Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #51 Skrevet 20. oktober 2015 Får datteren deres gaver av stesøsters tante på morssiden da? Skjønner ikke problemet til jenta, stetanten ( som det ikke er gitt at har store følelser for et ste-tantebarn på søsters nye mann-side) tar med en stein hun har plukket opp gratis et sted til niesen. 7 åringen vil ikke ha, greit nok. Men å lage sak fordi hun ikke får gave blir drøyt, selv om en er "bare" 7 år. Hun får vel nok av andre gaver fra andre steder. Si at nå vil vi ikke høre mer mas om den steinen, du får ingenting, ferdig snakka. Anonymous poster hash: 01e01...b77
Gjest Antarctica Skrevet 20. oktober 2015 #52 Skrevet 20. oktober 2015 Hva sier fraen til jenta???Anonymous poster hash: 3af62...080 faren... Anonymous poster hash: 3af62...080 Vi har pratet masse om dette. Og sier at tante blir lei seg fordi hun sier slik. Vi har forberedt henne før de kommer og hun lover å ikke si noe OM hun bare får en stygg sten. (Hennes ord)Vi har også forsøkt å få henne til å forstå hvordan det føles når hun feks gir oss en tegning, sagt at tenk om vi hadde sagt at den tegningen var dum og at vi heller vil ha et ekte bilde. Spurt hvordan hun ville følt det om vi sa slik. Da sier hun at hun hadde blitt lei seg. Så hun er veldig smart og forstår dette veldig godt. Noen ganger får man noe man ønsker seg veldig og andre ganger ikke. Likevel forventer hun HVER gang at denne gangen får hun nok en fin dukke etc. Alternativet å sende på rommet har vi forsøkt å unngå, hun er ikke her hele tiden og det er ikke lett å ha to hjem. Hun er fortsatt en liten jente og det er masse tanker og følelser i henne. Likevel kan vi ikke gi etter for den utpressingen hun driver med. Hun må lære at hun ikke kan få dyre gaver hele tiden. Aner bare ikke hvordan hun skal forstå. Kanskje det bare er en fase som vil gå over? Anonymous poster hash: ab499...2bd Søsteren din kan komme når stebarnet ikke er der. Hvis hun ikke er der hele tiden bør det gå an å ha gaveoverrekkelser uten henne. Og fortsett å jobbe med manerene. Å snakke stygt om gaver andre får eller gir, og å forlange noe annet enn det giveren har med til deg, er dårlige takter som hun er for stor til.
Gjest Antarctica Skrevet 20. oktober 2015 #53 Skrevet 20. oktober 2015 Jeg har ingen problemer med å se urettferdigheten. Du sier jo selv at mini og søster deler interessen. Om 7-åringen ikke deler denne interessen så er det jo ikke noe interessant for henne. Skjønner godt hun synes det er urettferdig. Lillesøster får noe av stor interesse, hun får ingenting/noe som for henne er verdiløst. Det viktigste jeg har lært så langt i utdannelsen min er at for å behandle noen rettferdig, så må de behandles ulikt. Anonymous poster hash: 75079...0f3 Når ble det urettferdig å slippe å få noe du ikke vil ha? Hjelpes... Anonymous poster hash: 45552...318 Enig. Kanskje hun bør ta med steinen og hive den på en gjenstridig mottaker?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #54 Skrevet 20. oktober 2015 For et styr om en stein. Skulle trodd det var ÅRETS GAVE som blir overekkket med pomp, prakt og fanfare. Det er en stein som en 3 åring nå bryr srg om, men ikke nødvendigvis om 10 år. At alle voksne på farside , morsside osv skal lage problemer er jo søkt. Det er en stein. Jeez Anonymous poster hash: 01e01...b77
Iiiiik Skrevet 20. oktober 2015 #55 Skrevet 20. oktober 2015 Dette illustrerer jo på ypperlig måte flere vansker ved nyfamilier. Først og fremst illustrerer det hvordan den av foreldrene som har minst samvær strever med å finne en god foreldrerolle. Det blir vanskelig å sette grenser og stille krav, fordi tiden er for verdifull til å krangle den bort. Så er det akkurat det man får - krangling og leven, fordi barnet oppfatter at de voksne blir utydelige. Hvis man som voksen velger å være en sirkuspappa, en som sier ja til alt, så får man et barn som lager leven når de voksne ikke danser etter hennes pipe. Så enkelt og så vanskelig. Barn trenger både grenser og varme, de trenger at noen signaliserer at du er viktig og de trenger at noen signaliserer at her er det de voksne som bestemmer. Når stedatteren til HI forstår at også hos pappa er det de voksne som bestemmer, da blir det også enklere å navigere i dette vanskelige gavelandskapet. Jeg trives nok best med en løsning der "tante" finner noe som er bare hennes og 7-åringens, fordi jeg tror at jenta trenger å få stadige bekreftelser på at hun er like viktig som søsteren sin. Men dette er egentlig et sidespor sammenlignet med det som virkelig er viktig for henne. Hun trenger at pappa er pappa, ikke en partyonkel.