Gå til innhold

sjefen truer med sparken pga sykmelding. (langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan begynne med å si at jeg har hatt en prolaps i nakken i mange år, men har ikke hatt vondt på over 4 år. 

Jeg fikk stiv og vond nakke forrige uke. Var hos kiropraktoren og fikk bekreftet at det var prolapsen i nakken som hadde en hevelse igjen.  Jobbet noen dager det jeg klarte før jeg sa til sjefen at dette går ikke. da fikk jeg beskjed om at han hadde ingen til å ta mine vakter så jeg måtte bare jobbe vaktene mine selv. ( jeg jobber i butikk). Jeg jobbet da i helga og har blitt verre. Ringte legen min i dag, fikk time og ble sykmeldt ut uka. Men da jeg ringte sjefen for å si ifra så ble han sur. Sa jeg hadder vært mye borte pga rygg og nakke. ( jeg har vært sykmeldt 3 ganger på 4 år pga rygg eller nakke). Jeg sa at det har jeg ikke, men han nektet å høre på meg. Han skulle ringe legen min så fort han fikk sykmeldinga mi for å få bekreftet at jeg faktisk har vondt og at jeg ikke kan jobbe. For hvis jeg ble langtidsykmeldt så hadde jeg ikke noe der å gjøre.  Han var så lei av at folk var borte pga "vondt" så han ville  endre på dette. 

Jeg har spurt etter tilrettelegging, men det hadde han ikke mulighet til da det er flere som ikke vil jobbe på div avdelinger på jobben..! 

Det er ikke snakk om noen langtidsykmelding for min skyld,  Jeg trenger bare noen dager å komme meg på igjen så er det rett tilbake på jobb.  Det at jeg jobbet da det var på det vondeste forrige uke hjalp ikke akkurat, så det har blitt verre til tider. JEg blir alltids bedre utover dagen, men det stivner igjen hver natt. 

Jeg går til behandlinger hos fysio, men det hjelper jo ikke på dagen det el. 

Jeg skjønner godt at han ikke liker at folk er borte fra jobb. Jeg har selv vært butikksjef, så jeg vet hva han mener med det. 

Men han kan da ikke komme her og si at jeg har ingen ting der å gjøre pga 1 sykmelding. 

Kjenner jeg ble irritert da han sa det..  Flere på jobben har da vært sykmeldt mye mer og oftere enn meg.

Beklager langt innlegg.. måtte bare få det ut.. 

Anonymous poster hash: 36b92...af3

Fortsetter under...

Skrevet

Er du organisert? Dersom nei: Bli det.

Selvfølgelig kan han ikke gi deg sparken for det sykefraværet du beskriver, og like selvfølgelig er han en elendig personalleder.

Anonymous poster hash: 7478a...44b
Skrevet

Oppsigelse pga av sykefravær er ikke tillatt iht arbeidsmiljøloven og domstolene praktiserer dette strengt. Unntaket er dersom sykefraværet har vart i ett år.

Men denne lederen høres jo ikke særlig sympatisk ut, så jeg ville nok sett meg om etter annet arbeid. Det er viktig å trives på jobb. 

Skrevet

Ta kontakt med bedrifthelsetjenesten deres og få de med på laget. Foreslå å få inn en ergonom som kan hjelpe dere til å få en mer hennsiktsmessig arbeidsplass der dere ikke bare blir mer og mer utslitt og får varige skader.

Det burde også være i arbeidsgivers interesse.

Anonymous poster hash: ce21e...1e0

Skrevet

jeg er organisert igjennom handel og kontor. Lo. har vært det i 14 år. kommer nok aldri til å melde meg ut. :)

Jeg vet han er stressa på jobb nå pga 2 andre sykmeldinger. En pga psykisk og ei oga svangerskapsrelaterte grunner. Men at det skal gå utover meg da. Han vet at det sitter langt inne i meg for å sykmelde meg. Jeg prøvde så godt jeg kunne å jobbe forrige uke, men det sa tilslutt stopp. Da man har så vondt at man ikke klarer å holde hodet oppe da har man ingen ting på jobb å gjøre. Og prøve å få meg til å få dårlig samvittighet for at jeg ble sykmeldt er ikke mye proft.

Jeg leter etter nytt arbeids, men ikke pga at jeg ikke trives. Jeg trives egentlig veldig godt der. Men pga arbeidstidene så må jeg ha noe annet da vi har 2 små. Og jeg jobber mye kveld.  Jeg driv å studerer nå. Derfor også veldig nervøs for å bli arbeidsledig. For hvis man er arbeidsledig har man jo ikke lov til å studere.. 

Skrevet

Høres ut som en person som overhode ikke har satt seg inn i regelverket dette her.

Er det noen sjef over ham? I kjeden eller noe sånt? Han burde absolutt ha lært seg både hvordan man opptrer overfor personalet og hva som er lov og ikke lov. Jeg vil jo ikke tro at motivasjonen for å stå på litt på jobb blir særlig høy med en sånn manglende forståelse for de ansattes situasjon.

Du kan selvsagt ikke bli sagt opp pga en sykmelding med mindre den har vart i ett år og da tror jeg faktisk kravet også er at man heller ikke har lov hvis det er muligheter for å komme tilbake i nærmeste fremtid.

Han har forøvrig plikt til å tilrettelegge også.

MEN så håper jeg at du også tar tak i legen din for å få videre utredninger. For en prolaps som oppfører seg på den måten kan jo faktisk antagelig opereres. Dersom plagene blir for store og for langvarig så er det et godt alternativ. Det er som regel kikkehullsoperasjon og det skjer fra fremsiden av halsen og man er ikke sykmeldt så kjempelenge.

Anonymous poster hash: 6a2bf...12c

Annonse

Skrevet

Han kan ikke gi deg sparken, ei heller har han noe som helst med å ringe legen din. Fysj for en fyr!

Anonymous poster hash: 4f161...5d2

Skrevet

God bedring! 😊

Anonymous poster hash: 4f161...5d2

Skrevet

Jeg ynes det høres ut om en litt uheldig uttalelse fra en frustrert og sliten sjef som opplever at "alle" ansatte forsvinner på grunn av difuse plager som likevell ikke er værre enn at de klarer jobben etter litt press. Du er tydligvis den 3. som har kommet med en slik difus sykmeldingsgrunn på relativt kort tid. Da er det lett at det er deg han tar det ut over, selv om frustrasjonen like mye gjelder de andre.

Anonymous poster hash: bc392...e8e
Skrevet

Man kan studere opp til 50 % og likevel være arbeidsledig.  Dersom du studerer på deltid får du en bekreftelse fra skolen, og så ordner det seg :-)

Skrevet

Fikk en snikende følelse av at dette er min eks. Han er butikksjef og er en kald jævel med null empati og sympati.

Han ga nettopp skriftlig advarsel til ei som "stadig vekk kom for sent på jobb". Da kompisen spurte ham om det var snakk om veldig sent svarte han at "nei, var bare snakk om et minutt eller to. Men du skal være klar akkurat på tida".

(Tydelig at min eks slipper for billig unna med ungene våre, ihvertfall, for om han hadde det like hektisk med dem om morran som jeg har så kunne han fint ha kommet et minutt for sent innimellom, han også!)

Greit med de som stadig kommer slentrende inn 5-10 min for sent uten god grunn, men ett!!! minutt, liksom?

Jeg ville garantert kontaktet fagforeningen om han truer med å si deg opp grunnet dette, hi!

Klart det er kjipt for den ansvarlige når de ansatte ikke får kommet på jobb, men det er da fortsatt lov å bruke huet! Og sympatien! OG empatien!

Anonymous poster hash: 0bd7c...c2d

Skrevet

Jeg ynes det høres ut om en litt uheldig uttalelse fra en frustrert og sliten sjef som opplever at "alle" ansatte forsvinner på grunn av difuse plager som likevell ikke er værre enn at de klarer jobben etter litt press. Du er tydligvis den 3. som har kommet med en slik difus sykmeldingsgrunn på relativt kort tid. Da er det lett at det er deg han tar det ut over, selv om frustrasjonen like mye gjelder de andre.

Det er jo det de ikke klarer. De blir presser for langt og det ender i sykemelding.

Skrevet

Det er jo det de ikke klarer. De blir presser for langt og det ender i sykemelding.

HI klarte det i noen dager.

Annonse

Skrevet

Takk for alle svar.

Jeg vet han er sliten for tiden, og uheldigvis så er det flere sykmeldte samtidig. Det er ofte sykmledte på jobben pga nakke eller rygg. Dette pga for mye å gjøre på for kort tid. Vi har ikke tid til å gjøre alt på riktig måte da det er mye som skal gjøres. 

Men det som er det kjedeligste med alt er at jeg vet hvordan han er på jobb da noen ringer seg inn syke. Da sitter han og syter og klager ovenfor de andre ansatte. Sier det samme til dem som til oss. At klarer de ikke jobben sin så har de ikke noe der å gjøre. Da kan de bare slutte osv.. 

Ikke går det ann å klage til hans oversjefer eller. De har sagt til alle butikksjefene at det er de som er sjefen, og at de selv skal holdes utenfor. 

Jeg er ikke hjemme uten grunn. Jeg sykmelder meg ekstremt sjeldent. Jeg går da ikke hjemme for morroskyld. Ikke får jeg gjort noe hjemme eller, så dagene blir lange. 

Skrevet

HI klarte det i noen dager.

Jeg jobbet mer enn jeg i utgangspunktet ønsket.  Det var ikke noe problem å dra på jobb og ta de vaktene, men det ble verre av å være der. For hver dag jeg var på jobb så våknet jeg verre dagen etter. Så det er derfor jeg ble sykmeldt nå for å gjøre minst mulig et par dager i håp om at det skal bli fortere bra igjen. 

Skrevet

Man kan studere opp til 50 % og likevel være arbeidsledig.  Dersom du studerer på deltid får du en bekreftelse fra skolen, og så ordner det seg :-)

Takk, greit å vite. Det er nettstudie, så jeg vet ikke helt hvordan det fungerer der. men det er jo ikke mange timene i uka. 

Skrevet

Fikk en snikende følelse av at dette er min eks. Han er butikksjef og er en kald jævel med null empati og sympati.

Han ga nettopp skriftlig advarsel til ei som "stadig vekk kom for sent på jobb". Da kompisen spurte ham om det var snakk om veldig sent svarte han at "nei, var bare snakk om et minutt eller to. Men du skal være klar akkurat på tida".

(Tydelig at min eks slipper for billig unna med ungene våre, ihvertfall, for om han hadde det like hektisk med dem om morran som jeg har så kunne han fint ha kommet et minutt for sent innimellom, han også!)

Greit med de som stadig kommer slentrende inn 5-10 min for sent uten god grunn, men ett!!! minutt, liksom?

Jeg ville garantert kontaktet fagforeningen om han truer med å si deg opp grunnet dette, hi!

Klart det er kjipt for den ansvarlige når de ansatte ikke får kommet på jobb, men det er da fortsatt lov å bruke huet! Og sympatien! OG empatien!

Anonymous poster hash: 0bd7c...c2d

Det er nok ikke din x, men det er nok nok av de sjefen der ute. 

Skrevet (endret)

Oppsigelse pga av sykefravær er ikke tillatt iht arbeidsmiljøloven og domstolene praktiserer dette strengt. Unntaket er dersom sykefraværet har vart i ett år.

Men denne lederen høres jo ikke særlig sympatisk ut, så jeg ville nok sett meg om etter annet arbeid. Det er viktig å trives på jobb. 

Dette stemmer. Hvis du derimot jobber når du egentlig burde vært sykemeldt fordi du er redd for å miste videre sykepengerettigheter eller annet, og ikke fungerer, så kan du sies opp på grunnlag av dårlige prestasjoner dersom du etter en advarsel ikke forbedrer deg.

Endret av Virginia!
Skrevet

er du ofte borte,skjønner jeg sjefen

Anonymous poster hash: 2dc92...469
Skrevet

Å kalle en nakkeprolaps for en diffus sykemeldingsgrunn... det sier vel at du og His sjef ikke vet mye om nakkeprolaps.

Hi, sjefen din er forferdelig uprofesjonell og han kan tydeligvis ikke lovverket. Pass på at du har legeerklæring på alt fravær når du har en slik sjef. Forresten, kiropraktoren kunne også ha sykemeldt deg, så det er også en mulighet, ofte lettere å få time hos en kiropraktor enn lege.

God bedring :)

Anonymous poster hash: 4a5d8...0f2

Skrevet

Å kalle en nakkeprolaps for en diffus sykemeldingsgrunn... det sier vel at du og His sjef ikke vet mye om nakkeprolaps.

Hi, sjefen din er forferdelig uprofesjonell og han kan tydeligvis ikke lovverket. Pass på at du har legeerklæring på alt fravær når du har en slik sjef. Forresten, kiropraktoren kunne også ha sykemeldt deg, så det er også en mulighet, ofte lettere å få time hos en kiropraktor enn lege.

God bedring :)

Anonymous poster hash: 4a5d8...0f2

og uansett diffus grunn eller ikke, så har ikke sjefen rett til å slenge dritt, true med oppsigelse eller på en annen måte oppføre seg truende eller upassende overfor den ansatte. Er sjokkert over at anonym mener at slik reaksjon fra sjefen er grei siden han bare eksploderte på grunn av for mye fravær i bedriften. Skikkelig "voksent" å la sinnet sitt gå utover en uskyldig tredjepart, for HI er ikke skyld i fravær hos de to andre ansatte. Jeg lurer på, hva vil slike sjefer oppnå? Som nekter å godkjenne klar sykmelding, truer arbeidstakere på jobb osv? Tror de at den ansatte plutselig blir frisk av trusler?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...