Gå til innhold

Utakknemlig/frekke stebarn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overskriften høres forferdelig ut men har et problem med stedatter på 7 år.

Hun er vanvittig bortskjemt materielt fra mors familie og dette påvirker vår familie.

Mannen og jeg har ett felles barn som nå er tre år. Hun og min søster har en felles interesse for fine steiner fra hele verden. Min søster tar alltid med en sten når hun har vært på ferie og min datter har en skattekiste med alle disse. Hun elsker historiene om hvor de er funnet.

I starten tok hun også med til min stedatter men hun "ville heller ha en ekte gave fordi hun ikke liker steiner"

Min søster sa det ble stein eller ingenting. Dette forstår ikke stedatter og hun forsurer stemningen HVER gang fordi det er urettferdig. Når hun får tilbud om å få det samme sier hun at steiner er dritt.

Det har blitt så ille at min søster ikke gidder komme når hun er der fordi hun ødelegger det som skal være en hyggelig stund.

Min søster nekter å kjøpe noe til henne av prinsipp.

Ellers er min stedatter 100% inkludert og får alltid julegaver og bursdagsgave som normalt.

Nå har barnets mor kommet med syrlige kommentarer om "forskjellsbehandlingen"

Hele situasjonen er vanskelig.

Aner ikke hvordan vi skal gripe dette fatt nå. Å forklare at denne gaven er gratis går IKKE inn.

Forslag?

Anonymous poster hash: ab499...2bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er vanvittig bortskjemt materielt fra mors familie og dette påvirker vår familie.

Mannen og jeg har ett felles barn som nå er tre år. Hun og min søster har en felles interesse for fine steiner fra hele verden. Min søster tar alltid med en sten når hun har vært på ferie og min datter har en skattekiste med alle disse. Hun elsker historiene om hvor de er funnet.

I starten tok hun også med til min stedatter men hun "ville heller ha en ekte gave fordi hun ikke liker steiner"

Min søster sa det ble stein eller ingenting. Dette forstår ikke stedatter og hun forsurer stemningen HVER gang fordi det er urettferdig. Når hun får tilbud om å få det samme sier hun at steiner er dritt.

Det har blitt så ille at min søster ikke gidder komme når hun er der fordi hun ødelegger det som skal være en hyggelig stund.

Ellers er min stedatter 100% inkludert og får alltid julegaver og bursdagsgave som normalt.

Aner ikke hvordan vi skal gripe dette fatt nå. Å forklare at denne gaven er gratis går IKKE inn.

Forslag?

Kanskje hun heller vil ga ett skjell?

Jeg syns din søster er steil ovenfor ett barn. Har søsteren din det fra deg?

Anonymous poster hash: 0ee4f...ce2

Skrevet

Søstra di gidder ikke kommer når jenta er der fordi hun sutrer over en stein??

Jeg har 4 barn, og dette er noe jeg glatt hadde oversett. "Neivel, da vil ikke du ha en stein. Men Lise vil det, så da får hun det. Du fikk valget, du også." Ferdig snakka..

Anonymous poster hash: 94554...674

Skrevet

Forslag?

Kanskje hun heller vil ga ett skjell?

Jeg syns din søster er steil ovenfor ett barn. Har søsteren din det fra deg?

Fikk tilbud om skjell en gang. Det var heller ikke interesant.

Min søster nekter å begynne å bruke penger på gaver fordi hun presses til det og jeg er faktisk enig med henne. Et barn skal ikke bestemme over hva de voksne skal gi.

Godt mulig hun er steil men vi forsøker å oppdra barna til å være høflige og takknemlig. Å kalle gaver for dritt er ikke en oppførsel vi ønsker i vårt hus.

Resultatet er at folk ikke synes det er hyggelig å gi gaver.

Skrevet

Da ber dere ungen klappe igjen og gå på rommet sitt til hun kan oppføre seg normalt. Hadde ALDRI latt henne holde på å mase videre om dette, sutring = rom, ferdig snakka. 

Anonymous poster hash: 63e95...748
Skrevet

Søstra di gidder ikke kommer når jenta er der fordi hun sutrer over en stein??

Jeg har 4 barn, og dette er noe jeg glatt hadde oversett. "Neivel, da vil ikke du ha en stein. Men Lise vil det, så da får hun det. Du fikk valget, du også." Ferdig snakka..

Anonymous poster hash: 94554...674

Vi har oversett det og forsøkt å bevege samtalen videre men hun maler og maler på at det er dårlig gjort. Vi får ikke stoppet munnen hennes uten en skikkelig konfrontasjon som ender med hyl.

Det er ubehagelig som gjest å bli klandret for forskjellsbehandling når det ikke er tilfellet.

I tillegg sier hun til lillesøster at steiner er dumme.

Skrevet

Hva sier fraen til jenta???

Anonymous poster hash: 3af62...080

Skrevet

Hva sier fraen til jenta???Anonymous poster hash: 3af62...080

faren...

Skrevet

Jeg har ingen problemer med å se urettferdigheten. Du sier jo selv at mini og søster deler interessen. Om 7-åringen ikke deler denne interessen så er det jo ikke noe interessant for henne. Skjønner godt hun synes det er urettferdig. Lillesøster får noe av stor interesse, hun får ingenting/noe som for henne er verdiløst. 

Det viktigste jeg har lært så langt i utdannelsen min er at for å behandle noen rettferdig, så må de behandles ulikt. 

Anonymous poster hash: 75079...0f3
Skrevet

faren...

Vi har pratet masse om dette. Og sier at tante blir lei seg fordi hun sier slik. Vi har forberedt henne før de kommer og hun lover å ikke si noe OM hun bare får en stygg sten. (Hennes ord)

Vi har også forsøkt å få henne til å forstå hvordan det føles når hun feks gir oss en tegning, sagt at tenk om vi hadde sagt at den tegningen var dum og at vi heller vil ha et ekte bilde. Spurt hvordan hun ville følt det om vi sa slik. Da sier hun at hun hadde blitt lei seg. Så hun er veldig smart og forstår dette veldig godt.

Noen ganger får man noe man ønsker seg veldig og andre ganger ikke.

Likevel forventer hun HVER gang at denne gangen får hun nok en fin dukke etc.

Alternativet å sende på rommet har vi forsøkt å unngå, hun er ikke her hele tiden og det er ikke lett å ha to hjem. Hun er fortsatt en liten jente og det er masse tanker og følelser i henne. Likevel kan vi ikke gi etter for den utpressingen hun driver med.

Hun må lære at hun ikke kan få dyre gaver hele tiden. Aner bare ikke hvordan hun skal forstå.

Kanskje det bare er en fase som vil gå over?

Skrevet

Jeg har ingen problemer med å se urettferdigheten. Du sier jo selv at mini og søster deler interessen. Om 7-åringen ikke deler denne interessen så er det jo ikke noe interessant for henne. Skjønner godt hun synes det er urettferdig. Lillesøster får noe av stor interesse, hun får ingenting/noe som for henne er verdiløst. 

Det viktigste jeg har lært så langt i utdannelsen min er at for å behandle noen rettferdig, så må de behandles ulikt. 

Og hele poenget er at dette er en gratis gave, så lenge sjuåringen ikke vil ha noe annet som er gratis kan hun faktisk bare ha det så godt. Hun er SJU år, hun skjønner dette hvis hun får det forklart, men jeg er helt for at man i tillegg til å forklare ber henne lukke truten når hun bare skal sutre. 

Skrevet

Jeg har ingen problemer med å se urettferdigheten. Du sier jo selv at mini og søster deler interessen. Om 7-åringen ikke deler denne interessen så er det jo ikke noe interessant for henne. Skjønner godt hun synes det er urettferdig. Lillesøster får noe av stor interesse, hun får ingenting/noe som for henne er verdiløst.  Det viktigste jeg har lært så langt i utdannelsen min er at for å behandle noen rettferdig, så må de behandles ulikt.  Anonymous poster hash: 75079...0f3

så hver gang denne stedatteren får noe fra sin mors familie, så skal også hi's datter få noe? Tviler på at det skjer!

Skrevet

Men syns du ikke en 7åring kan lære at det er ikke alt hun må få ta del i. Dersom hun ser på dette som verdiløst, burde det ikke være noe problem at søsteren får en verdiløs gave.

Anonymous poster hash: 5ee7b...455

Skrevet

faren...Anonymous poster hash: 3af62...080

Vi har pratet masse om dette. Og sier at tante blir lei seg fordi hun sier slik. Vi har forberedt henne før de kommer og hun lover å ikke si noe OM hun bare får en stygg sten. (Hennes ord)

Vi har også forsøkt å få henne til å forstå hvordan det føles når hun feks gir oss en tegning, sagt at tenk om vi hadde sagt at den tegningen var dum og at vi heller vil ha et ekte bilde. Spurt hvordan hun ville følt det om vi sa slik. Da sier hun at hun hadde blitt lei seg. Så hun er veldig smart og forstår dette veldig godt.

Noen ganger får man noe man ønsker seg veldig og andre ganger ikke.

Likevel forventer hun HVER gang at denne gangen får hun nok en fin dukke etc.

Alternativet å sende på rommet har vi forsøkt å unngå, hun er ikke her hele tiden og det er ikke lett å ha to hjem. Hun er fortsatt en liten jente og det er masse tanker og følelser i henne. Likevel kan vi ikke gi etter for den utpressingen hun driver med.

Hun må lære at hun ikke kan få dyre gaver hele tiden. Aner bare ikke hvordan hun skal forstå.

Kanskje det bare er en fase som vil gå over?Anonymous poster hash: ab499...2bd

så lenge dere foreldrene er enige, så må din stedatter rette seg etter det.. At din stedatters mor er uenig er jo ikke uventa, men drit i henne! Hun kan synse så mye hun vil.

Skrevet

Søsteren til HI skal vel ikke være nødt til å kjøpe en gave til steniesen bare fordi hun er sur og ikke vil ha en stein.

Det er jo snakk om noe hun har funnet, ikke kjøpt. syns ikke det er rettferdig at søsteren skal være nødt til å kjøpe noe pga en sur og frekk unge.

Anonymous poster hash: 7ba94...a40

Skrevet

Veldig enig i denne.

Skrevet

Håper ikke HI's datter skal til storesøsters mor ofte? Det er jo bare sært.... Dette er vel snakk om når hun er hos HI.

Første gangen er det jo greit at hun ikke får noe om hun ikke vil ha. Men å fortsette uten å ta noen grep selv, tror jeg er sårt for 7åringen. Og da kan man bli frekk, da. Jeg likte forslaget om skjell. Det er like gratis. 

Skrevet

Poenget er at min søster ikke vil bruke penger på denne spesifikke gaven. Hvis stedatter får en dukke etc vil dette bli feil ovenfor lillesøster når hun blir større. Da må hun kjøpe en ting til henne også. Selvsagt forstår unger forskjell på ting som er kjøpt og funnet på bakken.

Hun får gaver andre ganger.

Det handler ikke om å IKKE gi gaver. Det handler om en konkret måte å gi gave på, en ting man finner i naturen som er gratis.

At stedatter ikke har denne interessen er ok, men da blir det ingenting.

Skrevet

Og, at søstra di velger å gi steinene til sitt tantebarn når stedatteren din ikke er der vitner heller om at hun ikke vil gni in 'forskjellsbehandlingen' barna i mellom. Setter det i hermetegn da jeg ikke ser på det som forskjellsbehandling i det hele tatt.

Skrevet

Og hele poenget er at dette er en gratis gave, så lenge sjuåringen ikke vil ha noe annet som er gratis kan hun faktisk bare ha det så godt. Hun er SJU år, hun skjønner dette hvis hun får det forklart, men jeg er helt for at man i tillegg til å forklare ber henne lukke truten når hun bare skal sutre.

He he så hun er SJU år med store bokstaver.

Hvor gammel er din? TO?

Jeg ville heller sagt at hun er bare sju år

Skrevet

Håper ikke HI's datter skal til storesøsters mor ofte? Det er jo bare sært.... Dette er vel snakk om når hun er hos HI.

Første gangen er det jo greit at hun ikke får noe om hun ikke vil ha. Men å fortsette uten å ta noen grep selv, tror jeg er sårt for 7åringen. Og da kan man bli frekk, da. Jeg likte forslaget om skjell. Det er like gratis.

Hun fikk også tilbud om skjell men likte ikke det heller desverre.

Som jeg sier, hele poenget med denne gaven er å finne fine ting i naturen man liker og kan samle på.

Poenget faller bort når min søster må kjøpe en leke.

Skrevet

Og, at søstra di velger å gi steinene til sitt tantebarn når stedatteren din ikke er der vitner heller om at hun ikke vil gni in 'forskjellsbehandlingen' barna i mellom. Setter det i hermetegn da jeg ikke ser på det som forskjellsbehandling i det hele tatt.

Dette er jo sant. Men HI skrev det jo ikke som at søsteren var hensynsfull, hun skrev det som at søsteren unngitt steniesen, fordi hun ikke liker henne. Det er trist. Men å gi stenen når stesøster er borte er jo helt innafor. Synes jeg...

Skrevet (endret)

Som jeg sier, hele poenget med denne gaven er å finne fine ting i naturen man liker og kan samle på.

Har hun fremsnakket skjellet eller en presser blomst eller tar hun seg ikke den tiden på din stedatter? Endret av mphs
Skrevet

Dette er jo sant. Men HI skrev det jo ikke som at søsteren var hensynsfull, hun skrev det som at søsteren unngitt steniesen, fordi hun ikke liker henne. Det er trist. Men å gi stenen når stesøster er borte er jo helt innafor. Synes jeg...

Du tar litt feil.

Hun gidder ikke komme med denne spesielle gaven når stedatter er her.

Ellers treffes vi som normalt.

Hun får også flotte julegaver og bursdagsgave av min søster så det handler ikke om å ikke like og ikke ville inkludere.

Skrevet

Har hun fremsnakket skjellet eller en presser blomst eller tar hun seg ikke den tiden på din stedatter?

Hehe. Fremsnakking av et skjell?

Dette begynner å bli litt vel overpedagogisk altså.

Presset blomst fungerer ikke så bra å ta med seg alltid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...