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #56 Skrevet 20. oktober 2015 Jo mer jeg leser av denne diskusjonen jo mindre forstår jeg av den Snakker vi ikke om en jævla stein, liksom? Min ene sønn sparer på korker. Så hvis jeg har med en bruskork til ham så betyr det at jeg må KJØPE en gave til mine andre 3 barn også? I don't think so 😁😁 Jeg ser jeg misforsto litt i mitt tidligere svar. Trodde søstra ikke gadd å komme på besøk pga stebarnet, men ser nå at hun kommer på besøk men gir steinen når stebarnet ikke er der.. Og det er jo greit.. Burde vært unødvendig, men det er en annen sak.. Jeg har liksom ingen andre råd enn jeg allerede har gitt; overse! Men jeg må bare spørre; 3 av mine 4 barn er over 7 år og jeg kan ikke huske at noen av dem omtalte f.eks gaver som "dumme".. Er dette vanlig av en 7 åring? Greit å ikke juble over en gave, men man tar da imot gaven uten å klage høylytt? (Har aldri opplevd dette fra mine, så ble litt overrasket.) Og ihvertfall når de VET hva de får? (Hadde skjønt skuffelsen om nissen kom med sokker, men når ungen vet at tanta kommer med steiner...?) Anonymous poster hash: 94554...674
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #57 Skrevet 20. oktober 2015 Jeg vil si at stedattera er steindum... Anonymous poster hash: 01e01...b77
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #58 Skrevet 20. oktober 2015 Hvilke gaver får deres felles datter av mors familie når de har vært ute å reist? Jeg tipper at de ikke kjøper noe til deres barn så da ville jeg bedt mor om å også forklare dette når dattra på 7 begynner å klage.Ellers så er det også på tide at far begynner å sette hardere grenser, det er ikke noe nytt fenomen at fedre ofte er konfliktsky når det gjelder sine barn som kun er der av og til. Anonymous poster hash: 478c5...2d1
mamma_bergen Skrevet 20. oktober 2015 #59 Skrevet 20. oktober 2015 Jeg vil si at stedattera er steindum... Anonymous poster hash: 01e01...b77 Uansett hvordan du vrir og vender på det, så er denne jenten bare 7 år, og det sier noe om et voksent menneske som kaller en 7-åring steindum..Her må jo det være snakk om oppdragelse, eller fravær av oppdragelse, og det er da vitterlig de voksnes ansvar?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #60 Skrevet 20. oktober 2015 Hvilke gaver får deres felles datter av mors familie når de har vært ute å reist? Jeg tipper at de ikke kjøper noe til deres barn så da ville jeg bedt mor om å også forklare dette når dattra på 7 begynner å klage. Ellers så er det også på tide at far begynner å sette hardere grenser, det er ikke noe nytt fenomen at fedre ofte er konfliktsky når det gjelder sine barn som kun er der av og til. Anonymous poster hash: 478c5...2d1 Selvsagt får hun ikke noe. Det blir en litt rar sammenligning. Det med at mor kommenterer var egentlig er poengt for å vise hvordan stedatter tenker. At det ikke går inn at dette ikke er en tradisjonell gave. Det er helt klart på tide å sette en klar grense her. Pappaen ER en flink pappa, han ser selv at han ikke er like flink til å slå ned på oppførsel som dette. Takk for alle svar. Vi får bare ta en skikkelig konfrontasjon rundt dette slik at hun forstår at slik oppførsel og kommentarer er uakseptabelt i vårt hjem. Jeg er jo glad i jenta og jeg forstår at det er vi som er voksne som har feilet i grensesetting. Vi har nok vært redd for at samværet i for stor grad skal preges av krangel og sur unge. Noen ganger må vi bare være upopulære, det er bare så vanskelig når vi vet at reglene hos mor er så forskjellig fra våre. Litt feilslått forståelse. Anonymous poster hash: ab499...2bd
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #61 Skrevet 20. oktober 2015 Det koker jo ned til at det her er en utakknemlig 7 åring som selv vil legge føringen på hva hun skal ha i gave fra sin stetante! Sålenge søsteren til hi ikke står å sier ædda bædda til 7 åringen mens hun gir steinen til sitt tanteban, ser jeg virkelig ikke problemet! 7 åringen er bortskjemt. Punktum! Anonymous poster hash: 3af62...080
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #62 Skrevet 20. oktober 2015 Jeg vil si at stedattera er steindum...Anonymous poster hash: 01e01...b77 Uansett hvordan du vrir og vender på det, så er denne jenten bare 7 år, og det sier noe om et voksent menneske som kaller en 7-åring steindum..Her må jo det være snakk om oppdragelse, eller fravær av oppdragelse, og det er da vitterlig de voksnes ansvar? Var en referanse til styret om den teite steinen Men uansett bodde jeg i to hjem da jeg vokste opp, og da er det jo så synd på meg at jeg ikke trenger å oppføre meg Anonymous poster hash: 01e01...b77
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #63 Skrevet 20. oktober 2015 Jeg har ikke lest alt, men synes det er litt trist lesing... Her er det mye stesøster, biologisk barn, stemor, stebarn, stetante, far, biomor osv osv Dette handler om to søstre. To søstre som ikke har valgt kaoset de er i. Hvorfor lage en overskrift som er vemmelig? "Frekke stebarn" ? Hvorfor ikke skrive søstre som ikke er like takknemlige? Hvordan løse dette? El.? Det er også fasinerende å lese svarene som er litt stereotype alt etter hvem de kommer fra, mye støttende stemødre, mange sårede mammaer. Hva er det som er så vanskelig her? Og hva er så innmari frekt? Steingavene er supersøte, og det er veldig fint at lillesøster liker dette Men det må også aksepteres at storesøster synes at dette ikke er gøy. Hun har sikker vanskelig for å uttrykke seg, noe jeg vil tro er vanlig når man er syv år, ting kan fort være "teit, dumt eller dritt" i den alderen, ikke at slik ordbruk skal aksepteres, men den må forstås. Å sende noen på rommet når de er lei seg (for det er sikkert det hun er) er aldri bra, soverommet skal være et godt sted for soving og leking, ikke et rom for skam og vonde følelser. Oppdragelse er supervanskelig. Jeg synes dere har løst dette fint, ikke sender dere henne på rommet og tanten kommer når storesøster er med Mamman sin, da blir det ikke vondt for noen Lykke til! Anonymous poster hash: e1f6c...66e
mamma_bergen Skrevet 20. oktober 2015 #64 Skrevet 20. oktober 2015 Jeg vil si at stedattera er steindum...Anonymous poster hash: 01e01...b77 Uansett hvordan du vrir og vender på det, så er denne jenten bare 7 år, og det sier noe om et voksent menneske som kaller en 7-åring steindum..Her må jo det være snakk om oppdragelse, eller fravær av oppdragelse, og det er da vitterlig de voksnes ansvar? Var en referanse til styret om den teite steinen Men uansett bodde jeg i to hjem da jeg vokste opp, og da er det jo så synd på meg at jeg ikke trenger å oppføre meg Anonymous poster hash: 01e01...b77 Regner med at den siste kommentaren ikke var myntet på meg, for i min verden der min datter har to hjem, må hun nok oppføre seg begge plasser.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #65 Skrevet 20. oktober 2015 Herreminhatt, jeg blir skremt av hvor mange som faktisk synes at det er HIs søster som er problemet her! Er det rart det finnes usedvanlig mange frekke, selvopptatte, usjarmerende prinsesser for tiden! Her skal det dulles og forståes i hjel til den store gullmedalje. Hvordan i all verden skal disse barna klare seg ute i den virkelige verden? Og i det hele tatt bli mennesker som noen ( bortsett fra deres mor) liker og har lyst til å tilbringe tid sammen med? Det eneste som må tas tak i her er jo jentas oppførsel! Hadde min datter på 7 år oppført seg på denne måten hadde jeg blitt utrolig flau! Anonymous poster hash: 9218d...b74
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå