Gå til innhold

Jeg er gravid og snuser, dere må gi meg dårlig samvittighet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er flaut å skrive det, men jeg er 16 uker på vei og snuser enda. Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å slutte. Jeg har alltid sagt at jeg skal slutte når jeg blir gravid, men det var ikke så lett som jeg trodde. Når ikke engang babyen min er motivasjon... Jeg vet ikke hva jeg skal si engang, jeg er så skuffet over meg selv. Jeg "slutter" hver dag og klarer å holde meg en stund. Men når jeg ligger hormonell på sofaen og gråter, kjefter på min stakkars mann og er illsint fordi jeg ikke kan snuse så sier jeg til meg selv at det går greit med én snus til. Men det gjør jo ikke det, det er en snus for mye.

Mannen min snuser ikke, og har aldri klaget på at jeg gjør det. Når jeg ber han fortelle meg hvor dårlig mamma jeg er bare smiler han og sier at jeg klarer nok å slutte snart. Så nå ber jeg dere- fortell meg helt ærlig hvor dårlig mamma jeg er som utsetter min lille baby for denne dritten. Fortell meg hvor jævlig lille har det hver gang jeg snuser. Gi meg verdens dårligste samvittighet og snakk rett fra levra. Er kanskje lettere å slutte når andre forteller meg hvor slem jeg er mot lille. Jeg har selvfølgelig lest alt jeg kan finne på nettet om snus og graviditet, men jeg klarer likevel ikke å slutte. Så nå må dere sikte mot meg og virkelig kjefte altså. Finnes ikke noen ord som er for stygge nå. Jeg skal rett inn å lese her neste gang jeg ligger å gråter på sofaen og det er like før jeg gir etter. Fyr løs sier jeg bare!

Anonymous poster hash: 3770d...827

Fortsetter under...

Gjest Antarctica
Skrevet

Snus gir økt risiko for kreft i munnhulen. Dine barn har best av at du holder deg i live?

Skrevet

Snus på du, det er jo så moderne med små, premature barn i dag. Går mye lettere å føde. Ta deg et glass vin og mens du er i gang.

Anonymous poster hash: e2878...127

Skrevet

Snus på du, det er jo så moderne med små, premature barn i dag. Går mye lettere å føde. Ta deg et glass vin og mens du er i gang.

Skrevet

Skrevet

Prøvd Onico med peppermint? Tobakk og nikotin fri. Reddet meg gjennom svangerskapet og ammingen. Men er blitt like avhengig av den selv om det ikke finnes nikotin i😂

Anonymous poster hash: 9278a...0ab

Annonse

Skrevet

Du prioriterer din egen kortvarige nytelse fremfor ditt barns helse. Det er stor egoisme i det! Veldig stor!

Ingen vits i å fortelle deg alt om hvilke risikoer du utsetter den lille for - det regner jeg med at du vet.

Du må ta et ordentlig oppgjør med deg selv. Hvilken mamma ønsker du å være. For det er ikke slik at du skal bli mamma, du ER allerede mamma. Og den mammaen du er nå er en som tar mer hensyn til seg selv enn barnet sitt.

Du må ta et valg - hvilken mamma ønsker du å være? En god mamma som setter barnets helse først, eller en egoistisk mamma som setter barnet sitt og seg selv i fare for kortvarig nytelse.

Om du tar det valget - om du VIRKELIG - tar valget om å være en god mamma, da finner du styrken til å slutte her og nå.

Ikke i morgen, ikke mandag. Her og nå.

Men det er du som må ta oppgjøret med deg selv. Her og nå gjør du deg selv til et offer uten påvirkning på egen situasjon for du er jo så avhengig stakkar.... Du har valgt å bli gravid, da må du begynne å ta ansvar for barnet ditt også, slutte å utsette!

Anonymous poster hash: 83b41...d66
Skrevet

Øker risiko for lav fødselsvekt, for tidlig fødsel og intrauterin fosterdød. Hva mer trenger du?

Øker faren for krybbedød. Snus inneholder inntil tre ganger mer nikotin enn en sigarett. Huden lekker ut nikotin som barnets hud vil absorbere.

Anonymous poster hash: 4978d...f8a

Skrevet

Du prioriterer din egen kortvarige nytelse fremfor ditt barns helse. Det er stor egoisme i det! Veldig stor!

Ingen vits i å fortelle deg alt om hvilke risikoer du utsetter den lille for - det regner jeg med at du vet.

Du må ta et ordentlig oppgjør med deg selv. Hvilken mamma ønsker du å være. For det er ikke slik at du skal bli mamma, du ER allerede mamma. Og den mammaen du er nå er en som tar mer hensyn til seg selv enn barnet sitt.

Du må ta et valg - hvilken mamma ønsker du å være? En god mamma som setter barnets helse først, eller en egoistisk mamma som setter barnet sitt og seg selv i fare for kortvarig nytelse.

Om du tar det valget - om du VIRKELIG - tar valget om å være en god mamma, da finner du styrken til å slutte her og nå.

Ikke i morgen, ikke mandag. Her og nå.

Men det er du som må ta oppgjøret med deg selv. Her og nå gjør du deg selv til et offer uten påvirkning på egen situasjon for du er jo så avhengig stakkar.... Du har valgt å bli gravid, da må du begynne å ta ansvar for barnet ditt også, slutte å utsette!

Jeg skrev forresten ikke dette for å gi deg dårlig samvittighet, selv om det kanskje virker slik.

Dårlig samvittighet vil bare tappe deg for krefter og vilje om du fokuserer på den.

Vi kan skrive mye her som du allerede vet, men DU må ta et valg, og du må ta det fordi du ønsker å ta det valget. Ikke fordi du "bør" eller "må"  - fordi DU vil det. Du må ta eienskap om det valget du tar, da vil du også lykkes i å gjennomføre det :)

Du må sette en strek når du tar et bedre valg, og så må du fokusere på alt positivt du gjør og hvorfor fremover. Se fremover og ros deg selv fordi du tar et valg om å gjøre barnet ditt viktigere enn din avhengighet.

Skrevet

Last ned slutta-appen til helsedirektoratet. Jeg klarte å slutte med den da jeg fant ut at jeg var gravid. Ta en tyggis, puss tennene eller drikk et STORT glass vann på rappen når suget kommer.

Jeg lover deg at du klarer det.

Jeg VET du klarer det.

Når jeg klarte det, så klarer du det.

Dette er en av de viktigste beslutningene du tar i svangerskapet, gi babyen din de beste forholdene den kan få.

Send meg gjerne en pm om du vil snakke litt mer, jeg vet hvor fælt det er å slutte. Lå å holdt meg fast i senga mens jeg hylgråt. 🙈 Det er de første dagene som er hardest, så går det over til å bli sug bare etter du har spist og "lønnet" deg selv med snus tidligere. Så blir det svakere og svakere sug for hver dag som går. ☺️

Jeg er nå i min 6 mnd av et snusfritt liv, og har ifølge appen spart 11765 kroner!!!! 😍

Skrevet

Du er en dritt og jeg håper du brenner i helvete. Du klarer å slutte om du vil, ergo velger du å fortsette. Dritt, brenn!

Anonymous poster hash: 5eb7b...376

Skrevet

Du er en dritt og jeg håper du brenner i helvete. Du klarer å slutte om du vil, ergo velger du å fortsette. Dritt, brenn!

Anonymous poster hash: 5eb7b...376

Fy faen for en bitch du er ass! Hjerteløs bitch! Håper du brenner selv. Hi ikke bry deg, men du absolutt slutte å snuse! Hvis barnet ditt for noen skader av det så kommer du til å kaste opp når du ser en snus pakke. Og du kommer aldri til å tilgi deg selv! Vær opptatt med andre ting når suget kommer, kjøp deg alt mulig drops,tyggis og spis heller de når du får lyst på snus!

Og seriøst tilbake til denne kjerringa som er så frekk. Jeg skjønner ikke meg slike mennesker som deg! Fy faen du er ond tvers gjennom. Tipper du ikke har fått pikk siden du mistet jomfrudommen!

Anonymous poster hash: 6bd9e...f6c

Skrevet

Skjønner ikke problemet, jeg. Det er da bare å ikke døtte dritten opp i leppa. Er jo ikke sånn at den hopper opp selv og du må stoppe den.

Jeg synes det var kjedelig å slutte da jeg slutta for et drøyt år siden (6mnd før gravid). Men "vanskelig" er feil ord. Sutrete. For det er lett, selvom det er kjedelig. Det er bare å ikke gjøre det.

Forøvrig hadde samboeren min klikka og pelt snusen ut av leppa mi om jeg hadde utsatt barnet vårt for sånn dritt under graviditeten. Kanskje din utkårede skal lese seg opp på litt nyere forskning på området?

Anonymous poster hash: 3f24b...a5d

Annonse

Skrevet

Kanskje du bare skal nyte denne tiden uten dårlig samvittighet, fordi den vil nok komme når barnet er ute. Hvis det blir for tidlig fødsel, barnet er dysmatur, får astma, allergier...da vil den dårlige samvittigheten 40 dobles.

Jeg jobber med nevrologisk utredning av barn. For meg er det ikke uvanlig å møte mødre som brukte nikotin, så du er ikke alene om dette.

Anonymous poster hash: 54ce8...5a1

Skrevet

En jeg kjenner brukte snus hele svangerskapet.

Barnet ble født med misdannelser.

Legene kunne ikke utelukke at snusbruk var årsaken.

Anonymous poster hash: b1d3f...2c2

Skrevet

Nei, men herregud da menneske! 

Jeg kommer ikke til å lekse opp om farene ved snus, for det har du allerede lest og de vet du om. Allikevel bryr du deg ikke? 

Det er faktisk ikke vanskeligere enn å bare ikke gjøre det! Har selv sluttet å røyke da jeg ble gravid, det tok meg en uke å slutte, men siden det har jeg ikke tatt en eneste sigarett. Jeg bare slutta rett og slett.

Senere år begynte jeg å snuse. Har sluttet med det to ganger. Man må bare legge det vekk. IKKE ta mer! Man må ALDRI tenke "å bare en til så skal jeg slutte". NEI! Da blir det alltid en til! Jeg har ingen tro på nedtrapping, det som funker best er å SLUTTE MED EN ENESTE GANG UTEN Å TENKE MER PÅ DET.

Når du leser disse svarene, IKKE TA EN ENESTE SNUS TIL! Kast resten du har igjen!!!!!!!! Og lov deg selv å aldri kjøpe mer! Hold deg langt unna butikker de første ukene om du trenger! Du må bare gjøre det, ikke tenk noe mer over det. Bare gjør det! 

Man blir ikke mamma når babyen er født. Du er allerede mamma! Din jobb er allerede å ta seg av det mest dyrebare her i livet. Vil du ta sjangsen på å skade det allerede før det har fått startet livet sitt? 

Anonymous poster hash: f2c15...bac
Skrevet

Du angrer den dagen det er for seint. ....

Anonymous poster hash: 796b3...b19

Skrevet

Det blir for dumt å gi deg dårlig samvittighet når du allerede har det.

Gjør det noe om du bruker ei uke på å hylgråte og kjefte på gubben da? Det tåler han vel. Og du dør ikke av å grine. Skjerp deg, er du ikke voksen?

Anonymous poster hash: 6917a...887
Skrevet

For noen dømmende og fæle svar... Men jeg er jo ikke overrasket ettersom du ba om det :/

LES DETTE:

Jeg velger dog å møte deg med forståelse. Det er ikke like lett for alle å bare slutte... Noen har et mye sterkere avhengighetsforhold enn andre som gjør at man får mye sterkere reaksjoner fra kroppen om man prøver å slutte. Jeg har respekt for at du synes dette er vanskelig. Og det er veldig positivt at du ønsker å slutte!

Forsøk å sette deg en dato. Frem til den datoen trapper du ned. Forsøk å gå så lenge som mulig uten snus hver dag. Så tenker du ikke på at du skal slutte, men at du skal holde opp i fire dager fra den valgte datoen. Det er vel overkommelig?

Bare fire dager. Hva skal det være godt for? Jo, for da dr nikotinen ute av kroppen og abstinensene vil avta. Etter fire dager tar du et nytt valg. Greier du en dag til? Ofte er svaret ja. Så fortsetter du med å ta det en dag om gangen.

For mange er det verste man kan gjøre å tenke at man skal slutte for bestandig. Da går hele hjernen i vranglås. Men å holde opp noen dager, det kan man holde ut ;)

Ønsker deg masse lykke til :)

Ps. Husk: bare 4 dager!

Anonymous poster hash: 7b44e...7ff

Skrevet

Når du til vanlig tygger tyggis, snuser du samtidig da, eller tar du ut tyggisen? Hvis du tar den ut, kjøp inn mengder med tyggis, og sett igang. Det var overraskende enkelt å slutte, når jeg konstant hadde noe i munnen. Da var ikke suget der på samme måte. Følte meg dum som ikke hadde sluttet før når det gikk så overraskende lett (var ikke gravid). Tygde konstant i 2 uker før jeg trappet ned. Gjerne litt sterk.

Jeg røyke OG snuste når jeg ble uplanlagt gravid. Jeg sluttet på dagen. En ting er min egen helse, men da hadde jeg ansvar for en annen sin helse, og jeg kunne ALDRI tilgitt meg selv om det hadde hendt noe...

Anonymous poster hash: feeb4...648

Skrevet

Troll

Anonymous poster hash: 6c4a4...883

Skrevet

Troll

Anonymous poster hash: 6c4a4...883

Det tror jeg overhodet ikke. Er nok mange som sliter med å slutte med snus/røyk når de er gravide. Innlegget oser av fortvilelse og dårlig samvittighet. Hun ber om slike svar for å få mer dårlig samvittighet fordi hun føler at hun fortjener det.

Jeg synes ikke det er veien å gå. Hun er tross alt menneskelig. Og det kan være en utfordring i blant. hun trenger støtte og omsorg for å bli sterk så hun kan klare dette her. Ikke en rekke dømmende folk som tråkket henne mer ned i søla! Jeg blir så trist av dette her!!! Vær nå litt snill og omtenksomme med et medmenneske som har deg vanskelig! Hun sliter jo åpenbart! Hun er jo ikke ond eller slem. Se forbi deres egen nese litt da!!!

Anonymous poster hash: 7b44e...7ff

Skrevet

Skal ikke gi deg dårlig samvittighet, men skremme deg. Jeg snuste som deg, og mista babyen. Tiden etter aborten og alle tankene unner jeg ingen. Følte meg som en morder. SLUTT.

Anonymous poster hash: da41e...888

Skrevet

Det er flaut å skrive det, men jeg er 16 uker på vei og snuser enda. Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å slutte. Jeg har alltid sagt at jeg skal slutte når jeg blir gravid, men det var ikke så lett som jeg trodde. Når ikke engang babyen min er motivasjon... Jeg vet ikke hva jeg skal si engang, jeg er så skuffet over meg selv. Jeg "slutter" hver dag og klarer å holde meg en stund. Men når jeg ligger hormonell på sofaen og gråter, kjefter på min stakkars mann og er illsint fordi jeg ikke kan snuse så sier jeg til meg selv at det går greit med én snus til. Men det gjør jo ikke det, det er en snus for mye.

Mannen min snuser ikke, og har aldri klaget på at jeg gjør det. Når jeg ber han fortelle meg hvor dårlig mamma jeg er bare smiler han og sier at jeg klarer nok å slutte snart. Så nå ber jeg dere- fortell meg helt ærlig hvor dårlig mamma jeg er som utsetter min lille baby for denne dritten. Fortell meg hvor jævlig lille har det hver gang jeg snuser. Gi meg verdens dårligste samvittighet og snakk rett fra levra. Er kanskje lettere å slutte når andre forteller meg hvor slem jeg er mot lille. Jeg har selvfølgelig lest alt jeg kan finne på nettet om snus og graviditet, men jeg klarer likevel ikke å slutte. Så nå må dere sikte mot meg og virkelig kjefte altså. Finnes ikke noen ord som er for stygge nå. Jeg skal rett inn å lese her neste gang jeg ligger å gråter på sofaen og det er like før jeg gir etter. Fyr løs sier jeg bare!

Anonymous poster hash: 3770d...827

Jeg stoppet å snuse når jeg fant ut at jeg var gravid. Vi fant alvorlig feil på oul, som resulterte i at jeg tok abort. Har mange ganger tenkt at snusen kan hatt skylden. Nå stoppet jeg før jeg ble gravid neste gang. Barnet mitt er mye viktigere enn at jeg skal få snus.

Anonymous poster hash: 5f2e7...1df

Skrevet

Barnet ditt blir like avhengig av nikotin som det du er. Ønsker du at barnet ditt skal starte livet sitt med en slik avhengighet? Du syns det er vanskelig å slutte nå. Hvordan tror du ikke ditt nyfødte barn må føle seg? Eller har du tenkt deg å gi det snus på fødestuen for å dempe suget?

Jo før du slutter jo bedre!

Lykke til med et snus-fritt liv 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...