Gå til innhold

bruker dere bare ull?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som bruke ull på barna høst/vinter. Bruker dere kun ull? Har barna vanlige (bomull) klær og blir dette brukt?

Jeg bruker ikke ull på barnet, men føler press fra bhg. Holder det evt at jeg kjøper inn et par longs og et par gensre, pluss ulldress, eller må garderoben fornyes?

Hvordan gjør dere det? Om det har noe å si er barnet 3 år.

Anonymous poster hash: b35e7...d1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker begge deler etter vêret..det du skisserer med å kjøpa inn litt er heilt topp.

Anonymous poster hash: 03940...671

Skrevet

Ok, for bhg nevnte at tynn ull innerst er fint fra nå. Men da tolker jeg det slik at de ønsker at vi leveret barna med ull hver dag. Da er det ikke nok med et par plagg, og å kjøpe 5-6 av hver del blir fryktelig dyrt. Og likevel blir det ofte klesvask fordi vi ikke har nok.

Skrevet

Jeg er ikke glad i ull, og bruker lite av det på ungene. Har opplevd at de blir for varme og klamme om de bare har ull på seg. Aldri opplevd det med vanlige tskjorter..

Nå har de på seg ullongs, og alt annet er vanlige klær... Til ekstra kalde dager får de ha ullgenser over tskjorten.

Anonymous poster hash: 12d2e...221
Skrevet

Begge har 4-5ullongs hver.. 1 som ekstra i bhg. Resten til å bytte på.. Vaskes sjeldent, men "luftes".

Anonymous poster hash: 12d2e...221
Skrevet

Ok, så det er ikke normalt å sende ungene i bhg hver dag med ullongs, tynne ullsokker, tykke ullsokker med til utebruk, tynn ulltrøye, ulldress til utebruk. Fikk det inntrykket. Men da satser jeg på longs og sokker som er gode og varme, og generelt vanlige klær. Ullgenser til utebruk har vi hjemmestrikket fra farmoren.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ull under og vanlig klær over. Når det er veldig kaldt er det ull og ull eller ull og fleece

Skrevet

Er det ikke bedre å spørre i barnehagen da? Hva de egentlig mente?

Anonymous poster hash: 95105...92c

Skrevet

Har tre barn og de to minste på tre år bruker ullklær innerst fra nå. Bruker de vanlige klærne i helgene. Barnehagen vil i tillegg ha to ekstra ullsett per barn liggende der. De har vel 8-10 ullsett hver. Det samme har eldstemann. Koster flesk, men passer på når det er salg.

Anonymous poster hash: 3c53a...fa8

Skrevet

Nei, jeg vil vite hva som er normalt. I bhg er det 10 barn. Her inne er det foreldre til en del flere barn.

Skrevet

3- åringen bruker tynt ulltøy ( ullgenser, stilongs og ullsokker) hver dag i bhg nå. Har ikke vanlige klær over, men har et skjørt liggende i bhg som hun kan ta på inne hvis hun vil. Når de skal ut har hun en ulldress eller bukse og genser som de kan ta på hvis det er kaldt ute, i tillegg til høstdress eller ovetrekksbukse og skalljakke. Bomullstøyet bruker hun sen vår, sommer og tidlig høst i bhg, + i helger og ferier hele året. De fleste i bhg kler seg på samme måte, og det er også det bhg ønsker. Eldste går i 2. klasse og har ikke begynt med ull, men vi kledde henne på samme måte da hun gikk i bhg.

Anonymous poster hash: 659f4...ce1

Skrevet

Ull under og vanlig klær over. Når det er veldig kaldt er det ull og ull eller ull og fleece

Ok :) i dag sendte jeg henne i bhg med ullongs, ulltrøye og sokker. Men ikke vanlige klær over. Tenkte det ble varmt inne i det tempoet de har. Men ser kanskje dumt ut, regner man longs og trøye som undertøy? :-O :)

Skrevet

3- åringen bruker tynt ulltøy ( ullgenser, stilongs og ullsokker) hver dag i bhg nå. Har ikke vanlige klær over, men har et skjørt liggende i bhg som hun kan ta på inne hvis hun vil. Når de skal ut har hun en ulldress eller bukse og genser som de kan ta på hvis det er kaldt ute, i tillegg til høstdress eller ovetrekksbukse og skalljakke. Bomullstøyet bruker hun sen vår, sommer og tidlig høst i bhg, + i helger og ferier hele året. De fleste i bhg kler seg på samme måte, og det er også det bhg ønsker. Eldste går i 2. klasse og har ikke begynt med ull, men vi kledde henne på samme måte da hun gikk i bhg.

Anonymous poster hash: 659f4...ce1

Ok :)

Skrevet

Jeg bruker ullundertøy nå, men har hørt at ull ikke trengs å vaskes like ofte som bomull. Det setter seg ikke like fort lukt i det og det tørker fort om det blir vått.. Jeg vasker det hvertfall mye sjeldnere og trenger derfor ikke like mange skift av ull som bomull. Men mine trives ikke med mange ull-lag og det er såvidt jeg får på de ull innerst.

