøvd, sukrinmelis og - smakte grusomt!!!! Jajja... ett stykke får vel bare gå da, selv om det er midt i uka? Anonymous poster hash: 81ebd...2ee Det er ikke bursdagen hennes som har gitt henne den bmi'en... SukrinGold er visstnok bedre i smak enn vanlig Sukrin. Kokosblomstsukker har lavere GI enn vanlig sukker. Hvis jenta di er så stor så har det nok ikke kommet som en overraskelse. Be om å få veiledning på kosthold, for skal du kunne hjelpe jenta di godt nok så må du vite hva som er hva og hva som påvirker blodsukkeret til jenta di ugunstig og dermed vekten. Så be om å få komme til en ernæringsfysiolog. Viktig at hele familien stiller opp, også faren og besteforeldre og tanter/onkler. Anonymous poster hash: 1e273...647 Nei, det var ingen bombe. Vi har jobbet hardt med å spise sundt og holde oss i bevegelse i hele sommer. Hun har alltid vært stor, helt siden fødsel. Rart, for hun har 1 yngre, og 2 eldre søsken som ikke er som henne - og vi spiser det samme. Jeg og min mann er og helt "normale". Men, kjenner jeg ble helt manisk når helsesøsteren ringte. Som en knytteneve i magen! Ja, vi spiser sundt, har kun godteri på lørdager + vi har pizza/taco og is og hjemmelaget brownies på fredagene. Fredagskosen er kuttet ut. Men LITT lørdagsgodt må hun få. Hun spiser heller ikke så mye mat, hun har mye vondt i magen - så fatter ikke hvordan det har blitt så det har blitt. Kanskje fordi hun beveger seg mindre pga vond mager? HI Hilsen som som skal gjøre så godt hun kan, uten å gi jenta spiseforstyrrelser osv... Anonymous poster hash: 81ebd...2ee hm.. høres ut som min. helt siden 1. klasse (går nå i 8.) har hun klaget på magesmerter. vært mye deppa og usikekr på vekt. ja, hun er større enn de andre i venninneflokken MEN hun er den som spiser minst og beveger seg mest! det er utrolig fortvilende. hun er svært aktiv i to idretter pluss at hun liker å jogge. utrolig sprek og "myk" (hun har også nettopp begynt å prøve ut yoga). jeg overdriver ikke når jeg sier hun får til alt på første forsøk. klarte stå på hodet på første forsøk. lente seg tilbake fra stående og rett ned i bro. what?! hun hadde bare sett noen andre gjøre det. hun er et slags multitalent, har alltid hatt beste resultater på skole, hopper over et år fordi hun er så god i idretten sin (hun går u15 nå) mange venner osv... MEN så er det kroppen da. det ødelegger så frferdelg mye for henne! Hun har så utrolig dårig selvtillitt. hater at hun ikke finner passende klær i ungdomsbutikkene (type wow) hun vil ikke bruke voksenstørrelser.. hun ser ikke stpr ut med klær på. men hun har srre komplekser for lår og mage. magen er litt klumpete på en måte, som appelsinhud. hunmener hun har enorme lår. hun er en skikkelig flott jente. nydelig. virkelig. det var veten som var motivasjonen for at hun begynte å jogge. men ingen resultater. jeg er utrolig lei meg på hennes vegne da hun begynner å nærme seg en alder der dette bare vil eskalere og bli ennå verre. det er så urettferdig! hun spiser aldri middag. sier hun er mett etter å ha spist én ert liksom.. og nei, det er ikke spiseforstyrrelser. har alltid blitt fort mett. vondt i magen osv.. har tatt masset ester hos legen om hun kan være allergisk... så hva er svaret? Noen bare er sånn? bekymret... Anonymous poster hash: 922e7...207 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144242325-hvorfor-er-r%C3%B8rsukker-bedre-enn-vanlig-sukker/#findComment-147509063 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå