Gå til innhold

om at den første på jobb setter på kaffe

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske i en ny jobb hvor det forventes at den første som kommer setter på kaffe og tevann, jeg drikker ingen av delene men pga variabel trafikk så er jeg oftest først på jobb. Jeg kan sette på sånt men syns egentlig at den oppgaven tilhører de som drikker sånt. Joda er en hygelig gest å gjøre det for mine kollegaer men det er snakk om nesten hver eneste dag, da blir det en rutine og ikke en gest. Og i min forrige jobb sa de at den første som kommer og som drikker sånt setter på. Hadde jeg drukket kaffe så hadde jeg ikke forventet at de som ikke drikker kaffe setter den på. Hva syns dere? :)

Jeg får sikkert kommentarer om at jeg overdramatiserer, er teit osv. Nei dette er ikke et problem for meg det jeg tar opp, er bare nysgjerrig på hva andre folk tenker :)

Anonymous poster hash: 4e39c...0ea

Fortsetter under...

Sånn var det der jeg jobber også, før vi fikk maskin. Og veldig ofte var det meg, og jeg drikker heller ikke kaffe. Likevel gjorde jeg det uten å tenke over det engang. Det hender også at mine kaffedrikkende kolleger gjør hyggelige ting for meg, helt utenom det jobben handler om.

Helt greit å bidra til et trivelig miljø

Synes du gjør det som en del av et hyggelig arbeidsmiljø.

På lik linje som at alle bidrar til å holde orden på kopirommet og kjøkkenkroken.

Jeg bruker aldri kjøkkenkroken på min jobb men jeg tar "kjøkkenuka" mi uten å synes det er urettferdig.

Jeg ser din side men synes ikke det er et godt argument.

Anonymous poster hash: 5fb50...95b

Selvsagt setter du på. Og en ny arbeidstaker som i det hele tatt tenker i dine baner og umiddelbart henger seg opp i bagateller som er "urettferdig" bør ikke få fortsette etter prøvetid, det er ingen gevinst å ha sånne på en arbeidsplass.

Jeg satte aldri på, rett og slett fordi jeg glemte det. Jeg tenker ikke kaffi på morgenen og kom aldri på å sette på.

Jeg drikker heller aldri kaffi og te.

Jeg er nok enda rarere enn deg for jeg synes det er rart at kaffedrikkende folk forventer kaffi over alt. Når folk kommer hjem til meg forventer de at jeg skal ha kaffi, på foreldremøte må jeg ta med kaffi osv.

Jeg har ikke kaffetrakter hjemme. Men vi har mange andre ulike drikker jeg tilbyr folk både vann med smak, juice, hjemmelaget kakao/sjokolade og jeg har også alltid et utvalg te. Men det er ikke nok, folk blir tydelig sur når kaffien mangler.

Så jeg synes ikke det er din oppgave å sette på kaffi. Jeg ser ikke poenget med at folk MÅ ha kaffi med en gang de komner inn dørene på jobb. Kanskje jeg skal forvente at noen lager nylaget kakao klar til meg? Eller setter fram en iskald flaske sitronvann?

Anonymous poster hash: 6e632...5fb

Annonse

Selvsagt setter du på. Og en ny arbeidstaker som i det hele tatt tenker i dine baner og umiddelbart henger seg opp i bagateller som er "urettferdig" bør ikke få fortsette etter prøvetid, det er ingen gevinst å ha sånne på en arbeidsplass.

Så om man gjør en kjempegod jobb, men glemmer å sette på kaffi så bør man bli sagt opp etter prøvetiden? 😂

Jeg la en sjokolade med en hilsen på til alle til jul jeg. Eter ikke sjokolade selv, men forsøkte være hyggelig.... Jeg vant endel på det. Tror jeg tørr anbefale å være hyggelig!

Anonymous poster hash: b6a86...1f6

Så om man gjør en kjempegod jobb, men glemmer å sette på kaffi så bør man bli sagt opp etter prøvetiden?

Glemme er noe annet enn velge å ikke gjøre fordi det er "urettferdig", det er bare sutrete og sutrere er et helsike å ha i jobb.

Hehe skal gi deg urettferdig jeg. Hør her da. Jobbet i bhg og det var 4 avd og dermed 4 tidligvakter. Oppvaskmaskinen på kjøkkenet skulle tømmes av tidligvaktene eller kjøkkenhjelpen om hun kom tidlig men det gjorde hun ikke alltid. Vel av oss 4 og kjøkkendama var det kun jeg som ikke røyket. Så de andre 4 sto ute og tok seg røyk og forventet at jeg skulle ta maskina hver gang for jeg var jo uanstt inne.... Tilslutt gadd jeg ikke mer, skulle jeg straffes for å ikke ødelegge lungene mine? En dag gadd jeg ikke , satte meg med avisa og spiste en banan før jeg åpnet avd og lot oppvaskmaskina stå. Kjøkkenhjelpen kommer inn og blie irritert på meg for at jeg sitter på rumpa bare, spør frekt hva jeg driver med og hvorfor maskina ikke er rørt. Jeg svarer dere nyter en røyk , jeg nyter en banan. Slutt på kun min jobb, rullering nå. Ta den du eller hent en av de der ute som nyter en røyk. De har ikkw tatt en maskin på månedsvis. Hun ble faktisk furten og hun var normalt litt krass. Men hun skjønte nok at nok var nok for hørte aldri noe sånn igjen og det ble en rettferdig rullering😃

Anonymous poster hash: e64e5...0d9

Så om man gjør en kjempegod jobb, men glemmer å sette på kaffi så bør man bli sagt opp etter prøvetiden? 😂

Faktisk ja.

Hvis man ikke gidder bidra til miljøet har man ikke bruk for den personen.

Et lite tips.

La hersketeknikk med latterlige smileys ligge. Du vinner ingen diskusjon med å oppføre deg slik.

Helt rettferdig er det ikke :)

Men jeg ville satt på kaffen om jeg var deg.

Mot jul kan du jo gjøre et nummer ut av det og ta med pepperkaker og. Så blir du hun koselige som lager kaffe og serverer peppiser selvom du ikke forsyner deg selv engang ;) Ingen tenker over hvem som setter på kaffen, men alle husker det når det dukker opp noe nytt

Anonymous poster hash: 035fb...cb3

Annonse

Jeg satte aldri på, rett og slett fordi jeg glemte det. Jeg tenker ikke kaffi på morgenen og kom aldri på å sette på.

Jeg drikker heller aldri kaffi og te.

Jeg er nok enda rarere enn deg for jeg synes det er rart at kaffedrikkende folk forventer kaffi over alt. Når folk kommer hjem til meg forventer de at jeg skal ha kaffi, på foreldremøte må jeg ta med kaffi osv.

Jeg har ikke kaffetrakter hjemme. Men vi har mange andre ulike drikker jeg tilbyr folk både vann med smak, juice, hjemmelaget kakao/sjokolade og jeg har også alltid et utvalg te. Men det er ikke nok, folk blir tydelig sur når kaffien mangler.

Så jeg synes ikke det er din oppgave å sette på kaffi. Jeg ser ikke poenget med at folk MÅ ha kaffi med en gang de komner inn dørene på jobb. Kanskje jeg skal forvente at noen lager nylaget kakao klar til meg? Eller setter fram en iskald flaske sitronvann?

Jeg er helt enig med deg. Men til HI; Det er ikke riktig at du skal lage kaffe når du ikke drikker selv, men som ny er det greit å føye seg etter rutinene. 

Faktisk ja.

Et lite tips.

La hersketeknikk med latterlige smileys ligge. Du vinner ingen diskusjon med å oppføre deg slik.

Lurer på om du vet hva hersketeknikk er? Jeg ser ingen i innlegget over. I ditt derimot...

Anonymous poster hash: 8309d...44b

Faktisk ja.

Et lite tips.

Man kan gjøre veldig mye for miljøet selv om man ikke setter på kaffi.

Tenker du er en av de som blir sur om kaffien ikke står klar og som starter morgenen med å bruke lang tid på jobb på kaffidrikking.

Jeg gjør mye for miljøet på vår jobb. Jeg kan gjerne stille med pepperkaker, husker spleising av gaver til diverse anledninger, husker folk har bursdag og tar gjerne med en liten ting/blomst til kollega som trenger oppmuntring.

Jeg er blid og hyggelig! Prater med alle og gjør mye småting. Jeg kan fint sette ut av oppvaskemaskinen frivillig eller ta med blyanter fra lageret til kollegaen helt uten å bli spurt osv.

Men kaffi setter jeg ikke på, jeg kommer ikke på det. Jeg drikker ikke kaffi og tenker ikke på kaffi. Som sagt, ingen tenker på at jeg drikker iskaldt sitronvann hver morgen. Det er helt greit for jeg forventer ikke det skal stå klart, så kan de som drikker kaffi tenke på det!

Hos oss er det sånn at den første kaffedrikkeren som kommer på jobb setter på kaffe. Jeg er som regel først på jobb, men drikker ikke kaffe, så setter aldri på kaffe heller. Som regel er jeg ikke ute i kjøkkenkroken før nestemann (som drikker kaffe) kommer på jobb og lager til.

Tenker det er helt naturlig at den som kommer først, og som selv drikker kaffe, lager til de første kannene. Ingen forventer at de som ikke selv drikker kaffe skal sette på. Tevann lager de som drikker te til selv. Jeg drikker te og setter alltid på vannkokeren full når jeg kommer og skal ha min første tekopp. Mange av de andre gjør ikke dette, men setter bare på en liten skvett til seg selv. Jeg pleier også å fylle på vannkokeren og koke opp nytt når jeg har tatt siste rest, men det er det ikke mange andre som gjør ser jeg. Stort sett er kannen tom når jeg kommer og skal ha tevann. Litt merkelig syns jeg. Det er rutine her å sette på ny kaffe når man tar siste koppen med kaffe fra kannen, men tydeligvis gjelder ikke det samme tevannet.

Anonymous poster hash: 270c4...b34

Jeg er ganske i en ny jobb hvor det forventes at den første som kommer setter på kaffe og tevann, jeg drikker ingen av delene men pga variabel trafikk så er jeg oftest først på jobb. Jeg kan sette på sånt men syns egentlig at den oppgaven tilhører de som drikker sånt. Joda er en hygelig gest å gjøre det for mine kollegaer men det er snakk om nesten hver eneste dag, da blir det en rutine og ikke en gest. Og i min forrige jobb sa de at den første som kommer og som drikker sånt setter på. Hadde jeg drukket kaffe så hadde jeg ikke forventet at de som ikke drikker kaffe setter den på. Hva syns dere? :)

Jeg får sikkert kommentarer om at jeg overdramatiserer, er teit osv. Nei dette er ikke et problem for meg det jeg tar opp, er bare nysgjerrig på hva andre folk tenker :)

Anonymous poster hash: 4e39c...0ea

Synes ikke det er noen selvfølge å kommet til nytraktet kaffe på morgenen. Så sant du ikke jobber på et kjøkken eller er kontorassisent, så er det ikke din jobb:-)

Anonymous poster hash: e4585...ace

Faktisk ja.

Et lite tips.

Lurer på om du vet hva hersketeknikk er? Jeg ser ingen i innlegget over. I ditt derimot...

Anonymous poster hash: 8309d...44b

Å le så man begynner å grine er ikke hersketeknikk?

Faktisk ja.

Et lite tips.

Man kan gjøre veldig mye for miljøet selv om man ikke setter på kaffi.

Tenker du er en av de som blir sur om kaffien ikke står klar og som starter morgenen med å bruke lang tid på jobb på kaffidrikking.

Jeg gjør mye for miljøet på vår jobb. Jeg kan gjerne stille med pepperkaker, husker spleising av gaver til diverse anledninger, husker folk har bursdag og tar gjerne med en liten ting/blomst til kollega som trenger oppmuntring.

Jeg er blid og hyggelig! Prater med alle og gjør mye småting. Jeg kan fint sette ut av oppvaskemaskinen frivillig eller ta med blyanter fra lageret til kollegaen helt uten å bli spurt osv.

Men kaffi setter jeg ikke på, jeg kommer ikke på det. Jeg drikker ikke kaffi og tenker ikke på kaffi. Som sagt, ingen tenker på at jeg drikker iskaldt sitronvann hver morgen. Det er helt greit for jeg forventer ikke det skal stå klart, så kan de som drikker kaffi tenke på det!

Nei jeg drikker ikke kaffe.

Likevel synes jeg at det er normalt å gjøre klart på jobb om man er først ute.

Nå er det ganske mange som tar en kaffekopp på jobb når de kommer og det er en naturlig ting å ha på en arbeidsplass.

Typisk DIB å konkludere med at man er en sur kjerring som ikke får vilja si når man ikke er enig.

Det sier mye om din holdning til andre menneskers behov.

Om du er slik at du liker å gjøre ting for kollegaer slik du beskriver så kan jeg ikke skjønne at de få minuttene det tar skal skape slik hodebry for deg.

Hvorfor er det så kjipt å sette på kaffe når du gjerne baker og kjøper gaver?

Har problemer med å tro at du er så omsorgsfull når en kaffetrakter gjør deg irritert.

Jeg tenker at det å inngå i et fellesskap omhandler å bidra til fellesskapet i rimelig monn. For min egen del hender det at jeg irriterer meg over rot på kjøkkenet, over at folk setter koppene sine på benken i stedet for inn i maskinen eller at noen setter på vannkokeren med bare nok vann til seg selv når det er lunchtid. Neste tanke er at jeg virkelig ikke vil være en av dem som forsurer miljøet for alle andre ved å påpeke det, ved å "streike" eller ved å henge opp en lapp om at moren din ikke jobber her. Vi er 30 mennesker her, jeg bidrar langt mer enn min 30-del, men det er jo litt fint også. De andre vet det i hovedsak og mange av dem vet å sette pris på det.

Hvis en ny kollega problematiserte noe så bagatellmessig som å sette på kaffe, ville det gjort mye med hvordan jeg tenkte om henne. Hvor lang tid tar det, 2 minutter? De ti minuttene i uka er en god investering i godt kollegasamhold etter min vurdering.

Jøss - har du fått beskjed om at det er slik at førstemann skal gjøre det?

Ville aldri falt meg inn å sette på... Jeg drikker ikke te eller kaffe på jobb. Jeg har ikke satt meg inn i hvordan det fungerer med hva som er møtekaffe og hva som er ansattkaffe, hvor mange skjeer pulver osv osv.

Førstemann som er interessert i det gjør det.

Hadde ikke tatt opp dette som nyansatt. Det er jo bare å la vær å gjøre det

Anonymous poster hash: e2385...790

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...