Anonymous poster hash: 4a3f6...226

Skrevet

Her bruker de ull fra ivertfall oktober og ivertfall ut mars . Tynn ull er gull. De har jo annet tøy og hjemme inne bruker de også annet. Økonimisk er det selvfølgelig dyrere med ull, men ja jeg ville ha kjøpt inn ull å kle barnet ditt med i bhg.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ok :) i dag sendte jeg henne i bhg med ullongs, ulltrøye og sokker. Men ikke vanlige klær over. Tenkte det ble varmt inne i det tempoet de har. Men ser kanskje dumt ut, regner man longs og trøye som undertøy? :-O :)

Neinei! Ull er gull som eneste plagg inne. Mannen elsker denne tiden på året, da slipper han å tenke på hva som matcher :) Ullbody og longs, det er jo det de fleste går i :)

Skrevet

Jeg bruker veldig mye ull på barna høst/vinter og vår. De er aktive og mye ute og fungerer det veldig godt med ull. Men de har noe bomullsklær også da som noen bukser,joggedresser, kjoler og bukser. Bruker veldig lite bomullsbody og bomullsstrømpebukse fra nå og til cirka 1.mai.

Du må ikke fornye hele garderoben til ungen din og de kan ikke kreve at du kler ingen i ull (tror jeg), men jeg ville nok kjøpt inn i allefall 2 sett med ullundertøy og hatt på/med i den kalde årstiden, særlig på dager de skal på tur eller være mye ute.

Anonymous poster hash: 2d8d7...912

Skrevet

Nei, jeg vil vite hva som er normalt. I bhg er det 10 barn. Her inne er det foreldre til en del flere barn.

Det er vanlig å levere barna i tynn ull innerst og en bukse eller kjole ol over. I vår barnehage er det ca 90 % som leverer barna med ull og de som jobber det er veldig glad for det. Den resterende 10% er barn som har ressurssvake foreldre og som da f.eks ikke har penger til å kjøpe ullklær. Disse barna fryser ofte og har mye mindre glede av å være ute enn de andre.

Anonymous poster hash: 7fe33...600

Skrevet

Ull under vanlige klede. Har ofte ei t-skjorte over ulltrøya for å unngå for mykje matsøl på ullkleda, spesielt til yngste.

Men det går framleis mykje i bomullsstrømpisar og bomullstrøyer. Ikkje fordi ull ikkje går, men fordi bomull framleis funkar og er greiare i vask. Og så er det slik at mykje av ulltøyet vi har er longs og både eg og ungane likar bedre at dei har strømpis. Og så er det fargerikt og passar dårlig under kjolar.

Skrevet

Da mine gikk i bhg, brukte de ull hver dag ja. 

Tynn stillongs og tynn genser. Til og fra bhg hadde vi gjerne bukse over, men inne i bhg brukte de stort sett kun tynt ullundertøy. 

Ja, det koster litt, men kjøpte i flere str, slik at alt ikke ble for smått samtidig. ekstratøy i bhg kunne f eks være i størrelsen over siden det ikke ble brukt så ofte. 

Ull er også på tilbud rett som det er, f eks på coop obs. 

Nå er begge skolebarn, og yngste har stillongs og ullgenser under vanlig bukse og gjerne en hettegenser. 

Eldste bruker ikke så ofte stillongs, men setter pris på tynn ullgenser under collegegenseren. 

Skrevet

Mine går omtrent berre i ull i bhg heile vinteren.  Har ofte på ermelaus kjole eller eit skjørt på jenta, medan guten ofte har ei joggebukse over longsen når eg leverar, men går ofte berre i ulltøyet når vi hentar.

Når våren kjem er det godt å legge vekk ulla og finne fram bomullstøyet att.  Pleier å slå til på tilbod på ulltøy, feks på coop obs.

Har fleire overdelar enn longsar, sidan desse fortare vert tilsølte.

Anonymous poster hash: 510e6...572
Skrevet

Har vurdert å kjøpe brukt, men ulla mister vel sine egenskaper om det ikke vaskes riktig?

Skrevet

To av mine barn har brukt ulltøy. Vi har ullundertøy, dvs.  trøyer og stillongs, og de bruker dette under vanlige klær. Bukse og genser eller en kjole. Ett av mine barn "tåler ikke" ull. Jeg setter det i anførselstegn, fordi barnet ikke har eksem eller noe, men synes ull klør. Blir helt desperat og vrir seg og gråter. Og vi har prøvd alt: Ull og silkeblanding, ull med bomull innerst, det mykeste merinoull du kan finne... Ingenting funker. Så dette barnet har bare brukt superundertøy og til dels også bomull. Og vi har fått utrolig mye pes fra barnehagen!

For barnehageansatte er det kun ull som duger. Jeg prøvde i alle år å fortelle hvorfor vi ikke brukte ull på dette barnet, men det hjalp ikke. De tok det opp igjen og igjen, i gangen, på foreldresamtaler, på foreldremøter. Du skal være sterk og sta for å stå imot presset.

Skrevet

Vår 4 åring har 3 sett ull,og mange par tynne ullsokker. Sokker skiftes hver dag,ulltøyet brukes et par dager før det byttes. Ikke bruker vi ull hver dag heller på milde dager.

Da min eldste var liten var det få som brukte ull innerst og de frøs heller ikke.

Anonymous poster hash: 92ff6...a6d

Skrevet

Ull longs og ullbody bare. Bruker det fra oktober til april ca.

Anonymous poster hash: e1835...6d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...