Gå til innhold

Avvenning nesespray, hvordan fikk du det til???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært avhengig av vanlig voksen Otrivin nesespray i litt over et år nå, og har nå

bestemt meg for at nok er nok!!!

Derfor lurer jeg på om det er flere her inne som har greid å slutte?

Hvor lenge var du avhengig, og hvor lang tid tok det før nesen ble åpen ca som før avhengigheten?

Måtte du ty til andre medikamenter for å få til å slutte?(har hørt om noen medisiner som er beregnet på folk som sliter med å slutte med nesespray...)

Skrevet

Hæ? Hvordan i svarte klarer folk å bli avhengige av det? Av alle ting... 

Kan dessverre ikke svare deg, da jeg aldri har vært i nærheten av å bli avhengig av noe slikt.

Anonymous poster hash: ea479...8bb
Skrevet

Hæ? Hvordan i svarte klarer folk å bli avhengige av det? Av alle ting... 

Kan dessverre ikke svare deg, da jeg aldri har vært i nærheten av å bli avhengig av noe slikt.

Anonymous poster hash: ea479...8bb

Man blir avhengig i form av at man blir konstant tett i nesen, er faktisk svært så utbredt skal jeg si deg :D

Skrevet

Mannen har trappet ned ved å bruke saltvannsspray og sesamoljespray. Bruker derfor bare Otrivin før han skal sove, mens behovet gjerne er der hele dagen. Men da bruker han saltvannsspray i stedet. Har ikke hørt om andre preparater, men det kan jo godt hende at det finnes. Sesamoljen hjelper på uttørkingen av nesen, sånn at han ikke får skorper og sår, mens saltvanssprayen hjelper litt mot at det blir så tett. Han merker gradvis bedring.

Ellers vet jeg en del velger å gå over til sånn nesehorn. Sånn i plast eller noe som man koker opp vann med salt i og skyller fra ene nesebordet til det andre. Men det har vi ikke noe erfaring med.

Det skal ikke så mye til når man har trange neseganger og opplever å ikke klare å puste uten å ha hjelp til å åpne opp. :)

Anonymous poster hash: 042fe...a42
Skrevet

Jeg er avhengig. OG gravid. Ikke bra... bruker den som er for barn, og kun om kvelden sånn at jeg får sove, kun i ett nesebor.

Prøv å skylle mye med physiomer strongjet og vanlig saltvannspray.

Lykke til :)

Jeg klarer ofte å stoppe i perioder, men så tetner det bare til igjen. Trasig.

Anonymous poster hash: c3a1b...538

Skrevet

Jeg var avhengig av nesespray å det var helt grusomt da jeg skjønte at jeg måtte på avvenning. Tok det i forbindelse med ferie og husker følelsen når jeg satt i bilen, uten nesespray og med potte tett nese. I desperasjon gravde jeg i hanskerommet,kanskje i håp om å finne en igjenglemt flaske. Det eneste jeg fant var øyedråper for tørre øyne og i nøden spiser fanden fluer...jeg dryppet dem i nesen for kanskje å åpne opp. Om det faktisk hjalp husker jeg ikke. Men jeg ble etterhvert kvitt min avhengighet og løsningen var nok å lide seg igjennom første uka. Jeg husker jeg var glad da det hele normaliserte seg og lurte på hvorfor jeg ikke hadde tatt den kampen for lenge siden.

Skrevet

Når du har brukt så lenge, får den motsatt effekt. Med en gang løsner den opp, så sveller slimhinnene opp og man blir mer tett. Har du først nådd det punktet, vil det aldri bli helt bra igjen. Jeg var avhengig under siste graviditet. Sluttet på dagen. Er fortsatt konstant delvis tett i det ene neseboret. Og det er nå 3 år siden. Kan aldri bruke nesespray igjen. Da får jeg samme reaksjon ved at slimhinnene sveller opp.

Du må bare slutte. Ikke trappe ned. Det funker ikke.

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Jeg har vært avhengig ved flere anledninger. På det meste brukte jeg nesespray i nesten to år sammenhengende, flere ganger om dagen.

Jeg må rett og slett kutte helt ut, kaste alle nesesprayene og la være og kjøpe nye. Da er jeg ganske tett i nesa i 2-3 dager før det løsner. Jeg er jo ikke forkjøla tett, det er slimhinnene som hovner opp når du ikke bruker sprayen mer. Det hjelper å hoppe litt opp og ned når det er på det tetteste ;)

Ei venninne av mamma ble lagt inn på sykehuset da hun hadde fått infeksjon i hjernen. Den infeksjonen fikk hun fordi hun hadde brukt nesespray hver dag i mange år. Det var rett og slett svidd et hull fra nesa og opp i hjernen :o Det ga meg den støkken jeg trengte for å slutte.

Nå klarer jeg å bruke nesespray om jeg er forkjøla for så å kutte ut igjen, men det er en kamp hver gang :P

Skrevet

Jeg har ikke hørt om andre medisiner, kun operasjon, for å slutte. Ei venninne av meg måtte operere for å klare å klare å slutte med otrivin, hun hadde prøvd kortison-nesespray ol før operasjonen, men ingenting fungerte.

Anonymous poster hash: 9f1cb...59c

Skrevet

Bruk nesehorn - genialt!

Bruk saltvannsspray.

Sov med en ekstra pute for å få høyere hode, letter pusting.

Lær deg pusteøvelser som gjør at du fokuserer på å puste gjennom nesen, hvert nesebor for seg. Det gjør at det mentalt flyter lettere gjennom nesen - åpner opp på et vis.

Ellers som alle side, last sprayene og ta tyren ved hornene.

Lykke til - du klarer det!

Skrevet

Be om kortison nesespray av legen. Dette vil lette overgangen. Jeg bruker denne sprayen etter at jeg har brukt nesespray i forbindelse med bihulebetennelser, og da slipper jeg uker og dager med totalt tett nese.

Ellers er det et tips å starte med et nesebor hvis du skal avslutte bruken uten andre medikamenter. Da har du iallefall et nesebor du klarer å puste gjennom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...