Gå til innhold

Jeg skjønner ikke nordmenns feiring av Halloween

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vokst opp i USA og der var barna kledd ut som Disney figurer, ulike dyr, eventyrfigurer etc. Nabolaget var full av små prinsesser, superhelter og Disneyfigurer etc... de skumle figurene var det hovedsakelig ungdom som tok seg av for å gå på fest etc.

Men i Norge handler jo alt om blod, skjelett, død og se mest mulig skummel ut. Selv på de minste barna som kommer på døra her....

Synes Halloween i USA er mye mer koselig.

Anonymous poster hash: 28a4a...6af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skummel er en del av stemningen. Det SKAL være død, fordervelse og Carrie at the prom 😆

Disney hører hjemme på karneval

Anonymous poster hash: ea23b...eb1

Skrevet

Enig med deg, HI. Heldigvis er trafisjonen fortsatt forholdsvis ung i Norge, så vi kan være med å påvirke. Jeg foretrekker magisk stemning fremfor horror, og kjører den stilen her hjemme. Her har barna vært både vampyrer, dinosaurer og Tintin. Styrer unna polyesterskrekkostymene fra Nille.

Skrevet

Jepp, enig med deg HI. Har selv feiret Halloween i USA og det var på en helt annen, og mer koselig måte enn her i Norge. Her tror jeg jo man må skylde på butikkene som fokuserer så til de grader på det skumle og ekle, blod og gørr. Da tror man jo at det er sånn det "må" være. Den gjennomsnittlige nordmann er jo flokkdyr må skjønne, og følger etter det markedskreftene sier er riktig..helt tåpelig.

Anonymous poster hash: b4ec2...f2d
Skrevet

Jeg har ikke noe forhold til eller kunnskap om Halloween, eller noen sterk mening om hvordan det bør være. Men gutten min har bestemt at han skal være Spiderman, så her blir det ikke noe blod og død i alle fall. ;)

Anonymous poster hash: 08747...59c
Skrevet

Skummel er en del av stemningen. Det SKAL være død, fordervelse og Carrie at the prom 😆

Eh....det sier du som bor I Norge? ? Hva med å faktisk se på landet som har hatt denne tradisjonen i generasjoner??

Skrevet

Fatter ikke at Norge skal feire Hallowewn

Anonymous poster hash: 97d91...d4e

Skrevet

Min 8 åring kledde seg skummelt i fjor. Ellers har han alltid ønsket å kle seg som brannmann, supermann, løve etc...hans eget valg.

Skrevet

Eh....det sier du som bor I Norge? ? Hva med å faktisk se på landet som har hatt denne tradisjonen i generasjoner??

Helt riktig. Det sier jeg som bor i Norge. Er det fælt? At jeg uttaler meg om dette? Hadde det vært bedre om jeg var amerikansk?

Skrevet

Helt riktig. Det sier jeg som bor i Norge. Er det fælt? At jeg uttaler meg om dette? Hadde det vært bedre om jeg var amerikansk?

Hadde du vært amerikansk så hadde du skjønt hva jeg snakket om.

Så hvis ditt barn har lyst å kle seg ut som eks Supermann....han får ikke lov?

Skrevet

Flott at vi henter frem de gamle tradisjonene våre og moderniserer dem.

Og USA sin hyggelige Halloween har jo ikke mye med Halloween å gjøre 😊

Anonymous poster hash: da31e...cfe

Skrevet

Og USA sin hyggelige Halloween har jo ikke mye med Halloween å gjøre

Henter frem de gamle tradisjonene våre? Når ble Halloween er gammel norsk tradisjon?? Sånn som Halloween feires i Norge i dag har definitivt ikke mye med Halloween å gjøre, eller Alle helgens dag

Skrevet

Han synes Halloweenskikken er utrolig pinlig og teit, så det blir ikke noe problem. Men hvis han hadde villet hadde jeg bedt ham finne et annet kostyme og så kunne han fått være supermann på nyttårsaften 😊

Skrevet

Jeg synes hele feiringen bør avgå med døden. Her er det markedskreftene og handelsstanden som råder! Ikke særlig glad i denne "tradisjonen". Jeg gir godis til dem som går julebukk og syner en sang, ikke til pøblene som truer seg til godteri!

Anonymous poster hash: 7f23b...39f

Skrevet

Det er ikke en riktig og en feil måte å feire Haloween på. Selv om feiringen i USA er mye eldre enn den norske er den ikke mer riktig. Dagens feiring i USA er sikkert ikke lik den som var for 150 år siden heller.

Noe av det morsomme med Haloween i Norge (jeg har aldri vært med på Haloween i USA eller andre land) er nettopp det skumle. For mange barn er det veldig positivt selv å få lov til å være "det farlige". Det er morsomt å bli skremt i kontrolerte former og det er fint å se hvordan utkledning og sminke kan få den søteste småjene til å bli et monster.

I Norge er vi i ferd med å finne vår måte å feire denne dagen på, slik vi også har vår måte å feire jul, påske, nasjonaldagen osv. Selv om andre land har feiret slike merkedager lengre enn oss, har vi funnet vår måte.

Mine unger skal foresten være troll i år.

Anonymous poster hash: fb1b3...3e7
Skrevet

Og USA sin hyggelige Halloween har jo ikke mye med Halloween å gjøre 😊

Hæ? Norge har da overhodet ingen gammel tradisjon for å feire Halloween! At noen i Norge i dag feirer denne dagen (kvelden), er et resultat av den stadig økende globaliseringen, samt Ola Dunks glorifiserende tro på at alt fra USA er så himla bra. Hvis man leser seg litt opp, så finner man forøvrig ut at også den amerikanske halloween-feiringen er tillært og opprinnelig en irsk eller keltisk tradisjon, hvis jeg ikke husker helt feil i farta.

Anonymous poster hash: 8c620...7fe

Skrevet

Det er de unge voksene som har dratt denne tradisjonen hit.

Det er for 15 -20 år siden det ble vanlig å markere dagen her i Norge .

Sa begynte ungdommen og unge voksene å feire dagen og viderefører det vidre til sine barn.

Å skylde på butikker som vil tjene penger på dette blir feil. Det er vi forbrukere som vil ha dette.

Jeg personlig synes dette er gøy! Jeg feirer forøvrig Samhain.

Anonymous poster hash: c60f9...e2b

Skrevet

Uansett, gøy er det :) 

Anonymous poster hash: d91f0...d70
Skrevet

Han synes Halloweenskikken er utrolig pinlig og teit, så det blir ikke noe problem. Men hvis han hadde villet hadde jeg bedt ham finne et annet kostyme og så kunne han fått være supermann på nyttårsaften 😊

Barna mine får jammen lov å være supermann eller prinsesse om det så var....

Skrevet

Hæ? Norge har da overhodet ingen gammel tradisjon for å feire Halloween! At noen i Norge i dag feirer denne dagen (kvelden), er et resultat av den stadig økende globaliseringen, samt Ola Dunks glorifiserende tro på at alt fra USA er så himla bra. Hvis man leser seg litt opp, så finner man forøvrig ut at også den amerikanske halloween-feiringen er tillært og opprinnelig en irsk eller keltisk tradisjon, hvis jeg ikke husker helt feil i farta.

Anonymous poster hash: 8c620...7fe

Haloween, eller på norsk Allehelgensdag, ble feiret også i Norge, natt til 1. november, tidligere og hadde et eget merke på primstaven. Det er opprinnelig en katolsk høytid som ble forbudt i Norge, på 1700 tallet, i forbindelse med overgangen til den protestantiske kirken.

Skrevet

Jeg har vokst opp i USA og der var barna kledd ut som Disney figurer, ulike dyr, eventyrfigurer etc. Nabolaget var full av små prinsesser, superhelter og Disneyfigurer etc... de skumle figurene var det hovedsakelig ungdom som tok seg av for å gå på fest etc.

Men i Norge handler jo alt om blod, skjelett, død og se mest mulig skummel ut. Selv på de minste barna som kommer på døra her....

Jeg tror litt av poenget med at Halloween oppfattes på en måte som gjør at man skal være skummel er fordi det ofte blir fremstilt slik på TV. Et annet viktig poeng er at Halloween ikke skal forveksles med julebukker / nyttårsbukker... Det er en eldre tradisjon i Norge der barn kler seg ut og går fra dør til dør og synger julesanger og får godteri. 

Halloween er nok mer skummel i Norge for å skape kontrast til de koselige nyttårsbukkene, tror jeg. Hvis tradisjonene var like, hvorfor ville man da ha begge? Det er nok noe som både norske forbrukere og norske butikker har tenkt på. 

Skrevet

Jeg har bodd i USA i 7 år. Mange ulike kostymer, men barn under 10-12 år hadde "koselige" kostymer hovedsakelig som the little mermaid, lion king, cowboyer etc.

Mine barn får velge helt selv. Helt opptil i fjor hadde eldste på seg ulike Disneyfigurer etc. 5 åringen min skal kle seg ut som løve i år.

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

Henter frem de gamle tradisjonene våre? Når ble Halloween er gammel norsk tradisjon?? Sånn som Halloween feires i Norge i dag har definitivt ikke mye med Halloween å gjøre, eller Alle helgens dag

SÅ enig!

Allehelgensdag i Norge er kveldsgudstjeneste, salmesang og lys på kirkegården, ikke gotteri på døra og uthulte importerte grønnsaker...

Endret av Pashla&pashlingene
Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg tror litt av poenget med at Halloween oppfattes på en måte som gjør at man skal være skummel er fordi det ofte blir fremstilt slik på TV. Et annet viktig poeng er at Halloween ikke skal forveksles med julebukker / nyttårsbukker... Det er en eldre tradisjon i Norge der barn kler seg ut og går fra dør til dør og synger julesanger og får godteri.

Halloween er nok mer skummel i Norge for å skape kontrast til de koselige nyttårsbukkene, tror jeg. Hvis tradisjonene var like, hvorfor ville man da ha begge? Det er nok noe som både norske forbrukere og norske butikker har tenkt på.

Julebukkene var IKKE koselige.

Dødskostymene til Hallowe'en kommer fra andre siden av Atlanteren, de også. Om de er skumle kommer an på øyet som ser: i Mexico feires De dødes dag på den tida, og da er det hodeskallegodteri o.l.

Skrevet

Det er også bare de siate årene nyttårsbukkene har vært søte og sunget julesanger.

Navnet julebukk henspeiler det at det var vanlig å kle seg ut med hårete bukkeskinn og horn. Voksne i middelalderen gikk slik til naboene for å sjekke at juleskikkene ble overholdt. Noen mener hornene var for å symbolisere djevelen.

Tradisjonen med julebukk er enda eldre. Den kommer fra førkristen tid da det ble slaktet en bukk til vintersolverv. Den er en kombinasjon av takkeoffer og fruktbarhetssymbol.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...