Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #1 Skrevet 17. oktober 2015 Man skal ofte ha kraft I sausen...Hva med når en ikke har noe kraft?? Anonymous poster hash: bd42e...a69
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #3 Skrevet 17. oktober 2015 3 ss smør brunes (ikke svi ) 3 ss mel røres i smøret Ca 0,5 l vann 1 terning hønsebuljong Evnt litt sukkerkulør Og smak til med salt og litt pepper Anonymous poster hash: 555aa...a8c
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #4 Skrevet 17. oktober 2015 3 ss smør brunes (ikke svi ) 3 ss mel røres i smøret Ca 0,5 l vann 1 terning hønsebuljong Evnt litt sukkerkulør Og smak til med salt og litt pepper Anonymous poster hash: 555aa...a8c Ja, og gjerne litt fløte.. Anonymous poster hash: 555aa...a8c
Lurifaxa Skrevet 17. oktober 2015 #5 Skrevet 17. oktober 2015 Vel, jeg pleier å smelte en dært meierismør i en liten kjele, helst teflon så den ikke svir seg så lett. Når smøret har smeltet putter jeg i litt hvetemel slik at det blir en litt tykkere masse, men ikke for tykk! Rør rundt denne massen i 1-2 min på middels varme og spe på med vann, litt og litt. Ha visp klar og rør ut alle klumper mellom hver gang du sper på med vann. Ikke hell på for mye vann så sausen blir alt for tynn. Putt i noen terninger buljong. Se på pakken om hvor mange du trenger. Sleng i en fløteskvett og/eller litt melk. En dært rømme eller crème fresh i tillegg er godt å ha i. Litt tyttebærsyltetøy og noen skiver brunost. Smak deg litt frem! Salt og pepper må du ha i, og en klype eller to kvernet muskattnøtt. Til slutt tilfører du sukkerkulør for å få en brun fin farge. La dette småkoke på lav varme noen minutter. Det er også godt å trekke en halv/kvart løk 5-10 min i sausenfor å få enda bedre smak. Men husk å ta denne ut før du serverer! Lykke til! 😀
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #6 Skrevet 17. oktober 2015 Vel, jeg pleier å smelte en dært meierismør i en liten kjele, helst teflon så den ikke svir seg så lett. Når smøret har smeltet putter jeg i litt hvetemel slik at det blir en litt tykkere masse, men ikke for tykk! Rør rundt denne massen i 1-2 min på middels varme og spe på med vann, litt og litt. Ha visp klar og rør ut alle klumper mellom hver gang du sper på med vann. Ikke hell på for mye vann så sausen blir alt for tynn. Putt i noen terninger buljong. Se på pakken om hvor mange du trenger. Sleng i en fløteskvett og/eller litt melk. En dært rømme eller crème fresh i tillegg er godt å ha i. Litt tyttebærsyltetøy og noen skiver brunost. Smak deg litt frem! Salt og pepper må du ha i, og en klype eller to kvernet muskattnøtt. Til slutt tilfører du sukkerkulør for å få en brun fin farge. La dette småkoke på lav varme noen minutter. Det er også godt å trekke en halv/kvart løk 5-10 min i sausenfor å få enda bedre smak. Men husk å ta denne ut før du serverer! Lykke til! 😀 Dropp rømme, crème fresh og tyttebær. Og ikke før mye buljong! Bruk fond i stedet, og fløte. Da snakker vi god saus. Salt og pepper, selvsagt, men absolutt ingen løk. Anonymous poster hash: dd226...d9d
Lurifaxa Skrevet 17. oktober 2015 #7 Skrevet 17. oktober 2015 Vel, jeg pleier å smelte en dært meierismør i en liten kjele, helst teflon så den ikke svir seg så lett. Når smøret har smeltet putter jeg i litt hvetemel slik at det blir en litt tykkere masse, men ikke for tykk! Rør rundt denne massen i 1-2 min på middels varme og spe på med vann, litt og litt. Ha visp klar og rør ut alle klumper mellom hver gang du sper på med vann. Ikke hell på for mye vann så sausen blir alt for tynn. Putt i noen terninger buljong. Se på pakken om hvor mange du trenger. Sleng i en fløteskvett og/eller litt melk. En dært rømme eller crème fresh i tillegg er godt å ha i. Litt tyttebærsyltetøy og noen skiver brunost. Smak deg litt frem! Salt og pepper må du ha i, og en klype eller to kvernet muskattnøtt. Til slutt tilfører du sukkerkulør for å få en brun fin farge. La dette småkoke på lav varme noen minutter. Det er også godt å trekke en halv/kvart løk 5-10 min i sausenfor å få enda bedre smak. Men husk å ta denne ut før du serverer! Lykke til! 😀Dropp rømme, crème fresh og tyttebær. Og ikke før mye buljong! Bruk fond i stedet, og fløte. Da snakker vi god saus. Salt og pepper, selvsagt, men absolutt ingen løk. Anonymous poster hash: dd226...d9d Smaken er tydligvis som baken, delt i to! 😂 syns de tingene gjør prikken over i'en. ;-)
aanonym Skrevet 17. oktober 2015 #8 Skrevet 17. oktober 2015 Smelt ca 3 ss Melange i en gryte (teflon helst). Dryss i 2-3 ss hvetemel, rør med vispen til det blir en tykk, men ikke tørr, masse. Her må du rett og slett bare føle deg frem. Massen skal brunes på middels varme. Det tar minst ti minutter å få den riktige fargen/smaken. Ta gryta av platen eller skru varmen nesten helt av. Ha deretter i 4-5 dl vann, litt og litt. Rør, rør, rør. Når sausen er kokt opp og har passe tykkelse, har du i ca i stor ss/1-2 store terninger mørk kjøttbuljong. Har du brunet lenge nok, trenger du ikke sukkerkulør. Kok noen minutter på svak varme, smak til med salt, pepper og evt en fløteskvett. Skal du ha sausen til kjøttkaker, hiv oppi en kvart finkuttet løk. Dette er EKTE brunsaus.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #9 Skrevet 17. oktober 2015 Smelt ca 3 ss Melange i en gryte (teflon helst). Dryss i 2-3 ss hvetemel, rør med vispen til det blir en tykk, men ikke tørr, masse. Her må du rett og slett bare føle deg frem. Massen skal brunes på middels varme. Det tar minst ti minutter å få den riktige fargen/smaken. Ta gryta av platen eller skru varmen nesten helt av. Ha deretter i 4-5 dl vann, litt og litt. Rør, rør, rør. Når sausen er kokt opp og har passe tykkelse, har du i ca i stor ss/1-2 store terninger mørk kjøttbuljong. Har du brunet lenge nok, trenger du ikke sukkerkulør. Kok noen minutter på svak varme, smak til med salt, pepper og evt en fløteskvett. Skal du ha sausen til kjøttkaker, hiv oppi en kvart finkuttet løk. Dette er EKTE brunsaus. Melange? Aldri i verden! Smør. Anonymous poster hash: dd226...d9d
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2015 #10 Skrevet 18. oktober 2015 Smelt ca 3 ss Melange i en gryte (teflon helst). Dryss i 2-3 ss hvetemel, rør med vispen til det blir en tykk, men ikke tørr, masse. Her må du rett og slett bare føle deg frem. Massen skal brunes på middels varme. Det tar minst ti minutter å få den riktige fargen/smaken. Ta gryta av platen eller skru varmen nesten helt av. Ha deretter i 4-5 dl vann, litt og litt. Rør, rør, rør. Når sausen er kokt opp og har passe tykkelse, har du i ca i stor ss/1-2 store terninger mørk kjøttbuljong. Har du brunet lenge nok, trenger du ikke sukkerkulør. Kok noen minutter på svak varme, smak til med salt, pepper og evt en fløteskvett. Skal du ha sausen til kjøttkaker, hiv oppi en kvart finkuttet løk. Dette er EKTE brunsaus. Dette er riktig fremgangsmåte. Smør og mel skal bli skikkelig brunt før man har i buljong/kraft. Men jeg ville hatt smør, ikke Melange. Anonymous poster hash: 13ea2...c2c
aanonym Skrevet 18. oktober 2015 #11 Skrevet 18. oktober 2015 Smør er godt til mange ting, men i brun saus er det margarin som gjelder. Prøv, så vil du merke forskjellen:)
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2015 #12 Skrevet 18. oktober 2015 Smør er godt til mange ting, men i brun saus er det margarin som gjelder. Prøv, så vil du merke forskjellen:) Aldri i verden! Saus skal være god, for å få mat god, m man bruke gode råvarer. Margarin har aldri vært godt, ergo blir ikke sausen god med margarin. Smør er det som gjelder i matlaging. Margarin kan til nød brukes på brødskiva. Anonymous poster hash: dd226...d9d
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2015 #13 Skrevet 18. oktober 2015 Smelt smør i gryta og vent til det blir nøttebrunt. Rør inn hvetemel. Spe med buljong/kraft/fond. Da har du base til brun saus. Så kan du blande inn fløte/krydder/brunost/cola/soyasaus etc etter smak. Syns du ikke den er mørk nok så ha litt nero. Anonymous poster hash: cd952...6c2
aanonym Skrevet 19. oktober 2015 #14 Skrevet 19. oktober 2015 Smør er godt til mange ting, men i brun saus er det margarin som gjelder. Prøv, så vil du merke forskjellen:)Aldri i verden! Saus skal være god, for å få mat god, m man bruke gode råvarer. Margarin har aldri vært godt, ergo blir ikke sausen god med margarin. Smør er det som gjelder i matlaging. Margarin kan til nød brukes på brødskiva. Anonymous poster hash: dd226...d9d Da får vi være enige om å være uenige her. Du har "bestemt" deg for at margarin ikke er en god råvare. Du tar feil:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå