Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2015 #1 Del Skrevet 18. oktober 2015 Etter flere år med diffuse ledd/muskelplager og smerter,samt flere runder på MR vil fastlegen min sende meg til revmatolog. Vi har tatt blodprøver nå,og venter svar på disse. Jeg har mye revmatisme i familien min, bl.a bekthrev,psoriasisartritt,skoliose og slitasjegikt. Plagene mine sitter i begge håndledd, begge knær, en fot og en hofte. Dette er strålende smerter. Stivner også til,og det gjør vondt å bevege ledda. Det blir verre når det er kaldt. Stivner og hovner også opp i alle fingerledd. Mister ofte følelsen i begge lillefingre og ringfingre, samt at det kjennes som bena(låra spesielt) skal svikte muskulært. Har tatt nevrografi da legen mistenke karpal tunell-syndrom ift fingrene ,men de testene var helt fine. På MR kommer det frem noe de hele tiden har ment er ganglioner. Disse skulle jeg få operert vekk, men da jeg kom til kirurgen mener han det ikke er ganglion,men lekkasje av leddvæske. Dette forklarer han med skader på skjelettet. Problemet er bare at jeg har ikke skadet meg. Og da begynte han å prate om revmatisme... Så da vil han ha nye bilder. Har snart mr-time. Muskler i armene mine tåler ingenting før det blir ømt og vondt. Jeg føler meg helt ubrukelig om dagen... Det startet i 2008,og har blitt hyppigere,flere steder på kroppen og vondere smertemessig... Hofta kjennes ut som den blir stukket i bak ved siden av halebenet, og da stråler det nedover i benet på samme side. Innimellom er det så forferdelig vondt at jeg må holde meg fast for å ikke falle... Jeg vil jo tro at kirurg og lege kan faget sitt,men samtidig håper jeg jo de tar feil.. Revmatisme blir vel bare verre og verre med åra? Ihvertfall er det slik for de i min familie som sliter. De får behandling, men jeg vet ingenting om hva slags. Jeg har lest et sted at det finnes behandling som kan bremse utviklingen av noen typer revmatiske lidelser... Kan hvem som helst få slik behandling? (dersom man er revmatiker altså) Og hva går denne behandlingen ut på? Kortisonsprøyter hjelper bare en liten stund. Voltaren, paracet,ibux eller paralgin lindrer ikke i det hele tatt. Lang,glovarm dusj lindrer,men kun akkurat når jeg er i dusjen... Jeg kjenner dette skremmer meg... Jeg er 32 år,og har to små som trenger meg i mange år til... Har du selv,eller kjenner du noen med revmatisme? Vil du dele erfaringer med meg? Alt fra utredning til behandling til trening, smertelindring og evt annet man kan gjøre... Endringer i livsstil,kosthold osv som kan hjelpe? Jeg ønsker ikke snakke med min egen familie om dette ennå, av ulike årsaker jeg ikke ønsker å gå inn på. Men blir veldig takknemlig for svar :-) Anonymous poster hash: fc61c...1f8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144242019-utredes-for-revmatismebehandling/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2015 #2 Del Skrevet 18. oktober 2015 Når det kommer til reumatisme så er det viktig å ha et kosthold som påvirker blodsukkeret minst mulig. Dvs. unngå sukker og andre raske karbohydrater. I tillegg så må man få i seg fettsyrer som er balansert ift. hverandre. Har man f.eks. for mye omega6 ift. omega3 så får man mer betennelse i kroppen. Omega3, ingefær, gurkemeie m.m. virker betennelsesdempende. Gurkemeie virker også smertestillende. Du sier problemene dine startet i 2008. Skjedde det noe spesielt det året? Var du syk forut for at problemene oppstod, var du i utlandet, ble du bitt av flått? Det er noen flåttbårne sykdommer som kan kamuflere seg som "reumatisme", bl.a. bartonella (borrelia er jo kjent, men det er flere vektorbårne sykdommer, ulike bakterier/virus/parasitter). Dessverre så er det nesten umulig å bli testet for dette ordentlig i Norge og legene kan generelt altfor lite om dette. Om du vil utelukke vektrobåren sykdom så må du nok ta tester som sendes til utlandet, eller reise til utlandet. Myndighetene har nylig fjernet en av de få mulighetene som fantes for å sjekke dette privat her i Norge. Håper du finner ut hva som feiler deg og får hjelp til å bli bedre Anonymous poster hash: 25d43...bf6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144242019-utredes-for-revmatismebehandling/#findComment-147505279 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2015 #3 Del Skrevet 18. oktober 2015 Jeg har. Er like gammel som deg og har 2 barn. Er i full jobb også. Det eneste som egentlig hjelper for meg (på en måte) er styrketrening. Akkurat der og da kjenner jeg ikke leddsmertene, kun de "gode" smertene ved trening. Kortisonsprøyter hjelper mine ledd ved betennelser og jeg kan gå i lengre tid uten noe som helst sykdomsaktivitet. Bortsett fra at jeg er stiv og støl det meste av tiden. Man må bare lære seg å leve med smerten egentlig. Fokuser på det gode istedet. Smertestillende gidder jeg ikke ta annet enn når jeg har vondt i hodet for det hjelper ikke på kroppsmertene i det hele tatt. Eneste som hjelper er aktivitet. Sitter jeg i ro stivner jeg og må halte meg frem noen meter før det går seg til. Anonymous poster hash: e4fe3...d0a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144242019-utredes-for-revmatismebehandling/#findComment-147505289 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2015 #4 Del Skrevet 18. oktober 2015 Meg over her. Kosthold har jeg dessverre ikke testet ut da jeg er litt kresen i matveien og er fryktelig glad I sjokolade ☺ men kunne selvfølgelig tenkt meg å prøve det. Anonymous poster hash: e4fe3...d0a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144242019-utredes-for-revmatismebehandling/#findComment-147505291 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2015 #5 Del Skrevet 18. oktober 2015 Takk for svar og råd! Nei,jeg var ikke syk og ingenting skjedde i forkant av da det startet i 2008. Det startet med vondt i et håndledd, som legen mente var senebetennelse. Ble behandlet for det uten at det hjalp. Fikk flere typer tabletter først,så ble det ultralydbehandling før jeg året etter ble sendt på MR. Da hadde det andre håndleddet og ene foten begynt også. Så har det bare økt jevnt og trutt... Da startet jeg med kortisonsprøyter rett inn i det de mente var ganglioner. Ja,jeg også går som ei gammal krøkke når jeg reiser meg etter å ha sittet/ligget stille. Kino og flyturer er helt grusomt... Aha,så sukker er fy-fy altså... Hva med erstatning for sukker da? Og hva med alkohol? Liker å ta meg en baileys i ny og ne ;-) Jeg har ikke fått påvist ganglioner i knærne eller fingrene, men det er de samme typen smertene der også... En bekjent av meg bruker cellegift som Behandling. Hun har leddgikt. Er cellegift vanlig behandling for revmatisme? Anonymous poster hash: fc61c...1f8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144242019-utredes-for-revmatismebehandling/#findComment-147505304 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2015 #6 Del Skrevet 19. oktober 2015 Jeg gikk å ventet lenge for å bli utredet, men ble veldig skuffa. Jeg har hatt mageproblemer og vonde ledd i flere år. Så når jeg endelig ble innlagt på revmatismen, trodde jeg at jeg skulle få hjelp. etter 2 døgn der og flere prøver ble jeg sendt hjem igjen med diagnose lett slitasjegikt. Medisiner jeg fikk var voltaren stikkpiller og paracet stikkpiller og tabletter, noe jeg allerede hadde fått utskrevet av fastlegen. Føler meg som en hypokonder som har så vondt uten at det feiler meg noe "ordentlig". i forkant av utredelsen, tenkte jeg at legene kanskje skulle tilby meg å jobbe redusert el.. Men neida, alt jeg fikk var noen resepter på medisiner jeg allerede har. Nå vet jeg ikke lenger hva jeg skal gjøre. Slik jeg har det nå føler jeg ikke er et verdig liv. Jeg har ikke energi igjen etter jobb. Alt handler om smerter, piller og jobb. Familien har jeg ikke energi til. Anonymous poster hash: 0b6cb...cce Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144242019-utredes-for-revmatismebehandling/#findComment-147505379 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2015 #7 Del Skrevet 19. oktober 2015 Takk for svar og råd! Nei,jeg var ikke syk og ingenting skjedde i forkant av da det startet i 2008. Det startet med vondt i et håndledd, som legen mente var senebetennelse. Ble behandlet for det uten at det hjalp. Fikk flere typer tabletter først,så ble det ultralydbehandling før jeg året etter ble sendt på MR. Da hadde det andre håndleddet og ene foten begynt også. Så har det bare økt jevnt og trutt... Da startet jeg med kortisonsprøyter rett inn i det de mente var ganglioner. Ja,jeg også går som ei gammal krøkke når jeg reiser meg etter å ha sittet/ligget stille. Kino og flyturer er helt grusomt... Aha,så sukker er fy-fy altså... Hva med erstatning for sukker da? Og hva med alkohol? Liker å ta meg en baileys i ny og ne ;-) Jeg har ikke fått påvist ganglioner i knærne eller fingrene, men det er de samme typen smertene der også... En bekjent av meg bruker cellegift som Behandling. Hun har leddgikt. Er cellegift vanlig behandling for revmatisme? Anonymous poster hash: fc61c...1f8 Metodrexate (cellegift) er vanlig behandling for leddgikt ja. Har selv gått på det, men tålte det ikke. Synd, da det funket. Det meste som er usunt er fy-fy dessverre. Selv har jeg ikke tenkt så mye over det, men tror jeg må lese litt om det så kanskje jeg kan prøve en stund å se om det gir resultater ☺ akkurat nå ammer jeg, så har enorm matlyst, så må nok vente en stund ☺ Anonymous poster hash: e4fe3...d0a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144242019-utredes-for-revmatismebehandling/#findComment-147505471 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2015 #8 Del Skrevet 19. oktober 2015 Takk for svar og råd! Nei,jeg var ikke syk og ingenting skjedde i forkant av da det startet i 2008. Det startet med vondt i et håndledd, som legen mente var senebetennelse. Ble behandlet for det uten at det hjalp. Fikk flere typer tabletter først,så ble det ultralydbehandling før jeg året etter ble sendt på MR. Da hadde det andre håndleddet og ene foten begynt også. Så har det bare økt jevnt og trutt... Da startet jeg med kortisonsprøyter rett inn i det de mente var ganglioner. Ja,jeg også går som ei gammal krøkke når jeg reiser meg etter å ha sittet/ligget stille. Kino og flyturer er helt grusomt... Aha,så sukker er fy-fy altså... Hva med erstatning for sukker da? Og hva med alkohol? Liker å ta meg en baileys i ny og ne ;-) Jeg har ikke fått påvist ganglioner i knærne eller fingrene, men det er de samme typen smertene der også... En bekjent av meg bruker cellegift som Behandling. Hun har leddgikt. Er cellegift vanlig behandling for revmatisme? Anonymous poster hash: fc61c...1f8 Biologiske medisiner er effektive. Jeg går nå på enbrel og skal snart over på remicade. Dette er sprøyter som senker immunforsvaret slik at immunforsvaret ditt ikke angriper kroppen. Det og trening er det eneste som hjelper. Jeg må trene masse for å greie å holde meg i 100% jobb. Anonymous poster hash: d1497...d4e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144242019-utredes-for-revmatismebehandling/#findComment-147505480 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2015 #9 Del Skrevet 19. oktober 2015 Takk for svar og råd! Nei,jeg var ikke syk og ingenting skjedde i forkant av da det startet i 2008. Det startet med vondt i et håndledd, som legen mente var senebetennelse. Ble behandlet for det uten at det hjalp. Fikk flere typer tabletter først,så ble det ultralydbehandling før jeg året etter ble sendt på MR. Da hadde det andre håndleddet og ene foten begynt også. Så har det bare økt jevnt og trutt... Da startet jeg med kortisonsprøyter rett inn i det de mente var ganglioner. Ja,jeg også går som ei gammal krøkke når jeg reiser meg etter å ha sittet/ligget stille. Kino og flyturer er helt grusomt... Aha,så sukker er fy-fy altså... Hva med erstatning for sukker da? Og hva med alkohol? Liker å ta meg en baileys i ny og ne ;-) Jeg har ikke fått påvist ganglioner i knærne eller fingrene, men det er de samme typen smertene der også... En bekjent av meg bruker cellegift som Behandling. Hun har leddgikt. Er cellegift vanlig behandling for revmatisme? Anonymous poster hash: fc61c...1f8 Biologiske medisiner er effektive. Jeg går nå på enbrel og skal snart over på remicade. Dette er sprøyter som senker immunforsvaret slik at immunforsvaret ditt ikke angriper kroppen. Det og trening er det eneste som hjelper. Jeg må trene masse for å greie å holde meg i 100% jobb. Anonymous poster hash: d1497...d4e Senker det immunforsvaret? Blir man lettere syk da? Ikke så ålreit når man har barnehagebarn... Men om jeg får slike medisiner, skal jeg da klare omgangssyke og influensa oftere om jeg slipper å ha vondt i hele kroppen... Bremser disse medisinene utvikling av revmatisme, eller er det smertelindring? Hi Anonymous poster hash: fc61c...1f8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144242019-utredes-for-revmatismebehandling/#findComment-147505699 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2015 #10 Del Skrevet 19. oktober 2015 Takk for svar og råd! Nei,jeg var ikke syk og ingenting skjedde i forkant av da det startet i 2008. Det startet med vondt i et håndledd, som legen mente var senebetennelse. Ble behandlet for det uten at det hjalp. Fikk flere typer tabletter først,så ble det ultralydbehandling før jeg året etter ble sendt på MR. Da hadde det andre håndleddet og ene foten begynt også. Så har det bare økt jevnt og trutt... Da startet jeg med kortisonsprøyter rett inn i det de mente var ganglioner. Ja,jeg også går som ei gammal krøkke når jeg reiser meg etter å ha sittet/ligget stille. Kino og flyturer er helt grusomt... Aha,så sukker er fy-fy altså... Hva med erstatning for sukker da? Og hva med alkohol? Liker å ta meg en baileys i ny og ne ;-) Jeg har ikke fått påvist ganglioner i knærne eller fingrene, men det er de samme typen smertene der også... En bekjent av meg bruker cellegift som Behandling. Hun har leddgikt. Er cellegift vanlig behandling for revmatisme? Anonymous poster hash: fc61c...1f8 Biologiske medisiner er effektive. Jeg går nå på enbrel og skal snart over på remicade. Dette er sprøyter som senker immunforsvaret slik at immunforsvaret ditt ikke angriper kroppen.Det og trening er det eneste som hjelper. Jeg må trene masse for å greie å holde meg i 100% jobb. Anonymous poster hash: d1497...d4e Senker det immunforsvaret? Blir man lettere syk da? Ikke så ålreit når man har barnehagebarn... Men om jeg får slike medisiner, skal jeg da klare omgangssyke og influensa oftere om jeg slipper å ha vondt i hele kroppen... Bremser disse medisinene utvikling av revmatisme, eller er det smertelindring? Hi Anonymous poster hash: fc61c...1f8 Sikkert lurt å ta influensavaksinen i alle fall. Anonymous poster hash: 0b6cb...cce Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144242019-utredes-for-revmatismebehandling/#findComment-147505758 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå